Visa fullständig version : vad är infusioner..?
:confused: Jag vet ju inte varför jag har som en dimma i mitt akvarium, många pratar om infusioner(stavat rätt?) men hur ser det ut..?
En som gärna vill veta
Tropfrog
2006-02-08, 18:53
Infusorier är ett samlingsnamn på microscopiska djur. De vanligaste tror jag är hjuldjur. Det brukar se ut som en vit dimma i karet.
MVH
Magnus
Infusorier är ett samlingsnamn på microscopiska djur. De vanligaste tror jag är hjuldjur. Det brukar se ut som en vit dimma i karet.
MVH
Magnus
Tack för svaret.....tror du att jag har det? eller är det bara för att allt är nytt? finns det något preparat jag kan ha i så att "dimman" försvinner?
Finns det någon bild så man kan se hur infusoirer ser ut?
Om du, eller någon annan orkar svara....blir det en kram på alla hjärtans dag
:) må så gott Nina
Hur länge har du haft akvariet igång.
MvH Richard
Kramfors
2006-02-08, 19:55
Kolla kranvattnet i ett mikroskop så ser du dem och sedan smakar inte vatten lika gott.
Hur länge har du haft akvariet igång.
MvH Richard
Hej Rickard....
Akvariet har varit igång 2 veckor...första veckan utan fiskar, måste bara säga att fiskarna verkar må bra...glada och pigga..*L*
Nina
andreassofus
2006-02-08, 19:58
Kolla kranvattnet i ett mikroskop så ser du dem och sedan smakar inte vatten lika gott.
tror inte ja vill se :)
om man har infusorier i akvariet o vill få bort de gör man alltså fel om man gör vattenbyte??? av egen erfarenhet så blir de bara värre.. (ja har med andra ord inte fått bort mina infusorier efter snart 3 månader nu) :(
Idanajad
2006-02-09, 00:45
Det är vanligt att få infusorier i nystartade akvarier, och nästan alltid försvinner de efter några dagar. Infusorier är inte farligt för fiskarna, tvärtom fungerar de som första föda för små yngel, till exempel guramier. Jag såg att du blev tipsad om att tvätta filtret i en annan tråd. Jag skulle avråda från det, i ditt filter håller nitrifikationsbakterier (som du vill ha där) som bäst på att etablera sig nu. Rengör du filtret i onödan så tar det längre tid innan akvariet hamnar i balans.
Rainbowalker
2006-02-09, 09:58
Det enda som verkar fungera( i de flesta fall) är total nersläckning och ingen matning under ca 4 dagar...men sen är det de roliga med att inte få tillbaka dom.. :( UVC filter tar också död på dom..
Mina verkar komma tillbaka lite smått så fort jag har igång lysrören på normaltid..
Har du kalksten i akvariet? De kan också ge ifrån sig vit dis. Jag köpte nya hålstenar för några dagar sedan och dom 'blodar av sig' ganska bra i början trots att man sköljer dom..
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.