handdator

Visa fullständig version : Sänka effekt på innerfilter mer än vad som går?

Björken
2005-12-05, 09:59
Har för stark ström i mitt akvarium. Pumpen är ett Fluval 4 Plus innerfilter och jag undrar om någon vet om det finns något sätt att sänka effekten på pumpen ytterligare fast den redan står i bottenläge? Annars måste jag kanske köpa ett nytt och det vill inte min plånbok just nu.

/ Maria

Karon
2005-12-05, 11:12
Fäst lite filtervadd eller tunn filternmatta framför utblåset om du inte kan få fast ett strilrör.

Björken
2005-12-05, 11:17
Tack Karon!! Har satt dit ett strilrör men det enda som hände var att strömmen ändrade riktning. Fortfarande kämpar de i vissa delar av akvariet och undviker att alls vara på andra. Eller.....det kanske måste vara så även i akvarier där fiskarna inte vill ha så strömt? Ska det vara svårt för dem att simma i vissa delar av akvariet? Kan man köpa filtervadd och filtermatta i zoobutiker? (Oj, lite för många frågor på en gång kanske....)

/ Maria

heeke
2005-12-05, 11:22
Har satt dit ett strilrör men det enda som hände var att strömmen ändrade riktning
Hur ser "strilröret" ut om det bara ändrar riktning. Ett strilrör har ju många små hål som delar upp flödet på många små flöden.

Björken
2005-12-05, 11:36
Jo, det har många små hål, så det är klart, viss skillnad har det blivit. Ytrörelsen har ökat vilket är bra, men tidigare gick strömmen rakt längs bakkanten och runt hela akvariet. Nu går den från strilröret som sitter högt upp längs bakkanten och fram mot framrutan, ner och tillbaks till pumpen. Detta gör att fiskarna undviker mittpartiet av akvariet och när de ändå är där är de mest på botten (det är mer strömt längre upp). De får kämpa om de ska simma rakt över akvariet från en ända till den andra och står helst på högra sidan där strömmen är som minst. Vill ju att de ska vilja vara i hela akvariet, men det kanske inte går att få till? Viss genomströmning måste det väl vara eller?

heeke
2005-12-05, 11:41
Jo, man måste ju ha lite snurr på vattnet. Är det hål runt om röret, annars kan du ju göra hål åt fler håll så att säga. Annars är det ju till att försöka strypa totalflödet, tex med en lite tuss filtervadd lagom packad för att ge önskat flöde.

Jodahl
2005-12-05, 11:43
Själv har jag satt en bit slang, ca 10 cm lång, på utblåset på filtret. Med fiskelina runt änden drar jag ihop tills jag får rätt flöde. Alltså ett slags steglöst reglage. Har även gjort ett antal strilhål för att kunna öka flödet.

...Johan...

Björken
2005-12-05, 11:49
Ja lite fler hål kanske skulle göra susen! Tack för tipset! Som sagt, man måste ju ha lite snurr på vattnet men det är svårt att avgöra vad som är lagom. Jag har som sagt ett Fluval 4 Plus till 180 liter. Detta filter ska fungera i 130- 250 liter. Tittade på ett FLuval 3 Plus häromdagen och det verkade som att det också fungerar i 180 liter. Det gick upp till 200 liter om jag inte minns fel. Men vad menas egentligen med detta? Är det då så att 4an måste stå på högsta läge för att funka i 250 liter och lägsta för 130 liter eller kan man då ha lägsta i 250 l och det fungerar ändå? I så fall borde det räcka med Fluval 3 för mig i 180 liter och då borde jag kunna strypa totalflödet lite på min 4a utan att det gör något. Eller det kanske blir för litet flöde om man sänker totalflödet och dessutom har inställt på lägsta effekt? KAn det hjälpa att rikta strilröret ännu mer uppåt mot vattenytan?

tetra 1
2005-12-05, 16:05
Mitt inner filter har ett litten ratt som man vrider på för ökad eller minskad motor styrka enkelt att sakta ner födet på den du!

sunkan aspidoras
2005-12-05, 16:38
Jo, det har många små hål, så det är klart, viss skillnad har det blivit. Ytrörelsen har ökat vilket är bra, men tidigare gick strömmen rakt längs bakkanten och runt hela akvariet. Nu går den från strilröret som sitter högt upp längs bakkanten och fram mot framrutan, ner och tillbaks till pumpen. Detta gör att fiskarna undviker mittpartiet av akvariet och när de ändå är där är de mest på botten (det är mer strömt längre upp). De får kämpa om de ska simma rakt över akvariet från en ända till den andra och står helst på högra sidan där strömmen är som minst. Vill ju att de ska vilja vara i hela akvariet, men det kanske inte går att få till? Viss genomströmning måste det väl vara eller?Men det är ju bara att snurra röret så att strilhålen är mot bakrutan... så har jag gjort och vattnet stannar opp

