handdator

Visa fullständig version : julidochromis ornatus problem

ciklider
2006-01-23, 15:13
Hej har ett julidochromis ornatus par.. När vi startade med dessa så köpte vi fyra för att se ut ett par.. Dom bildade par och två lämnades tillbaka. Saken är nu denna att nu vill inte min hane veta av honan[:O] . Honan håller sig hela tiden gömd och när hon väl kommer fram så jagar hanen henne.. Så min fråga är denna.. Vad kan jag nu göra.:confused: Kommer min hane någonsin vilja ha min hona nu eller måste jag helt enkelt köpa en ny? Tacksam för svar.:) Tycker väldigt synd om min hona just nu...[:(]

dinajel
2006-01-23, 15:43
Kom det helt plötsligt eller sen du lämnade tillbaka dom övriga? Har dom gått tillsammans förut själva utan problem? Har du gjort några förändringar i karet? Möblerat om? Har dom lekt? Vad har du för övrigt i akvariet? Hur stort är det? Är du helt säker på att dom verkligen parade ut? Och är du säker på att det inte är honan som jagar hanen? ;)

ciklider
2006-01-23, 15:53
Det kom efter att jag lämnade tillbaka dom övriga... Vet att dom då parade ut sig för att dom flörtade hej vilt.. Sedan så blev dom andra två helt utmobbade.. Stog ensamma i varsit hörn.. Tillsammans med dessa två har jag 4 multisar i ett 54 liters akvarium som är uppdelat i 2 sidor funkar i övrigt jättebra. Jullarna har aldrig lekt, inte heller har jag möblerat om. Mina multisar trivs och har yngel dock. Vet också att det är hanen som jagar honan då honan är betydligt mycket mindre..

FIBSTET2
2006-01-23, 16:14
Är säkert två av samma kön!!!

dinajel
2006-01-23, 16:24
Säker på att dom verkligen flörtade med varandra? Om dom simmar runt och darrar mot varandra så kan det vara maktkamp mellan två hanar...

ciklider
2006-01-23, 16:25
Nej det tror jag faktiskt inte för honan är jätte liten och söt, medans hanen är stor och bastant... Köpte dom också av en mycket kunnig försäljare specialliserad på tanganyika.

ciklider
2006-01-23, 16:29
Säker på att dom verkligen flörtade med varandra? Om dom simmar runt och darrar mot varandra så kan det vara maktkamp mellan två hanar...

Ja det är jag faktiskt rätt säker på typiska sjärtslag och en viss underkuvighet hos honan. Menar att hon visade för hanen att hon ville leka med att lägga sig på sidan och så. Sedan så jagade dessa två bort dom övriga jullarna och skapade revir..

ciklider
2006-01-23, 17:10
Honan är på hanens revir men är undangömd i en liten håla hela tiden och när hon kommer fram så är han där direkt och jagar.. Fattar ingenting..:confused: [:O]

ciklider
2006-01-23, 19:02
Snälla kan ingen hjälpa mig...

ciklider
2006-01-23, 23:05
Inte någon?[:(]

dinajel
2006-01-24, 08:44
Har du provat att fråga på ciklid.se?

ciklider
2006-01-24, 10:14
nej men tack för tipstet..:) Jag ska göra det..:D

ciklider
2006-01-24, 11:35
Tänkte bara att jag skulle skriva att jag fick den hjälpen jag behövde på ciklider.se tack så mycket dinajel..:D ;)

FIBSTET2
2006-01-24, 13:51
Nej det tror jag faktiskt inte för honan är jätte liten och söt, medans hanen är stor och bastant... Köpte dom också av en mycket kunnig försäljare specialliserad på tanganyika.Nej nej!Hanen är liten och honan är stor!!!

ciklider
2006-01-24, 15:23
Nej nej!Hanen är liten och honan är stor!!!

Nej så är det inte gå in och se på art beskrivningen..;)

FIBSTET2
2006-01-24, 15:54
Nej så är det inte gå in och se på art beskrivningen..;)Sorry blandade ihop kodden med morötterna!!!![:o]

Kjell Fohrman
2006-01-24, 16:06
Visst kan det var ett par och när de inte har några andra att visa aggresioner mot så kan de bli aggressiva mot varandra - speciellt om inte ena parten är lekmogen men den andra är det.
Ofta kan det då hjälpa att ha en annan art i akvariet (t.ex. snäckskalslekare) så att de får ett yttre hot att försvara reviret mot

ciklider
2006-01-24, 17:15
Jag har 4 multisar som går i samma kar, som hanen riktar sin aggresion till också så jag fattar inte varför det inte fungerar.. Men jag tror att jag ska ta hem två jullar till och försöka hitta ett nytt lek par.. Tror nog att det är det ända jag kan göra..

Kjell Fohrman
2006-01-24, 17:23
OK - du kan ju testa, men jag är inte så säker på att det kommer att funka med 2 till.
Är det ett par du har så stabiliserar det sig säkert så småningom

ciklider
2006-01-24, 17:27
Nej jag tänkte självklart att jag skulle se om det skulle hjälpa.. Kanske kan jag få ett nytt par... Lämnar sedan tillbaka dom övriga två.. Det är lite konstigt dock... Hanen tillåter ju honan att vara på hans revir fast då undangömd så klart..