handdator

Visa fullständig version : Grottbygge

Skiren
2005-12-18, 17:23
Har tänkt o Bygga ett kombinerat berg/Grotta för att täcka filter och doppis i mitt 120l akvarium. Eftersom jag inte vill limma fast någe i själva akvariet kunde jag inte tillverka det av frigolit, som annars hade varit smidigare.

Jag tänkte helt enkelt bygga upp den av skärvor från lerkrukor.
Efter att ha läst lite här på forumet får man inspiration till att bygga vad som helst:D

Bifogar lite bilder om ja listar ut hur man lägger upp dom...

MVH
Skiren

Frågvis
2005-12-18, 17:26
Du måste lägga bilderna någon annastans och länka till dom om du inte är Guldmedlem.
Det finns många ställen på internet där du kan lägga upp bilder gratis.

androxe
2005-12-18, 18:06
här kan du lägga upp bilder smidigt o lätt o gratis
http://www.imageshack.us/

Skiren
2005-12-19, 15:18
Jahopp då har ja startat. Tänkte köpa krukor först men ja hittade ett överflöd av dem i källaren, så det behövdes inte.

Efter att ha kört dem nåra gånger i diskmaskinen var det dags att klura på hur ja skulle utforma det hela. Delade nåra av krukorna och sedan "föll" bitarna på plats kan man säga.

Dessa problem har dygt upp:

1. Hållbarheten? Om det blir som ja tänkt kommer denna konstruktion bli ca: 30cm hög. då är ju fråga om det håller. Silikonet är jag inte orolig över men däremot krukorna verkar inte tåla allt för stor tyngd.

2. Utrymmet bakom? Utrymmet bakom konstruktionen (vid pupen och doppvärmaren) kommer troligen att bli tillgänglig för fiskarna. Annars måste jag bygga så att frigoliten går ända till vattenytan. Där kan den inte vara så tjock så ja e rädd att det inte ska hålla ihop där. Dessutom måste ju pumpen ha ett insugshål.

3. Vassa kanter. Det blev mycket vassa kanter efter att man slog sönder krukorna(logiskt men ändå).

4. Torktiden!!! Silikonet torkar 2mm/dygn:(

Det var lite småkul o pussla ihop bitarna och knacka till rätt storlek. En anna har ju levt halva livet tillsammans med en hammare(0-10år;) ) så det gick väldigt lätt.

Så tänkte ja lösa problemen...

1. Ja har tänkt om lite. I stället för att göra hela konstruktionen av krukorna, tänkte jag göra hälften i frigolit. Ha grunden gjord av lerkruka(som tyngd) och sedan göra det övre delarna i frigolit.

Tror ni det räcker med krukorna som tyngd eller måste jag lägga i en sten eller någe annat tungt i för att det inte ska kunna flytta på sej(blir ca 50/50 med kruka/frigolit).

2. Vet inte hur ja ska lösa det.

3. Silikon baby!!!

4. Ah det är väl bara o vänta då.

Batteriet i kameran tog slut redan på första kortet och jag orkade inte vänta på att de skulle laddas.
Men här är två bilder på hur det ser ut just nu. Tack för tipset om sidan.

http://img457.imageshack.us/img457/1710/akvarieprojekt0066pn.jpg
(http://imageshack.us/)

http://img457.imageshack.us/img457/1053/akvarieprojekt0082fo.jpg
Hm Bilderna blev lite stora. fixar det till nästa gång

Det är rätt fult just nu menmen.
Nästa bit blir att lägga silikon på insidan.
Sedan ska ja spackla och fundera på frigoliten.

//Skiren (http://imageshack.us/)

Tastyfish
2005-12-19, 15:52
frigoliten kommer göra hela grejjen lättare i vattnet och alltså mindre stabilt.. skulle nog skippat friggon och använt kanske klosten eller så

Skiren
2005-12-19, 16:40
ok. Vad är klosten? och vart får man tag på det?

Frågvis
2005-12-19, 16:51
Kolsten, gissar jag. I akvarieaffär.

Tastyfish
2005-12-19, 17:19
jodå kolsten dock är jag sjuk och vissa stavfel får man alltid räkna med ;)

Skiren
2005-12-19, 18:22
Men kan man forma den på samma sätt som frigoliten?

