handdator

Visa fullständig version : 16 liter Walstad och räkor.

Nils Holmström
2006-01-13, 14:46
Har två trådar i gång på ämnet så jag försöker samla dem på ett ställe.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83433
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83444

Tanken från början var att skapa ett litet walstadakvarium, alltså ett växtakvarium med jordbotten som man inte tillsätter någon gödning i och inte bytar vatten i så ofta.
Det första problemet är ju att akvariet är väldigt litet (16 liter) och därför inte kan husera några fiskar, och fiskarnas avföring måste fungera som gödning till växterna.
Lösningen på det är räkor (amano och körsbär), som är i lagom storlek. Man kan ju dock inte ha i hur många som helst, och för att kompensera för att det blir lite gödning kan man övermata något. Detta kan i sin tur visserligen gynna alger, men det är ju inget problem med räkorna.
Räkorna är dock känsliga för dålig vattenkvalité och vill ha vattenbyta ofta, sparsam matning och filtrering vilket alltihop strider mot walstadprincipen.

Vad ska jag då göra? Tja, det blir väl till att kompromissa.
Moderat matning, lite filtrering och vattenbyten var annan-var tredje vecka.

Karet är på 16 liter, alltså 20*20*40, och har ett 8 watts inbyggt lysrör och en inbyggd pump med filterkammare i locket. Värmare finns också.

Inredningen består nu av Jordbotten, grovt grus och kolsten.
Växterna är:

Anubias barteri var. nana
Microsorum pteropus
Cryptocoryne beckettii
Egeria densa
Cerathophyllum demersum
Hygrophila difformis

och jag har även två Amanoräkor i.

Nils Holmström
2006-01-13, 15:06
Kan ju tilläggas att finns det något annat litet kryp (räka/fisk/snäcka) som skitar ner en del och som inte så känsligt så emottags förslag hjärligt. Det är alltså inte nödvändigt med räkorna.

y0da
2006-01-13, 15:23
Är nästan lite sugen på att svara kampfisk. Karet är visserligen litet för att ha en kampfisk i, det har ju diskuterats rätt många gånger här tidigare. Själv kan jag i princip ingenting om fisken så jag vill inte lägga mig i den diskusionen.

Min tanke var bara följande:
I många utav butikerna här omkring så hålls kampfisk i en liten 2-3l skål med en "växt" som mest liknar en dillkvist. Att köpa en sådan och befira den från den miljön för att ge den ett växtkar på 16l tycker jag inte är så fel. Även om den inte får en optimal miljö så trivs den nog betydligt bättre där än i skålen.
Det är väl annars en rätt trevlig fisk att ha i ett växtkar tror jag? Funderar på om jag ska befira en kampfisk och ha den i mitt 30l walstad kar.

Mycket möjligt att mitt resonemang är totalt fel, någon mer kunnig om fisken får väldigt gärna rätta mig i så fall.

Hugin
2006-01-13, 15:47
Man kan lätt ha en kampfisk hane i ett 16 liters akvarium! Jag har ett Rena akvarium i den storleken! Nu funkar det som yngel akvarium fast jag funderar på ett walstadakvarium. Så jag har några frågor. Jag har ett innnerfilter(Rena) som följde med akvariet skapar den för mycket cirkulation? Filtret pumpar 250 l/h. Var köper man 40 centimeters lysrör? Vad för slags lysrör har du i ditt akvarium?

ralp
2006-01-13, 16:14
Hej Nils,

efter jag har läst dina andra trådar så tycker jag allt mer att du borde bestämma dig för det ena (Walstad) eller det andra (räkkar). Visst kan du prova och kompromissa. Det kanske funkar. Om Walstad kräver så mycket "skit" i form av matrester/avföring så är jag nog ganska säkert på att körsbärsräkorna (som ändå är de tåligaste dvärgräkor) kommer dö. Dessutom så tror inte heller att de kan stå själv för tillräkligt mycket "skit" som det tydligen behövs för Walstad. Över Amanos kan jag inte uttala mig.

