handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig tyda mina vattenvärden från analys företag

dedlander
2006-01-25, 12:53
Har precis köpt hus och därmed är jag ganska intresserad av vilket vatten jag har. Har en vattenanalys från ett företag som kontrollerat brunnen,
resultatet följer:
PH 5,8 mg/l PT
Alkalinitet 34 mg/l HCO3
Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2
Klorid 74 mg/l Cl
Hårdhet Tyska grader 3,4 dH
Järn 0,14 mg/l Fe
Mangan 0,07 mg/l Mn
Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2 -N
Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3 -N

Efter denna provtagning rekomenderades förra ägaren att installera en filteranläggning som arbetar med någon typ av jonvändning samt tillsats av mineralhaltig filtersubstans. Jag har inga värden på vattnet som kommer efter filtreringen men sannolikt är ph neutralt då det annars skulle fräta ganska ordentligt på kopparrören.

Eftersom jag mestadels har sydamerikanska ciklider undrar jag om detta vatten fungerar eller kanske tillockmed är bra för dem. Mjukt vatten med Ph på 5,8 direkt ur brunnen är för mig ren lyx men hur är det med de övriga värdena? Aggressiv kolsyra låter farligt? eller kommer växterna skuta i höjden av det;-)
Mycket tacksam för svar
//Daniel

dedlander
2006-01-25, 12:58
Kan lägga till att fiskarna som simmar i karen är bland annat
A.Nassa, C.Regani, C.Wallacii, B.Opercularis alltså riktiga surisar ;-)

//D

Kramfors
2006-01-25, 13:36
Gränsvärden för dricksvatten http://www.alcontrol.se/LinkedFiles/SLV200130utg0310.pdf

dgqlof
2006-01-25, 22:05
Kramfors: Gränsvärden för dricksvatten har väl inte så mycket med om vattnet passar SA ciklider att göra?

Jag kan inte säga hur vad CO2 halten betyder, prova sök i växtforumet så får du nog reda på vad det betyder för fiskarna. De kanske även kan hjälpa dig att räkna ut vad pH hamnar på när du luftat ut CO2.

Annars är kloridhalten hög. Vet inte om detta påverkar fiskar, kanske malar som lär vara känsliga för salt?

Jag har ett ganska snarlikt vatten (lite högre pH, ingen anmärkning om CO2, mindre klorid) från min brunn och odlar både ciklider, tetror och malar.

Jag skulle ha testat. Förutom CO2 låter det ju utmärkt för sur-fiskar. Men eventuellt bör du blanda med lite vatten från efter filtret. Gissar att du bara kan få kallvatten om du tar före filtret, men det är inget problem för mig med bara kallvatten.

Raven
2006-01-26, 06:16
Aggressiv kolsyra låter farligt? eller kommer växterna skuta i höjden av det;-)

kan ju alltid låta vattnet mogna ett dygn i en tunna till exempel då luftas ju co2 ur.

Krax
2006-01-26, 08:42
Du skriver konstiga enheter på pH och alk.

PH 5,8 - svagt surt säkert bra för många akvariefiskar
Alkalinitet 34 mg/l HCO3- - jag pallar inte omvandla enheten till något som jag kan förstå. Du har nog låg buffringsförmåga i vattnet.
Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2 - vid pH 5,8 är inte "aggressiv" kolsyra särskilt aggressiv. Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.
Klorid 74 mg/l Cl - Relativt hög halt och det var kanske därför som den förre ägaren rekommenderades skaffa jonbytare. Men det är vanligt salt det handlar om och för dina fiskar är det säkert inga problem. Vi häller ju salt i akvarierna ibland.
Hårdhet Tyska grader 3,4 dH - mjukt vatten
Järn 0,14 mg/l Fe - ganska lågt och dina växter kan behöva tillskott
Mangan 0,07 mg/l Mn - samma som järn
Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2-N - lågt och bra, men det bildas i akvariet om du inte sköter om dina bakterier.
Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3-N - lågt och dina växter behöver tillskott.

Jag skickar räkning.[:D]

Raven
2006-01-26, 08:45
Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.

bara bra för växterna om man co2 göder.

Kramfors
2006-01-26, 09:48
Aggressiv kolsyra förekommer främst i vatten med låga pH-värden och ökar risken för angrepp på ledningar och kopparutfällningar.
Vad har du för värden i vattnet ur kran.

dedlander
2006-01-26, 10:57
TACK för ett bra och tydligt svar!
Enheterna är taget direkt från testprotokollet jag har.
Angående nitrit så är jag mycket orolig för hur nitrifikationsbakterierna skall klara av att etablera sig i detta vattnet. Nitrifikation upphör väl nästan helt vid såpass lågt pH? Någon form av nedbrytning måste väl finnas även i riktigt surt vatten?

