NiXoN
2005-12-30, 20:59
Jag har haft svårt att få upplösningen att fungera i mitt 540 liters akvarium. Så nu tänkte jag börja experimentera med att bygga en egen reaktor, intern för att va säker..
Omständigheterna är som följer.
540 liter
2st aquamedics 150w MH.
ADA lampor.
Co2 med tub ingen controller.
Eheim thermo ytterfilter.
Som det är nu så har jag inte lyckats pressa ner tillräckligt co2 för att skapa ett ordentligt bubbel.
De som fungerat hittils bäst är en powerhead 301 som jag matar in co2 i genom en alrots"syresten", till utblåset koplade jag en 160cm lång slang.
Allting leds in i en 0,5 liters petflaska med avskuret bottten för att ha koll på upplösningen.
Mitt lilla projekt kommer förhopningsvis att likna bilden i någon mån...
iden är att skapa ett långt flöde som möjligt, lite som en trappa men med en powerhead samt alrotsbit..
För att klargöra bilden
1. co2 in
2.Powerhead
3.Alrotsbit "syresten"
4.Återflöde för ej förbrukad co2
5.Återflödes slang.
6.Uppsamlingspunkt för co2.
Labyrintboxen har jag tänkt bygga av glas troligen blir höjden kring 40cm djup o bredd jobbar jag fortfarande med..
Uppsamlingspunkten (6) har jag tänkt skapa genom att ha ett lägre trappsteg så flödet minskar och större bublor fångas.
Så förslag, ideér, egna erfarenheter när de gäller större burkar...
Omständigheterna är som följer.
540 liter
2st aquamedics 150w MH.
ADA lampor.
Co2 med tub ingen controller.
Eheim thermo ytterfilter.
Som det är nu så har jag inte lyckats pressa ner tillräckligt co2 för att skapa ett ordentligt bubbel.
De som fungerat hittils bäst är en powerhead 301 som jag matar in co2 i genom en alrots"syresten", till utblåset koplade jag en 160cm lång slang.
Allting leds in i en 0,5 liters petflaska med avskuret bottten för att ha koll på upplösningen.
Mitt lilla projekt kommer förhopningsvis att likna bilden i någon mån...
iden är att skapa ett långt flöde som möjligt, lite som en trappa men med en powerhead samt alrotsbit..
För att klargöra bilden
1. co2 in
2.Powerhead
3.Alrotsbit "syresten"
4.Återflöde för ej förbrukad co2
5.Återflödes slang.
6.Uppsamlingspunkt för co2.
Labyrintboxen har jag tänkt bygga av glas troligen blir höjden kring 40cm djup o bredd jobbar jag fortfarande med..
Uppsamlingspunkten (6) har jag tänkt skapa genom att ha ett lägre trappsteg så flödet minskar och större bublor fångas.
Så förslag, ideér, egna erfarenheter när de gäller större burkar...