Visa fullständig version : För många!
Hej
I mina akvarium finns lite för många fiskar just nu. Jag vet regeln: 1 cm fisk pr liter.
Min fråga är vilka risker det finns med överbefolkning.
Och om det nu är för många, vad kan jag vara extra noga med så inget går snett.
Att ta bort några är förvisso en lösning, det vet jag.
Jag byter 50% vatten i veckan och har hyfsat med växter.
Lite synpunkter och råd, tack.
Svea om fiskarna ser ut att må bra och med dina vattenbyten så kommer det att lösas av sig självt! Men skaffa inga fler!:)
Birgitta W
2005-12-26, 22:12
Jag har nog också för många fiskar i mitt sällskapsakvarium. Men de verkar trivas och må bra!:p
Jag byter vatten varje vecka och har ingen nitrit. Så jag tycker det verkar OK!
I ett annat kar har jag bara 2 ancistrus och 6 endlers guppy + nyfödda yngel. Där är nitriten 0,2!!!
Så vad vet man...???
Jag undrar, laerni. Vad kommer att lösas av sej själv? Du menar att dom så småningom dör av ålder, eller vadå?
Alla ser ut att må finfint och trivas förträffligt. Jag tänker mer på riskerna på lång sikt.
Birgitta, hur är det med dina krångelputtar till kakaduor? Har det hänt nåt nytt?
Jag undrar, laerni. Vad kommer att lösas av sej själv? Du menar att dom så småningom dör av ålder, eller vadå?
Ja det var närmast det jag tänkte på! Tror nog att om vatten, fiskarna uppträder normalt, äter normalt så är det ingen fara!
Ok, då fattar jag. Men det lär väl ta ett tag och under tiden händer ... vadå? Vad kan gå fel?
Eftersom alla pekar på denna regel så måste det väl finnas några risker, tänker jag.
Birgitta W
2005-12-26, 22:37
Birgitta, hur är det med dina krångelputtar till kakaduor? Har det hänt nåt nytt?
Jaa du...:p :( :confused: Så ungefär...
Igår och i förmiddags höll den stora honan och hannen ihop. Simmade sida vid sida, jättegulligt.[:-64]
Lillan jagade dom (mest hannen) bakom filtret så fort hon visade sig.[:-82]
Nu lessnade jag...[:(!]
Möblerade om i akvariet som jag fått tips om. Lillan fick två nya grottor bl.a. Jag ger henne mat vid pumpen, de andra mitt i akvariet. Nu fick hon svarta mygglarver... Mums! För att triggas till lek...
När jag kom hem i eftermiddag!!! Då var Lillan gul, den stora honan mobbad. Fick hålla sig vid sin gavel.
Jagad av en sur hanne som lekte med Lillan!!! Hon hade ju inte valt någon grotta tidigare (utom den dåliga hon grävde ut i början).
Nu valde hon kokosnöten!!! Som funnits där hela tiden...:confused:
Där leker nu hon och hannen, medan hans förra älskling får hålla sig i andra änden...[:-16][:(]
Ibland tittar hon in i sin grotta där ev. rom nu borde vara kläckt!
Tidigare tittade hannen också till rommen ibland.
Får se nu på torsdag/fredag någon gång om det kommer ut några yngel...
Hur nu det ska bli i detta kaos[:-117]
Så är det här. Hur är det med kärleken hos dina ancistrusar??? Blomstrar den?
Ok, då fattar jag. Men det lär väl ta ett tag och under tiden händer ... vadå? Vad kan gå fel?
Eftersom alla pekar på denna regel så måste det väl finnas några risker, tänker jag.
De som kan gå fel är väl att man får nitrit el nån annan förgiftning kanske..å att fiskarna dör..
Vad haru för fisk å kar ?
Sen att _alla_ pekar på denna regel är nog inte endast för att de skulle hända nått utan för att fisken ska få ett kvalitativt liv...
Ha ha, näe du. Dom har inte vänslats ngt alls. Men inget bråk heller. "När gubben min är inne, då är jag ute" ungefär. Man ser dom inte tillsammans.
Men jag är glad så länge dom inte fajtas.
Ibland är båda osynliga och då kanske... Eller på natten!!
När jag läser om dina kakaduor så får jag mej en tankeställare. Nån sa att det är bättre med 2 honor till en hane. Alltså mina bågfenciklider är ju oxå en dvärgciklid såsom dina kakaduor, så det kan väl vara lika på den fronten.
Men jag tror inte jag skaffar en hona till, det låter sååå stökigt i ditt avkarium. Stackare att ha fått såna bråkstakar.
Ok det är ju en tanke, att dom ska ha ett kvalitativt liv.
Mina kar: ett 160 l med barber, kilfläckar, platy, bågfenciklid, pakistanbotia, pansarmalar, ancistrus, kardinaltetror, amanos
110 l: guramisar, platy, pansarmalar, mollysar, neontetror, amanos
Jag testar ju vattnet med JBL-tester och det är aldrig nitrit eller ngt annat fel. Och jag försöker att inte övermata.
Birgitta W
2005-12-26, 22:56
Ha ha, näe du. Dom har inte vänslats ngt alls. Men inget bråk heller. "När gubben min är inne, då är jag ute" ungefär. Man ser dom inte tillsammans.
Men jag är glad så länge dom inte fajtas.
Ibland är båda osynliga och då kanske... Eller på natten!!
När jag läser om dina kakaduor så får jag mej en tankeställare. Nån sa att det är bättre med 2 honor till en hane. Alltså mina bågfenciklider är ju oxå en dvärgciklid såsom dina kakaduor, så det kan väl vara lika på den fronten.
Men jag tror inte jag skaffar en hona till, det låter sååå stökigt i ditt avkarium. Stackare att ha fått såna bråkstakar.
Verkar vara samma med dina ancistrusar som med mina då...:p Jag är ju osäker på om jag verkligen köpt en hona. "Sonja" tror att det är en ung hanne eftersom den har några, väldigt korta, strån på överläppen och den bara är 6 cm. Det kan visst äldre honor få...
Så typiskt mig skulle alla sagt som känner mig :) !
Jag avvaktar väl någon/några veckor och ser hur det blir!
Angående kakaduorna så ska jag säga dig, med facit i handen, att jag bara skulle köpt en hona nu... Men jag fattade också att det är bäst med två så hannen inte jagade ihjäl den ensamma honan. Nu försöker han jaga ihjäl två...!!![:-84]
Jo jag tror nog att det är en hona, min lilla sötnos. Hon har inte några strån på nosen. Och dom har inte visat några tendenser till slagsmål. Det gjorde väl dina?
Jag hade en hona tidigare och hon hade faktiskt små strån på överläppen.
Jag ger dom lite tid, så får vi se när flickan blir lite varmare i kläderna vad som kan hända.
Men du, inte kan väl du hjälpa att det blev fel kön när du shoppade fisk? Det blir väl försäljaren som får ta på sej det felet, anser jag. Dom är ju experter, bevars.
Birgitta W
2005-12-26, 23:14
Men du, inte kan väl du hjälpa att det blev fel kön när du shoppade fisk? Det blir väl försäljaren som får ta på sej det felet, anser jag. Dom är ju experter, bevars.
Jo, jag antar att jag får lämna tillbaka "honom", om det nu visar sig vara en hanne... Försäljaren sa att det var "en klar hona"!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.