Visa fullständig version : PMDD-gödning
Jag har börjat med PMDD nu och tillfört det vid 2 vattenbyten. Efter hur många vattenbyten ser jag skillnad? Byter 1 gg pr vecka.
Ska man plocka bort de blad som är fula nu eller låta dem vara kvar och rensa senare?
Är det nån som vill berätta om sina erfarenheter när ni började göda med PMDD?
danturion
2005-12-06, 17:14
Försök att söka på Defdac eller PMDD så hittar du en hel del om detta.Tror att defdac säger att du ser först efter ca 3 veckor ser förändringar.Rätta mig gärna om jag har fel om detta någon.
Ja kör man inte CO2 får man vänta runt 3 veckor för att verkligen se stor skillnad. Men lite mer skott här och var och man letar flitigt borde man kunna se efter 1-2 veckor.
Om växten i övrigt verkar stark och det inte är överdrivet många blad som är fula på en växt kan du gärna knipsa av dom. Det är inte sällan det kan komma ett nytt skott där bladet satt.
Men jag är också nyfiken på fler erfarenheter hos er som inte kör CO2 och inte har jordbotten - dvs bara börjar använda PMDD rakt av i ett helt vanligt akvarium.
Hawkmoon
2005-12-06, 19:53
Men jag är också nyfiken på fler erfarenheter hos er som inte kör CO2 och inte har jordbotten - dvs bara börjar använda PMDD rakt av i ett helt vanligt akvarium.
Vet inte om mitt 54L kvalificerar(för litet?) sig men det går utan CO2 och finkornig engelsk sjösten som botten, varit i drift 5 mån och har ett 15W sylvania aquastar lysrör.
Växter, anubias-polysperma-vattenspikblad.
Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag.
Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.
Det som skiljer mot mitt CO2 berikade 170L är att anubisen växer som bara den, stora fina blad och skjuter ut vita dekorativa blommor, spikbladen och polysperman måste ansas duktigt varje Lördag och det finns inga alger alls på bladen på någon växt.
Anubisen i 170L ser för gräslig ut, bladen är täckta med alger och det kommer bara små nya blad och har inte varit i närheten av att blomma.
Problem med toffsalger i "stora" karet som inte existerar i det lilla.
Bägge karen körs med ytterfilter (170L med dubbla).
Har utrustning att tillsätta CO2 i lilla burken men tvekar då jag tycker det funkar bättre än det i 170L
CO2 i 170L sker genom 6kg tub och egentillverkad reaktor med loopback mod Barr.
Jag tyckte jag så skillnad direkt, altså efter bara ett par dager. Men då hade jag nästan bara snabbväxande växter. Numera har jag en växt jag inte riktigt vet vad heter, men användar den lite som en indikator. När dom nya skotten börjar bli lite genomskinliga med en brun nyans, är det dags att hälla i lite NutriSi. Dagen efter har den konstiga lätt bruna nyansen försvunnen.
Så visst märker jag skillnaden snabbt efter PMDD dosen.
Tack för svar.
Jag har den vanliga blandningen med tre flaskor, tar fulldos, häller inte i TMG.
Jag har inte Co2. Och jag har ett "vanligt akvarium".
Jag har tagit några bilder så jag kan jämföra, om man kan se någon skillnad. Jag ser några gröna små skott nertill men de kanske fanns där innan.
En del blad ser lite gulbruna ut istf gröna. Har dom bladen någon chans att repa sej?
Vet inte om mitt 54L kvalificerar(för litet?) sig men det går utan CO2 och finkornig engelsk sjösten som botten, varit i drift 5 mån och har ett 15W sylvania aquastar lysrör.
Växter, anubias-polysperma-vattenspikblad.
Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag.
Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.
Det som skiljer mot mitt CO2 berikade 170L är att anubisen växer som bara den, stora fina blad och skjuter ut vita dekorativa blommor, spikbladen och polysperman måste ansas duktigt varje Lördag och det finns inga alger alls på bladen på någon växt.
Anubisen i 170L ser för gräslig ut, bladen är täckta med alger och det kommer bara små nya blad och har inte varit i närheten av att blomma.
Problem med toffsalger i "stora" karet som inte existerar i det lilla.
Bägge karen körs med ytterfilter (170L med dubbla).
Har utrustning att tillsätta CO2 i lilla burken men tvekar då jag tycker det funkar bättre än det i 170L
CO2 i 170L sker genom 6kg tub och egentillverkad reaktor med loopback mod Barr.
Gott att höra Hawkmoon, du har just fått mig att fatta beslutet att lägga ner DIY CO2. Började samtidigt med CO2 och PMDD och fick ganska omgående tofsalger, dimmigt vatten, cyano...Har nu iofs fått bukt med det mesta, men tänker ändå försöka utan CO2.
Intressant det du säger om anubias. I mitt akvarium är den en sorglig syn, kommer ett nytt blad i månaden, men då har jag fått knipsa bort två som är övervuxna med alger. På den "gamla goda" tiden, innan internet, när allt var så mycket enklare, hade jag ett kar fullt med guppys, ALDRIG någon form av gödning, ett par glödlampor utgjorde belysningen, ojämna vattenbyten (både i tid och storlek). Min anubias tokväxte och täckte till slut hela botten på akvariet. Såg aldrig skymten av alger heller. Även andra växter så ut att trivas.
...Johan...
Pechvogel
2005-12-06, 22:38
Göder med PMDD enligt sedvanligt recept, med 35-45% vattenbyte varje Lördag. Slänger i en halv fulldospuls på Onsdag.
tjena!
gör precis som du med en burk på 54L. fast jag har inte vågat ha i extra under veckan. startade dock med dubbel dos första gången för att få en boost i starten. såg sprudlande tillväxt första veckan men sen har det gått trögare. kanske ska börja göra som du och ha en en liten skvätt extra mitt i veckan. gör ju inget iofs om växterna växer lite sakta bara dom inte vissnar. en 54-litare är ju inte så svår att växa igen ;) men det är roligt att ha lite mer "mkt" över designen så att säga.....
Så ni menar alltså att ni fick sämre resultat med CO2, än utan?
Det verkar väl konstigt... Kanske fel dosering ?
Vad jag har hört så ska man med hjälp av CO2 enklare bli av med alger etc, pga att växterna då trivs bra och tar all näring från algerna. Om man sedan doserar rätt mängd PMDD så bör växterna trivas ännu bättre, och således algerna ännu sämre.
Är det inte så ? Står nämligen själv på gränsen till att köpa CO2-utrustning, så jag börjar bli lite orolig.
Det är inte CO2 i sig som ställer till problemen utan snarare att näringsupptaget blir så mycket högre i växterna att dom snabbt lider av näringsbrist. Ojämna näringsnivåer triggar i gång algerna.
Det gäller att man har koll på läget så att säga. Allt händer fortare när man kör CO2.
Fördelen är ju att man får snabbt en stor växtmassa att börja "aquascapa" med.
Eventuella problem visar sig så passfort att man har möjlighet att se ett samband med hur man göder.
Så ni menar alltså att ni fick sämre resultat med CO2, än utan?
Mäsk-CO2 är förrädiskt. Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt) så kommer CO2-halterna svänga = toffsalger och förvirrade växter.
Nivåer som svänger kraftigt är sånt som alger går igång på. Kan man inte med Estimative index och stabil CO2-tillförsel garantera att nivåerna hoppar mellan de dubbla och rekommenderade och man bara doserar på känn så kommer man få mycket problem.
Däremot går det bra att dosera på känn i low-techs med låg ljus mängd eftersom allt händer så mycket långsammare där och då är miljön så mycket stabilare av sig själv.
Mäsk-CO2 är förrädiskt. Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt) så kommer CO2-halterna svänga = toffsalger och förvirrade växter.
Håller jag med om i SMÅ kar. Har man lite större kar (själv har jag ett 450) så kommer nivåerna inte att variera lika mycket.
Nu utgår ju du iofs från att man håller >30ppm CO2 ;), vilket är svårt att göra, utan variationer, med mäsk-CO2 i ett större kar.
Jag ligger kanske runt 5-10ppm (länge sedan jag brydde mig om att kolla) och den nivån kan jag hålla hyffsat jämn under flera veckor trots mäsk-CO2.
Kör ett krm jäst i en 5liters dunk så att det inte "tokjäser" första dagarna för att sedan nästan sluta, utan istället puttrar det på med låg, men jämn, takt i ca en månad innan byte.
Och ja, 5-10ppm gör en j*vla skilnad mot ingenting alls, men det vet ju även du defdac ;)
Jag vet inte riktigt om det där var en bekräftelse på att det gäller att hålla allt stabilt, men jag tror det ;)
Visst är det så, men jag menar att mäsk behöver inte vara så förädiskt om man bara inte tror att man ska kunna få samma resultat som med tub.
Är man inte beredd att lägga ner den tid det tar att byta flaskor varannan/var tredje dag (för att hålla så jämn jäsning som möjligt)
Kan garantera att du lägger mer tid än mig på karet (design borträknat) och då kör ändå jag mäsk och du kör tub.
Men som sagt ovannämnda citat syftar på >30ppm CO2 gissar jag, satsar man lite lägre så kan man som sagt komma undan med endast 1 flask/dunk byte i månaden.
Tja sålänge man håller allt inom stabila nivåer så kan man säkert få det att funka bra, men då måste du blunda inför alla mäskproblem som nämnts både här på zoopet och på internationella forum.
Man kan köra ett växtakvarium med en Anubias i hörnet och hönsskit, men det är få som skulle klara det 8)
Kan garantera att du lägger mer tid än mig på karet (design borträknat) och då kör ändå jag mäsk och du kör tub.
