Visa fullständig version : Scalaren spottar ut maten
Min största och mest dominanta scalare har i några dagar nu tagit mat i munnen men spottat ut den lika fort igen. Jag förstår inte vad detta beror på eftersom han inte verkar sjuk på något sätt och intresserar sig för maten precis som tidigare. När det är dags för matning kommer han fram till rutan och verkar ivrig, men sen får han ändå inte i sig någon mat. I övrigt beter han sig precis som vanligt. Vad kan detta bero på? Har nyligen medicinerat mot fenröta, om det kan ha någon betydelse. Alla vattenvärden är bra och jag hinkar i Nitrivec varje dag. De andra fiskarna mår bra. Det enda jag kan se är att vissa scalarer har tappat yttersta delen på sina spröt, vet inte varför men möjligen kan de väl ha strukit med i fenrötan (växer de ut by the way?).
/ Maria
Mina scalarer har också gjort så där av och till. Kanske skulle du testa att variera fodret lite? Spröten växer ut med tiden.
Tack :). Så du har haft samma problem? Jag har funderat på att variera maten men vet inte vad jag kan ge annat än flingfoder. Mygglarver är uteslutet pga allergirisken. Vill helst inte hålla på och krångla med att odla småkryp osv..... vet du något bra och enkelt man kan variera med? Skönt att höra att spröten växer ut, jag har varit lite orolig för mina i övrigt så fina scalarer.
/ Maria
är endast röda mygglarver som är allergiframkallande.
vita och svarta går bra.
ibland finns dom som "levandefoder" vilket brukar va mycket uppskattat sen finns det fryst också.
sen finns ju tubifex och en del annat.
Tack för tipsen! Jag ska se vad jag kan hitta i zoobutiken :)
vill du se lite på olika alternativ redan nu kan du titta under butiker i min signatur men dom har ju inte sånt som kommer fryst.
Tror det är ett normalt beteende? Så gör iaf mina 6 skalaror väldigt ofta. Om det inte är normalt så vill jag gärna veta vad som är fel ;)
Jag matar med följande foder:
Tetra min
Tetra pro
Tetra diskus (pga diskusarna då)
Mysis
Räkmix
Artemia
Svarta mygg
Vita mygg
Röda mygg
De gör så med samtliga foder.
när ja tänker efter så har mina tetror och platy gjort de också.
Tack för alla svar! Det känns bra att veta att scalarer gör så ibland utan att för den skull vara sjuka. Jag ska nog ändå försöka variera kosten lite för dem. Tack för tipsen på alternativ till flingfoder!
kanske kan va sp att fisken bara vill smaka först.
eller maten hamnar snett.
Mja.. mjo.. nje.. hehe
Jag vet inte ;)
Mina skalarer gör så att de tar en stor flinga och suger in den i munnen.. sen tuggar de å lever.. några sec senare så spottar de ut allt i ett stort damm.. sen går de vidare till nästa stora flinga.. Känns lite som att de har julbord+smakprov eller nått, går och tar en tugga i allting för att se vad som är godast? ;)
kanske va grisar i sitt förra liv :rolleyes:
bara fiskarna äter nånting och inte magrar av är det inget farligt mne variera fodret är ingen dum ide.
mina fiskar blev mycket glada nör dom fick levande mygglqrver för ett par veckor sen
Jo, mycket möjligt att de var amdlovers i sitt förra liv faktiskt!
Enbart flingfoder är nog inte så bra till skalarer annars, de bör nog ha lite fryst föda också.
Jo, mycket möjligt att de var amdlovers i sitt förra liv faktiskt!
Enbart flingfoder är nog inte så bra till skalarer annars, de bör nog ha lite fryst föda också.
hah.. amdlovers :)
Min ena discus gör sådär åxå.. roar sig med en matbit länge.. tuggar..spottar ut...nappar igen..tuggar..spottar ut.. osv osv
En tanke slog mig precis.
De gör kanske så i det fria när de äter levande föda? Har aldrig matat mina med det än, så jag har inte bevakat hur de gör riktigt. Men jag tycker det låter troligt att de tar in det i munnen och biter några ggr, spottar ut, suger in det i munnen och biter.. etc.. för att döda djuret de ska äta? I så fall är det ju inte så konstigt att de gör så i ett akvarium också.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.