Visa fullständig version : eländiga infusorier!
andreassofus
2006-02-04, 16:47
hej!! nu är de så att ja har haft mitt 400l igång i ca 2,5 månader, och ända sen början har ja haft vitaktigt vatten.
efter lite sökande här på zoopet kom ja fram till att de va infusorier ja hade fått. sen kom ja fram till att de fanns många saker som man kunde göra för o bli kvitt dom eländiga organismerna.
först läste jag att man skulle mörklägga i 4-5dagar. detta gjorde ja helt utan resultat.
sen så stod de att man kunde hälla i nåt medel som klumpade ihop dessa organismer så dom sjönk ner till botten så man kunde suga upp dom sen..
även detta helt utan resultat.. tror medlet hette crystal x eller nåt liknande.
efter de så fick ja tips om att man kunde ha hårdpackad filtervadd i filtret..
detta har ja testat i två omgångar utan resultat.
har även gjort STORA vattenbyten för o se om de hjälper, men då ficka ja höra att de bara blir sämre om man gjorde de för då förökade dom sig ännu mer, o de va helt rilktigt för efter vattenbyte blir de sämre redan dagen efter.
då kommer ett par frågor:
eftersom ja göder med pmdd så ska man ju byta 50% vatten i veckan. fungerar inte gödningen som den ska om man byter vatten mer sällan??
vill helst inte byta så mycke vatten så ofta eftersom ja får mer infusorier av de.
är de någon som har något mer förslag som ja kan göra för o bli kvitt dom?
eller kanske de rent av är något annat som gör vattnet vitaktigt o inte infusorier som ja har fått för mig?
blir evigt tacksam om någon kan hjälpa mig .
/Andreas
Rainbowalker
2006-02-04, 17:16
OM det nu är infusorier så ska dom väl dö av nersläckning? Men det får inte finnas något i vattnet dom kan livnära sig på...
Håll uppe med vattenbyten ett tag..lägg gödningen vilande lite. Vänta någon vecka lr så..
Håll sedan uppe med matning en dag lr 2 ..rengör sedan botten ifrån skit(om de finns något) försiktigt och mörklägg sedan. Då måste ju vattnet inte vara värst näringsrikt för infusorierna..och mörkläggning bör ta kål på dom...
OM det nu är infusorier dvs.. :)
Sen finns det ju UVC lösning. Har funderat på en sådan själv i föebyggande syfte..
andreassofus
2006-02-04, 17:18
jo men ja har ju testat mörkläggníng i två omgångar utan resultat.. ska vänta o byta vatten ett tagg. de har ja gjort förr.. sist bytte ja inte vatten på 3 veckor o de blev inte bättre för de.. o ja tror inte ja matar för mycke. snarare för lite i så fall.
Rainbowalker
2006-02-04, 18:40
Men har du testat och gjort mörkläggning på näringsfattigt vatten?
Kankse har ohyran haft näring under mörkläggningen och överlevt..
Om inte de hjälper bör de ju inte vara infusorier..men skumt som den..
andreassofus
2006-02-04, 18:45
hmmm nej de tror ja inte.. har bara mörklagt ja.. vill inte mörklägga igen för ja har köpt massa nya växter som ja vill ska va fina så länge som möjligt..
mm skumt som f*n e de.. vet inte va ja ska göra riktigt.. en total omstart kanske?
Hej! helt ovetenskapligt och novis i ämnet infusorier, men i akvariet på jobbet hade jag jätteproblem med vattnet när vi startade akvariet. Ingen behandling hjälpte, så till sist, som en sista utväg, hällde jag aktivt kol i den ena delen av filtret, och simsalabim! klart vatten! Så småningom kom akvariet i balans och jag slutade med kol.
MichaelE
2006-02-05, 00:53
prova med uv filter, dödar nästan alla små frisimmande organismer.
en bonus är att du inte får några problem med prick.
andreassofus
2006-02-05, 13:23
Hej! helt ovetenskapligt och novis i ämnet infusorier, men i akvariet på jobbet hade jag jätteproblem med vattnet när vi startade akvariet. Ingen behandling hjälpte, så till sist, som en sista utväg, hällde jag aktivt kol i den ena delen av filtret, och simsalabim! klart vatten! Så småningom kom akvariet i balans och jag slutade med kol.
funkar de med kol i ett innerfilter??
hur länge hade du kol i ?
andreassofus
2006-02-05, 13:25
prova med uv filter, dödar nästan alla små frisimmande organismer.
en bonus är att du inte får några problem med prick.
ja uvc filter är nog bra.. ja ska nog skaffa mig ett..
problemet är väl att dom är för effektiva, dom tar även bort bom bra bakterierna i vattnet. fast man behöver ju inte ha på den dygnet runt.. många har väl bara på den när de behövs eller har timer på den så den är igång en viss tid per dygn bara.
MichaelE
2006-02-06, 00:06
jag har ingen i mina sötkar men har i saltkaret, den är bara på när jag släpper ner ny fisk eller när det e något som medför extra stress
andreassofus
2006-02-06, 14:16
jag har ingen i mina sötkar men har i saltkaret, den är bara på när jag släpper ner ny fisk eller när det e något som medför extra stress
kan man inte bara ta ur den o flytta mellan alla akvarium då??? om man har flera kar ska man väl inte behöva köpa en till varje?
Lade aktivt kol (sköljde först) mellan ett par av vaddarna (pumpen står utanför akvariet, med slangar till och från) i den ena filterbehållaren. Man ska väl vara rädd om nitrifikationsbakterierna, eller vad de nu kan heta, och inte byta ut eller tvätta hela filtret samtidigt. Jag höll på och bytte ut kolet rätt ofta i början, men när vattnet höll sig klart och fint och växterna växte och fiskarna mådde bra, så slutade jag. Sen har akvariet fungerat perfekt i drygt 4 år. hälsn Lena
andreassofus
2006-02-06, 23:07
hur länge hade du i kolet innan det gav resultat?
Det syntes skillnad redan nästa dag, faktiskt. Kanske en idé så länge du håller på och byter mycket vatten? Lycka till!
andreassofus
2006-02-06, 23:26
Det syntes skillnad redan nästa dag, faktiskt. Kanske en idé så länge du håller på och byter mycket vatten? Lycka till!
ja ska testa o se hur de blir. ja har ju innefilter.. kanske kan lägga kolet i en damstrumpa eller nåt..
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.