Jag lägger ca en timme i veckan på design och samtidigt går vattenbytet. Med andra ord lägger jag ingen tid alls på akvariet? 8)
Du måste ju fippla med mäskdunken, det slipper jag.
Nja mäsken tar 5min att blanda, det hinner även jag som trebarnsfar med en gång i månaden ;)
Visst skulle också skaffa tub om/när ekonomin tillåter, för ska det va', så ska det vara med automatgödning, controller osv.
Du startade ju själv med mäsk innan du började med tub. Hade du inte gjort det kanske du inte skulle varit där du är i dag?!
Tycker att vi ska locka in fler i undervattensväxternas underbara värd, och då är billig mäsk-CO2 en bra start. Det gäller bara att tala om hur man ska gå till väga också så det inte får motsatt effekt.
Tycker att vi ska locka in fler i undervattensväxternas underbara värd,
Det tycker jag med. Frågan är om mäsk är den bästa starten. Om man är seriös med sin hobby tycker jag isåfall man hellre ska kolla på rent low-tech (växer förhållandevis bra och stabilt) eller high-tech med brandtub (runt 1600:- i uppstartskostnad).
för ska det va', så ska det vara med automatgödning, controller
Men det här får jag inte att gå ihop däremot.
Du tycker att man antingen ska köra mäsk eller en anläggning för 3000-6000:-? Är inte det att avskräcka folk in i en betydligt roligare undervattensväxtvärld än vad man får med mäsk?
Mäsk kan funka bra, men bara om man är extremt anal med skötseln. Något man slipper med Walstad-lowtech och Estimative index. Det är dom senare två sättet jag tycker man ska propsa på för att få in garanterat lyckosamma nya växtakvarister. Inte att fippla med mäsk som höll på att ta udden helt av mitt eget intresse.
Du tycker att man antingen ska köra mäsk eller en anläggning för 3000-6000:-? Är inte det att avskräcka folk in i en betydligt roligare undervattensväxtvärld än vad man får med mäsk?
Nej, nej! Inte så jag menade, här talar jag bara för min egen del. Visst kan man köra utan automatisering (förutom magnetventil då kanske). Automatiseringen är en sån där "våt" dröm man har som teknikfreak ;) (Sen har jag ett sådant jobb att jag ibland är borta hela veckor så det får bara vara skötsel på helgen, tänker på gödning och så)
Mäsk kan funka bra, men bara om man är extremt anal med skötselnFörstår inte vad du menar. Jag kör IE men med mäsk.
BluesBoy
2005-12-07, 17:29
Tycker att vi ska locka in fler i undervattensväxternas underbara värd, och då är billig mäsk-CO2 en bra start. Det gäller bara att tala om hur man ska gå till väga också så det inte får motsatt effekt.Ja håller med dig men skulle vilja utveckla min inställning så här långt.
Det första men kanske ska fundera på är vilken grundbult det är som gäller.
a) Är det ett fiskakvarium där man bara vill hålla lite grönt som överlever [fisk i fokus].
b) Börja nosa lite på att få fart på växterna, lägga lite roligt jobb på ansning/design/gödning med sällskapsfirrar i burken [växter i fokus].
c) Hårdköra med växter, svårare arter, snabb/optimal tillväxt [växter i fokus]
Skulle jag välja metoder för dessa utgångslägen skulle *jag* på:
a) köra PMDD utan CO2. Anpassa vattenbyten till fiskarnas sammansättning.
b) köra PMDD med mäsk CO2 men vara försiktig med ljuset vilket gör den luriga mäsken/näringsupptaget mer förlåtande.
c) köra mer ljus, PMDD med tub, alternativt med mäsk om jag är beredd att hålla ångan uppe s.a.s (byta ofta). Tokljusmängd och hoppig CO2 ÄR förrädiskt - oavsett man kör tub eller mäsk.
Daniel Odell
2005-12-07, 19:27
Jag kör mycket ljus, (96w T5 på 145L, fullt blås 5h per dag å hälften, 48w/l 6h per dag) mäsk-Co2 och dubbel dos PMDD 2x per vecka. Inte en alg. Hadde lite kiselalger som ottosarna har tagit hand om.
Jag har två mäskflaskor, en jag byter på måndagar och en på torsdagar. Båda byts efter ljuset släckts så jäsningen kommit igång på morgonen när ja slår igång Co2 å ljus igen.
Jag måste säga att mitt kar mår över förväntan bra, och jag är relativt säker på att det fungerar hur bra som helst så länge man inte slarvar och är beredd att lägga ner tid på att kolla hur växterna mår. Nu är ju såklart en månad alldeles för lite tid för att kunna säga något säkert, och självklart är Co2 på tub bättre. MEN! för nybörjare som vill se att det faktiskt gynnar växterna något helt otroligt med Co2 tror jag stenhårt på bra skött mäsk.
summa summarum, mäsk funkar skitbra men är mer jobb och kräver bättre kontroll än med tub.
Och man ska nog vara en relativt erfaren och påläst akvarist innan man ger sig på mäsk så man inte blir avskräckt om allt går fel.
Men när jag läser inlägg i denna post om att "jag kör inte med mäsk Co2 för allt gick så dåligt" så förstår jag ingenting. Det rockar tycker jag ;-)
Redbullen
2005-12-07, 19:45
Jag kör numera ett 222 liters med PMDD (blandningsreceptet som jag fick av bosse) och inget CO2 och blästersand
50% vattenbyte i veckan med full dos
Jag flyttade bara alla växterna från mitt tidigare 144liters och skippade CO2
Det har nu gått i ca 2 veckor och allting växer, men något sämre än med CO2.
Anubiasen växte grymt fort innan, fick 2 nya blad på 2 veckor och dom slog ut väldigt fort.
Ny växer den lite saktare, men det är ett skott på väg nu och ska kolla hur lång tid de tar innan de slår ut helt..
Mvh Peter
Tycker att vi ska locka in fler i undervattensväxternas underbara värd, och då är billig mäsk-CO2 en bra start. Det gäller bara att tala om hur man ska gå till väga också så det inte får motsatt effekt.Ja håller med dig men skulle vilja utveckla min inställning så här långt.
Det första men kanske ska fundera på är vilken grundbult det är som gäller.
a) Är det ett fiskakvarium där man bara vill hålla lite grönt som överlever [fisk i fokus].
b) Börja nosa lite på att få fart på växterna, lägga lite roligt jobb på ansning/design/gödning med sällskapsfirrar i burken [växter i fokus].
c) Hårdköra med växter, svårare arter, snabb/optimal tillväxt [växter i fokus]
Skulle jag välja metoder för dessa utgångslägen skulle *jag* på:
a) köra PMDD utan CO2. Anpassa vattenbyten till fiskarnas sammansättning.
b) köra PMDD med mäsk CO2 men vara försiktig med ljuset vilket gör den luriga mäsken/näringsupptaget mer förlåtande.
c) köra mer ljus, PMDD med tub, alternativt med mäsk om jag är beredd att hålla ångan uppe s.a.s (byta ofta). Tokljusmängd och hoppig CO2 ÄR förrädiskt - oavsett man kör tub eller mäsk.
Håller med om vart enda ord BluesBoy. Där satt du hammarn på min tanke spik :).
Jag kör ju för övrigt enligt punkt B helt klart. 450l, 5l mäsk in i innerfiltret utan reaktor, PMDD en gång per vecka i samband med 60-70% vattenbyte, 0,3W/l Aquarelle+Aquastar (just nu 0,25W/l en lysrörshållare brann :eek: ), Lite Guramis och Barber, Växtmässigt så är det mest lätta växter upp till medelsvåra, snabbväxande till långsamväxande.
är där nån som kan definera tokljusmängd? Planera att köra igång med mäsk metoden, och samtidigt gå från 0.27W/l upp til 0.55W/l. Kommer detta att leda till ett rent helvete då?
Sorry, så rubriken nu och har inte rikigt med detta ayy göra
Redbullen
2005-12-07, 21:30
Trillade dit på mäsk ikväll igen för jag fick hem lite nya växter igår som såg något speltna ut
Så jag experimenterade lite med mäskblandningen nu om någon är nyfiken på de hehe
2,1 liter vatten 45-50 grader
2 dl skocker
1,5 msk torrgäst
2,5 tks bakpulver...
Jag vet inte hur länge de kommer bubbla.
Men det skjuter iallafall ut 6 bubblor i sekunden, och första bubblan kom efter 5 minuter *Skrattar*
Kör pumpen med en timer, som slår till och körs 2 tim innan belysningen startar.
Och två timmar på eftermiddagen
Skulle det nu vara så att det går åt skogen så stor dunken i en 25 liters hink, och pumpen som jag kör som reaktor sitter ganska långt upp vid ytan, ifall det blir hängert vi haveri :D
Mvh Peter
BluesBoy
2005-12-07, 21:36
är där nån som kan definera tokljusmängd? Planera att köra igång med mäsk metoden, och samtidigt gå från 0.27W/l upp til 0.55W/l. Kommer detta att leda till ett rent helvete då?Sorry, det är jag som kör med så knepiga uttryck så jag får väl stå till svars för vad jag säger/menar.
Jag har alldeles för lite på fötterna för att säga exakt på decimalen var gränsen går. Dessutom är det så många parametrar som inverkar men om jag tittar lite på vad jag har provat själv och inte minst, jämför med alla som generöst rapporterar hur deras burkar fungerar, skulle jag gissa att med dagens gödningsregimer har man *måttligt* med ljus kring 0,3 - 0, 5 W/l. Över 0,5 är man nog inne och tassar på *högt* och ju mer det ökar från det desto "tokmycket" blir det samtidigt som man glider över från b till c.