heeke
2005-12-05, 16:50
Ja lite fler hål kanske skulle göra susen! Tack för tipset! Som sagt, man måste ju ha lite snurr på vattnet men det är svårt att avgöra vad som är lagom. Jag har som sagt ett Fluval 4 Plus till 180 liter. Detta filter ska fungera i 130- 250 liter. Tittade på ett FLuval 3 Plus häromdagen och det verkade som att det också fungerar i 180 liter. Det gick upp till 200 liter om jag inte minns fel. Men vad menas egentligen med detta? Är det då så att 4an måste stå på högsta läge för att funka i 250 liter och lägsta för 130 liter eller kan man då ha lägsta i 250 l och det fungerar ändå? I så fall borde det räcka med Fluval 3 för mig i 180 liter och då borde jag kunna strypa totalflödet lite på min 4a utan att det gör något. Eller det kanske blir för litet flöde om man sänker totalflödet och dessutom har inställt på lägsta effekt? KAn det hjälpa att rikta strilröret ännu mer uppåt mot vattenytan?
Filter volymen påverkar mer än cirkulationen i min mening. Visst, vissa fiskar vill ha rejäl fart på vattnet medans andra vill ha det lugnare. Men ser man till akvariestorlek/fiskbelastning så säger jag att det är filtervolymen som avgör.
Jag kör tex ett 4+ filter som enda filter i mit 450l kar, men då har jag ersatt "filterkasetterna" med en stor bit filtermatta. På det sättet ökar jag filtervolymen mångdubbelt.

Björken
2005-12-05, 17:31
Tack för all hjälp! :) Har nu riktat om strilröret så att strålarna går mer upp emot ytan. Jag ska observera fiskarna ett tag nu men än så länge ser det ut som att det möjligen har blivit något mindre strömt. Funkar inte detta får jag försöka strypa strålen litegrann på något av de sätt som föreslagits här.

Chard
2005-12-05, 23:26
Jag har lite samma problem som Björken, har ett 165 L akvarium med måtten 70*55*40 cm. Jag följde råden om slangen, men nu känns det inte som om ytvattnet rör sig tillräckligt. Hur mycket är minimum för ytvattnets rörelse? Frågan kanske är lite difus men jag vet inte om det ska blåsa orkan eller om det räcker med lite vibrationer. Mvh Richard

ovj78
2005-12-06, 00:22
Man kan trycka in mer filtermatta också, det brukar göra pumpen lugnare. Har man sydamerikanska fiskar som inte skitar ner så mycket så behöver man inte så stark ström i karet.

Schull
2005-12-06, 00:30
Mitt inner filter har ett litten ratt som man vrider på för ökad eller minskad motor styrka enkelt att sakta ner födet på den du!
Jaha! Fantastiskt, Vad är det för filter du har?
/Lasse

Björken
2005-12-06, 11:51
Har man sydamerikanska fiskar som inte skitar ner så mycket så behöver man inte så stark ström i karet.

Gäller detta för alla sydamerikanska fiskar?

Björken
2005-12-06, 16:07
Kan man använda filtersvamp istället för filtermatta eller filtervadd? Det sistnämnda såldes bara i gigantiska förpackningar.

Björken
2005-12-06, 18:28
Fäst lite filtervadd eller tunn filternmatta framför utblåset om du inte kan få fast ett strilrör.

Ingen som vet om man kan ta filtersvamp istället? Vore jättetacksam för synpunkter, för jag skulle vilja få ordning på min pump ikväll men vet inte om jag vågar testa med filtersvamp i utblåset........

/ Maria

Björken
2005-12-06, 21:03
Ok, det är väl bara att testa. Om det funkar kanske man kan utgå från att allt är ok......

Jodahl
2005-12-06, 22:16
Jag följde råden om slangen, men nu känns det inte som om ytvattnet rör sig tillräckligt. Hur mycket är minimum för ytvattnets rörelse? Mvh Richard

Jag har filtrets utblås 5 cm under vattenytan, vill ha så liten ytrörelse som möjligt för att inte vädra ur koldioxid. Aldrig sett några tecken på syrebrist. Möjligen om du har mycket fisk och inga växter??

...Johan...

Birgitta W
2005-12-08, 10:30
Jaha! Fantastiskt, Vad är det för filter du har?
Lasse

Jag har fått Tetra´s broschyr och såg där att de har ett innerfilter med en "steglös reglering av genomflödeshastigheten" Och dessutom går det att "vrida utgångsmunstycket 180 grader". Sedan stod det "det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs".
Låter för bra för att vara sant...
Någon som testat?

heeke
2005-12-08, 10:38
"det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs"

Detta är dock inte sant.
Bästa sätt att syresätta vattnet är att se till att vattenytan rör sig ordentligt.
Bubblorna från venturi-system eller vanliga syrestenar bubblar i princip bar upp till ytan.

Birgitta W
2005-12-08, 10:53
"det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs"

Detta är dock inte sant.
Bästa sätt att syresätta vattnet är att se till att vattenytan rör sig ordentligt.
Bubblorna från venturi-system eller vanliga syrestenar bubblar i princip bar upp till ytan.

Så det här är en pump som det kommer bubblor från bara?
Men det verkar bra att man kan reglera flödet och vrida utblåsröret 180 grader, så det kan gå mot bakrutan och uppåt t.ex.
Skulle vilja veta om någon prövat en sån pump. Ska köpa en pump till det blivande kakadu-akvariet. Dom vill ju inte ha så stark ström.

Karon
2005-12-08, 13:55
"vrida utgångsmunstycket 180 grader". = förmodligen bara från höger till vänster, inte uppåt/nedåt.
"steglös reglering av genomflödeshastigheten", jaha, det har ju de flesta, om än inte alla, innerfilter idag.
"det integrerade Venturi-systemet ser till att ytterligare syre tillförs". , lite extra tillför det säkert även om huvuddelen kommer från ytrörelsen.
Venturi = det sugs ner luft i vattnet som pumpas ut ur filtret.