handdator

Visa fullständig version : Ytterfilters pumpkapacitet

morphriz
2005-12-05, 23:10
Jag köpte nyligen ett ytterfilter, Eheim 2211, som jag tyckte pumpade lite dåligt. Jag mätte och kom fram till att den pumpar lite över 150L/h, mao 50% av nominell pumpkapacitet. Är det vanligt det? Vad kan man göra för att öka på farten?

Karon
2005-12-05, 23:44
2211, finns dom kvar än ;)
Litet gulligt filter, har ett själv som inte är satt i drift än, men det skall bli så småningom.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vilka specifikationer det är på just det filtret, men det brukar anges två värden, ett högre som är ett tomt filter utan något som helst motstånd, i princip pumphuvudet i vattenytan och ett lägre som är ett filter med filtermatrial i burken.
Kolla om det står två olika l/h på pumphuvudet, tror dock inte att 150/h är osannolikt för ett 2211 med filtermatrial i.

morphriz
2005-12-06, 01:43
På eheims hemsida står det 300L/h, pump output, och 240 L/h Filter circulation. Jag antar att den senare indikerar hur fort det ska gå med filtermaterial.

Raven
2005-12-06, 03:26
va har du för filtermaterial ?
packat det hårt ?

heeke
2005-12-06, 08:02
Tryckhöjden påverkar också. Är det inte så att tillverkarens värden gäller vi mycket liten tryckhöjd?

santa
2005-12-06, 08:53
Var försiktig vad det gäller vadd o sånt,det ska inte packas nått och dra isär det ordentilgt för det sätter stopp på pumpen på en gång.

morphriz
2005-12-06, 09:14
Tja, jag fick med lite filterkuber och lite makaroner och jag har inte packat det alls. Höjden justerade jag så att pumphuvudet sitter lite lägre, några cm, än intaget i akvariet.

Slangarna var ganska böjda när de kom ur förpackningen och speciellt den grova vägrar att expandera i vecken. Påverkar det tro? Läste, i manualen tror jag, att angivna pumpvärden bara gäller med orignalslangar, vilket jag iofs har men de kanske är för böjda.

MagicFingers
2005-12-06, 16:48
prova att skölja igenom med VARMT vatten, fixa till där det é åtklämt och sedan kyla ner med kallt vatten....
och ja det påverkar....

morphriz
2005-12-10, 01:54
Tack för tipsen! Jag petade runt lite i mediat, värme/kyla behandlade slangböjarna och kortade ner slangarna till bara så långa som behövdes. Detta resulterade i en genomströmning på 250L/h vilket är 10 över Eheims spec. Det får duga :)