Mitt uttryck har inget som helst att göra med uppfattningen av förståndet hos akvaristen i fråga om nu någon tolkade mig så :D
1,5 msk torrgäst
Här är anledningen till att många får ruggit ostabila CO2 nivåer och måste byta flaskor stup i kvarten när dom kör mäsk.
Det jäser utav bara f*n i början men avtar relativt fort (några dagar kanske) och CO2 nivåerna sjunker snabbt.
Jag kör med 1-2krm torrjäst till 5l mäsk. Visst det tar några timmar innan det börjar bubbla men fixar man iordning mäsken på kvällen så gör det mindre skillnad. (Jag har altså ingen utbytes dunk utan gör om mäsken i samma dunk)
Det blir inte lika mycket CO2 i karet naturligtvis (även om det går att lösa med fler flaskor/dunkar) men det blir betydligt jämnare jäsning under längre tid.
Redbullen
2005-12-08, 07:58
1,5 msk torrgäst
Här är anledningen till att många får ruggit ostabila CO2 nivåer och måste byta flaskor stup i kvarten när dom kör mäsk.
Det jäser utav bara f*n i början men avtar relativt fort (några dagar kanske) och CO2 nivåerna sjunker snabbt.
Jag kör med 1-2krm torrjäst till 5l mäsk. Visst det tar några timmar innan det börjar bubbla men fixar man iordning mäsken på kvällen så gör det mindre skillnad. (Jag har altså ingen utbytes dunk utan gör om mäsken i samma dunk)
Det blir inte lika mycket CO2 i karet naturligtvis (även om det går att lösa med fler flaskor/dunkar) men det blir betydligt jämnare jäsning under längre tid.
Det var ett experiment mest för skojs skull.
Jag kör annars betydligt mindre till 2liters flaskorna och då håller det sej längre och mer stabil fart på bubblorna.
Chansar på att de max håller sej en vecka..
// Peter
När jag startade den här tråden så hade jag gödit med PMDD 2 ggr och såg ingen skillnad.
Nu har jag gödit 3 ggr och ser skillnad: det ser värre ut än nånsin! Gula och bruna blad och fult. Gör jag ngt fel?
Jag gör som jag lärt mej här på forumet, 50% vattenbyte 1 ggr per vecka och fulldos.
Jag läste i en annan tråd nyligen att man (kanske?) inte ska tillsätta vattenberedningsmedel samtidigt. Det gör jag, ligger felet här?
Hjälp mej någon. Inte så avancerade svar, bara rakt av hur de går till.
Ingen som vill räta ut några frågetecken?
Jag har alltså gått efter pmdd-kalkylatorn. Ändå blir det ingen effekt.
Hjälp mej, ni som är bra på detta.
Birgitta W
2005-12-14, 22:59
Ingen som vill räta ut några frågetecken?
Jag har alltså gått efter pmdd-kalkylatorn. Ändå blir det ingen effekt.
Hjälp mej, ni som är bra på detta.
Sorry, Svea! Detta är grekiska för mig!!! Jag har aldrig satt till någon näring men funderar på det.
Men mina växter växer så jag får klippa och sätta sticklingarna hela tiden! Anubisen får nya blad. :)
Men dom "bubblar" inte. Men det har jag ingen aaaning om vad det är så det kanske kvittar...:D
Det här inlägget blir antagligen refuserat...
Jag läste i en annan tråd nyligen att man (kanske?) inte ska tillsätta vattenberedningsmedel samtidigt. Det gör jag, ligger felet här?
Hjälp mej någon. Inte så avancerade svar, bara rakt av hur de går till.
Testa att vänta med näringen till dagen efter du har bytat vattnet.
[QUOTE]... med ljus kring 0,3 - 0, 5 W/l. Över 0,5 är man nog inne och tassar på *högt* och ju mer det ökar från det desto "tokmycket" blir det samtidigt som man glider över från b till c.
Mitt uttryck har inget som helst att göra med uppfattningen av förståndet hos akvaristen i fråga om nu någon tolkade mig så :D
Så om jag kör med 0.55W/l skulle det kanske bli ganska bra, men bara om man är alert, så att CO2/näring inte blir en bristvara.
Men mina växter växer så jag får klippa och sätta sticklingarna hela tiden!
Strö salt i såren bara, gör det! ;)
Nu har jag gödit 3 ggr och ser skillnad: det ser värre ut än nånsin! Gula och bruna blad och fult. Gör jag ngt fel?
Säkerligen. Frågan är bara vad.
Fråga 1) Beskriv hur du gjorde gödningen, vilken typ av flaskor, hur mycket vatten och hur mycket av varje pulver i varje flaska och hur du sedan doserade dessa och hur mycket av dom.
Fråga 2) Vad heter vattenberedningsmedlet?
Fråga 3) Hur hårt (KH,GH) vatten har du?
1. Jag matade in storleken på akvariet i kalkylatorn och fick fram att jag ska ta 16 ml från var o en av de tre flaskorna .
Flaskorna är vanliga 500 ml petflaskor (läskedrycks-). Jag blandade i en portionsförpackning i varje flaska. Påsarna har jag köpt färdigt hos Södermalms Akvarieaffär. Alltså en påse KNO3 i en flaska, 1 påse KH2P04 i en flaska, 1 påse NutriSI i en flaska.
2. Vattenberedningsmedlet heter Nutrafin Aqua Plus.
3. KH=4. GH mäter jag inte just nu. Men tidigare när jag mätte med stickor var det 5.6.
Jag hällde i Vb-medlet samtidigt som nytt vatten och gödningen.
Växterna som är fula är Cryptocoryne, skruvvalissneria, anubias.
Skippa vattenberedningsmedlet och se om det blir bättre.
Hur blir växterna fula? Är dom nya skotten fina eller konstigt färgade? Är det bara dom gamla bladen som är fula, kan man se något mönster/missfärgning och hur uppkommer missfärgningen (från kanterna och innåt eller tvärtom) osv.
Hmm, jag har alltid använt medlet. Så hur gör jag då...
Dom nya skotten, ja det syns knappt några nya. Möjligen nån liten plutt längst ned. Dom ser nog lite ljusgröna ut.
Dom gamla bladen har dels ngt slag gröna prickar (går ej att skrapa bort), dels ser man liksom bladnerverna tydligt gröna o det övriga ljusare.
Dessutom är de cryptosarna som ska vara mörka mer åt det beige hållet.
Och dessa sympton har tilltagit sista tiden, mysko tycker jag.
I mitt andra akvarium är det faktiskt lite bättre, där tycker jag att det kommit en del ny små blad/skott.
Jag kan prova lägga några bilder på min zoon om du vill vara hygglig o titta.
Har ju dokumenterat det lite (amatörmässigt!)
Jag tänkte just föreslå lite bilder på bristerna eftersom jag precis var inne på din Zoon och såg en massa bra bilder där =)
Dom gamla bladen har dels ngt slag gröna prickar (går ej att skrapa bort),
På mörka växter blir kaliumbristprickar grönaktiga (för lite KNO3), är det mörkgröna prickar på gröna växter så är det prickalger (för lite KH2PO4), ljusa nya skott tyder på mikrobrist (för lite NutriSi/mikro) - dvs det låter som för lite PMDD/näring överlag. En enda dosering för hela volymen i veckan kan vara för lite om du har rejält med växter, vilket du faktiskt ser ut att ha enligt din Zoon.
Jag vill föreslå en dubbel dos (30 ml i 160-litraren) efter vattenbyte och ytterligare en dubbeldos (30 ml) mellan vattenbytena.
Att skippa vattenberedningsmedel är enkelt. Det är bara att sluta dosera det.
Ha ha, fattar det hörru!
OK, nu lägger jag in några (oskarpa) bilder och så kan du kika. De blir ju inte så stora o tydliga men kanske funkar ändå.
Ser att jag skrev fel på GH, 6,5 ska det vara. Det är väl ca ½år sen jag slutade med stickorna och sedan dess har jag inte kollat detta värde. Bör jag börja att göra det?
Om vattenberedningsmedel: jag är en lite ängslig fiskmamma så jag häller i det. Många säger att det är onödigt, så vad anser du? Bor som sagt i Sthlm. Huset är äldre och ledningarna är nog inte nyligen bytta.
Ser att jag skrev fel på GH, 6,5 ska det vara. Det är väl ca ½år sen jag slutade med stickorna och sedan dess har jag inte kollat detta värde. Bör jag börja att göra det?
Nope det ändrar sig normalt sett inte.
Om vattenberedningsmedel: jag är en lite ängslig fiskmamma så jag häller i det. Många säger att det är onödigt, så vad anser du?
Jag märker ingen skillnad på om jag använder det eller inte här i centrala Linköping, och jag tror väldigt få gör det som bor i sthlm. Det skulle väl vara placeboeffekten som gör att du kan sova lugnare utan anledning som man vill betala lite för.
Det borde iofs inte vara någon fara för växtnäringen eftersom det förmodligen bara är vanlig chelatering, men oj så onödigt för plånboken 8)
Daniel Odell
2005-12-15, 15:05
svea: om du handlat på Södermalms akvariaffär så antar jag att du bor i sthlm.
det finns ingen som helst anledning att använda vattenberedningsmedel i sthlm, om du nu inte råkar bo i hus med borrad brunn eller nått.
Nej, ingen borrad brunn här i Vasastan! Så jag får väl sluta med det då?
Min man häcklar mej för att jag häller i det, så nu får han rätt!
