handdator

Visa fullständig version : Palettyngel

rick
2006-01-07, 12:15
Detta är 5-6 gången jag får palettyngel.
Ingen gång har de lyckats överleva...
Mamman blir nervös när jag visar mig i närheten
och äter upp ynglen.........
Nu måste jag byta vatten i karet och vill inte att
de ska bli uppätna...... Någon som har nå tips...
Kan yngelburk va ett alternativ?

elinor
2006-01-07, 18:38
Palettyngel har varit uppe på tapeten ett stort antal gånger här på zoopet så gör gärna en egen sökning så hittar du säkert bra tips.

Gjorde själv en liten sökning, har inga egna Paletter, och vad jag förstod av frågor och svar så är det bra om de får vara kvar tillsammans med mamman tills de är frigående... (reserverar mig för fel). Detta eftersom det på något sätt gör det lättare för ynglena att själva ta upp yngelvårdsbeteendet då det är dags för dom själva att yngla av sig.

Du kan säkert byta vatten i dit kar utan att honan äter upp sina yngel i ren skrämselhicka *ler*. Försök att inte störa henne så mycket utan byt bara vattnet genom att suga upp det i den motsatta kanten där hon inte befinner sig. Skulle du nu vilja ändå vilja spara dina yngel så är ett yngelkar, ett sådant i plast som flyter omkring i det stora karet, ett alternativ. Se då bara till att det finns cirkulation även där, vattnet har en tendens till att bli stillstående i yngel. har själv förlorat en hel kull med Tangyanika-cilklider på det sättet eftersom ytan blev stillastående och jag samtidigt råkade få en proteinbildning i karet...inte roligt.

Lycka till med dina småttingar!

Vandal
2006-01-07, 19:30
jag skulle slänga i några stimfiskar... då har hon ngt att lura på och skyddar ynglen istället för att tugga i sej dem...