Du skriver konstiga enheter på pH och alk.

PH 5,8 - svagt surt säkert bra för många akvariefiskar
Alkalinitet 34 mg/l HCO3- - jag pallar inte omvandla enheten till något som jag kan förstå. Du har nog låg buffringsförmåga i vattnet.
Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2 - vid pH 5,8 är inte "aggressiv" kolsyra särskilt aggressiv. Det är löst CO2 i vattnet vilket är bra för växterna. Om det är högt eller inte vet jag inte.
Klorid 74 mg/l Cl - Relativt hög halt och det var kanske därför som den förre ägaren rekommenderades skaffa jonbytare. Men det är vanligt salt det handlar om och för dina fiskar är det säkert inga problem. Vi häller ju salt i akvarierna ibland.
Hårdhet Tyska grader 3,4 dH - mjukt vatten
Järn 0,14 mg/l Fe - ganska lågt och dina växter kan behöva tillskott
Mangan 0,07 mg/l Mn - samma som järn
Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2-N - lågt och bra, men det bildas i akvariet om du inte sköter om dina bakterier.
Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3-N - lågt och dina växter behöver tillskott.

Jag skickar räkning.[:D]

dedlander
2006-01-26, 10:59
Vet inte vilket vatten jag har efter fitreringen, men kan gissa på att det är nära neutralt och något hårdare.

Aggressiv kolsyra förekommer främst i vatten med låga pH-värden och ökar risken för angrepp på ledningar och kopparutfällningar.
Vad har du för värden i vattnet ur kran.

dedlander
2006-01-26, 11:06
Jag kommer att ha en tunna där jag dels cirkulerar vattnet och dels värmer uppdet till rumstemperatur innan det skickas i karen.
Mitt orosmoment är bara att jag vill ha stabila kar och det låga ph kan ge mig lite problem med det(samtidigt som pH är helt rätt för mig)

Krax
2006-01-26, 11:21
Du vill alltså buffra pH lågt. Om du gillar svartvatten kan du prova att buffra med humus. Det funkar som en svag buffert runt pH 6. Det borde gå att hålla pH lite stabilare om du färgar vattnet med eklöv som du byter ut då och då.

Vet inte hur nitrifikationen påverkas av lågt pH men visst måste bakterierna ha lite organiskt material att tugga på. Lösningen till det är kanske lite löv också.

Kjell Fohrman
2006-01-26, 11:21
Som du skriver så finns risken för ett instabilt vatten när KH är så pass lågt (precis under 2).

Detta kan lösas genom
1/ Täta vattenbyten och mata rätt försiktigt så att det inte samlas så mycket skit i vattnet vilket gör att pH inte hinner falla
2/ Tillsätta kalk eller en gnutta bikarbonat så att vatnet blir lite stabilare. Detta leder dock också till att pH stiger.

Om jag hade haft ditt vatten och skulle odla extremt survattenkrävande arter så hade jag nog satsat på alt. 1. Detta ställer dock rätt stora krav på skötseln.
Om jag hade haft mer normala fiskar (många av arter de som lever i surt vatten i naturen går utan problem att odla i neutralt vatten) så hade jag lagt i lite kalkmjöl i akvariet som buffring.
Om jag hade haft arter som lever i alkaliskt vatten så hade jag satsat på en kombination av bikarbonat och kalk.

De arter du har kommer ju från survatten men om det är nödvändigt att hålla dem så i akvarium det vet jag inte riktigt (orkade inte kolla i artbeskrivningarna[:I])

dedlander
2006-01-26, 12:27
Tackar alla för svaren!
Var ser man att KH är under 2? (vilket värde)
Det är ju inget måste för mig att ta vattnet innan filtreringsanläggningen, men jag ser en chans att låta mina fiskar leva under ganska bra förhållanden (mjukt och surt) om jag bara kan få ett stabilt vatten.
Att få fiskarna att leka är ett måste för mig, köper aldrig fisk utan en baktanke på att de skall yngla, har en del survattenstetror som jag vill leka av med, Tex Crenuchus Spilurus och Poecilocharax Weitzmani.
Blir vattnet stabilare om jag luftar ur CO2 som ju verkar finnas i ganska stora mängder?

Som du skriver så finns risken för ett instabilt vatten när KH är så pass lågt (precis under 2).