Kollat på bilderna, Defdac? Vad sägs?
Cryptocorynebladet ser ut att kunna lida av magnesiumbrist vilket är ohyggligt konstigt om du bor i sthlm OM det inte är så att ditt vattenberedningsmedel binder upp magnesiumet också likt torv/the/tanniner - det innehåller ju trots allt någon slags "örter".
Skippa det och öka PMDD-doseringen är återigen mitt hetaste tips.
Tack för att ni bryr er.
Nånstans sa defdac nån ting i stil med att han "matade med tesked" de som var nybörjare på växter.
Här har vi en patient som snarare behöver sondmatning.
Du skriver att jag ska skippa vb-medlet, kan jag göra det tvärt eller ska jag trappa ner?
Jag läste i en annan tråd om pmdd att de inte hällde i alla 3 doserna samtidigt, utan väntade nån dag med den ena. Hur förhåller det sej med det?
Konstigt det där med magnesiumbrist. Jag har haft TMG tidigare och en enstaka gång för 2 månader sen tryckte jag ned en dutt järngödning från en tub, som nån rekommenderade.
Det hette Ferropur och detta skedde innan jag startade med pmdd. Bör jag skämmas?
lennart wiklund
2005-12-15, 17:25
Ja kör man inte CO2 får man vänta runt 3 veckor för att verkligen se stor skillnad. Men lite mer skott här och var och man letar flitigt borde man kunna se efter 1-2 veckor.
Om växten i övrigt verkar stark och det inte är överdrivet många blad som är fula på en växt kan du gärna knipsa av dom. Det är inte sällan det kan komma ett nytt skott där bladet satt.
Jag har börjat för en vecka sedan i mina discuskar,tycker faktiskt att jag redan ser skillnad.
lennart
Så här står det på Hjortgatans:
Mg, Magnesiumbrist - Visas först i äldre blad
Gamla blad gulnar från kanterna och inåt. Mittnerven kan fortsätta att vara grön medan kanterna gulnar eller vitnar under tiden de dör.
Eftersom bägge bilderna föreställer Cryptos, utgår jag från att du menar den som har detta utseende? Det enstaka bladet alltså
Den andra (busken) liknar inte detta, den har blivit mer beige-färglös och grönaktiga prickar.
Det står "under tiden de dör", betyder det att jag inte kan rädda växten? Finns det inget hopp?
Du skriver att jag ska skippa vb-medlet, kan jag göra det tvärt eller ska jag trappa ner?
Jag skulle bara fimpat beredningsmedlet och hällt i dubbelt så mycket PMDD.
Ang. magnesiumbristen tror jag ändå mer på en generell brist, och du råkar se Mg-symptom först - det kan ju vara för lite kväve/kalium som blockar Mg-upptaget.. Normalt sett så ska man kolla på dom lite viktigare spelarna och KNO3 är det hetaste tipset just nu, men jag tycker du ska öka allt samtidigt och inte börja skruva upp individuella nivåer.
Det står "under tiden de dör", betyder det att jag inte kan rädda växten? Finns det inget hopp?
Jo växten som sådan överlever garanterat - den suger bara ur näringen ur de äldre bladen så den kan skjuta nya. Så de äldre bladen kan du inte rädda men å andra sidan vore det dumt att knipsa av dom om växten just nu använder dom för att få näring.
Skippar du beredningsmedlet och ökar PMDD-doseringen är jag ganska säker på att dom kommer börja bli lite piggare med en gång och om de gamla bladen börjar se för taskiga ut så kan du fimpa dom.
OK! TACK SNÄLLA DU!
Jag dubblar alltså PMDD-dosen och skippar vb-medlet. Och så gör jag 50% vattenbyte med gödning 1 gång per vecka. Och alla 3 sorterna samtidigt.
Nå järngödningen då, har den sabbat ngt?
Nå järngödningen då, har den sabbat ngt?
Nää.. Det enda som kan hända är att den inte gör någon nytta för att växterna egentligen är begränsade av något annat.
Nu tröttar jag väl ut dej, ursäkta. Jag har läst på lite i efterhand.
Du skrev såhär på sidan 2:
"Jag vill föreslå en dubbel dos (30 ml i 160-litraren) efter vattenbyte och ytterligare en dubbeldos (30 ml) mellan vattenbytena."
Det blir ju faktiskt 4-dubbel dos! Har jag missuppfatta något?
Och isåfall om det ska vara så: hur ska jag tillsätta dosen mellan vattenbytena, bara hälla i det utan ngt vattenbyte alls?
Mina stackars fiskar som får flera olika förändringar samtidigt, kommer dom att reagera konstigt?
BluesBoy
2005-12-15, 20:53
Så om jag kör med 0.55W/l skulle det kanske bli ganska bra, men bara om man är alert, så att CO2/näring inte blir en bristvara.Ja precis.
Ljuset är gaspedalen i maskineriet. Gasar du mer, gäller det att tanka ordentligt annars börjar det stånka och hosta. Till slut stannar motorn.
Lättar du på gasen drar det mindre bränsle och man har mer i tanken när uppförsbackarna i bland kommer som en överraskning.
Har du mycket ytcirkulation kör du utan tanklock och bränslet skvimpar ur i kurvorna.
Slarvar du med övrig gödning blir bromsarna varma och hela skiten går trögare och trögare - oavsett hur mycket bränsle du har i tanken.
Gasa måttligt, se till att ha bränsle i tanken och att hjulen går lätt :)
BluesBoy
2005-12-15, 20:59
Det blir ju faktiskt 4-dubbel dos! Har jag missuppfatta något?Nej, det stämmer nog bra. Det blir några doser sett på en hel vecka - ja. Det är bättre att skruva upp lite och spola bort det lilla som kanske återstår med ett stort vattenbyte när veckan är slut.
Och isåfall om det ska vara så: hur ska jag tillsätta dosen mellan vattenbytena, bara hälla i det utan ngt vattenbyte alls?Ja, du tillsätter "som vanligt" fast utan vattenbyte.
Mina stackars fiskar som får flera olika förändringar samtidigt, kommer dom att reagera konstigt?Nej, inte stackars ;)
De kommer få glada växter vilket de bara mår bra av. Gödning skadar inga fiskar i de små mängder vi pratar om. Skulle du reagera på samma sätt om du köpte en flaska växtgödning i zoobutiken för att göda dina växter :rolleyes:
Daniel Odell
2005-12-16, 03:49
svea: jag bor i vasastan, du kan sluta med VB-medel direkt, jag lovar :)
vi är inte bara välsignade att bo i sveriges vackraste stad, vi har även perfekt akvarievatten :D
Ser man på! Finns det fler vasastads-bor som har fiskar, trodde jag var ensam.
Ok jag lägger av med det, men att sluta direkt låter så drastiskt.
Att fylla på hälften av vattnet utan beredningsmedel hoppas jag är utan risk.
Ja, visst har vi en otroligt fin stad, och snart även trängselavgift! Smart att man ska betala för att åka ur stan, för oss som bor här. Vårt garage ligger ca 3 kvarter från tullen och ändå ska vi betala för att köra UT och lätta på trängseln. Man kan trösta sej med att det går bra att åka omkring hela dygnet inne i stan utan att det kostar ett dugg!
Ljuset är gaspedalen i maskineriet. Gasar du mer, gäller det att tanka ordentligt annars börjar det stånka och hosta. Till slut stannar motorn.
Lättar du på gasen drar det mindre bränsle och man har mer i tanken när uppförsbackarna i bland kommer som en överraskning.
Har du mycket ytcirkulation kör du utan tanklock och bränslet skvimpar ur i kurvorna.
Slarvar du med övrig gödning blir bromsarna varma och hela skiten går trögare och trögare - oavsett hur mycket bränsle du har i tanken.
Gasa måttligt, se till att ha bränsle i tanken och att hjulen går lätt :)
;) ok Bluesboy, tack för den beskrivande förklaringen. (Snart färdig med min mäskanlägning :) :) :) )
Nu måste jag tyvärr ta upp den här tråden igen. Jag har nu använd PMDD ytterligare 2 ggr sen sist jag beskrev. Nu har jag tagit dubbel dos, och slutat med vattenberedningsmedlet.
Som jag upplever det har det inte blivit nån förbättring alls. Tvärtom har Vallisnerian börjat släppa sina blad, ca 8 st pr dygn. Detta har inte hänt tidigare.
I det andra karet har cryptosen börjat gulna igen, den tog sej ganska bra ett tag. Men nu är den på väg neråt igen. Och gälörten ser verkligen mager och tunn ut.
Snälla ni, varför blir det inte något bra resultat för mina växter? Alla hyllar ju PMDD-gödning.
2 ggr sedan den 14:e låter extremt snålt med tanke på växtmängden du visar på din Zoon. Betänk att växtakvarister slänger ner en sådan varannan dag och då har dom ungefär din växtmängd, men iofs även CO2.
Testa en dubbeldos två ggr i veckan, typ en efter vattenbyte och en i mitten av veckan.
Ja, får göra det. Men varför märks INGEN skillnad?
Och en sak jag funderat över, jag har haft akvarierna i ca 3 år och det är först nu sista tiden det börjar se dåligt ut. Ända fram till i somras har det varit grönt och lummigt. Hur kan man förklara det.
Får jag fråga en lite "dum" fråga? Jo, när jag göder i mitt 110 l så kanske det är så att svärdplantan tar upp gödningen så bra och att cryptosen då får sej en smäll (igen) och börjar få gula blad. Kan det vara så? Svärdplantan sätter nämligen nya blad!
Ja, får göra det. Men varför märks INGEN skillnad?
