handdator

Visa fullständig version : Bet i skeden- skadade munnen

Björken
2005-12-19, 11:09
Jag var dum nog att doppa skeden i vattnet för att få av lite upptinad artemia och en av mina scalarer bet hårt i skeden. Den skadade munnen :(. Nu står den och flämtar med munnen utsträckt och verkar vara lite trasig i munnen. Det ser ganska otäckt ut. Kan detta läka och kan jag göra något för att hjälpa den?

/ Maria

Mogwai
2005-12-19, 11:37
Jag har en scalare som har fått i princip hela överläppen bortbiten i en styrkekamp med en annan scalare. Det har läkt fint, förutom det att den numera har ett kraftigt underbett !!
Jag hade i lite extra Ektozon i vattnet under en vecka efterår den hade vart i slagsmål och det vart inga som helst komplikationer. De brukar ha bra läkkött om de är friska i övrigt och vattnet är bra.

Björken
2005-12-19, 11:44
Tack för svaret! Vad är Ektozon?

Malplacerad
2005-12-19, 12:48
En form av salt för akvariebruk om jag inte missminner mig.

Bucket
2005-12-19, 13:00
Jag har en scalare som har fått i princip hela överläppen bortbiten i en styrkekamp med en annan scalare. Det har läkt fint, förutom det att den numera har ett kraftigt underbett !!
Jag hade i lite extra Ektozon i vattnet under en vecka efterår den hade vart i slagsmål och det vart inga som helst komplikationer. De brukar ha bra läkkött om de är friska i övrigt och vattnet är bra.

totalt onödigt att använda Ektozon då det innehåller 99% vanligt salt

använd istället vanligt salt (jodfritt)

mycket billigare

Malplacerad
2005-12-19, 13:02
Här finns mer info om ektozon gentemot vanlig jodfri salt.

http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm