handdator

Visa fullständig version : Ancistrus i Tanganyikakvarium, hur fungerar det?

HazelCR
2006-01-21, 12:50
Ancistrus i Tanganyikakar, hur fungerar det?

Vad jag speciellt undrar över är om ancistrusmalarna kommer att äta upp ägg för t.ex Jullar, snäcklekare, Leleupi m.fl. ?

//Gunnar

Salladen
2006-01-21, 13:10
Jag har haft ancistrus i mitt tanganyikakar utan problem :)

sacha
2006-01-21, 13:12
De tror jag inte dom kommer göra.. Snäcklekarna lägger ju i skalen där malen inte kommer in.. Å apelsinen lär nog spöa på dom rejält ifall dom kommer i närheten när de e barn på g

HazelCR
2006-01-21, 14:58
Det är alltså så, att Tangayikaciklider i allmänhet är tuffare än Ancistrusar och dess hungerbegär. Vad bra , då vet jag det. Tack för svaren. /Gunnar

Danne_K
2006-01-21, 16:54
just ancistrus brukar funka bra dom är lite tuffar än tex plecos som kan få nog så mycke stryk

Kjell Fohrman
2006-01-21, 18:46
Jag tror nog att de kan ge sig på äggen eftersom de är något nattakativa vilket inte cikliderna är.
Men i övrigt funkar det säkert bra.

Danne_K
2006-01-21, 18:51
Jag tror nog att de kan ge sig på äggen eftersom de är något nattakativa vilket inte cikliderna är.
Men i övrigt funkar det säkert bra.

Det kan nog säkert vara så har haft ancistrusar med prinsessor där funkade ganska bra men de hände att romen försvann och jag minstänker starkt ancistrusarna

ciklider
2006-01-21, 22:30
Men om man nu inte kan vara säker på att malen äter upp romen, vilken mal kan man ha i stället som gör ett lika bra jobb?:confused:

sacha
2006-01-22, 00:47
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, å jag har 2st sessor å 3st ancistrus.. å 20-25st sessyngel som är kanske 3v gamla.. så dom blev inte mat iaf..

Ja tror inte att dom ger sej dit när dom fått sej lite spö ibland

dreas
2006-01-22, 02:11
Jag har en Ancistrus ibland mina Multisar, jag kan lova dig att han lär sig var han får vara och var han inte får vara... Sin första vecka åkte han på rejält med stryk, sen tuktades han och vill nu inte komma i närheten av snäckorna.

Så det går nog jättebra!

Tant Nancy
2006-01-22, 11:38
Tänkte bara komma med en liten erfarenhet här då.... Släppte ner två Ancistrushonor som städpatrull i mitt 450 l Tanganyika, i vilket inredningen bl a bestod av 40 kg sten...

Efter ett tag började det dyka upp pytteancistrusar överallt och jag fick inse att jag gjort en felbedömning på kön när jag släppte i mina Ancistrusar... När jag efter ett drygt halvår rev hela inredningen så fiskade jag upp lite drygt 100 Ancistrusyngel ur karet... de hade ju utmärkt tillgång på mat och gömställen i stenröset...

Kontentan av detta... ska du släppa i Ancistrusar, se till att du är säker på könet på dem!!! Blir ju lite trist när Tanganykasjön börjar likna en Amazonasflod med invandrare i stället...

sacha
2006-01-22, 13:05
Tänkte bara komma med en liten erfarenhet här då.... Släppte ner två Ancistrushonor som städpatrull i mitt 450 l Tanganyika, i vilket inredningen bl a bestod av 40 kg sten...

Efter ett tag började det dyka upp pytteancistrusar överallt och jag fick inse att jag gjort en felbedömning på kön när jag släppte i mina Ancistrusar... När jag efter ett drygt halvår rev hela inredningen så fiskade jag upp lite drygt 100 Ancistrusyngel ur karet... de hade ju utmärkt tillgång på mat och gömställen i stenröset...

Kontentan av detta... ska du släppa i Ancistrusar, se till att du är säker på könet på dem!!! Blir ju lite trist när Tanganykasjön börjar likna en Amazonasflod med invandrare i stället...

haha :) vilken grej ... Jag köpte ju 3st små, så vem vet.. har jag tur kanske de tar sej lite hos mej med.. Aldrig haft ancistrusyngel..