Och en sak jag funderat över, jag har haft akvarierna i ca 3 år och det är först nu sista tiden det börjar se dåligt ut. Ända fram till i somras har det varit grönt och lummigt. Hur kan man förklara det.
Bytt foder? Bytt fiskar? Bytt filtermaterial (Zeolit och Rowaphos suger upp kväve och fosfor t ex)? Slamsugit bottnen för hårt? Fått betydligt större växtmassa? Färre fiskar? Mer ljus? Mindre ljus? Mer värme? Mindre värme?
Får jag fråga en lite "dum" fråga? Jo, när jag göder i mitt 110 l så kanske det är så att svärdplantan tar upp gödningen så bra och att cryptosen då får sej en smäll (igen) och börjar få gula blad. Kan det vara så? Svärdplantan sätter nämligen nya blad!
Ja om Svärdsplantan börjat ta sig och det är sparsamt med näring så kan det bli så att vissa växter, t ex Svärdsplantan, kommer konkurrera ut andra.
Öka doserna tills det ser bättre ut.
Foder försöker jag väl variera lite. När ngt tar slut skaffar jag en annan sort. Sen så har jag några olika förstås. Flingor, tabletter, räkmix, mygglarver, artemia. Men det är inget direkt nytt utan det går runt i lagom takt så det blir omväxling för dem.
Fiskarna är i stort sett samma sorter. Egentligen ingen helt ny, jo de skulle vara bågfencikliderna då. Har bott här snart ett år, ett par.
Filtermaterialet är det som använts ett par år, såna vanliga filterpatroner och längst upp Eheim Substrat pro (små vita kulor). Det är ett Aqua Ball filter.
Inte sugit för hårt, snarare har jag börjat ta det lite försiktigare med bottensugningen.
Och växterna är desamma, dock nu dåliga.
På de andra frågorna är svaret: NEJ
Då låter det som du helt enkelt bara fått mer växter, kanske fler snabbväxare typ gälört, vallisneria och echinodorus som är riktiga ogräs. Du kommer tillslut till en växtmängd som omöjligt kan tillgodose sina näringbehov av firrarna.
Bara att dundra på med mer PMDD således.
BluesBoy
2005-12-28, 11:36
Och en sak jag funderat över, jag har haft akvarierna i ca 3 år och det är först nu sista tiden det börjar se dåligt ut. Ända fram till i somras har det varit grönt och lummigt. Hur kan man förklara det.De har nog lunkat på i lugnt tempo och hållt till godo med den lilla gödning som fanns.
De kanske helt enkelt har börjat trivas och därmed höjt sin näringskonsumtion? De har till och med kanske ökat i mängd - och därmed kräver mer näring?
Dessutom är det nog inte helt osannolikt att man faktiskt ser en försämring när man ändrar förutsättning totalt genom att skicka ner extra gödning med jämna mellanrum. Hela denna omställning kan nog ta ett tag - framför allt när man kör utan CO2 - men till slut rättar de in sig förutsatt att man fortsätter göda bra. Jag kan uppleva detta om/när jag planterar om mina växter vilket också verkar initiera en omställningsprocess.
Mmm, låter som en förklaring som jag tänka mej att tro på, det du skriver BluesBoy. Så kan det förstås vara, dom har trivts och vill ha mer. Och jag får väl ge dom det då.
Häller i en extra dos mellan vattenbytena, precis som Defdac säger
Jag ska alltså INTE göra ngt vattenbyte alls, inte ett mindre eller så? Jag kan bara blanda ut det och häll ned, eller?
Jag tappar nästan sugen när det inte händer något med växterna trots att jag har hällt i PMDD en månad. Andra säger att dom ser direkt. Jo det händer nåt, det blir sämre. Jättetråkigt.
Tänker att det är ngt annat fel, något som inte har ett dugg med gödning att göra, inbillning förstås.
Jag ska alltså INTE göra ngt vattenbyte alls, inte ett mindre eller så? Jag kan bara blanda ut det och häll ned, eller?
Om du slutar göra vattenbyten så måste du bli betydligt mer restriktiv med gödningen och bara dosera PMDD såfort du märker att växterna blir blekare. Det är billigare men svårare för den som inte är van att avläsa växternas hälsa.
Det finns två olika sätt att köra växtakvarier som garanterat lyckas. Det ena är att sluta att göra vattenbyten helt och bara dosera PMDD när växterna som sagt ser blekare ut och det andra går ut på att man resettar akvariet en gång i veckan och doserar upp näringsnivåerna med PMDD och man slipper på så sätt gissa om man ska dosera.
Det första alternativet är att föredra om man inte kör CO2 eftersom ett stort vattenbyte innebär att det kommer ner en del CO2 som gör växterna "förvirrade" och slutar använda bikarbonat. Av samma anledning är det dumt att använda Ramlösa eller köra ryckigt med mäsk-CO2. Slutar man göra vattenbyten så får växterna mer tid på sig att acklimatisera sig för bikarbonatsupptag istället för CO2-användande, men då kan man inte urskiljningslöst dosera PMDD eftersom det är risk för att det blir så höga nitratnivåer att firrarna strejkar.
Tänker att det är ngt annat fel, något som inte har ett dugg med gödning att göra
Får dom ljus så är det bara näringen som fattas om dom inte växer.
Det som ger mest utväxling i tillväxthastighet är om växterna har bra tillgång till kol eftersom växten består till över 40% av kol. Det är därför det ger så fantastiskt mycket att köra med CO2 eller att sluta göra vattenbyten så växterna kan ställa om sig att köra med enbart bikarbonat.
Oj då, nu formulerade jag mej lite tokigt märker jag.
Jag menar att om jag tillför en extra dos PMDD mellan mina ordinarie vattenbyten så behövs alltså inget extra vattenbyte i samband med detta?
Jag hade inte tänkt sluta med veckovis vattenbyten. och dubbel dos PMDD.
Att sluta med vattenbyten låter riskabelt för fiskar och den allmänna miljön. Eller vad?
Man måste väl byta vatten när man har mer eller mindre överbefolkat.
Jag menar att om jag tillför en extra dos PMDD mellan mina ordinarie vattenbyten så behövs alltså inget extra vattenbyte i samband med detta?
Stämmer. Dom som kör CO2 och mycket ljus häver i en fulldospuls varje dag för att växterna suger i sig så mycket - eventuella näringsämnen som ändå byggs upp sveps bort med det stora vattenbytet.
Att sluta med vattenbyten låter riskabelt för fiskar och den allmänna miljön. Eller vad?
Ja matar man extremt mycket flera gånger per dag och har en oherrans massa fiskar och inga växter (typ normen för dagens ciklidister ehum skojjar bara) så kan man absolut inte göra så.
Men i ett extremt tättbevuxet växtakvarium med få fiskar som matas varannan dag med några flingsmulor så kommer det aldrig kunna byggas upp några skadliga mängder av elaka ämnen, tvärtom kommer det snabbt bli brist på de flesta näringsämnen för växterna.
Likaså om man gör stora frekventa vattenbyten utan en fullvärdig gödning som PMDD så kommer näringsnivåerna snabbt bli alldeles för låga för ett tättbevuxet växtakvarium.
Man måste väl byta vatten när man har mer eller mindre överbefolkat.
Ja har du inga växter och matar en massa fiskar måste du alltid göra vattenbyten, men har du 10 snabbväxande stängselväxter per fisk så klarar inte fisken av att tillgodose dessa växter med tillräckligt med näring.
Kan man mäta nåt för att kolla om man göda för lite, och i så fall vad?
Kollade mina värden av Fe, PO4 och NO3 och alla var ganska höga, nästan för höga. Är detta ett tecken på att jag göda för mycket?
Nu har jag häll i dubbel dos PMDD (mellan 2 vattenbyten).
Jag har ett par frågor:
1: har PMDD en lukt? Det luktar blää när jag häller i det. Har ni märkt det, är det i sin ordning?
2: Jag tog bort svärdplantan som tydligen är väldigt glupsk o äter näring. Jag skulle vilja ha tips på en annan bakgrundsväxt som inte är så glupsk och som är lite "ståtlig", alltså inget av grästyp.
Tacksam för svar.
Svea
Ursäkta att jag kapar tråden lite.
Defdac: vet inte om det var du eller bluesnubben som hade en karta över Co2, Ph, och KH där man kunde läsa ut hur pass mycket Co2 man har i karet
har du möjlighet att länka till den?
/Adam
Kanske denna länk ger svar på din fråga Adamzon;
http://www.dennerle.de/ENGLISCH/E_CO2/E_CO2NEUframeset.htm
CO2table...
OK, då är det min tur igen.
Är det nån som vet svar på ovanstående frågor?
Lukt på PMDD och en bra snygg bakgrundsväxt som inte är glupsk.
Kan man mäta nåt för att kolla om man göda för lite, och i så fall vad?
Kollade mina värden av Fe, PO4 och NO3 och alla var ganska höga, nästan för höga. Är detta ett tecken på att jag göda för mycket?
Det är ett problem med vattentester. Dom mäter nitrat och fosfat som både organiskt (otillgängligt för växter) och ickeorganiskt (tillgängligt för växter). Dessutom är dom svåravlästa och kan visa väldigt mycket fel.
Kör man med lite dyrare tester typ JBL så kan man dock kalibrera dom genom att blanda stamlösningar som man vet exakt nitrat och fosfatnivå på. Man gör en 10 ppm NO3-lösning och en 1 ppm PO4-lösning och får då en chock när man ser att testerna kan visa helt åt pipan - men dom blir någorlunda användbara för man får ju då ett värde att sikta på även om det enligt testfabrikatörens legend är påtok för mycket/för lite.
