handdator

Visa fullständig version : kompisar till mina fiskar

marianne.kahkonen
2006-01-19, 20:43
Jag har ett 112 l akvarium. Jag har ett par palettciklider och en golden spec hane och 3 honor. Jag har även två platy och tre kopparbarber.
Jag tycker om ciklider och skulle vilja ha ett par, alltså två till. Finns det några blå ciklider som kan ha tillsammans med dessa fiskar?

Choffe
2006-01-19, 21:32
om du lyckas få tag i ett rödzebrapar då hannen är blå och honan röd så tycker jag du får en finfin blandning av färger, det är ju dessutom väldigt många som har rödzebra, alltså en vanlig fisk, så få tag i en blå hanne tror jag inte r några större problem[:)]

mvh christoffer

santa
2006-01-19, 21:35
Skulle nog inte bara ha en hona till Röd zebra hanen då skulle hon bli ihjäl jagad.

Kjell Fohrman
2006-01-19, 21:38
Du balanserar redan på randen av en "katastrof" med den blandning du har. Köp inget mer utan knäpp händerna och be en bön:cool:

Att rekommendera ett röd zebra par till den blandningen och till ett så lite akvarium är inte så lyckat, lugnt sagt[xx(]

marianne.kahkonen
2006-01-20, 16:59
Jag tackar så mycket för råden. Jag har inte mycket erfarenhet av akvarium. Jag har bara frågat de personer som har jobbat i fiskaffären om råd. Självklart vill de sälja så mycket som möjligt och struntar i vad kunden köper för fiskar. Synd! Jag undrar varför det är en katastrof att ha den blandningen av fiskar som jag har? Jag har bara frågat i fiskaffären vilka fiskar som jag kan ha tillsammans och köpt efter deras råd. Jag behöver visst hjälp.

marianne.kahkonen
2006-01-21, 21:19
Jag har bestämt mig för att ge min platy och de tre kopparbarberna till min mammas akvarium, där hon har liknande fiskar. Jag tänker satsa på bara ciklider.

gigardt
2006-01-21, 22:52
Då får du nog satsa på ett större akvarie också,112 är lite för litet för malawi ciklider.
MvH Richard

marianne.kahkonen
2006-01-22, 11:52
Men om man läser allmän information om golden spec så står det att 100 liter är ok. Visst är det bättre ju större akvarium man har.

gigardt
2006-01-24, 11:18
Ja men då kan du bara köra med en sorts malawi annars blir det för trångt.
MvH Richard

marianne.kahkonen
2006-01-24, 18:04
Okej. Jag har en bekant som har ett 310 liters akvarium som kanske ska sälja det till mig. Jag väntar på svar, hoppas jag får det.
Jag har märkt nu att det är fär trångt för de fiskar jag har nu. Speciellt när palettcikliderna försöker leka så kommer golden hannen och jagar bort dem när han känner för det.