Visa fullständig version : Blandningsproblem KNO3 & KH2PO4
Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig. Jag kör med elvispen i högsta hastighet men får ingen bra blandning ändå.
Har någon något förslag om hur jag ska få det att blanda sig bättre?
Ursäkta att jag kopiera in fel pmmd produkter i titeln!!! Har ändrat nu....
Hur koncentrerat försöker du få det? Det går inte att lösa hur mycket som helst i vattnet...
Jag blandar i 500 ml vatten;
25 ml micro+
10 tsk k2s04
10 tsk mgso4
peterhaack
2005-12-03, 14:47
Hej Marie
E det inte lite mycket med tsk det skall vara kryddmått du menar väl??
Jag har fått receptet av en riktig expert så jag är 110% att grundreceptet stämmer! Jag har kopierat direkt från mailet;
Så! Nu till receptet =) Jag beräknar doser som är precis som TMG, eftersom
de flesta är vana vid den dosen (10 ml per 100 liter).
I en halvlitersflaska blandar du en KNO3+KH2PO4-lösning som du doserar 10 ml
per 100 liter:
7 tsk KNO3
5 krm KH2PO4
I en annan halvlitersflaska blandar du K2SO4, MgSO4 och Mikro+ (detta blir i
princip en slags TMG med dosering 10 ml per 100 liter):
25 ml Mikro+
10 tsk K2SO4
10 tsk MgSO4
danturion
2005-12-03, 15:14
Håller med Peter.Det låter mera rätt med kryddmått. Vänd dig till din mailvän och dubbelkolla det där.
Jag har dubbelkollat!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74322&highlight=pmmd
Har för övrigt fått hjälp med grundreceptet av defdac, så det är min "mailvän". Receptet är det nog inget fel på utan att det inte löser upp sig.
peterhaack
2005-12-03, 15:27
hmm jag tänkte nog på KH2PO4 kollade min gammal recept och då såg jag att jag körde tsk med sorry och förlåt
använder inte så mycket av K2SO4
MgSO4 men jag blandar 4-5 tsk K2SO4 i 1liter vatten och där tar jag varmt vatten för att just detta e svårlöst i liten mängd vatten
sen ser jag jag faktiskt tar tsk jag med av MgSO4 men jag har 7-8tsk i en liter vatten. behöver inte så mycket av detta så det varar läääänge så det var jag som hade fel förlåt Marie men prova blanda dem i olika flaskor så skall det nog lösa sig..
MgSO4 men jag blandar 4-5 tsk K2SO4 i 1liter vatten och där tar jag varmt vatten för att just detta e svårlöst i liten mängd vatten
Smart! Men förstörs inte k2so4 då, eller blir sämre. I mina alla akvarium så varar det inte så himlans länge. Jag gör 1½ l satser åt gången.
BluesBoy
2005-12-03, 16:47
Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig.Menar du att något inte löser upp sig i vattnet eller att det blir något strul vid just blandningen dem emellan? Du kan ju prova att ösa i ett i taget och se vilket som har svårt att lösa sig om det är det som är problemet.
Jag sätter en femkrona på Mg. Jag tycker att MgSO4 är i större kristallform från Granholmarna jämfört med Hjortgatans. Behöver ju inte betyda att det är sämre innehåll men kanske svårare att lösa upp. Jag torrdoserar alltid så jag har inte noterat något problem med upplösning.
Har för övrigt fått hjälp med grundreceptet av defdac, så det är min "mailvän".
Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG.
Nu är det iofs så att TMG innehåller patetiskt lite K och Mg och om din blandning skulle kunna gå att göra så skulle du varje dosering få 5 ppm K (rekommenderad dosering är 20 ppm) och 1 ppm Mg (rekommenderar dosering är 5 ppm) - så din blandning är absolut inte farlig eller så..
Jag använder mig av pmmd och har lite problem med att det inte blandar sig riktigt som det ska. Jag blandar micro+, k2so4 och mgso4 i den ena flaskan och det är något av dom som ej löser upp sig.Menar du att något inte löser upp sig i vattnet eller att det blir något strul vid just blandningen dem emellan? Du kan ju prova att ösa i ett i taget och se vilket som har svårt att lösa sig om det är det som är problemet.
Jag sätter en femkrona på Mg. Jag tycker att MgSO4 är i större kristallform från Granholmarna jämfört med Hjortgatans. Behöver ju inte betyda att det är sämre innehåll men kanske svårare att lösa upp. Jag torrdoserar alltid så jag har inte noterat något problem med upplösning.Det kan stämma bra för jag beställde från hjorgatans innan och den sista sändningen var från granholmarna.
Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG. Oops! Då har tryckfelsnisse varit framme ;)
Nu är det iofs så att TMG innehåller patetiskt lite K och Mg och om din blandning skulle kunna gå att göra så skulle du varje dosering få 5 ppm K (rekommenderad dosering är 20 ppm) och 1 ppm Mg (rekommenderar dosering är 5 ppm) - så din blandning är absolut inte farlig eller så..
