handdator

Visa fullständig version : Frågor om munruvning, Golden spec

marianne.kahkonen
2006-01-19, 20:29
Jag undrar hur det ser ut när Golden spec munruvar? Jag har hört att det blir en påse under munnen, stämmer det? Ändras deras beteende när de munruvar? Ska de ha något speciellt foder när de munruvar? Nu får de vanligt torrfoder. Jag tycker man får för lite information i affärerna om just foder. Jag frågade om Golden spec skulle ha något speciellt foder men då sa de bara att det går bra med torrfoder. Jag har även palettciklider, ska de ha speciellt foder?
MVH Marianne

Kjell Fohrman
2006-01-19, 20:36
Den finns ju med bland artbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

Honorna äter i stort sett inget när de ruvar så du behöver inte bekymra dig om deras foder.

marianne.kahkonen
2006-01-19, 21:08
Tack ska du ha!
MVH Marianne

Zaphi
2006-01-23, 09:52
När de ruvar får de en hakpåse och ändrar beteende på så sätt att de försöker dra sig undan lite grann och är inte lika heta när det blir matning etc. Ett beteende som lite påminner om en fisk som är sjuk. Dock är det faktiskt så att många av de tuggande fiskarna äter en hel del, så det är alltså inte så att de inte äter alls på 3 veckor. Det är nog inte fel att mata lite då och då med flingor medan de ruvar.