handdator

Visa fullständig version : sjuka golden spec honor?

marianne.kahkonen
2006-01-23, 00:26
Jag har tre golde spec honor som har insjunkna magar. Jag misstänker att det är en tarmsjukdom som jag har hört att de kan bli drabbade av. Alla fiskar bär på sjukdomen men det bryter bara ut på vissa fiskar ( vet ej om detta var sant). HJÄLP!!!
Vad ska jag göra?

Zaphi
2006-01-23, 09:46
golden spec? Vad är det för variant av golden menar du?

Golden tynar lätt bort och många verkar ha svårt att ta till sig av näringen i maten. Detta beror sannolikt på svaga gener som är ett resultat av många generationers inavel. De flesta golden som finns i Sverige kommer från ett fåtal individer.

Det enda raka är att mata mer, byta vatten ofta och hoppas på det bästa. Jag har sett detta vid många tillfällen med just golden och jag tror inte de är sjuka. Iallafall inte sjuka på så sätt att man kan bota dem.

marianne.kahkonen
2006-01-23, 12:08
Golden labidochromis, gul labidochromis. I affären kallades de för golden spec.
Jag tror att en hona har dött för jag hittar bara två utav dem. Hon har gömt sig väldigt bra i så fall.

Zaphi
2006-01-23, 13:00
Det är högst sannolikt en Labidochromis caeruleus, förmodligen från Kakusa.

marianne.kahkonen
2006-01-23, 18:53
Den sista honan hade gömt sig väldigt bra. Vad glas jag blev när jag hittade henne. Frågade i fiskaffären om deras insjunkna magar. Hon trodde att det var kanske någon parasit. Hon rådde mig att avvakta och skulle fiskarna sluta äta skulle jag återkomma. Ja det är Labidochromis caeruleus från Kakusa.

suwi
2006-12-31, 20:06
Jag har tre golde spec honor som har insjunkna magar. Jag misstänker att det är en tarmsjukdom som jag har hört att de kan bli drabbade av. Alla fiskar bär på sjukdomen men det bryter bara ut på vissa fiskar ( vet ej om detta var sant). HJÄLP!!!
Vad ska jag göra?

Jag har nyss köpt golden spec och hade samma problem... jag matade dem med artemia och det verkar hjälpa.

uffe_erixon
2007-01-21, 20:17
hade också det problemet,, du ska inte vänta tills dom slutar att aäta, mata med artemia och mysis i mängder och byt 1/3 vatten 2 ggr i veckan.

Häll i ca 2 dl havssalt per 100 l vatten vid del vattenbytet under en två veckors period

Långås
2007-01-21, 20:25
hade också det problemet,, du ska inte vänta tills dom slutar att aäta, mata med artemia och mysis i mängder och byt 1/3 vatten 2 ggr i veckan.

Häll i ca 2 dl havssalt per 100 l vatten vid del vattenbytet under en två veckors period
Vad är tanken med saltet i detta läget? Brukar inte det användas emot bakteriella angrepp??

Micke_A
2007-01-21, 20:36
Om de nyss har släppt ut yngel så kan de nog också vara magra, de äter ju inget under tiden som de tuggar. Men har de inte gjort det nyligen så är det kanske det problem som ni pratar om.

uffe_erixon
2007-01-24, 12:12
Alltså, det rådet fick jag av en expert på ciklider, likaså att mata mycke.
Vad som hjälpte vet jag ej...vet bara att det funkade.
Mina hade inte släppt yngel.