handdator

Visa fullständig version : Ljusramp deluxe

y0da
2005-11-01, 15:37
Hej!

Är i full gång att bygga en ljusramp till mitt 540l kar. Tänkte att man kanske ska skriva några rader om det, samt ventilera min idé.

Ljusrampen består av en låda som är 10cm hög. Har byggt lådan av Al som ram och plywood som tak, oljad med linolja utvändigt, lackeras vitt invändigt.
I den har jag tänkt köra 4x36W Philips Aquarelle. Lådan är öppen under, elektriska komponenter byggs in i en låda innuti rampen. Funderade lite på att sätta en glasskiva under, men kom på att det är överflödigt om jag skyddar drosslar och kopplingar (ligger även täckglas mellan vatten och ramp). Höjden kanske är lite snål? Men jag tror nog det räcker bra ändå.

När man ändå är igång och bygger så kan man ju göra lite extra finesser tänkte jag :)
Jag kör ett apparatuttag för att mata in ström till ljusrampen. Längst till höger sätter jag två kontakter för att driva cirkulationspumpen och doppvärmaren. Bägge kontakter utrustas med on/off.
Ytterligare tre on/off knappar monteras. Två för att styra de bägge drosslarna så jag kan tända/släcka rören 2 och 2. Vill kunna släcka två rör t.ex. när jag kollar på film (duken till projektorn vill jag gärna inte ha upplyst av akvariumet ;) ). Den tredje switchen är för månbelysning som också byggs in i rampen. Har dock inte valt ut någon ännu, men det blir säkert 12v rör, så får jag bygga in en trafo i lådan också.
Dessutom bygger jag in ett digitalt kopplingsur som kopplar mellan lysrör/månbelysning. Det gör visserligen att månbelysningen är tänd hela natten, men det skadar ju inte. Kopplingsuret har en fin liten display som får en liten lucka bakåt. Kan ställa in 8 (har jag för mig) olika scheman, visserligen lite onödigt, men ändå... Det finns dessutom backup i uret, så även om jag bryter strömmen så har jag kvar mina inställningar :)
Fram på rampen monterar jag en digital termometer, givaren till denna går ner bakom bakgrunden (innan filter/pump/doppvärmare).

Är speciellt nöjd med uttag och kopplingsur. Smidigt att bara ha en kabel fram till rampen. Idag har jag en dosa på golvet med 4 kablar upp till akvariumet. Dessutom sitter det två timers i dosan, vilket gör att den blir rätt fet å ful.

Då jag fortfarande håller på och bygger så finns det inga foton på den ännu. Kan fixa senare om intresse finnes.

Raven
2005-11-02, 06:48
ingen fotodokumentation av bygget som visar dom olika stegen och lösningar du valt `?

y0da
2005-11-02, 12:23
Nje.. har ingen digitalkamera, så det är lite svårt ;)
Ska låna en och fota när den är klar istället, kan göra ett litet html och beskriva hur den är uppbyggd.

Raven
2005-11-02, 12:48
gärna en enkel ritning också.

ska ju bygga heltäckande till ett 375l nångång så letar ideer.

laerni
2005-11-02, 12:50
En kanske dum fråga! Har du ordnat med någon form av ventilation då ljusrampen ligger an mot täckglaset? Någon form av fläckt och eller evakueringshål för ev. värmeöverskott?

dinajel
2005-11-02, 13:19

Jag är precis klar med min ramp till mitt nya 375-liters. Den blev riktigt trevlig. Kan ta kort och lägga ut om intresse finnes.

Raven
2005-11-02, 13:22
dinajel intresse finns alltid :)

dinajel
2005-11-03, 08:06
dinajel intresse finns alltid :)
Ålrajti then. Jag ska försöka lägga ut lite bilder i eftermiddag/kväll dåra. :)

y0da
2005-11-07, 09:19

Enkel ritning blir nog svårt ;). Far är med och bygger den, så bygget är överseriöst. Men nånting kan jag nog svänga ihop. Annars kan du gärna fråga om det är nått speciellt du undrar över.

y0da
2005-11-07, 09:21
En kanske dum fråga! Har du ordnat med någon form av ventilation då ljusrampen ligger an mot täckglaset? Någon form av fläckt och eller evakueringshål för ev. värmeöverskott?

Funderade lite på det, men jag (vi) tror nog att det är onödigt. Vi sa som så att vi kör utan, skulle det bli problem med värmen så fräser vi in en liten fläkt.