Estimative index är gjort för att slippa tester. Man vet ju exakt nivå man doserar och hur mycket vatten man byter och man kan då garantera att nivåerna ligger inom ett spann, ett uppskattat index. Estimative index.
har PMDD en lukt?
Nope. Totalt luktlöst. Är du säker på att det är PMDD du köpt? Jag börjar allvarligt tvivla på att det är det du köpt. Illa av Södermalms akvarieaffär isåfall.
Hmm, faktum är att jag oxå tvivlar. Du kan se en bild på etiketten på förpackningen från affären. Det luktade "skunk".
Kolla min zoon.
Svea
Vet inte om jag är inne på rätt spår nu, men är det dina Cryptos som du tycker har fått bruna blad?
Jag tycker inte dom såg ut att må så illa (bilderna på din zoon). Hur länge har du haft dina Cryptos. Det är inget ovanligt att Cryptos ändrar utseende rätt så radikalt efter en tid i karet. Dom odlas emersed och har ganska anorlunda utseende submersed och även där skiljer det sig mycket utefter förhållanden. Att gröna skott till slut blir bruna blad är inget konstigt. Är det C.wendtii du har? Den finns i en mängd olika former tex "green", "tropica", "brown" mfl.
Ja, det är mest Cryptosarna som mår dåligt, men andra oxå.
Om jag tar mitt 160 l som är sämst:
Där finns sen ca 3 år en ljus cryptos med rätt långa blad (tyvärr vet jag inte namnet). Den har nu blivit ljusare och fått prickar. Bladen liksom rullar ihop sej lite så dom ser smala ut.
Sen finns där några mörkare lägre som har blivit beige, färgen har försvunnit och bladnerven börjar synas.
På andra gaveln finns lite mörkare ( wendetii tror jag) de har oxå blivit ljusare med gröna prickar. Slutligen finns en smalare ljugrön cryptosintill, den har tagit sej lite, tycker jag.
I mitt 110 l finns oxå denna långa gröna sak, här har den inte prickar utan blir gul o geléaktig och lossnar om jag drar försikigt. Detta skyller jag (och Defdac!) på att jag plantade en svärdplanta i karet i somras. Den lär ha slukat all näring, så idag drog jag upp den.
I samma kar finns en annan tjusig Cryptos, den har knottriga blad, mörkt grön. Den har inte tagit så mycket skada tidigare, men börjar nu bli lite ljusare, tyvärr.
Tänk på att jag inte är så bra på att fotografera, och därmed kanske inte hela eländet syns så tydligt.
Oj! Vad hände här? MIN ZOON försvann från sidan. Hur gör jag nu, någon.
Tusan, där sitter den igen. Konstigt, varför försvann den?
Jag tror att dina Cryptos ändrar utseende för att dom nu har fått den gödning dom igentligen vill ha.
Till viss del skulle dom faktiskt kunnat drabbats av "Crypto-sjukan" trots förbättrade förhållanden, det är ändringar som brukar utlösa den.
Vissa saker kanske är näringsbrister men inte allt tror jag.
Jag har sätt hur mycket en och samma Crypto planta kan ändra utseende med ändrade för hållanden. Tex min C.wendtii "green" som var ljust grön när jag köpte den. Den blev sedan mörkt grön och till viss del brun.
Ok, jag förstår. Visst kan det vara så till viss del.
Men just för att dom började se fula ut, startade jag långt om länge med PMDD. Och trodde på alla dem som sa att "det märktes skillnad efter en gång".
Eftersom jag nu använd det 6 gånger, tycker jag att det borde gå åt rätt håll.
Kan du beskriva Cryptosjukan lite för mej, så jag kan se om det är det?
Nå, vad säger du om Vallisnerian som släpper 8-10 blad varje dag, den som alltid varit som en djungel och aldrig tappat något. Vad sägs?
Har inte haft Crypto-sjukan själv men plantan "ruttnar", låter man den var så ska den ta sig igen även om de flesta eller alla blad lossnar.
Är det bladen gula som lossnar från Valisnerian? I så fall tror jag på makrobrist, dvs KNO3 eller KH2PO4. Att blad dör och lossnar är iofs inget konstigt så länge plantan i övrigt håller sig fin. Alla blad kan inte leva i oändlighet.
Det du ska tänka på nu när du börjat med gödning är att du inte längre begränsar dina växter med "alla" ämnen. Växterna kommer att skjuta fart och växa bättre, men dom kommer också att reagera mer på brist av något enstaka ämne.
Då kan det vara den sjukan i 110 lit. Men i det större stämmer det inte riktigt.
Det låter bra att den kanske kommer att ta sej.
Ja, bladen som lossnar på Vallisnerian är gula. Ämnena som du nämner kommer väl att tillgodoses av PMDD nu när jag göder med det?
Jo men det är ju lika med krukväxterna, blad lossnar och inget konstigt med det. Men som det blivit nu med mina akvarieväxter inser jag att något är fel. Det har gått väldigt fort.
Vilka enstaka ämnen kan det bli brist på? Ska det vara någon mer gödning som ska hällas i, eller?
PMDD som luktar konstigt har jag aldrig hört talas om. De enda som har lukt är Seachem Flourish (luktar teriyakisås), TMG (luktar lite surt) och Mikro+ som luktar mandelmassa. KNO3, MgSO4, K2SO4, NutriSi och KH2PO4 ska inte lukta.
Vilken av påsarna var det som luktade?
Jag har blandat de olika påsarna i flaskor med vatten, därifrån tar jag dosen och häller i en skål med lite vatten. Sen häller jag i detta i akvariet.
Det var när jag hällde ned gödningen i vattnet som jag kände en äcklig lukt.
OM det inte luktar om PMDD, jag då vet jag inte.
Har du sett etiketten? Verkar det rätt?
BluesBoy
2005-12-29, 19:51
Jag har blandat de olika påsarna i flaskor med vatten, därifrån tar jag dosen och häller i en skål med lite vatten. Sen häller jag i detta i akvariet.Luktar det från någon av doseringsflaskorna eller från akvariet kanske? Dåligt rengjorda doseringsflaskor?
Själva flaskorna där gödningen ligger luktar inte. Och inte akvariet heller nu när jag sniffar på det. Det var precis när jag höll på att hälla ned det i akvariet som lukten kändes.
Flaskorna kan inte vara dåligt rengjorda för jag har bara haft en omgång, den pågående.
Verkligen konstigt.
Om det inte luktar i varken PMDD-påsarna, PMDD-flaskorna eller från akvariet så kan vi avskriva helt att det ska vara något fel på PMDD:n.
Om det är så att Echinodorusen tidigare konkurrerade ut andra växter så är det ett starkt bevis på att du doserar för lite, vilket inte är helt otroligt med tanke på din växtmängd.
Anledningen till att det gått bra hittills är sannolikt att du skaffat fler ogräs (gälörten strippar näring som en galning) och att växtmängden nått en kritisk massa där fiskskiten inte kan tillgodose dom längre.
Ja, helt säkert var det inte fel på PMDD, det måste varit något annat. Ifs var det när jag HANTERADE den som det stank. Jag får tro på dej. Ska tänka på det nästa gång så får vi se.
Det här med att växter tydligen tar näring olika mycket, hur kan man veta det? Var står sånt beskrivet, inte i växtbeskrivningarna här på Zoopet i alla fall.
Är honrsärven oxå en glupsk sort? Såna har jag några enstaka. Jag har dem för att ynglen ska kunna gömma sej, det är inte direkt snygga.
Nu har jag tagit bort svärdplantan och gälörten är väldigt uttunnad och gles. Men jag hoppas på att de andra kommer att må bättre framöver. Jag tänker fortsätta göda med PMDD.
Tack så hemskt mycket för all hjälp och vägledning. Trots allt har jag lärt mej en del.
BluesBoy
2005-12-30, 18:05
Det här med att växter tydligen tar näring olika mycket, hur kan man veta det? Var står sånt beskrivet, inte i växtbeskrivningarna här på Zoopet i alla fall. Jäkla intressant fråga. Den har jag aldrig stött på tidigare och jag sitter inte inne med facit men har en personlig teori.
Om vi tittar lite på hur växterna fungerar - ovan vatten som i vatten - så går deras liv ut på att växa. För att kunna växa krävs råämnen i form av gödning som den inderekt eller direkt omvandlar till växtmassa. Växten växer.
Motorn i dess maskineri är fotosyntesen. Växten kräver alltså energi i form av ljus för att ro i hamn denna process.
Jag skulle tro att svaret på din fråga är beroende på tre faktorer.
1. Hur växten är samansatt (art) och dess egenskaper.
2. Hur mycket näring den stimuleras med vid varje givet ögonblick.
3. Hur mycket ljus och vilken typ av ljus den exponeras med.
Summa summarum tror jag man kan sammanfatta detta resonemang med att växter som klassas som snabbväxare (1) i växtbeskrivningarna slukar mycket mer näring förutsatt att (2) och (3) är hyfsat uppfyllda.
Jag har fått känslan att du ser det lite negativt att växterna slukar näring. Om det stämmer tror jag du är lite fel ute. Glada växter som växer är bra ur alla aspekter. Vattnet blir bättre, fiskarna trivs bättre och algerna går och gömmer sig. PMDD är en ruggigt bra hjälp att nå dit.
Jag tror många har en ganska romantisk bild av akvarier och jämför dom gärna med naturen och vill att maten och fiskarna ska kunna tillhandahålla all näringen till växterna. Många av dessa är medvetna om att snabbväxare är bra för det tar t ex bort nitrat som alla vet är skadligt för fiskarna.
