handdator

Visa fullständig version : Skrammel och jäkelskap!

Glajdarn
2006-01-11, 12:51
Ursäkta min lilla travesti på Stefan och Krister (för vilka jag i övrigt inte hyser stor kärlek till), men jag har problem med min pump! Den bullrar och för ett j-la oväsen!
Innan jag fortsätter kanske jag bör tala om att det är en Powerhead 301 som sitter i en hembyggd filterkammare...
Pumpen har några år på nacken (jag köpte den begagnad), men jag har bytt impeller och gjort rent pumphuset. Tidigare körde jag CO2 igenom den, men detta gav att CO2 stannade till viss del kvar i pumphuset och det började bullra något alldeles otroligt! Sedan tog jag bort det, kopplade loss pumpen och tömde den på CO2, tog ut impellern och gjorde rent.
Den blev då tämligen tyst, och allt var frid och fröjd - tills nu! Nu har den börjat skramla igen! Kanske inte lika mycket som den gjorde då det gick CO2 genom den, men tillräckligt för att det skall vara enerverande...

Vad göra? Är pumpen ifråga skit, och jag behöver byta till en ny? Eller skall jag ta upp och rengöra igen och hoppas på att det ordnar sig?

Hilfe!

y0da
2006-01-11, 12:58
Det kan inte vara så enkelt att den ligger emot glaset eller något? Min powerhead väsnas en del när den ligger mot glaset, men när den ligger fint i sitt hus av filtermaterial är den nästan ljudlös.

Glajdarn
2006-01-11, 13:30
Det kan inte vara så enkelt att den ligger emot glaset eller något? Min powerhead väsnas en del när den ligger mot glaset, men när den ligger fint i sitt hus av filtermaterial är den nästan ljudlös.
Nä, den ligger inbäddad i filtermatta... Det som kan föra över vibrationerna till själva akvariet är i så fall den slang som går från utflödet till andra sidan burken. Den ligger nämligen på utsidan. Men om det var så enkelt borde den inte ha blivit tystare efter förra gången jag pillade med den...

y0da
2006-01-11, 13:32
Nje.. då är det nog inte det nej.
Du kan ju alltid testa att hålla i slangen med händerna för att se om ljudet minskar, men förmodigen gör det nog inte det.

Raven
2006-01-12, 02:52
du skrev att du hade bytt impeller.
hur är det med motoraxeln ?

bytte axel och gummibussningar på min eheim i våras vilket fick den att bli avsevärt tystare.

Glajdarn
2006-01-12, 05:12
du skrev att du hade bytt impeller.
hur är det med motoraxeln ?

bytte axel och gummibussningar på min eheim i våras vilket fick den att bli avsevärt tystare.
Jag t ror att det inte finns någon lös motoraxel i Powerhead 301... Allt ihop sitter liksom ihop - impeller, axel och magnetspole. När man plockar ut impellern följer allting med, och det enda man ser då är ett svart hål.