Visa fullständig version : Akvarieskåp
Hej på er alla glada akvarievänner!
Jag har 4 st akvarier 60x30x30 cm. Funderar nu på att bygga ett skåp där alla 4 karen får plats.
Vad skall jag använda för material? Limträ, MDF...
Hur tjocka bör skivorna vara för att det skall hålla?
Har funderat på att sätta dit ben typ de som man använder till köksskåp. Dessa ben tål belastningen och är justerbara så att man kan få skåpet i våg. Andra förslag?
Erik Österlund
2005-11-02, 15:52
Hej!
Ser jättebra ut, gör inte misstaget bara att bygga med för litet avstånd uvan akvariumen då blir det ju jätteknepigt att få i sten, rötter och att kunna jobba i dom.
Bäst är att bygga i ett material som tål vatten eller måla så att det blir vattentätt. Formplywood är väl inte snyggt men det går ju att måla eller klä med folie (typ träimitation).
Lycka till!
Mvh Erik
Det sitter BTN-bakgrunder i alla karen men det behövs i alla fall utrymme ovanför karen för vattenbyten osv. Skall kanse ta och öka på det måttet. Har just nu ca 15 cm, 20 cm blir nog bättre.
Erik Österlund
2005-11-02, 16:10
jag skulle minst ha 20 cm, tänk bara när man försöker få upp en fisk som inte vill samarbeta!
Sen kan du ju köra med antingen mörktonat glas eller tunna träskivor i alu/plastlist (som man har i terrarium bl a)
Kommer nog bli riktigt snyggt!! Inte bra det här för min del, fick massa knäppa ideér...
Mvh Erik
Tastyfish
2005-11-02, 16:15
du kan ju ha dränerings hål på akvariebottnarna då slipper du ju slangar :] bara öppna ventilen och lägga slangen från den i hinken.
Du har rätt Erik, men jag vill inte att skåpet skall bli för högt så att det blir vingligt.
Nix, inga dräneringshåk i botten. Har taskig erfarenhet av läckage.
Tastyfish
2005-11-02, 16:20
ok :/ det var ju synd. annars tycker jag det verkar grymmt praktiskt. bara att silikona rejält.
Erik Österlund
2005-11-03, 08:28
Jag förstår att du inte vill ha ett vingligt skåp! Jag skulle nog förankra skåpet i väggen på något sätt, bara så att det inte kan tippa framåt.
Funderar själv på att hitta på något liknande, men jag ska nog ha 2 st 100 - 150 liters på varandra... Men bygg först du så kan jag lära av dina misstag *he he*
Mvh Erik
Erik: Jag kan skicka ritningarna till dig när jag har klurat färdigt, om du vill.
Tastyfish
2005-11-03, 11:31
skulle vilja ha ett sånnt skåp med 2 typ 200-250 liter på högkant.
men jag har ingen plats då allt mer akvarium/terrarium fyller tomrummen i mitt 2x4 rumm.
Seriösa ritningar! Det där blir säkert bra, känner jag på mig. :-)
Skall försöka knåpa ihop en liten beskrivning av bygget med ritningar och lägga ut den här på Zoopet när det hela är klart.
Erik Österlund
2005-11-03, 15:26
Annika: tackar! Men jag bygger inget förrän ditt varit igång ett tag så vi ser att det håller *ha ha*!
Mvh Erik
Erik: Du är inte dum du :D
Hej Annika
fin ritning om du inte börjat bygget så kanske du finner någon ide´här
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Fish_House_Construction/Stands.htm
Kanske göra en sektion och klä in med skivor(tex furuplywood)
Tanken var inte att sabba dina planer
mvh erik
Tack för tipset! Fick lite nya idéer.
Tanken med skåpet är att det skall bli en snygg möbel. Den skall stå mitt i lägenheten. Det skall bli dörrar på skåpet med hål i så att man bara ser rakt in i akvarierna. Allt grejs runt om skall bli "osynligt".
Det var så lite, blir intressant att se resultatet[;)] Lycka till med bygget
mvh erik
tror du kan hitta bra och enkla förankringar på vilken byggfirma som helst och på t.ex ikea och mio också för det får man ju med när man köper bokhyllor. Det finns säkert för både gips och betong vägg.
Lycka till med projektet:D hoppas på fin fina bilder när/om det blir klart;)
Erik: Jag kan skicka ritningarna till dig när jag har klurat färdigt, om du vill.
Vart har du gjort ritningarna. DEt är ju jätte bra att stänga in fiskarna så slipper dem bli stressade om man går förbi många gånger. Mina 2 kar står precis i min ingång till mitt rum. :( *tänker på mina fiskars bästa*
Ritningarna har jag gjort på jobbet. Jobbar som CAD-konsult.
Något program?
för oss amatörer ?
Nja, det program jag använder (Autodesk Architectural Desktop) är ganska svårt att komma igång med. Här http://www.sketchup.com/ kan man hitta ett program som ger fina 3D ritningar och som är relativt lättanvänt. Skall finnas någon testvariant att ladda ner.
/Annika
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.