När växterna trots fiskslast och matning inte kommer igång så skaffar man en komersiell gödning för att hjälpa naturen "lite på traven", och när denna gödning inte innehåller nitrat och växterna inte längre är begränsade av vissa ämnen så tvivlar man ÄNDÅ på att växterna verkligen kan göra av det förhatliga nitratet i så extremt stor mängd som dom faktiskt klarar. Visst är snabbväxare bra, men man gissar nog inte att dom är SÅ bra.
Man hamnar då i ett läge med ganska fin växtmassa med stöd av de komersiella växtgödningarna och allt tvärnitar när all nitrat är 0 och man får en instabil bit natur som gärna tippar över till prehistorisk Cyanoodling som ökar kväve- och syrenivåerna automatiskt som dom en gång i tiden gjorde långt innan det fanns annat liv på jorden - vilket ju på något sätt är lite romantiskt om man tittar på det med öppna ögon:
Naturen fixar kvävebristen av sig själv, även om akvaristen tycker det luktar skunk och ser förjäkligt ut 8)
Din förklaring låter vettig, jag lurade lite själv på om det kunde vara så att dom snabbväxande tar mer näring. Man lärde sej i början precis det defdac skriver att de håller borta nitraten. Därför fortsätter vi fåkunniga med dessa växter.
Jag ser generellt inte negativt på snabbväxande, men eftersom mina cryptos nästan dog och anledningen kunde vara en glupsk svärdplanta, ja då blev jag betänksam. Jag vill ju hellre ha kvar mina lummiga fina cryptosar än svärdplantan. Så enkelt var det egentligen – denna gång.
Ett annat tillfälle ska man kanske plantera dem samtidigt, eller? För att undvika utsugning, menar jag då. Tips tack.
Ja förvisso är jag liiite romantisk! Men när jag började med akvarium hade jag inte den blekaste aning om alla dessa parametrar för växter, fiskar, vatten. Så en o annan tabbe har jag gjort. Som tur var hade jag en hygglig och rätt kunnig zoohandlare som hjälpte mej mycket.
Jag har sagt det förut, jag hänger inte riktigt med på allt resonemang. Men jag undrar nu, bör det finnas lite nitrat? Och ska man inte ha så många snabbväxare ?
Faktum är att länge, säkert ett par år använde jag ingen gödning alls. Sen köpte jag TMG använde det lite försiktigt.
Nu är det endast PMDD.
BluesBoy
2005-12-30, 22:01
Jag ser generellt inte negativt på snabbväxande, men eftersom mina cryptos nästan dog och anledningen kunde vara en glupsk svärdplanta, ja då blev jag betänksam. Jag vill ju hellre ha kvar mina lummiga fina cryptosar än svärdplantan. Så enkelt var det egentligen – denna gång.
Det ena utesluter inte det andra.
Det finns inget som hindrar att du blandar snabbväxande hulliganer med långsamväxande finlirare.
Tricket är att det alltid måste finnas bra med gödning. Tar det slut på grund av en snabbväxare har du hamnat på fisens mosse och vippar då bara i mer.
Om du planterar en maskros i samma kruka som en liten granplanta och skvimpar i lite krukväxtgödning och vatten med jämna mellanrum kommer båda vara nöjda och växa. Den ena snabbare än den andra. Om näringen börjar ta slut strejkar båda.
Men jag undrar nu, bör det finnas lite nitrat? Och ska man inte ha så många snabbväxare ?
Näring ska alltid finnas. Nitrat är näring och ska alltså alltid finnas tillgängligt. Nitrit däremot, som är ett steg tidigare i kvävecykeln, är skadligt för fiskar. Samma sak med ammonium/ammoniak. Med bra biologiskt filter omvandlas dessa skadliga ämnen till nitrat.
Mmm, oj då. Ser i min "loggbok" att jag inte mätt nitrat på ett tag. Bör nog göra det i morrn för säkerhets skull. Nå, hur mycket bör det vara då?
Jaha du, det förstår jag nu! Jag hade ju inte använt någon vidare gödning när jag skaffade svärdplantan. Det är alltså förklaringen till att cryptosen tacklade av så mycket? Den hade klarat sej bättre om jag hade använt PMDD då, eller hur? Har jag fattat rätt då?
Så småningom när ni tragglat med mej ett tag, kanske jag blir duktigare på växternas liv och behov. Jag är mycket tacksam för all undervisning.
BluesBoy
2005-12-30, 22:30
Mmm, oj då. Ser i min "loggbok" att jag inte mätt nitrat på ett tag. Bör nog göra det i morrn för säkerhets skull. Nå, hur mycket bör det vara då?Ajdå. Jag vill absolut inte förvirra dig ännu mer :) men när vi pratar näring till växterna kan man lura sig brutalt på vattentesterna [:-100]
Nitrat (och andra ämnen) som du/vi mäter med tester kan vara bundet så att växterna inte förmår att ta upp det genom bladen/rötterna.
Vi kan alltså mäta t.ex. 5 ppm Nitrat och tro att växterna ska vara nöjda men icke. Dessa 5 ppm bara susar omkring i vattnet utan att göra nytta.
Det är här som grundbulten i denna tråden kommer in - PMDD.
När vi tillsätter dessa ämnen utifrån grova beräkningar hur mycket det skall vara i viss vattenvolym vet vi att detta är tillgängligt för växterna - snabbväxare som långsamväxare. De tar näringen och bildar växtmassa. Man brukar säga att "vätet växer" :)
Mät mindre. Tillsätt lagom PMDD. Gör vattenbyte med jämna mellanrum så ev. överskott spolas bort.
Gubben där som går runt, ha ha. Så känner jag mej ibland.
Men om jag mäter nitraten i morrn och berättar värdet, så kan du kanske ha synpunkter på det då?
PMDD har jag nu dubbel dos vid vattenbyte och ytterligare dubbel dos mellan vb. OK?
Men jag hittar ändå gula, geléaktiga växtblad. Jag har förhoppning om att det blir bättre framöver med den saken.
Överskottet som ska spolas bort, vad händer om det stannar kvar? (inget vattenbyte alltså).
Men jag undrar nu, bör det finnas lite nitrat?
Det bör t om finnas klor eftersom det är ett näringsämne. Klor, nitrat och fosfat är lite otippat saker som ska finnas i växtakvarier och som vanliga akvarister skyr som pesten. Klor går dock åt i så liten mängd att det som kommer ner via kranvattnet räcker.
BluesBoy
2005-12-30, 23:00
Men om jag mäter nitraten i morrn och berättar värdet, så kan du kanske ha synpunkter på det då?Visst kan jag det men det kommer inte hjälpa dig eller dina växter av anledningen jag sa tidigare ;)
Berätta istället hur du tänker göda med PMDD och göra vattenbyten närmsta veckorna så kommer båda jag och andra här på forumet ha synpunkter som kan göra dina växter glada(re). Vi ser fram mot lite bilder på ett grönskande akvarium :)
Sista dagen på året!
Jag har nu mätt nitrat, lika bra att berätta även om det tydligen inte ger så mycket.
I 160 l=6 och i 110 l= 4.
Om vattenbyten:
Jag gör ett 50% vattenbyte i veckan på båda. Då tillsätter jag en dubbel dos PMDD. Då o då suger jag upp skräpet på botten, rör inte om utan bara lite grand på ytan.
En gång mellan vattenbytena häller jag i en dubbel dos PMDD i bägge karen, vid det tillfället gör jag inget vattenbyte alls.
Jag läser o läser det ni skrivit och uppfattar det som att det mesta löser sej i o med gödningen med PMDD, då undrar jag förstås hur lång tid det kan ta innan jag ser att det börjar bli bättre.
Just idag var det ytterligare 10-12 gula blad från vallisnerian som flöt i ytan. Jag har ändå hållit på i drygt en månad med gödningen.
Du kan ju kolla på min zoon o se om du tycker det ser så olummigt ut. Men bladen är inte vackra, så själva den gröna färgen kunde vara bättre.
Just idag var det ytterligare 10-12 gula blad från vallisnerian som flöt i ytan.
Fimpa alla gamla döda blad så ser det bättre ut. Bladen dör efter ett tag så då är det bara att trimma bort dom.
Till mina hjälpare.
Idag har jag gjort ett 50% vattenbyte i mina akvarier. Tillsatt dubbel dos PMDD.
Lukten som jag tidigare skrivit om var där idag igen.
Funderat lite om det kan vara så att det finns något i sanden/botten som kommer fram när jag byter så pass mycket vatten. Något "ämne" eller dyl som annars inte märks när allt rullar på som vanligt.
Helt klart är det ngt som luktar, och som inte luktar annars. Har även luktat på slangen!! Men icke.
Tidigare när jag bytte ca 25-30% kände jag aldrig av detta.
Snälla, fundera åt mej - det måste finnas en förklaring.
Jag har väldigt svårt att tro att det uppkommer någon speciell lukt bara för att du byter 35 liter extra i din 150-litrare.
Skulle jag spekulera så gissar jag att du känner mer alg/växt-lukt eller kanske att någon rot exponeras mot luften som luktar lite funky när vattennivån sänks lite extra mycket.
Hmm, jo där finns en större rot och ett par mindre. Men de är inte torrlagda.
Jag funderade på om det kan finnas något slags gaser i botten, OM den är dålig/oren eller dyligt. Det är faktiskt lite mysko det hela. Det luktar inte direkt alg/växt eller ens kärrlukt. Utan en unken äcklig lukt lite åt sumpgas, utan att ha luktat på det nån gång!
