Visa fullständig version : Vilka Paletter....
MagicFingers
2006-01-12, 21:02
kan man ha i samma kar utan att dom korsar sig?...
jag har nu taeniatus (tror jag.. Lenmar.... har jag det??..).. vi säger det sålänge.. vilka kan jag skaffa ytterligare då?..
Tror tyvärr inte du kan ha nå´n mer palettart, tror alla korsar sig ganska lätt, eftersom de är rätt lika, och har samma lekbeteende. Och eftersom de är så lika så kommer nog paren att bekämpa varandra lika hårt som två par av samma art skulle göra.
Förresten är det nog taeniatus du har, om du har fått dem av Lenmar, eftersom hon har haft yngel av dem (vill också ha några Lenmar :))
Tropfrog
2006-01-12, 22:24
Vad är paletter då? Är inte pelvicacromis taeniatus de enda cikliderna som kallas för paletter? Då går det garanterat inte att plocka in olika poppulationer utan korsningsrisk. Men varför ha två så lika fiskar i samma kar? Jag föredrar att ha olika arter som liknar varandra mindre så att de inte konkurerar om samma yta och/eller partner.
Jag har ialafall pelvicacromis humilis "striped" tillsammans med mina paletter, de är så pass olika i både färg, form och storlek att jag tror att korsningsrisken är närmsat obefintlig. Ingen av fiskarna visar något som helst intresse för fiskarna av den andra arten, varken som rivaler eller partner förutom om de kommer in i varandras revir förståss.
Jag kan inte så mycket om detta komplexet ännu, men jag antar att de flesta humilis kan fungera tillsammans med paletter utan problem.
MVH
Magnus
Pelvicachromis taeniatus brukar kallas gul palett. Den som vanligtvis brukar kallas palett är ju den vanliga palettcikliden, Pelvicachromis pulcher. Se´n har vi ju också Pelvicachromis subocellatus, som brukar kallas rödbukspalett av nå´n konstig anledning, då honan har lila buk, och hanen har samma färg på buken som resten av kroppen, till skillnad från pulcher, där både hanen och honan har röd buk. Har en bok där det finns en bild på en taeniatushane och en subocellatushane som slåss, förmodligen för att de påminner en del om varandra, och tillhör samma släkte.
Fiskar behöver tydligen inte vara särskilt lika för att korsa sig, zebracikliden verkar ju kunna korsa sig t.ex med bland annat eldbuk och Jack Dempsey. Och om jag inte minns fel har jag hört om ännu mer långsökta korsningar.
Humilis är väl den minst "palettlika" av paletterna, så de kan kanske funka. Men för flera år se´n hade jag ett tag Pelvicachromis taeniatus ihop med Nanochromis transvestitus, som har samma imponer och lekbeteende som Pelvicachromis, och om jag inte minns fel så satte Nanochromishonan igång att visa upp sig för Pelvicachromishanen, och visade upp sin röda buk. Kan minnas fel, det var som sagt ett tag se´n, men jag har för mig att det var vad som hände.
Men om det funkar beror väl också lite på hur stort karet är.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.