Ifall du står fast vid Walstadburken så tycker jag att Yodas förslag med kampfisk låter då mycket bättre (inklusiv motivationen angående storlek av burken). Annars skulle kanske Äpplesniglar möjligtvis vara en alternativ. Jag är ingen expert på de men jag har för mig att de "skiter" rätt så mycket. :)

Återigen. Ifall du bestämmer dig för ett litet räkkar så blir det tvångsmässigt även en "lowtechväxtburk". Om definition skulle vara så enkelt som: växtburk = mycket växtmassa. Det enda är väl att växtutbudet krymper något ;)

Hejhopp och lycka till! Ralp

y0da
2006-01-13, 16:21
Jag har 9 st amano, 5 st neontetror, en ancistrus och en kuhlii i mitt 30l. Det var de fiskarna som var kvar i mitt 136l när jag bestämde mig för att göra om det till malawi. I början gödde jag med pmdd men nu har jag slutat med det. Hurvida walstad fungerar eller ej vågar jag inte uttala mig om ännu. Växterna jag har är sådana som växer långsamt samt sådana som är sega i starten. I början hade jag dock problem med lite alger, men nu har jag inte några alger alls, inte ens på rutorna. Det borde väl betyda att det inte är någon näringsbrist i karet?

ralp
2006-01-13, 16:32
Jag har 9 st amano, 5 st neontetror, en ancistrus och en kuhlii i mitt 30l. ... Det borde väl betyda att det inte är någon näringsbrist i karet? Nej, det borde blir mycket "skit". Kanske lite väl mycket. Jag tycker att det låter liiiite trångt det. ;)

Hejhopp. Ralf

y0da
2006-01-13, 16:43
Jo, jag vet :/.. det är en nödlösning typ ;)
Fast när jag var liten så hade jag 14st fjärilsciklider i det karet ;). De levde i 2-3 år typ.

Nils Holmström
2006-01-13, 16:53
Jag har ju inga direkt knepiga växter i burken, så oavsett blir det inga större problem. Frågan är bara vad som händer om jag nu skulle bestämma mig för att ha räkor och göra ordentliga vattenbyten osv, men lämna kvar jordbottnen. Gör inte den mer skada än nytta då?

Visst, en kampfiskhane vore ju sannerligen snyggt, men de är ju så tråååkiga! :p

Det finns ju i princip inga fiskar på artbeskrviningarna som man kan ha i under 30 liter, men det känns som att det vore ok om man hade typ en eller två av någon liten firre? Men då uppstår ju problemet att de flesta små fiskar är stimfisk.

Humlasfiskar är ju jäkligt små och snygga, men de vill ju ha salt i vattnent och jag vet inte riktigt vad växterna tyckt om det...

gladhertha
2006-01-13, 17:34
Hej Nils,

efter jag har läst dina andra trådar så tycker jag allt mer att du borde bestämma dig för det ena (Walstad) eller det andra (räkkar). Visst kan du prova och kompromissa. Det kanske funkar. Om Walstad kräver så mycket "skit" i form av matrester/avföring så är jag nog ganska säkert på att körsbärsräkorna (som ändå är de tåligaste dvärgräkor) kommer dö. Dessutom så tror inte heller att de kan stå själv för tillräkligt mycket "skit" som det tydligen behövs för Walstad. Över Amanos kan jag inte uttala mig.

Ifall du står fast vid Walstadburken så tycker jag att Yodas förslag med kampfisk låter då mycket bättre (inklusiv motivationen angående storlek av burken). Annars skulle kanske Äpplesniglar möjligtvis vara en alternativ. Jag är ingen expert på de men jag har för mig att de "skiter" rätt så mycket. :)

Återigen. Ifall du bestämmer dig för ett litet räkkar så blir det tvångsmässigt även en "lowtechväxtburk". Om definition skulle vara så enkelt som: växtburk = mycket växtmassa. Det enda är väl att växtutbudet krymper något ;)

Hejhopp och lycka till! Ralp

Kan inte göra något än att hålla med. Tycker det verkar väldigt svårt att få att funka, bägge delarna. Tänkte skriva detsamma ungefär på en annan tråd. Men tyckte som jag tänkte formulära det lät så elakt, så jag formulera om det ;) För mycket skit, räkor och lite vattenbyten låter i mina öron intill omöjligt ;)

cecilia
2006-01-13, 19:22
Varför inte registrera dig här...
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/groupee/forums/a/frm/f/4686048124
...och fråga Walstad herself.

Mvh Cecilia

Nils Holmström
2006-01-13, 20:08
4-5 kardinalfiskar kanske kan fungera? Akvariet är åtminstone tillräckligt långt (40 cm) och vad jag har förstått är det viktigare än antalet liter vatten.

Nils Holmström
2006-01-13, 20:11
Dvärgkardinalfisk vora kanske ännu lämpligare?

gladhertha
2006-01-13, 20:33
Det låter väll rättså bra, dvärgkardinaler alltså!

