handdator

Visa fullständig version : malawai ciklider lite hjälp

macke_fisk
2006-01-12, 14:04
hallå allihopa

jag har tre stycken malawai ciklider Pseudotropheus sp. acei Luwula reef.Tycker ni att ett 150 liter är lagom till dem plus någon algätare t.ex ancistrus.:cool:
tacksam för svar.:D någon som är bra på malawai ciklider. snälla svara

MVH Macke_fisk

Simon B
2006-01-12, 18:47
Litar inte på artbeskrivnigen. Det kan du nog göra utan att oroa dig. Kom bara ihåg att akvarie volymen är minimum storlek så går det nog bra.

Har själv inte just ps. acei, men tror det går alldeles utmärkt lite beroende på fördelningen dvs antal hanar och honor. Ps. acei är ju inte vad jag har hört en av de mer aggressiva mbuna fiskarna.

Tom_N
2006-01-12, 20:05
borde absolut inte vara några problem

Lycka till med karet!

Raven
2006-01-13, 03:39
Litar inte direkt på artbevisningen.

artbeskrivningarna är ju skrivna av Kjell Fohrman och han har använt typ 4-5 källor för dom så dom stämmer nog rätt bra.

macke_fisk
2006-01-13, 06:07
tack så mycket för svaren.:) då kommer jag kolla artbeskrivningararna först innan jag skriver nått[:o] och om ni undrar så har jag två honor och en hane. :)

dreas
2006-01-13, 12:33
Ursäkta en hijacking av tråden men jag måste bara ställa en fråga!

Hur kan en fisk som i sitt naturliga väsen lever i en av världens största sjöar tillsättas ett kriterium på ett visst antal liter etc.. I Al konigs bok om Malawis står det att läsa att vissa arter när de tar till flykten och simmar x antal meter... eller att vissa hanar har sina revir ett antal meter ifrån varandra...

Hur har man kommit fram till dessa slutsatser om hur stora kar och hur många liter en fisk behöver? Är inte ett "normalt" akvarium igentligen väldigt onormalt för fiskar, oavsett art?

Kjell Fohrman
2006-01-13, 12:50
Storleken i sig är nog OK - men att ha så få Malawi i ett akvarium lär leda till en hel del aggressioner så det kommer nog sannolikt ändå inte att funka i längden.

Är inte ett "normalt" akvarium igentligen väldigt onormalt för fiskar, oavsett art?
Jo, självklart är det så. Men för den sakens skull behöver det ju inte vara en dålig miljö för dom i akvarium.

Hur har man kommit fram till dessa slutsatser om hur stora kar och hur många liter en fisk behöver?
Praktisk erfarenhet i kombination med att man väger in varje arts specifika beteende och storlek.

macke_fisk
2006-01-14, 15:59
jag kom på en fråga till. nån bra algätare till malawai kar på 160 liter.:p

MVH Macke_fisk

Simon B
2006-01-14, 17:11
Skulle provat den klassiska ancistrusen, som funkar i de flesta fall.

macke_fisk
2006-01-14, 19:15
Ok, det ska jag göra. Tack så mycket för all svaren. men om där är någon annan som har något förslag på en kul algätare så kan ni skriva då här vad vilken ni tycker jag ska ha, tänk på att det är ett 160 liter. om ingen kommer med nåt förslag så tar jag ancistrusen som simon B föreslog

Gimbo
2006-01-14, 21:12
Titta lite på andra malar i storleken av ancistrus. Finns en hel drös som är intressanta.

macke_fisk
2006-01-14, 21:18
tack så mycket för svaret.:D