handdator

Visa fullständig version : Döda Malawisar

MantaC0re
2005-12-04, 11:47
Hej
Nu har mitt Malawi kar fått nån sjukdom.
4 demasoni, 1 johanni, 1 aulonocara Jabobfreibergi, 1 röd zebra, ha dött på ca tre veckor.[xx(]
Dom blir rädda och ligger i stenrösen en vecka och vägrar att äta.
Akvariumet är 540l och gör 50% vatten byten varje vecka + bikarbonat, inge nitit och pH på 8,2.
Vad kan det vara för sjukdom?? tror inte det är bukvattensot dom är magra och deras mage är inte uppärrad.
Hälp!!!!!:confused:

Raven
2005-12-04, 12:11
kan ju läsa igenom sjukdomar som du hittar i min signatur.
utökades inatt med 2 länkar till.

kanske hittar nåt som passar in där.

MantaC0re
2005-12-04, 16:22
Kan det vara att jag har jagat munruvnande honor varje vecka typ.
Kan stessen göra att dom svaga blir rädda och matvägrar som sen dör??
För jag har hört att demasoni är väldigt känliga för stress, men det lustiga är att den som ha vart räddast och minst är kvar och har börjat få tillbaks sina färger.(Sista av demasonierna).

Kramfors
2005-12-04, 16:39
Vid sjukdom eller dödsfall kan gälarna ge en indikation om orsaken, rent allmänt är:
Gälar som är ljusröda är friska
Gälar som är mörkröda indikerar antingen att vattnet inte är bra, för mycket ammonium, nitrit, nitrat, metaller, klor, medicin. eller att fisken har en parasitinfektion.
Gälar som är ljust, ljust röda indikerar blodbrist som kan bero på bakteriell infektion eller medicinering.
Gälar som är hopklibbade och som ser ut som en rått kött indikerar parasitangrepp.
Om fisken ligger på botten med hopfällda fenor kan vara ammoniumförgiftning om det är nystartat vatten och pH över 8.

Med hjälp av färgen på gälarna och andra iakttagelser på fisken kan man kanske ställa en diagnos.

MantaC0re
2005-12-05, 01:06
Gälarna på dom fiskarna jag plockade upp var ljus röda och nån var även vita kan bero på att den låg där ett tag utan att jag såg den.
Ska ge fan i och jaga honor ett tag framöver och se om det är därför.
Men som det verkar nu så ser iaf ingen fisk dåligt ut och alla åt sist jag matade dom (ca 4 timmars sen).

Tack för hjälpen Kramfors