handdator

Visa fullständig version : Svartvatten

Azur
2005-11-19, 17:52
Vet inte om det egentligen kan räknas som ett "större projekt", men det kan ju skalas upp... Iaf, här är en rapport om hur jag satte upp ett akvarium lämpligt för odling av extrema svartvattensfiskar:

http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank_se.htm

Guy Palm
2005-11-19, 18:28
Bra initiativ, skall pröva med mina rubytetror vid lämpligt tillfälle

Josefine
2005-11-19, 18:29
Det var fint :) man blev lite sugen å pröva själv...

Raven
2005-11-20, 04:40
länken åker in i galleriet

såg rätt snyggt ut och framförallt billigt.
30L får man ju för under 200kr nya ida

Tastyfish
2005-11-20, 11:13
azur fick du tag på torvblocken i plantagen den här månaden?
jag har försökt få tag på torvblock i 3 affärer och alla har sagt; "nej tyvärr det är en säsongvara". jag tänker dock itne vänta tills nästa år med att starta terrariet.

gjordavljus
2005-11-20, 11:52
Tack för länken! Otroligt intressant och lärorikt. Har funderat på att göra om växtburken till ett Low-Tech av walstadtyp och torvbotten verkar ju vara perfekt om man vill ha ett långsamt akvarium med mycket näring och som passar mina Apistogramma.

Tror ni att man kan lägga på ett tunt lager jord och sand som växterna kan fästa i och fortfarande få samma effekt av torven. Det är ju snyggt med lite fin sand också.. Eller är det bättre att bara fästa dom direkt i torvbotten?

En annan fråga. Finns det något man kan göra om man vill att torven ska laka ur långsamt dvs. Lite högre ph, kanske runt 6.0-6.5, men att det går längre tid innan man behöver byta den...?

jean1
2005-11-20, 12:07
Tack för en otroligt fin beskrivning och inspiration! Kastar iväg alla mina tidigare tankar på ny inredning i akvariet. Plantagen nästa! Detta borde bli perfekt för mina dvärgciklider och diskusar. Och en fröjd för ögat.

erikthur
2005-11-20, 12:07
Snyggt jobbat.
Jag är bara överraskad över att torvplattan inte flöt upp.
Hur gick det egentligen till?

Raven
2005-11-20, 16:15
Hur gick det egentligen till?

formpassning +1cm så den sittter pressad mellan rutorna kansjke

Azur
2005-11-20, 17:42
azur fick du tag på torvblocken i plantagen den här månaden?Bilderna är ett år gamla. Har bara inte fått tummen ur och gjort nån sida förrän nu.

såg rätt snyggt ut och framförallt billigt.Det blev faktiskt rätt hyfsat snyggt, fast utseendet var inte en faktor alls - det är bara ett odlingsakvarium. Jag dolde dock de plaströr fiskarna lekte i, de var lite för fula även för mig. :)

Hur gick det egentligen till?Som Raven säger: formpassning. Den klämdes fast. Sen fyllde jag på vattnet i etapper, och torven sög snabbt upp vatten så den hade inte så stor flytkraft. I ett större akvarium där det inte går att klämma fast torven får man nog lägga ett par stenar.

Har funderat på att göra om växtburken till ett Low-Tech av walstadtyp --- Tror ni att man kan lägga på ett tunt lager jord och sand som växterna kan fästa i och fortfarande få samma effekt av torven.Bra fråga. Jag tippar växterna kan fästa direkt i torven, men jag har inga rotade växter i det akvariet, så jag vet inte.

Finns det något man kan göra om man vill att torven ska laka ur långsamt dvs. Lite högre ph, kanske runt 6.0-6.5, men att det går längre tid innan man behöver byta den...?Vet inte. Jag ville ha en extrem svartvattenmiljö, och misstänker det är svårt att sakta ner läckaget av syra från torvbottnen. Utrymme för egna idéer alltså! :)

Raven
2005-11-20, 17:54
va hade du för ph i karet ?

NE
2005-11-20, 18:04
Raven: Tips, läs artikeln igen.

Tastyfish
2005-11-20, 18:22
Det visade sig att akvariet fungerade över förväntan. pH höll sig mellan 4.5 - 5.8, och jag fick segelfenorna att leka.

där :).

många fiskar leker vid dom enormt låga pH som många akvarister "fördömmer" som jag fattat det. en kille hadde fått ciklider att leka vid 3.8 pH eller vad det var. typ samma pH som svagare syror :D

drd
2005-11-20, 18:43
Det visade sig att akvariet fungerade över förväntan. pH höll sig mellan 4.5 - 5.8, och jag fick segelfenorna att leka.

där :).

många fiskar leker vid dom enormt låga pH som många akvarister "fördömmer" som jag fattat det. en kille hadde fått ciklider att leka vid 3.8 pH eller vad det var. typ samma pH som svagare syror :D

Jag har diskusar och skalarer som leker under ph 5 i mina kar

Azur
2005-11-20, 18:57
Nu hade jag iofs extrema fiskar. Snäckor & räkor dör och de flesta fiskar får problem med fortplantningen om pH faller under 6.5, under 6 börjar känsligare fiskar dö av.