Idag har jag inte slamsugit, dessutom. Ändå...
Om jag ställer frågan såhär:
När kan det lukta äckligt från akvariet? Vad är fel då?
Ja det är en väldans massa saker som kan lukta. Inte oofta luktar t ex växtrötter ruttna ägg, Cyanobakterier luktar väldigt funky.
Eftersom det luktar när du gör ett 50% istället för ett 25% vattenbyte så kan det bara ha att göra med att fler saker kommer upp i luften pga att vattennivån sänks mer än vanligt och du därför känner en del nya dofter.
Cyanobakterier har jag inte upptäckt några - ännu får jag väl tillägga. Man vet aldrig...
Det här med större vattenbyten kontra mindre, jag vet ju inte hur det skulle vara nu. Det är ett tag sen jag gjorde det. Nu har jag gjort 50% i drygt en månad.
Skulle jag kunna slamsuga botten REJÄLT utan att sabba något? Det kanske inte är en bra idé. Jag menar då att ta upp lite lösa saker och suga överallt i stort sett.
Skulle jag kunna slamsuga botten REJÄLT utan att sabba något? Det kanske inte är en bra idé. Jag menar då att ta upp lite lösa saker och suga överallt i stort sett.
Nej inte allt med en gång. Men du kan göra en liten del varje vattenbyte om du vill slamsuga extremt hårt. Tar du hela bottnen med en gång lär du få algproblem pga sämre biologisk aktivitet i bottnen.
Ok, tack för svaren. Jag får fundera lite och avvakta luktens utveckling.
Trist är det, lite osäkerhet känner jag om vad anledningen kan vara.
Fiskarna ser trots allt ut att må bra.
Har du lust så kan du kolla in en bild från eftermiddagens prommis.
Hej
Den 28 nov startade jag med PMDD-gödning, 1 fulldos vid 50% vattenbyte pr vecka. Detta gjorde jag i 3 veckor utan resultat. Jag blev då rekommenderad att öka till dubbel dos och en extra dubbel dos mellan vattenbytena.
Detta startade jag med den 18 dec. Alltså snart 1 månad sen.
Vad ser jag för skillnad idag? Jo, Gälört, Hornsärv och Vattenpesten växter på höjden och mellanrummen mellan bladställningarna är längre. Men det är inte så stor skillnad egentligen mot tidigare, dom är inte tätare och inga nya skott/blad.
Sen kanske det finns en lite grönare nyans på en del cryptosar, bladen gulnar inte så ofta.
Mina valissnerior släpper fortfarande 8-10 blad varje dygn, (detta skedde aldrig innan gödningen).
Är det ett bra resultat efter så pass många gödningar? Ska jag vara nöjd och avvakta? Jag tänker fortsätta med gödningen framöver.
Tacksam för synpunkter.
Mina valissnerior släpper fortfarande 8-10 blad varje dygn, (detta skedde aldrig innan gödningen).
Om den har tappat 8-10 blad per dygn och gjort det sedan du skrev sist så borde det betyda att du inte har någon vallisneria kvar? Du kan inte fixa bild på eländet? Växter berättar väldigt tydligt vilken brist dom har om man tittar noga på hur bristen uppkommer.
Nu var det så att just vallisnerian var mycket tät så visst finns det kvar, men den är rejält gles nu. Den var egentligen lite för tät och jag tyckte i början att det inte gjorde så mycket. Men nu är jag lite orolig när det inte upphör.
De flesta blad som flyter är gula, en del är gröna.
Nå den andra utvecklingen då? Att det inte skjuter fart med växtligenheten trots gödningen.
Du kan inte göda mycket för dina nya bilder på Hygrophilan ser man tydlig mikrobrist, och på Vallisnerian låter det som kvävebrist.
2 dubbel fulldospulser per vecka kan inte ge mikrobrist i en burk utan CO2 om du inte använder något medel som tar bort näring (t ex vattenberedningsmedel) eller har extremt hårt vatten. Du vet inte totalhårdheten? Kommunalt vatten eller egen brunn?
Ett missförstånd. det är inte bilder på aktuella gödningsakvarium. Det är mitt lilla där jag endast använder TMG. Jag försöker få hjälp med vad det är för växt. Därför finns bilderna där. Känner du igen den kanske? Det är inte Hygrophila.
Jag har slutat med vattenberedningsmedlet när ni rådde mej till det.
Totalhårdheten - GH el KH? Nej jag har inte egen brunn, bor i Sthlms innerstad.
Totalhårdhet (GH) är 6,5. Det uppmättes för ca ½ år sen.
Det är lite svårt att ta bild på "eländet", det har glesats ur och lossnat mest baktill mot bakre glaset och inne i det maffiga ståndet valissnerian.
Men det syns väldigt tydligt att det glesnat.
Det kan väl hända att jag överdriver lite med antal blad som lossnat! Det lossnar varje dag, och ofta 8-10, ibland 4-5. Ursäkta överdriften.
Jag funderar på om valissnerian kanske inte orkar med sej själv, att den helt enkelt blivit för stor och tät. Och därför beter sej såhär?
BluesBoy
2006-01-14, 16:30
Jag börjar nästan tro att du har fått sumpgas (svavelväte) i bottensedimentet. Det luktar riktigt vidrigt. Typ. ruttna ägg ju mer man rotar i gruset. Om du då och då ser stora luftbubblor som stiger mot ytan stärker det teorin.
Sumpgas är absolut inte bra och tyder på att du har syreslukande processer i bottensedimentet och stämmer detta skulle jag allvarligt börja fundera på att starta om akvariet med rengjort grus (ev. större grusstorlek?) och sedan fortsätta med PMDD för att få en stabil miljö för växterna. En massa bladsläpp tyder på att du har lite knas i karet.
Nåt i den stilen tänkte jag själv på, något som är verkligt fel i mitt akvarium då när det luktade så illa.
Nu har jag inte känt lukten sen sist jag skrev om den. Det var ung 2 veckor som det kändes. Nu är det borta. Jag ser inga luftbubblor som stiger upp.
Men problemet med lösa blad finns ju, det är f ö bara valissnerian som släpper blad. Vad tror du om min teori om att den blivit för stor/tät?
BluesBoy
2006-01-14, 17:25
Men problemet med lösa blad finns ju, det är f ö bara valissnerian som släpper blad. Vad tror du om min teori om att den blivit för stor/tät?Rent allmänt tror jag inte storleken har någon betydelse [:o] men om plantorna kontinuerligt släpper blad är det något knas. Hur är det, släpper de mer och mer eller har det bromsats upp något sedan du började med PMDD? Släng ut så många ledtrådar du kan så blir det säkert napp vad det lider. Växter växer vid rätt miljö - that's it!
Den släppte inte några blad innan jag började med PMDD, ifs något blad då och då som alla växter gör. Men inte såhär ofta/mycket. Allt startade med PMDD-gödningen. Det har säkert inte med det att göra, det råkade bara sammanfalla.
Växten var så tät och stor att jag då o då ryckte några strån för att lätta upp det hela.
Tycker det blev en del frågetecken när jag började med PMDD. Det blev ingen direkt fjutt på växterna som alla skröt om. Jag tog dubbel dos 2 ggr/v och det blev ingen skillnad. Jag slutade med vattenberedningsmedlet, men icke! Sen kom lukten som stank från akvariet, sen började Valissnerian att släppa blad. Som jag skrev innan så är det inga andra växter som släpper blad.
Lukten verkar ha dragit vidare, och jag tycker att en del växter reagerar positivt (se ovan).
Har funderat på om pulvret jag köpte var för gammalt. Låter konstigt, men man måste få fundera lite. Jag har en liten skvätt kvar av den gamla dosen, sen blir det ny omgång.
Kanske just mina växter var undernärda och därför tar det lite extra tid att verka för gödningen. Egentligen var det för cryptosarnas skull jag vill började med PMDD, dom började visa gula blad som sen blev som gelé. Då insåg jag att nåt var fel.
Bortsett från att det inte blivit någon vidare effekt av PMDD, så ser det hyfsat ut bland växterna och mina fiskar tycks må bra. Jag hade bara hoppats på att det skulle bli GRÖNT, LUMMIGT och fint.
Har funderat på om pulvret jag köpte var för gammalt.
Säkert inte. Det vore som att säga att salt kunde bli för gammalt. Chilisaltpeter (KNO3) används just som konserveringsmedel i mat E 252.
Jag hade bara hoppats på att det skulle bli GRÖNT, LUMMIGT och fint.
Det kommer dom säkert att bli när du rätar upp det dom kämpar med. Fixa till det innan du klagar på PMDD:en i sig.
Näringsbristen kan ju ha fått växterna att gå ner sig så att rotsystemen börjat ruttna varpå du fått sumpgas. Kan tänka mig att det krävs en hel del energi för att pumpa syre ner i rötterna för att upphäva de aggressiva reduktionsprocesser som pågår därnere. Den energin får växterna av näring, som du tidigare inte tillsatt.
Typ, det hade förmodligen sett betydligt värre ut utan PMDD =)
Bra, då vet jag det, att PMDD inte kan bli "för gammal".
F ö skrev jag ju: "har funderat på..." Men det kanske uppfattas som klagomål.
Det jag vill, är att komma fram till varför det inte blir dom resultaten som andra berättar om.
Och om det är som du skriver, är enda lösningen att dra upp hela ståndet med Valissnerian och starta om?
Jag sulle bara försiktigt rotat upp Vallisnerian och sedan slamsugit så noggrannt jag kunde där den stått. Eventuellt även gallra ut beståndet lite så varje blad får mer ljus.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.