handdator

Visa fullständig version : Nytt Akvarium

mayday
2005-11-25, 00:20
Tänkte lägga upp en bildserie på mitt akvarium

nu ligger de bara lite tillfälligt utan beskrivning

http://www.pal.pp.se/~mayday/akvarie/
har inte fått hem karet än väntar till bänken är klar (Bygs av frigolitblock som senare ska spacklas målas för o likna sten)

mayday
2005-12-11, 10:19
OK har fått hem det nu och det står på plats

Uptäckte efter ca 75% vattenfylning att det läckte typsikt
Tappa ur allt o silicona

Nu borde de va tätt ska åta de stå till mån innan ja fyller i vatten
Silicona de i fredags

neon_kimpan
2005-12-11, 17:13
hur stort är akvariet ??

Guldsömm
2005-12-11, 18:03
Jag höll nästan på att göra en tabbe när jag skulle bygga ett kar . Jag hadde ritat upp på ett papper en liten ritning och det var bara att ringa glasmästaren och beställa glas . När min bror sen kollade ritningen så sa ha till mig " hur ska du få det genom dörren ? " . Måtten var ju 1*1*1m så det funkade inte riktigt .

mayday
2005-12-12, 03:55
75x75x70cm
Fick lite problem att få in de genom ytterdörren faktiskt
fick välta de då det inte gick in stående tog i dörren.

Antagligen då jag belsta de fel så siliconfogen gav med sig

nu har de härdat klart så ska fylla upp de imorn o göra rent en gång till.. Tömma på vatten ha i sand samt sätta i mina pumpar samt filterkuber o lite bakteriekultur

bara de inte läcker nån mer stans nu

Guldsömm
2005-12-12, 08:19
Silliconfogar brukar vara väldigt starka annars . Jag brukar tvätta av kontaktytorna noga med t-röd eller aceton så att man får bort eventuell smuts och fettavlagringar så får man en stark fästyta . Men du får lycka till med nya karet .

mayday
2005-12-13, 04:55
Va in i H-----
Fylde upp akvariet nu ..allt gick bra tills ja uppmärksamma underlaget altså frigoliten det står på

Ser då hur vattnet sakta sakt sprider fina mönster i frigoliten. Det läcker i botten nånstans så har Tömt ut allt vattan igen och håller på o torkar ur de nu så ja ev kan täta imorn

denna läcka såg ja inte första gången

mayday
2005-12-19, 16:18
Så nu är det tätt i alla fall o läcker inget .. tror jag
La upp lite mer bilder

Nils Holmström
2005-12-19, 18:23
Är frigolit verklgen tillräckligt stabilt att ha ett akvarium på, borde det inte sjunka ihop under tyngden?

mayday
2005-12-19, 19:00
Är standardfrigolit densitet 80
Klarar 3ton per kvaderatmeter

o nej den sjunker inte ihop för ett akvarium

Råka ut för nästa missöde
beställde täckglas nu o fick det levererat av syrran
Då är ett stag i akvariet lite snett så självklart så difffar det en halv millimeter o glasbiten passar inte .... Har fixa lite powertools nu ska testa o slipa ner

Köpa nytt annars denna bit kosta bara 70kr så

Nils Holmström
2005-12-19, 22:22
Ja, jag vet inte så mycket om frigolit mer än att det är ganska luftigt... men jag såg ju nu på bilden att det fungarade utmärkt... kanska smart, lättflyttad möbel som man akn bygga ihop som man vill!

mayday
2005-12-20, 15:13
Välfigt lätt att flytta
Samt Frigolit är lätarbetat o väger inget
går att täcka medputs/cement för sten look

bätrre än lecablock som väger bly

heeke
2005-12-20, 16:11
Problemet är bara när man lyckas sula in något lite spetsigt i sidan....
Har man barn så skulle det nog inte dröja länge innan man har en matkniv eller innebandyklubba intryckt i akvariemöbeln. ;)
Ifs, tar man och klär det hela med masonit eller liknande så tål det ju slag och stötar lite bättre.

Hugin
2005-12-21, 23:10
Var köpte du frigoliten?

toaden
2005-12-22, 02:47
Var köpte du frigoliten?

Skulle kunna tänka mig ett byggvaruhus...:)

Hugin
2005-12-22, 11:31
Men vilket byggvaruhus?

Sharkbait
2005-12-22, 11:50
Men vilket byggvaruhus?

Alla byggvaruhus ska ha!!!

MVh

56ovwal
2005-12-22, 12:20
Den där blå "ormen" som syns på bilderna och som ligger bakom frigolitbakgrunden, är det filtermatta ? Har svårt se dess funktion bakom bakgrunden. Var har du inloppet/inloppen ? I botten ? Det ser ut som de sitter lite högre upp inbyggda i frigoliten. Isåfall kommer det orenade vattnet inte passera genom filtermattan utan gå direkt till dina innerfilter och pumpas ut till framsidan igen.
Eller har jag missuppfattat hela grejen ? Sånt händer :o

Hugin
2005-12-22, 14:01
Men vilket byggvaruhus?

Alla byggvaruhus ska ha!!!

MVh

Men vilket är billigast? Hur bygger man en frigolitbänk? Det finns olika slags frigolit vilken ska man använda? Ursäkta för alla dumma frågor rörande frigolit.

toaden
2005-12-22, 14:07
Ingen aning om vem som är billigast....men byggmax är väl rätt billiga med olika material...annars får man åka runt och titta på de olika varuhusen.

mayday
2005-12-23, 00:35
Köpte frigoliten på Bygmax dom va billigast
Samt den blåa ormen är filtermatrial ... endast för bakterieodling inte för rening
Filtren sköter reningen av vattnet medans filtermatrialet är boplats åt bakteriekulturen

jag har en pump i filtermatrialet också som skapar cirulation .. men funderar om den värkligen är nödvändig

har 2stora insug o 2 små i bakgrunden dom små tar ytvattnet

sen har jag 2 utblås som sitter kopplade med slang direkt till filtren

vance
2005-12-23, 00:45
Men det är ju bakterierna som sköter den viktigaste rengöringen av vattnet, bryter ner för fiskarna skadligt nitrit till nitrat. De bakterierna behöver gott om syre vilket gör att vattencirkulation är nödvändig. Men det kanske du visste och jag bara missuppfattade!

mayday
2005-12-23, 16:50
jo jag vet att dom behöver syre (cirlulation)

frågan är om jag behöver ha en pump i matrialet eller om den lilla cirkulationsom är räcker.

iofs är den lilla Ehaim pumpen totalt ljudlös så stör ju inget
samt allt ligger ju dålt bakom bakgrunden så syns ju inte heller

mayday
2006-01-04, 13:48
Tog bort filtermatrialet o tryckte ner det i en tub som en pump kör vatten igenom Nu ligger nya bilder ute med fisk o växter