Visa fullständig version : MP-belysning paj
:mad:
Köpte MP akvariumset för ett halvår sedan och när jag bytte glimmtändare råkade jag vara för hårdhänt och tryckte in glimmtändarnas fäste så att det gick sönder, så nu funkar det inte alls...
Garantin gäller inte på detta, men är det någon som vet var man kan få detta lagat? Vilken elfirma som helst? Eller är det bara att punga ut med pengar till en ny heltäckande armatur?? Det är ju lite brådis firrar och växter vill ju ha ljus....
Tacksam för svar!
om man är lite händig så kan man nog själv byta glimmtändar hållare,
annars om du känner nån elektriker ....
Det är ju inga dyra delar direkt... Märk upp de bägge kablarna och montera ur hållaren och knalla till lämplig butik och fråga efter en ny sådan. Sen skruvar du bara in den och trycker in kablarna. Att lämna in det till en elektriker är nog både dyrt och omständigt.
Tack för era svar!
Får se vad jag kan göra. Problemet är att glimmtändarhållarna sitter lite bökigt till i rampen...
Hur länge klarar fiskar och växter att vara utan ljus??
För fiskarnas del tror jag inte att det är så jätteviktigt. Visst vill de väl ha ljus, men de lär ju inte dö om de inte har ljus på en vecka. Däremot så lär väl inte växterna stormtrivas. Du ser väl när bladen börjar gulna och så i så fall. Men har du ingen golvlampa eller något som du kan ställa vid karet?
Är du inte händig när det gäller el-kopplingar tycker jag inte du skall experimentera med det, det är trots allt EL och VATTEN du har med att göra. Få isåfall hjälp av nån som kan :)
Förlåt min dårliga stavning, men det är inte så lätt för en dansk, att skriva på svenska ;)
Äsh.. sätt en skylt på rampen med texten "Vidrör ej!" så löser man även de problemen smidigt!.. haha
Dansk?! Då måste jag nog säga att du skriver väldigt bra svenska! =)
Vanligtvis så är det väl lite "konstiga ord" samt ordföljd när en dansk skriver, men här var det ju inga problem.
Man lär sig ett och annat, när man har bott här i 10 år :)
Hehe, det kan nog stämma ja :)
Är du inte händig när det gäller el-kopplingar tycker jag inte du skall experimentera med det, det är trots allt EL och VATTEN du har med att göra. Få isåfall hjälp av nån som kan :)
Ni kan vara helt lugna jag är totalt opraktiskt :p Om ni ser något som blixtrar så....
Då kanske du ska ringa 112 någon min innan du kopplar in rampen? ;)
Skämt å sido. Detta ska enbart utföras av någon som är kunnig på området. Själva installationen är inte särskilt svår, men har man inte tillräckligt med kunskap i ämnet så kan man säkert råka göra något fel ändå. Skulle du göra fel och något händer så tror jag inte att du får så mycket hjälp av försäkringar och liknande. Lite osäker på den punkten dock.. Men skitsamma, känner du att du inte kan det så gör det INTE. Lämna det till en elektriker eller be någon kunnig bekant att fixa det åt dig. Det kan bli betydligt billigare. I värsta fall kan du eller någon familjemedlem mista livet pga att du sparat några hundralappar på detta.
och något händer så tror jag inte att du får så mycket hjälp av försäkringar och liknande. Lite osäker på den punkten dock..
kan nog bli en del strul om nåt händer sen kan det även bli tal om fängelse omd et vill sej riktigt illa.
framkallande av fara till exempel om nåt går fel och rampen blir strömförande.
Det är lugnt... En hållare skulle jag nog kunna byta, men den satt alldeles för avigt till på rampen, så nu är den hos en elektriker och jag hoppas kunna få den snart! Något övrigt mixtrande har aldrig varit aktuellt.
Tack för hjälpen!
Mjo.. men det går ju ström in till hållaren. Sätter du i en kabel där och t.ex. skalar lite för mycket så finns det nog risk för att du kan få den strömförande om det bildas kondens där.
MagicFingers
2005-11-15, 17:33
snackar vi inte en sän här helplast svart grej där all el är åtkommligt från ovansidan, som dessutom är helt i plast?,, eller?..
Nu lyser det igen!
För dryga hundralappen fixade en elektriker det för. Överkomligt om man jämför med eventuella dödsfall om jag själv skulle göra det:p
dryg hundring...låter som du inte fick kvitto heller på jobbet ;)
skämt osidå ibland kan det va värt att betala för vissa jobb.