handdator

Visa fullständig version : Väderål's fundering

qenzo
2005-12-25, 14:46
I mitt 105 l kar har jag i ett hörn ca 5-6 cm tjockt lager med flytväxter.
Jag har nu upptäckt att mina väderålar, framför allt en av dom, gärna ligger mitt i den "högen" av gojja.

Vad jag vet är ju väderålar en art som ex gräver ner sig i gruset och som håller sig mer på botten än i övriga delar av karet. Men dessa gör som sagt lite tvärtom ibland.

Den ena simmar dessutom upp och ner i ena hörnet av karet. Ser nästan ut som h*n "busar".... upp, ner, upp, ner, race runt karet sen samma visa igen.

Har ngn en förklaring? Eller är mina ålar lite "bakom" bara;)
De är iaf mina raringar, faktiskt de fiskar jag gillar allra bäst pga deras egenheter och otroligt söta ansikte.

Raven
2005-12-26, 02:28
kan tänka mej att ålen gillar att va bland flytväxterna då det blir lite av en grotta där.

qenzo
2005-12-26, 11:44
Okej... ja dom ligger ju en del under rötterna så det kan ju stämma.

Solen
2005-12-30, 19:10
Jag har haft 3 väderålar och de var väldigt sociala stod man vi karet åkte de upponer och liksom ivrigt väntade på nått gott.

Mina lade sig oftast uppe på innerpummpen i en såkallad kompishög helt huller om buller.

Tyvärr svalt 2 ihjäl pga andra matvrak i karet. Den tredje levde länge och väl dock hade han en förkärlek för pumputblåset han tog sig tillslut igenom motströms ned till ytterfiltret och under karantän i bebis kar simmade han in i pumputblåset igen men denna gång var det en liten fluval och han satt fast och klämdes tyvärr ihjäl.

qenzo
2006-01-01, 01:16
Ja de är verkligen roliga. Det är nog min favvofisk i dagsläget.