Visa fullständig version : Dvärgkardinalfisk i 12l? :/
gladhertha
2006-01-23, 20:19
Hej. Har startat upp ett 12l, mest tänkt för räkor. Men har sedan innan fallt för denna lilla fisk. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=987
Det står 30cm och 30l. Karet har måtten 30x20x20. Går det att ha dvärgkardinaler i mitt 12 liters då. Det låter ju lite litet. Det har ett överdimensionerat ryggsäcksfilter (450l/h [:P]) och kommer innehålla mycket hornsärv, små rötter och lite boklöv. Kompisar kommer vara räkor. Det är väll rätt bra förhållande för lek eller? Kommer dom må dåligt i karet? Äter dom räkbäbisar?
Och OM det nu går att ha dvärgkardinaler i karet, hur många ska man ha?
Vill inte låta dum och som en djurplågare.
Bara en undran och en fråga. [;)]
Du är själv ganska så snabb på att hänvisa till literantal i artbskrv så vi får väl anta att det inte går att ha någon fisk alls i 12l :p
gladhertha
2006-01-23, 20:35
Jovisst. Jag är både skeptisk å optimistisk..ööhh..ja..Men dom är ju så sööööööötaaa *drömsk* ;) aja, nån annan gång. [8)] [:)]
Tropfrog
2006-01-23, 20:44
De flesta killis hålls i 5-10 liters burkar utan filter och leker frenetiskt under de förutsättningarna. Tricket är att ha riktigt mycket amoniumbegränsande hornsäv, försiktig matning och små vattenbyten en gång i veckan.
Om du har ett överdimentionerat filter dessutom så är jag övertygad om att du lätt kan få ett vatten som fiskarna (och räkorna) trivs i. Sen när det gäller simutrymme och övrig livskvalité kan jag inte svara på. Men jag är övertygad om att kardinalfiskar och räkor i ett sånt kar kan äta bra, hålla sig friska och leka med jämna mellanrum. Om du tycker att det är ett tecken på välmående djur tycker jag att du skall försöka.
MVH
Magnus
Kommer dom må dåligt i karet?
Nog med att de är små, men inte sååå små.
gladhertha
2006-01-23, 20:51
Hmm. olika åsikter....Själv vet jag inte....gaaah...:S
Har haft 9 välmående B. briggitae i en skål på 15l. De fick artemia minst 2 ggr i veckan. Så jag har ju lite erfarenhet i alla fall...hmm.
Testa om du e sugen... Verkar de inte funka får du avveckla de helt enkelt...
gladhertha
2006-01-24, 19:57
Rotade upp en gammal tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75997&highlight=k%F6rsb%E4rsr%E4kor
Här ger dom en massa förslag? Verkligen olika åsikter från olika håll. [;)] [:)]
Erik Åhlander
2006-02-03, 12:12
När jag hade en grupp i 15 liter blev det hela tiden nya yngel. Nu har jag ett större gäng i ca 70 liter på barnens dagis. Nu blir det inga yngel. Fast i det lilla karet fick de nykläckt Artemia hela tiden...nu är det bara lite torrfoder som gäller.
Nu blir det inga yngel. Fast i det lilla karet fick de nykläckt Artemia hela tiden...nu är det bara lite torrfoder som gäller.
Det kan bero på det. Jag kan inte tänka mig att de i naturen skulle behöva hamna i 15 liters vattenpölar för att få yngel ;)
Tastyfish
2006-02-03, 14:19
testa världens minsta fisk, skulle toppa strax innan 0.8 mm sägs det. vet inte om den är salt eller inte bara :D
gladhertha
2006-02-03, 14:22
Erik: Okej, jo okej. Funderar fortfarande på att ha en LITEN grupp. Hur många kan de vara? 3st? Hur stora munnar har dom ungefär? med tanke på räkbäbisar. ;) Vilka mått hade ditt 15l?
Tastyfish: Jag föredrar att se fisken också. [:D]
testa världens minsta fisk, skulle toppa strax innan 0.8 mm sägs det. vet inte om den är salt eller inte bara :D
Nej inte salt, men extreeemt surt vatten. pH runt 3 om jag inte minns fel.
Erik Åhlander
2006-02-03, 21:06
Släpp ned 4-5 micagemmae i ditt akvarium. Tycker dom att det finns plats så blir de fler. När det blir för trångt slutar dom reproducera sig - precis som guppy. Naturen sköter oftast sig själv bäst.
Erik Åhlander
2006-02-03, 21:07
Jovisst det ska vara både hanar och honor:)
gladhertha
2006-02-03, 22:26
Haha jo det är ju en fördel.
gladhertha
2006-02-04, 17:24
edit: fel tråd
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.