HazelCR
2006-01-22, 13:15

Oppsan, odla ancistrus vill jag allt göra i ett separat akvarium, men nog trodde jag allt att de flesta Tanganyikaciklider skulle se till att mumsa i sig i stort sett alla ancistrusyngel.

Vilka Tanganyikaciklider hade du i det akvariet?

Tant Nancy
2006-01-25, 17:58
Jo, innevånarna var så klart en anledning till att så många yngel överlevde. Jag hade en koloni L Multifasciatus och sex st Leptosomor. Tanken var att Leptosomorna skulle föröka sig innan jag började släppa ner lite mera rovgiriga firrar.
Knäpp som jag är så var jag först frustrerad över att inte Leptosomorna lekte... och när de väl gjort det så hade Tanganyikaintresset runnit ut i sanden och karet fick återgå till att vara mitt "lilla" (450 liter) yngelakvarium. Det är väl bara att inse att jag forfarande ligger kvar på nivån "odla och ha sydamerikafiskar"...

HazelCR
2006-01-25, 18:26
Igår upptäckta jag att mitt N. Leleupi hade smått i sin grotta. Fyra stycken 4-5 cm ancistrusar kunde inte hindra det iaf.

Frågeställningen kan ju ställas lite tvärtom;

Finns det vissa Tanganyikaciklider som gör livet helsurt för ancistrusar, kanske t.o.m. biter ihjäl dem?

dinajel
2006-01-26, 13:43
Finns det vissa Tanganyikaciklider som gör livet helsurt för ancistrusar, kanske t.o.m. biter ihjäl dem?
Min calvus-hanne var rätt elak mot ancistrusarna precis när jag släppte i dom och dom blev rätt hårt åtgångna, åtminstone försvann en hel del på deras fenor. Men nu verkar han låta dom vara hyfsat ifred. Kan väl säga att min calvus-hane även försöker svälja vuxna multisar hela, så han kanske är lite extrem... Min leleupi kan också vara lite aggro, men jullar och multisar är lite snällare.

ralp
2006-01-26, 14:19
... Frågeställningen kan ju ställas lite tvärtom;
Finns det vissa Tanganyikaciklider som gör livet helsurt för ancistrusar, kanske t.o.m. biter ihjäl dem? Jag hade också två stycken i mitt (avvecklade) Multifasciatuskar. Malarna trivdes inte särskilt bra, fick mycket stryk, sönderklippta fenor m.m. Idag skulle jag inte göra om det. Malarna trivs mycket bättre nu i sitt "riktiga" miljö (rätt vattenvärden, rötter till matsmältning och lämplig sällskap). I och för sig har de inte lekt än så tant Nancys "lekrecept" med kalkstenar och betongvatten borde kanske vara något ;)

Hejhopp. Ralp

ciklider
2006-02-05, 19:18
Gammal tråd men den stämmer in på min fråga.. Mina ancistrusar håller på att bli ihjäl bitna av mina två prinsessor..:eek: Vad ska jag göra? Har inget extra kar att flytta dom till... Fenorna blir mindre och mindre..[:-28] Tror ni att ancistrusarna kommer att lära sig vart dom inte får vara eller kommer dom att dö?:confused: Tacksam för snabba svar...:)

sacha
2006-02-05, 21:08
Antar att djur har självbevarelsedrift så att dom lär sej före dom dör.. Typ.. Men frågan är ju hur hårt åt dom kommer att gå.. Jag flyttade mina 3 små ancistrus lade i en större gibbiceps.. Men han får rätt möe pisk med, å fenor som e borta å så ..

ciklider
2006-02-06, 11:05
Ja dom har ju fenor som är borta och så... Problemet är att ancistrusarna har lagt rom ovanför prinsessornas rivir.. Därför håller dom sig ju där och då blir dom bitna..

ciklider
2006-02-06, 15:21
Vad tror ni kommer dom dö? Detta vill jag ju inte efter som jag har haft dom ett tag.. Är ancistrusen tålig? Tänkte om den överlever nappade fenor?

ciklider
2006-02-07, 11:08
Ingen rom kvar..[:-28] Men nu kanske mina ancistrus lär sig vart dom inte ska vara och läker ihop..:) Sedan så leker väll dom rätt lätt eller?:confused: