Visa fullständig version : Vill skaffa ett akvarium till..
:p Hej där ute, jag har tänkt mig ett till akvarium på ca 100 l, är så förtjust i ciklider. Nu skulle jag så gärna vilja ha tips om några vackra trevliga ciklider att skaffa, skulle vara så trevligt om man fick fram små yngel....
Väntar med spänning på era förslag..
smurfmats
2006-01-26, 10:32
fjärilsciklider, kakaduaciklider...
de är de jag har, jättefina.. :)
Instämmer! Fjärilsciklider är underbara fiskar. Nyfikna och framåt :) Tyvärr kan de vara lite känsliga och får inte så lätt yngel i sällskapsakvarier. I så fall ska kakaduor vara lättare. I ett 100 liters akvarium kan du nog ha två hanar och 4-6 honor.
Hej, om jag nu skaffar fjäril och kakaduaciklider, hur många av varje sort kan jag ha.? i ett ca 100 l akvarium...kanske något mindre
Hej, om jag nu skaffar fjäril och kakaduaciklider, hur många av varje sort kan jag ha.? i ett ca 100 l akvarium...kanske något mindre
Ett par fjärilsciklider och 2 kakadua-honor + en hane.
Kom att tänka på en till mycket fin dvärgciklid. Afrikanska palettciklider (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159) är både fina, lättskötta och får lätt yngel. De skulle dock behöva ett något större akvarium än ovannämnda arterna.
[:)] Hej mats, låter som väldigt fina fiskar....hur stort akvarium har du till dessa fiskar?
mvh Nina
smurfmats
2006-01-26, 11:26
hej du :)
jag har ett 65 liters akvarium där jag har mina kakduor, de är 1 hane och två honor.
sen har jag ett 100 liters akvarium där jag har mina fjärilar, två hanar och två honor
hej du :)
jag har ett 65 liters akvarium där jag har mina kakduor, de är 1 hane och två honor.
sen har jag ett 100 liters akvarium där jag har mina fjärilar, två hanar och två honor
Hej igen, måste bara fråga....har du inga andra fiskar i dina akvarium..?
Jag är bara nyfiken...Nina
smurfmats
2006-01-26, 12:12
i mitt hundra liters har jag även kardinaltetror och ancistrus.
i 65 l har jag bara kakaduor, får se om jag köper nån stimfisk... men de flyttade in igår så jag tar det lugnt med dem...:)
Hej igen mats, här kommer en helt annan fråga...hur lägger man in en bild som du gjort under Gold Member...?
'
i mitt hundra liters har jag även kardinaltetror och ancistrus.
i 65 l har jag bara kakaduor, får se om jag köper nån stimfisk... men de flyttade in igår så jag tar det lugnt med dem...:)
smurfmats
2006-01-26, 14:21
hej igen inez :)
du går in under kontrollpanel, redigera avatar o väljer nån du tycker ser bra ut..
Tack du snälle man...[:I]
hej igen
inez :)
du går in under kontrollpanel, redigera avatar o väljer nån du tycker ser bra ut..
smurfmats
2006-01-26, 14:31
se där, en palettciklid! tjusig! :)
mmmm lite svårt att se vad din bild föreställer..
smurfmats
2006-01-26, 16:06
hehe, jag vet, den ser bättre ut på min dator...
det är en gotländsk klint med skog ovanpå.. :)
ska byta nångång, men det har inte blivit av...
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.