handdator

Visa fullständig version : Bukkvattensot!

el_pako
2006-01-17, 18:27
Steg 1 - matvägrar (tar in maten men spottar ut den) Steg 2 - Fisken verkar hosta. Steg 3 - Tunn vit sytrådsliknande avföring Steg 4 - Fisken svullnar upp Steg 5 - Fisken dör. Fisken dör ofta före steg 4. Har den nått steg 4 är den förlorad /// http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=685

Min röd bra är i stadium 3! den har varit underlig ett tag...tror det håller på att smitta sig också! VAD SKA JAG GÖRA!!! :eek:

Kjell Fohrman
2006-01-17, 18:39
1/ Plocka upp fisken och placera i karantänsakvarium
2/ Medicinera i karantänsakvariet

el_pako
2006-01-17, 19:01
medicinera med vad? och vart kan man få tag på det?

el_pako
2006-01-17, 19:18
ähh nu vet jag vad det är för medecin....men kan jag inte skippa att plocka upp fisken och placera i karantänsakvarium? och bara medecinera i akvariet, minst 4 fiskar till har sjukdomen, och kan verkligen inte ta upp fiskarna...

Kjell Fohrman
2006-01-17, 20:24
Waterlife Octozin är mot bukvattensot (står att läsa i Zoopetavdelningen om sjukdomar).
Om det redan har spridit sig så är det väl inte så mycket annat att göra än att medicinera i huvudakvariet även om det tyvärr tar livet av nyttobakterierna också vilket kan ge ett instabilt akvarium i framtiden

el_pako
2006-01-17, 20:45
tack för svaren kjell...men om jag medicinerar alla i huvud-akvariet och efter det gör ett storrt vattenbyte,blir det inte då som att starta om akvariet på nytt? ....jag kan väll göra vad som hellst,så länge de överlever åtminstånde...jag menar,vad händer om de som inte är sjuka får i sig medecinen? det är väll liksom inte farligt för de?

Kjell Fohrman
2006-01-17, 21:01
men om jag medicinerar alla i huvud-akvariet och efter det gör ett storrt vattenbyte,blir det inte då som att starta om akvariet på nytt? Ungefär fast fiskarna är i sämre kondition samt dessutom så finns det nu mycket fisk i akvariet så det blir ju ingen mjukstart. Mycket bakteriekultur lär behövas.

jag menar,vad händer om de som inte är sjuka får i sig medecinen? det är väll liksom inte farligt för de?
Även deras immunförsvar blir något nedsatt.

el_pako
2006-01-17, 21:18
aja,men det blir nog enklast så....förresten så borde jag kanske ha tagit den här tråden till Sjukdomar forumet.....