Får jag 5 ppm K och 1 ppm Mg med mitt nuvarande recept? trodde det var mer... eller missuppfattar jag dig nu?
BluesBoy
2005-12-03, 17:30
Det ska vara krm 8) Jag tror t om receptet du tänker använda egentligen ska vara typ 4-6 krm K2SO4 och MgSO4 för att blandningen ska likna TMG.Med risk för att pilsnern i bastun gjorde mer skada än nytta så tyckte jag 10 tsk stämde bra :confused:
10 tsk MgSo4 i 500 ml vatten ger 0,1 ppm Mg/ml. D.v.s 1 ppm Mg i 100 liter med 10 ml.
Får jag 5 ppm K och 1 ppm Mg med mitt nuvarande recept? trodde det var mer...
Japp med ditt nuvarande recept med 10 tsk av varje. Det är inte mycket och det är därför man torrdoserar dessa pulver för att dom är svårupplösta i den koncentration man vill ha dom.
Med risk för att pilsnern i bastun gjorde mer skada än nytta så tyckte jag 10 tsk stämde bra :confused:
10 tsk MgSo4 i 500 ml vatten ger 0,1 ppm Mg/ml. D.v.s 1 ppm Mg i 100 liter med 10 ml.
Ja det stämmer bra men eftersom det inte går att lösa upp så mycket så är det väl kanske bättre att dosera dessa torrt.
Med TMG, som Nutris+K2SO4+MgSO4-blandningen är gjord att likna, så får du om du doserar 10 ml *TMG* i 100 liter:
0.07 ppm Fe
0.7 ppm K
0.4 ppm Mg
För att få liknande nivåer med NutriSi, K2SO4 och MgSO4 så blandar man 7 krm NutriSi, 4-6 krm K2SO4 och 4-6 krm MgSO4 i en halvliter.
Varför vill man härma TMG-nivåerna? *rycker på axlarna* Jag har ingen aning med tanke på hur låga nivåerna är men det är ändå väldigt populärt främst bland nybörjare som är vana vid TMG. Det känns kanske tryggare eller nått.
Efter en kontrollräkning borde det dock bli 4 krm NutriSi, 6 krm K2SO4 och 4 tsk MgSO4 för att få 0.07 ppm Fe, 0.7 ppm K och 0.4 ppm Mg.
Spelar ingen större roll och dessutom har vi 1) märkt att NutriSi verkar väldigt svagt så det verkar krävas betydligt mer än vad beräkningarna ger och 2) många med mig har upptäckt att vissa växter inte diggar MgSO4 när man har mjukt vatten less is more.
Ska man gå någon gyllene medelväg så verkar original PMDD-recepten hålla väldigt bra
BluesBoy
2005-12-03, 18:37
För att få liknande nivåer med NutriSi, K2SO4 och MgSO4 så blandar man 7 krm NutriSi, 4-6 krm K2SO4 och 4-6 krm MgSO4 i en halvliter.Ok, vi siktade mot olika målnivåer. Det förklarar saken.
Varför vill man härma TMG-nivåerna? *rycker på axlarna* Jag har ingen aning med tanke på hur låga nivåerna är men det är ändå väldigt populärt främst bland nybörjare som är vana vid TMG. Det känns kanske tryggare eller nått.Kan tänka mig att det är en rädsla att överdosera när man inte kör med CO2. För att MarieJ ska bli klokare på våra konstiga inlägg kanske man skulle rekommendera doseringen på www.pmdd.se alternativt att gå över till torrdosering a'la hightech då jag har för mig hon har lite större kar med betydande växtmassa utan CO2? Möjligen minska MgSo4?
Du har så rätt BluesBoy, att jag har ganska många/ större kar. Då är det nog lämpligt att jag torrdoserar k och mg. Men då kommer nästa fråga. Hur många teskedar bör man dosera av k2so4 och mgso4 per 100 l? Micron kör man väl lämpligast uppblandat, så även p och kno3. Kul att slabba med vatten ;)
BluesBoy
2005-12-03, 20:11
Det finns ju inget exakt facit men det finns trender hur PMDD-doseringarna ser ut.
Utan CO2 skulle jag tro att det räcker att dosera Micro och KH2PO4 (P) med stamlösning enl. pmdd.se och torrdosera 0.2-0.3 tsk KNO3/100 liter som då ger dig både K och N som borde räcka med moderat tillväxt.
"Trenden" talar för att Mg, extra K, och ev. även Ca inte behövs i de flesta kranvatten. Då återstår bara N-P-K och Micro.
N+K från KNO3, P via KH2PO4 och Micro från Micro+ eller MicroSI.
peterhaack
2005-12-03, 23:00
så med facit och expertis sa jag men har själv gjort fel, dock har jag haft i mindre mäng på en liter hehe, tanken var god....
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.