Visa fullständig version : Placering av nytt akvarium
Då jag står inför inköp av att nytt akvarium har jag börjat fundera på var det kan vara lämpligt att placera det. Den bästa placeringen, om man ser det rent estetiskt utifrån rummets mått och övriga möbler, är vid väggen mitt emot fönstret. Där blir det lite sol några timmar sommartid men övriga årstider är det rätt mörkt. Så jag tror inte att det borde skapa så stora algproblem (eller?). Men jag undrar om det kan finnas andra nackdelar med att ha akvariet placerat där? Kan det exempelvis bli reflektioner i framrutan av ljuset utifrån så som det kan bli i en tv? Skulle ju aldrig placera tvn vid väggen mittemot fönstret..... [8D]
/ Maria
SeanChai
2006-01-15, 13:50
...tror inte det blir samma typ av reflektioner i en akvarieruta som i tvrutan.
hur som helst, vad jag hört här på forumet så ska det finnas batteriedrivna persienner som man kan köpa...bara att ställa in dom så att inte solen kommer in genom rutorna - med batterier slipper du ju sköta allt själv om du är upptagen med jobb och sånt som man normalt gör på dagarna.
// SeanChai
Annars bör väl akvariumet vara placerat på en plats där det får vara relativt ifred. Att ställa akvariumet t.ex. längs en gång är väl inte det bästa. Fiskarna kan bli stressade när man går förbi ofta och så.
Fiskarna kan bli stressade när man går förbi ofta och så.
jo men samtidigt kan fiskarna vänja sej vid det.
har ju mitt akvarie så fiskarna ser allt som är på monitorerna och dom ser mej själv vifta med armarna i tid och otid och hör mej definitivt när ja skriker på kattan ;) men inte märkt att dom blir skrämda av det.
snarare tvärtom platy'n är framme och tittar såfort hon inte äter.
platyn och kardinaltetrorna kommer fram intresserade när katten lägger sej precis vid glaset.
sen beror det ju också på vad man har för fiskar
Lucas_no1
2006-01-16, 18:27
Jag håller med raven.
Det går inte att möblera efter fiskarna.
Dom får helt enkelt vänja sig vilket dom också gör.
Jag hade dock mina discusar i mitt 720 placerat så som du beskriver att du vill ha ditt kar och det gick bra länge men dom blev sjuka och då gick det inte alls.
Dom höll på att hoppa ur karet när det föll en skugga över dom.
Jag fick fiskarna friska men flyttade dock på karet men nu idag har jag fått mitt nya Rena 480 akvarium och när jag kör igång det kommer det bli på det stället som passar mig dvs väggen som ljuset fallar in på.
Fiskarna är friska för länge sedan och jag tror det kommer gå fint.
Enligt mig skall det också finnas en bra plats att slappa/studera/underhållas av/mm/mm vid akvariet. Jag har nu satt mitt akvarium intill soffan i ett av vardagsrummen så att jag efter jobbet kan ta en lugn stunds vila och samtidigt inspektera hur mina simmande vänner mår och utvecklas. Mycket trevligt och avslappnande.
Tack för alla tips :) . Lucas...... jag blev lite nyfiken när du sa att du har ett Rena- akvarium för det är nämligen ett sådant jag tänkte köpa (Rena Aqualife Calvados 480 liter- det är så dyrt men det enda som passar i med resten av inredningen :cool: ). Skulle gärna vilja veta vad du tycker om ditt akvarium......
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.