Detta kan lösas genom
1/ Täta vattenbyten och mata rätt försiktigt så att det inte samlas så mycket skit i vattnet vilket gör att pH inte hinner falla
2/ Tillsätta kalk eller en gnutta bikarbonat så att vatnet blir lite stabilare. Detta leder dock också till att pH stiger.

Om jag hade haft ditt vatten och skulle odla extremt survattenkrävande arter så hade jag nog satsat på alt. 1. Detta ställer dock rätt stora krav på skötseln.
Om jag hade haft mer normala fiskar (många av arter de som lever i surt vatten i naturen går utan problem att odla i neutralt vatten) så hade jag lagt i lite kalkmjöl i akvariet som buffring.
Om jag hade haft arter som lever i alkaliskt vatten så hade jag satsat på en kombination av bikarbonat och kalk.

De arter du har kommer ju från survatten men om det är nödvändigt att hålla dem så i akvarium det vet jag inte riktigt (orkade inte kolla i artbeskrivningarna[:I])

Kjell Fohrman
2006-01-26, 12:32
Var ser man att KH är under 2? (vilket värde)
Man räknar om alkaliniteten

Raven
2006-01-26, 13:06
Blir vattnet stabilare om jag luftar ur CO2 som ju verkar finnas i ganska stora mängder?

slipper ju de ph svinget som blir om du har i det direkt i akvariet.
och låter du det mogna i en tunna till exempel kan du ju relativt lätt även justera ph via bikardbonat/torv utan att riskera fiskarna.

sen bör det väl bli lugnare för eventuella växter också om du inte kör co2 gödning.
när co2 kommer ner går växterna över till att äta co2 men när de tar slut vilket går fort måste växterna kämpa för att få kol genim karbonater och där måste dom producera enzymer för som förstörs när det kommer ner co2.

Krax
2006-01-26, 13:43
Tycker fortfarande att du ska buffra med humus och inte med bikarbonat. Dels är det snyggt och naturligt och dels blir det säkert stabilare än om du håller på och slabbar med bikarbonat då och då. Bikarbonat buffrar vid mycket högre pH också och du ville ju ha lågt pH för dina fiskar.

Kramfors
2006-01-26, 14:33
Bästa pH för Nitrosomonas är mellan 7.2-8.0 Nitrobakter mellan 7.4-8.2.

Källa: Timothy A. Hovanec, Ph.D.
Originally published in Aquarium Fish Magazine, Apr. 1999

Raven
2006-01-26, 14:42
Bästa pH för Nitrosomonas är mellan 7.2-8.0 Nitrobakter mellan 7.4-8.2.

då börjar jag fundera på hur de ska tolkas mer praktiskt sett ?

innebär det att man kan behöva ett större filter om man kör med lågt ph typ ph6 jämfört med om man skulle haft ph 7.5 alternativt lättare belastat akvarie

Kramfors
2006-01-26, 15:17
Jag kan inte publicera artikeln men där framgår det att Nitrosomonas fördubblar sig på 7 tim. och Nitrobacter på 13 tim vid angivet pH och längre tid vid högre och lägre pH och nästan inte vid pH under 6,0.
Det är också beroende av temp. salt. och rester av kemikalier i vattnet. Bakterien utvecklas bäst vid 25-30 grader 50 % sämre under 18 grader.

Raven
2006-01-26, 15:24
ok låter då som att det tar längre tid att få ett ph 6.5 akvarie i biologisk balans
än ett ph 7.5.

kan ju va bra å veta.

oveb
2006-01-26, 16:26
PH 5,8 mg/l PT
Alkalinitet 34 mg/l HCO3
Aggressiv kolsyra 92 mg/l CO2
Klorid 74 mg/l Cl
Hårdhet Tyska grader 3,4 dH
Järn 0,14 mg/l Fe
Mangan 0,07 mg/l Mn
Nitrit-kväve <0,005 mg/l NO2 -N
Nitrat-kväve <0,5 mg/l NO3 -N

Jag är nästan lite avundsjuk... växterna gör antagligen vågen av glädje. Det enda som behöver tillsättas är KNO3 och KH2PO4. Kanhända även Mg/Ca.

Har du möjlighet att ordna med automatiskt vattenbyte mha ytavrinning så borde du kunna styra det med en timer så att vattnet får ett stabilt ph.

Skulle vara fantastiskt kul att få veta hur snabbt ph't stiger med rejäl ytrörelse !!

Enda smolken är att det antagligen är ganska mycket koppar i vattnet åxå. Kolla det !