Fiskar ifrån det inre av amazonas, som segelfenstetror discus och scalarer, klarar av det (deras hemvatten är i stort sett rent regnvatten med ett pH 5.5 - 6), men det var inte så mycket det låga pH't som den låga ledningsförmågan ("detta är regnvatten!") och den snabba sänkningen av temperatur ("nu regnar det för fullt!") som triggade lek.

För större akvarier kan det nog vara värt att tänka på att en sån här botten nog bara håller nåt år, sen måste allt rivas ut och göras om. Det är en halvtimmes jobb med ett 30-liters, men ett 540 är knepigare.

gjordavljus
2005-11-20, 22:04
Vet inte. Jag ville ha en extrem svartvattenmiljö, och misstänker det är svårt att sakta ner läckaget av syra från torvbottnen. Utrymme för egna idéer alltså! :)

Är tyvärr ingen fena på vattenkemi.. :( Kanske kan man lägga ner någon bit faxekalk som stabiliserar... eller använda fin sand som hindrar syret från att tränga ner i botten i alltför snabb takt...???

ovj78
2005-11-25, 15:58
Hade du ngn pump eller filter i ditt kar? Jag har kopierat din idé och dragit igång ett 54l där jag tänkte sätta i ett par D.Filamentosus. Hoppas att de kan komma i lekstämning där.

Azur
2005-11-27, 19:10
Japp, ett jättelitet innerfilter a 360 liter i timmen, fast det är gammalt och saggigt och i verkligheten blåser det nog mindre än hälften. En vanlig luftsten ger nog ungefär lika mycket ström som detta innerfilter.

Tastyfish
2005-12-14, 18:53
Bra initiativ, ska nog också starta ett sådant här kar :D.
vet dock inte vad ja ska ha för fiskar, antagligen lite "finare" dvärgisar.

cecilia
2005-12-14, 19:24
Fick du "doftproblem"? Jag har använt samma typ av torv, fast ituriven och kokt, som bottensubstrat och det började lukta för j-ligt efter ett tag. Men det kanske var matrester i, snarare än själva torven, som luktade?

Mvh Cecilia

andreassofus
2005-12-14, 19:32
får man fråga om vart man kan få tag i trädlöv så här års eller är de helt omöjligt??
//Andreas

Azur
2005-12-14, 20:57
Nej, inga luktproblem. Det luktar myrvatten (dvs en svag mustig doft), men inte direkt illa.

dinajel
2005-12-15, 09:18
får man fråga om vart man kan få tag i trädlöv så här års eller är de helt omöjligt??
Dom har riktigt snygga stooora (typ 20x15 cm) runda löv till salu på Akvarieleasing. Vet inte vad det var för löv, men nåt sydostasiatiskt tror jag. Köpte ett (1) till ett 43-liters och det gjorde hela vattnet ordentligt tefärgat. Plus att det blev snyggt att ha det liggandes stående i bakgrunden.

andreassofus
2005-12-15, 14:12
se där ja. har aldrig hört förr att man kunde köpa löv, men de e ju bra. får nog ringa o höra med dom om dom kan skicka, tack för tipset

Annika
2005-12-15, 14:22
andreassofus: Här i Uppsala finns det ingen snö än och hela parken utanför är full med eklöv. Skicka mig ett PM med din adress så kan jag skicka eklöv med posten.

andreassofus
2005-12-15, 17:12
hej annika!! kanske e dum nu men va e ett pm??? är de min adress eller?? bara ja vet de så vore ja evigt tacksam om du ville skicka de till mig

mvh Andreas

Raven
2005-12-15, 17:14
pm = privat meddelande

är typ ett mail men internt på zoopet.

andreassofus
2005-12-15, 17:26
ahh på så vis, o de kan man göra när man trycker på namnet eler??
tack för svaret

Raven
2005-12-16, 03:41
klickar jag på ditt namn kommer en lista upp där ett av alternativen är skicka privat meddelande.

går du in på profilen hos nån så står detta under "kontaktinfo" som länk i dettafallet i din profil.

Privat meddelande:
Skicka ett privat meddelande till andreassofus

MEN notera att vissa väljer att stänga av både pm och mail.

Annika
2005-12-16, 09:24
andreassofus: Eklöven kommer med posten!

andreassofus
2005-12-16, 16:41
tack annika. vänligt av dig, ja vill gärna betala på nåt sätt

andreas