Visa fullständig version : inredning till ett malawai kar
macke_fisk
2006-01-16, 11:50
tjena allihopa.
Jag ska köpa ett akvarium 160 liter,:D och vill ha lite tips om vad för inredning jag ska ha. tacksam för svar
MVH Macke_fisk
Buckshot
2006-01-16, 15:50
tjena allihopa.
Jag ska köpa ett akvarium 160 liter,:D och vill ha lite tips om vad för inredning jag ska ha. tacksam för svar
MVH Macke_fisk
Endast kalksten och rådasand 0,8-1,2[:-140]
du ska inte ha rötter ivf för det sänker ph:t! men jag tycker att rådasand 0,2-0,5 cm är lagom. stenar kan du ha lite av varje men det är nog bra med i kalksten (ca 1,5 kg, du kan ha flera men jag har bara en stor) för det gör att ph:t blir bättre! men annars bara sten som gör att det blir lite grottor...du kan ju ha lavasten men annars finns det ju platta stenar som gör att det blir ruskigt snyggt!
lycka till
/christoffer
Huvudsakligen är att du har gott om gömställen för dina Malawi.
Du kan även ha en rot om du vill. Visserligen så sänker rötter ditt pH. Men, det är bara under en tid den har den verkan. Lika så kalkstenar. De mister sin pH höjande effekt efter ett tag. Själv kommer jag att inreda med kalksten eftersom jag tycker att det är snyggt.
När det gäller att hålla ett högt och stabilt pH tycker jag att det är enklast att använda bikarbonat. Då vet man alltid att man har samma värden.
Här är förresten ett gäng bilder på olika ciklidakvarier. Inte enbart Malawi, men en hel del sånna också.
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_kategori.asp?KATEGORI=Akvariebild
Roten tappar sin ph-sänkande effekt efter ett tag ja. Har man dessutom högt kh så tror jag inte det är någon större fara.
Men kalksten borde väl inte sluta höja ph't? Eller? Trodde att det var så pass mycket kalk i stenen så den skulle behålla den effekten bra länge.
Kika över till "Danmarks ciklidsida" vetja.
Där har jag hittat mycket inspiration till mina ciklidkar.
http://www.cichlids.dk/akvarier/
Det är mycket modulbyggen osv men det finns även mycket annat snyggt.
.
Roten tappar sin ph-sänkande effekt efter ett tag ja. Har man dessutom högt kh så tror jag inte det är någon större fara.
Men kalksten borde väl inte sluta höja ph't? Eller? Trodde att det var så pass mycket kalk i stenen så den skulle behålla den effekten bra länge.
Jag har hört båda svaren angående kalksten. Så, jag vet inte vilket jag litar på än :) Fast det är en snygg sten att inreda med.
macke_fisk
2006-01-17, 20:03
jag tackar så mkt för svaren::D:D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.