Nils Holmström
2006-01-13, 20:38
Räknar man med det lite grova måttet 1cm fisk/liter vatten så går det ju fint med 4 x 3cm dvärgkardinal.
Sen få jag se om jag kanske flyttar över amanoräkorna till det stora karet.

Jag förstår inte riktigt det här med kampfiskar, varför folk envisas med att säga att de funkar i små kar? Enligt artbeskrviningen är ju 50liter minimum! Är det för att de lever i sumpigt vatten i naturen, eller för att de ha labyrintorgan eller för att de inte simmar så mycket? Eller kan det helt enkelt vara ett missförstånd, bara för att affärerna har dem separerade i små burkar?

guineapig
2006-01-13, 20:49
Kampfisken kommer troligen mumsa i sig en och annan körsbärsräka, då de får svårt att komma undan i ett så pass litet kar...

Daniel

Nils Holmström
2006-01-13, 20:51
Har jag kampfisk i kommer jag nog inte har körsbärsräkor, utan då blir det amano eller inga alls.

Tropfrog
2006-01-13, 20:52
Jag tycker att du skall försöka att deffiniera vad bra vattenkvalitet egentligen är. Jag anser att du gör ett grovt felslut när du säger att bra vattenkvalitet kräver täta vattenbyten. Det kan stämma i ett vanligt sällskapsakvarium men knappast i en wahlstad burk. För inte f-n är det meningen att man skall hålla fiskar i sunkigt vatten enligt wahlstadprincipen, eller? Det skulle ju innebära att Diana Walstadt som eftersträvar ett akvarium i balans plågar sina fiskar.
MVH
Magnus

Nils Holmström
2006-01-13, 21:01
Jag tänkte precis på det!
Om whalstadprincipen fungerar ska det ju inte BEHÖVAS vattenbyten och filter för att vattnet ska hålla bra kvalitet.
Om risken med att ha för få djur är att det inte blir tillräckligt med näring åt växterna innebär det ju att den skit som finns bryts ner, vilket ger god vattenkvalitet.

Nils Holmström
2006-01-15, 15:01
Jag tog mig nog vaten över huvudet med räkorna... mätbart med nitrit idag på morgonen. Vattenbyte som gäller nu, och eventuellt flytt av räkorna till det andra karet. Jag vill ju ändå inte riskera deras liv...

Nils Holmström
2006-01-19, 11:15
Liten uppdatering.
Ingen nitrit längre och det växer hyffsat bra. Fick plocka bort en hornsärvslinga som såg lite vissen ut, men de andra växterna ser fina ut. Lite alger på de växter som ligger i ytan precis vid lampan, men annars inga problem än så länge.

Sonja
2006-01-19, 13:54
Det finns ju små tåliga Borarassorter som är riktigt snygga och trevliga. Jag hade 10 st B.maculatus i ett 20-liters med en liten Fluval +1, ingen värmare, energisparlampa och massor av växter. Dom trivs så bra så nu är dom 19 st av sig själva. Har bara svart blästersilicat i botten från början, men nu är det nog både det ena och andra av förmultnande växter. Byter en del vatten varje vecka, fast det är kanske för ofta. Har dessutom ett gäng posthornssnäckor som är suveräna på att hålla balans i småkar.
Sen finns ju den något mindre och betydligt snyggare Boraras brigittae, eller kanske B.merah som också är lite mindra och snygg som sjutton.
Äppelsnäckor blir för stora för fort.
Det finns också väldigt små Darioarter som kunde passa, har tappat bort namnet på dom.

Nils Holmström
2006-01-19, 14:54
Posthornsnäckor låter som en bra ide. Ska hålla korpgluggarna öppna efter det.

Boraras brigittae var ju verkligen skitsnygga, hur små/stora blir dem? och är det någon som simontorp har?

Sonja
2006-01-20, 10:49
Tjaaa... dom största, äldsta maculatus är totalt 20 mm, medan brigittaena är lite mindre. Men jag har inte haft dom lika länge så dom växer nog lite till. Dom ska vara något mindre än maculatus som fullvuxna. Jag bor i Sthlm så jag vet inte vad som finns längre ner i landet. Men brigittae är inte sällsynta, däremot brukar inte mindre butiker ta in dom för dom är så himla små och rätt oansenliga i början. Men jäklar vad snygga dom blir i ett lugnt kar och med bra mat.
Posthornssnäckor brukar killiodlare ha i sina kar. Om du känner någon som har mycket killis så finns det säkert posthornsnäckor där också. Posthornssnäckorna är superbra. Jag gör alltid reklam för såna när jag kan. Dom äter tom cyanoalger i yngelkar här hos mig. Har inte haft cyano alls sen jag fick tag i posthorn. Jag brukade ha det i yngelkar där jag matade mycket och gjorde mycket vattenbyten.

ralp
2006-01-20, 17:43
OFFTOPIC:

... Dom äter tom cyanoalger i yngelkar här hos mig. Har inte haft cyano alls sen jag fick tag i posthorn. ... Wouw, är det sant?! Jag har bara såna pyttesmå posthorn i mitt kar. Men du syftar väl på större eller?