Tastyfish
2005-12-19, 18:31
nej.. dock är dom runt formade och bara silikona ihop.

Skiren
2005-12-19, 18:38
tyvärr tror jag det tar för mycket plats för min del att stapla kolsten. Och svårt o får det som jag vill.

Ska testa me frigolit o se hur det blir. e de ostabilt lägger ja på en tyngd. funkar inte det... jaa får vi se vad som händer.

Funderat på o mura lite me husfix o se hur det går me:rolleyes:.

SeanChai
2005-12-19, 20:12
"Efter att ha kört dem nåra gånger i diskmaskinen var det dags att klura på hur ja skulle utforma det hela."

hoppas du är säker på att det inte finns diskmedel kvar...vet inte om det är så nyttigt för fiskarna.

// SeanChai

Frågvis
2005-12-19, 21:11
Undrar om det går att köra med grillkol?

Tastyfish
2005-12-19, 21:31
kol är ett väldigt rent ämne dock pulveriseras lätt och flyter väldigt bra.

Frågvis
2005-12-19, 22:03
Kanske kan man ha grillbriketter istället för kolsten?
Undrar om kol kan omvandlas i akvarie till koldioxid av biologiska processer eller om det är så försvinnande liten del som omvandlas.

Skiren
2005-12-19, 22:39
hoppas du är säker på att det inte finns diskmedel kvar...vet inte om det är så nyttigt för fiskarna.

Den risken finns ju. Men ja kommer att testa konstruktionens bärighet och eventuell flytkraft. Så den kommer ligga i badkaret ett tag, de borde hjälpa mot eventuella diskmedelsrester.

Kanske kan man ha grillbriketter istället för kolsten?

Är inte en del grillkol/bricketter behandlade, bäst o läsa på påsen.

kom på en sak... Va tror ni om att armera med typ hönsnät för att kunna "bygga" med husfixet.

Är så mycket ideer som snurrar runt nu :p

Raven
2005-12-19, 22:44
hönsnät är en BIG nono i akvarie pga att det oftast är galvat för att inte rosta.
får du däremot tag på rostfritt syrafast är det bara å slänga i.

Skiren
2005-12-20, 10:35
hönsnät är en BIG nono i akvarie pga att det oftast är galvat för att inte rosta.

Ok tack

Kan man använda vanligt spackel som man använder när man tapetserar om?

toaden
2005-12-20, 14:26
En tanke finns ju att man kan ju göra en grotta av frigolit och sen silikona fast den på en typ skifferplatta/sten och gömma plattan/stenen i grusen.

Mightyice
2005-12-22, 21:48
varför inte försöka gjuta grottan i betong!
Borde gå attt få den ganska snygg med rätt färg.

Raven
2005-12-22, 22:21
betong innehåller väl en massa kalk som kommer påverka både ph och kh

Mightyice
2005-12-23, 06:17
Har du säkert rätt i men om han skall göra med krukor så borde det gå ta och söka upp någon som håller på göra krukor mm och be dom bränna en grotta i ugnen.
Fast lite krångligt kanske

Skiren
2005-12-23, 11:00
Hej hallå igen.

Hade tänkt o bidra med en bild eller två, men då fanns där ingen kamera längre.
Har legat lite lågt med projektet nu då ja håller på att fixa två nya akvarium.

Slängde på lite husfix på de som va klart igår. Det skulle härda i 2-3 timmar.
Idag när ja bara skulle kolla så att det inte var en massa lösa grejjer på den, stoppade ja ner den i badkaret.

Efter tio min tog ja upp den och blev helt vit om händerna plus att det lossnade små bitar.

Då var ja riktigt glad att ja testade den innan den hamnade i karet.

Frågan är varför fixet löste upp sej. det hade ju ändå härdat i 20 timmar.
Kollade på förpackningen men kunde inte hitta något vettigt. Om det klarar att va utomhus så borde den ju kunna ligga mer än tio min i vattnet.

Får avvakta o se nu vad som händer. Ska testa den ikväll och imorn me annars skrotar ja nog det hela.

Om inte någon annan har något hett tips.

God Jul
och
Gott Nytt
år!

Raven
2005-12-23, 11:03
husfix påverkar ph då det innehåller kalk så dom flesta har lack på.