handdator

Visa fullständig version : Hur länge?

erikthur
2005-12-02, 22:31
Just nu pågår en diskussion på Killietalk om hur länge någon hållit en art kontinuerligt.
Från början avsågs nog egentligen killies men även dessa fanatiska killi-hobbyister håller andra arter...
Tony Terceira har just meddelat att han hållit Kejsartetran under 30 år men medgivit att han vid 3 tillfällen fört in nytt blod i sin linje.
Själv har jag inget att anföra efter 15 års uppehåll i hobbyn mer än att jag är inne på 3:e generationen av ett par arter av Nothos som jag införskaffade 2004. Det går "snabbare" om man räknar generationer när det gäller årstidare. :)
Men frågan är höggradeligen intressant egentligen.
Och nu är den ställd även i detta forum.
Hur länge har ni hållit en art kontinuerligt?

erikthur
2005-12-03, 08:24
Det vore intressant att veta om det finns någon som hållt en fiskart lång tid i Sverige. Det behöver ju inte slå de amerikanska rekorden.

Senaste "nytt" från Killietalk är:
Kejsartetror inne på 46:e året utan nytt blod.
Nothobranchius melanospilus i 28 år innan det blev 100% honor efter flytt.
Detta rapporterat av Rosario LaCorte.

Kramfors
2005-12-03, 08:39
Jag känner en som hade avkommor till 4 st VF Malawiciklider i 25 år innan han sålde rubbet.

HazelCR
2005-12-03, 08:50
Jag har Guppy, typ Endlers, från tidigt 90-tal. För några år sedan hade jag bara två honor, varav den ena dog i barnsäng. De jag har nu härstammar från en och samma urmoder.
Jag roar mig ju mestadels med Malawi. Men Guppy får gå i yngelkaren tillsammans med små malawi, men även i tomma malawiyngelkar. Jag har Guppy och Corydoras, som får hålla karen igång, så att de inte står fisktomma.
Ofta har jag mycket få Endlers, men igår morse, flyttade jag in en hona till en yngelkasse för att försöka trygga efterlevnaden.
Ingen märkvärdig lång tid, men visar ändå på artens goda överlevnadsförmåga. Trots allt är det många generationskiften gjorda på 15 år.

erikthur
2005-12-04, 21:07
Hur är det med de svenska erfarenheterna av Kejsartetrorna då?
Jag hade dem själv några år på 1980-talet och jag tyckte de var en trevlig art att köra "naturlig odling" på. Jag hade dom några år och jag har för mej att gjorde mej av med dom och inte tvärtom. Jag blev alltmer inriktad på killies på den tiden...
Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag nog förmodligen kört dom vidare.
Hursomhelst är Kejsartetror ingen dum idé...
Men andra rekordfunderingar emottages också tacksamt