handdator

Visa fullständig version : Fuktskador?

Björken
2005-12-09, 09:34
Jag vet att jag för länge sedan läste något (jag vet inte var) om att det finns rekommendationer för hur stor akvarieyta man kan ha i förhållande till storlek på lägenheten/ huset utan att riskera fuktskada i bostaden. Det sker ju trots allt en viss avdunstning från akvarier. Risken för fuktskada bör väl å andra sidan också påverkas av ventilationen. Jag ser ju här på Zoopet att många av er har många och stora akvarier, och jag gissar att ni inte alla bor i jättelika hus. Jag funderar över detta eftersom jag så småningom tänkt köpa ett större akvarium och egentligen vill ha mitt nuvarande igång samtidigt. Men jag vill absolut inte riskera att få en fuktskada till följd av detta och begränsar mig i så fall hellre till ett akvarium. Om någon har kunskap om detta är jag tacksam för lite information. Jag undrar även om akvarier kan sprida sporer eller andra partiklar som en allergiker kan reagera på.

Mvh
Maria

petnym
2005-12-09, 09:44
Jag har själv ett stort akvarie utan täckglas, och jag har mätt luftfuktigheten med en enkel hygrometer, både före och efter införskaffandet av akvariet. Inte särskilt stor skillnad hemma hos mig. Vädret utanför påverkar i mycket större grad.

Jag tror att det är svårt att säga något generellt om fukt i bostaden, eftersom ventilationen är det som avgör, inte bostadsytan.

Vad gäller allergi så tror jag mest det fikarnas mat som kan ställa till problem. Tex röda mygglarver är ju känt för att kunna vålla problem. Sedan kan ju flinger som inte hamnar i vattnet ligga och bli dåliga, så är man orolig bör man nog tvätta kring eventuellt matningshål ordentligt.

Frågvis
2005-12-09, 11:42
Läs artikeln som finns på zoopet, Det öppna akvariet - Luftfuktighet, miljö, hälsa och andra frågor: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=300&Itemid=196

Schull
2005-12-09, 14:15
Jag undrar även om akvarier kan sprida sporer eller andra partiklar som en allergiker kan reagera på.

Mvh
Maria
När min son fick astma (han 4 år), så rekommenderade läkaren att vi skulle göraoss av med akvariet. Jag vet inte varför riktigt, va vist något med luftfuktigheten. Men för en ren allergiker tror jag dom rekommenderar akvarium.
Skaväl tillägga att vi gjorde inte av med akvariet..
//Lasse

dgqlof
2005-12-09, 20:03
Jämför hur mycket vatten ni vattnar krukväxterna med och hur mycket vatten som avdunstat ni måste fylla på i ett akvarium som har täckglas. Då inser man att en helt vanlig krukväxt avdunstar minst så mycket som ett akvarium, och det är ingen som tvekar att ha ett halvt dussin krukväxter i ett hem.

Men utan täckglas och med stor temperaturskillnad mellan luft och akvarium ser det i och för sig helt annorlunda ut.

cecilia
2005-12-09, 22:52
Jämför också med hur mycket ni avdunstar själva - ungefär 1 liter per dygn för en vuxen människa avgår som perspiratio insensibilis ("osynlig svett")
Mvh Cecilia

Raven
2005-12-10, 03:04
1 liter vatten blir runt 700 liter vattenånga.

ventilationen i en lägenhet ska ligga på en bra bit över 700L per dygn.