Hejhopp. Ralf

Sonja
2006-01-20, 23:48
Dom växer ju till sig rätt fort om dom hittar mat ;) Mina största är väl sådär 20 mm tvärs över skalet, på höjden alltså. Du vet säkert att det är just posthornssnäckor du har? Jag var väldigt skepptisk till att frivilligt lägga ner snäckor i kar först. Men sen blev jag övertalad att i alla fall testa och nu har jag dom i alla kar och tom matar dom med squash då och då så dom ska må bra. Ibland tror jag inte jag är riktigt klok ;) Jag tom kollar innerfiltren jättenoga när jag rensar dom så att inga posthornssnäckor far illa av det.

Sonja
2006-01-21, 18:20
Här är några bilder på mina posthornssnäckor. En på två posthorn tillsammans med en nyfiken Boraras maculatus, en på ensam snäcka och en på snäckrom på ett Cryptocoryneblad, där man kan se att rommen blivit små minisnäckor som snart kryper ut på upptäcktsfärd.

Nils Holmström
2006-01-21, 20:34
Dom är ju jättesnygga, vad fick du ge för dem?

Sonja
2006-01-21, 20:43
Jag blev påprackad dom gratis av en killiodlare som sa att man näst intill måste ha posthorn för att få bra balans i vattnet. Efter att han tjatat på mig ett antal gånger gick jag mycket motvilligt med på att släppa ner några i ett av mina småkar. Jag har alltid sett snäckor som dom stora fienderna, men nu vill jag inte vara utan dom och predikar själv om hur otroligt bra dom är. Det verkar tom som om dom konkurrerar ut såna där små kanelbullesnäckor.
Synd att du bor i Malmö, annars hade du fått av mig.

Nils Holmström
2006-01-22, 14:08
Åh, det är så trevligt att titta på karet nu. Vattenpesten och hornsärven har växt riktigt rejält, det har kommit nya skott på anubiasen. Räkorna är aktiva och simmar omkring, en har ömsat skal. Fortfarande ingen nitrit.
Ska nog släppa ner lite körsbärsräkor när jag får pengar nästa vecka, alternativt någon liten rasbora om jag hittar någon.

Nils Holmström
2006-01-30, 21:59
Även om jag gallrade bort nästan hälften av vattenpesten är den lika stor igen, alla kräftor (4 st) lever och mår fint och har ömsat. (utom en som dog vid inkoppning)

Idag såg jag en annan rolig sak, minst 5 små snäckor i karet! Är det någon som vet vad det kan vara för sort, de är pyttesmåsmå och har halvgenomskinligt skal (vilket väl förmodligen beror på att de är nyfödda) och har förmodligen kommit med vattenpesten eller en vallisineria-planta.

Sonja
2006-01-30, 22:12
Azur är jättebra på olika sorters snäckor. Om du har möjlighet att fota dom är det lättare att kanske kunna se vad det är.
Det var inte kräftor utan räkor du hade va ;)

Nils Holmström
2006-01-30, 22:15
räkor menade jag naturligtvis. hade fullt upp med att posta ett annat inlägg om kräftor just...

Nils Holmström
2006-02-13, 22:45
Liten uppdatering.

Det växer fint i karet, och ajg plockade just ett fleratl små adventivplantor från javaormbunken och vattenpesten har jag fått gallra många gånger om. Lite märkligt är dock att hornsärven inte växer något nämnvärt, medan till och med anubiasen har fått nya skott...

flickvännen har även köpt en kampfisk till karet, även om jag vackalar lite på att det skulle vara för liten plats. hon köpte den från en affär där de hålla kamphanarna i små glaskrukor, och set ur det perspektivet är ju mitt lilla kar ett paradis av syresättning, bra vattenvärden, och växtlighet. men det är ju fortfarande bara lite drygt 16 liter. han har piggnat till enormt mycket sen han kom i karet och är en av de aktviaste kampfiskar jag sett, väldigt nyfiken och alert. vad tycker ni, kan jag ha kvar honom men gott samvete eller bör jag försöka omplacera honom?