handdator

Visa fullständig version : Guppy yngel

tjingelingela
2006-01-19, 22:35
I början när vi köpt vårt akvarium fick våra guppys massor med yngel, nu inga alls. Har köpt en hel del nya. både honor och hannar för att få in "lite nytt blod" men också detta utan resultat. Finns det ngt man kan göra för att "få igång" lekning och yngelsproduktion. Har lämnat vattenprov för dropptest och det var utan anmärkning enligt djuraffären.[?]
Tack så länge!

Intercepter
2006-01-19, 22:56
vad har du för temp i akvariet?
e det väl inrett?

andreassofus
2006-01-20, 00:43
hur gamla är dom nya som du köpte?

tjingelingela
2006-01-20, 14:57
ja, vi har mycket växter, både plantor och flyt växter. Akvariet är på 120L och tempen låg tills för en månad sedan på mellan 26-27, fick då tipset att sänka temperaturen ett tag så nu ligger det på 24-25...Vet inte hur länge man ska vänta innan man ska höja igen??...

Hur gamla de nya guppisen var när vi köpte dom vet jag inte...köpte i djuraffär...vi har väl ca 12st nu...hälften honor...hälften hannar...Trist att det inte blir några yngel...enligt "insatta" ska man inte kunna misslyckas med att få yngel av guppys :(
Kan det vara "sugpropparna" som äter upp dem...för de är då alltid runda och trinda...fast jag har inte sett honorna ha någon "kula på magen" heller för den delen...då skulle jag placerat dem i yngelburen...som vi gjorde tidigare...med gott resultat...
Tack för Era svar förresten!
/ Ingela...

andreassofus
2006-01-20, 15:04
de låter ju lite konstigt.. hur länge har de vart så här??
har du kollat vattenvärdena nån gång??