Raven
2005-11-07, 11:43

Enkel ritning blir nog svårt ;). Far är med och bygger den, så bygget är överseriöst. Men nånting kan jag nog svänga ihop. Annars kan du gärna fråga om det är nått speciellt du undrar över.

mer ute efter olika tips fina lösningar och dylikt.
ska försöka få till nåt så ja enkelt kan lyfta rampen till exempel.

y0da
2005-11-07, 11:44
Lyfta för matning? Eller för vattenbyte och sådant?
Jag kör som sagt apparatuttag till rampen. Sen har jag pump och doppis kopplad till rampen. 3 kablar som ska ryckas ur, sen är det bara att lyfta ner den på golvet :)

Raven
2005-11-07, 11:47
tanken så här långt är att det ska finnas en bottenplatta som ska ligga på akvariet och gångjärn på baksidan så ska man göra vattenbyte plantera om lite eller dylikt så lyfter man helt enkelt upp hela rampen i framkanten.
kanske eventuellt sätta på 2 gasfjädrar så den håller sej uppe tilll exempel.

sen blir det minst en liten lucka för matning också.
grejen är att jag bor själv och är "klumpfot" och har "hål i händerna" så vill helst inte behöva lyfta av hela ekipaget när något större ska göras i akvariet.

y0da
2005-11-07, 11:52
Okay!
Är väl iofs lätt fixat.. var inne lite på det först, men jag skippade det sen.
Jag tänkte typ göra den som två "liggande L" med gångjärn bak. Så är det bara att lyfta upp locket och sen fixera den med en liten hake. Typ gasfjäder som du skriver. Sen är allt monterat i taket där, så det är bara att slabba på!

Raven
2005-11-07, 11:56
börjar även snöa in på att bygga en bänk med överdel också.
många ideer just nu sak sätta mej å tänka igenom de hela när det börjar bli dags å bygga.

y0da
2005-11-07, 12:00
Kolla på umeånissens bygge om du inte gjort det, var riktigt nice tycker jag :)
Jag skulle nog inte ha gjort det i faner som han gjort, men det var ändå riktigt läckert.

Raven
2005-11-07, 12:01
umeånissen ?

y0da
2005-11-07, 12:37
*suck*
Jag som förklarar så tydligt å allt!.. men ändå fattar inte folk.. haha.. *flinar*
Nissen med umeå adress :P
http://www.umea.akvarieforening.se/artiklar.php?ID=26
aka umeånissen på y0diska
(fiend, finnes på en tråd i ett forum nära dig)

Raven
2005-11-07, 12:43
nånting sånt men mörkare färg samt täcka ena sidan av akvariet.
funderar på att ta en glasskiva och sno 10cm av kortsidan till innerfilter.

1x5x5=25L filtervolym-

y0da
2005-11-07, 12:46
Kan nog vara en rätt fin lösning :)
Själv skulle jag nog gjort en liten modul (btn/hemmagjord) bara, stoppa i en cirkulationspump och kört lite filterkuber.

Raven
2005-11-07, 13:01
också möjligt jag gör en bakgrund av skiffer och använder båda bakre hörnena till filter.
1.5x1.5x4.5/2=5L

y0da
2005-12-02, 22:57
Nu har jag äntligen fått tummen ur! =)
Några bilder på rampen finnes i mitt galleri här.

Frågvis
2005-12-02, 23:01
Har du någon bild på glasmalarna?

y0da
2005-12-02, 23:03
Mjea.. nje.. har jag nog inte.. men jag kan väl fixa ;)
De är i 136l å sover för tillfället, men kan försöka fixa bilder imån

Frågvis
2005-12-02, 23:09
Ok får se dom då. Vart så imponerad av ditt välkomponerade foto på konstapeln tidagare. Bra fotat av en amatör. Tycker glasmalar är fina fiskar. Dock lite för känsliga för mitt kommande akvarium.

y0da
2005-12-02, 23:35
Bläsh.. smicker kan jag inte stå emot juh.. hehe..
ska se om jag kan väcka dem :P

Frågvis
2005-12-02, 23:40
Nej låt de sova. Visst jag kan smickra rätt mycket.

y0da
2005-12-02, 23:54
Too late!
Har väckt dem, tagit av dem pyamasen samt sminkat dem.
Fick två bilder som blev sådär.. å här kommer dem!

Frågvis
2005-12-02, 23:58
Hehe, de sista på bilden, såg ut som några i bigbrother, som blivit uppschasade mitt i natten. Nakna och skrämda? Den första bilden var lite bättre, såg miljön där han håller hus.

y0da
2005-12-03, 00:02
Hehe =). Fast egentligen är det tvärt om.. de håller till där under stenarna, iaf när belysningen är släkt. Den andra bilden tog jag efter att jag råkat jaga iväg han med blixten ;)

Hmm.. ljusramp kanske topicen löd förresten ;)

Frågvis
2005-12-03, 00:04
Yes vi är lite off-topic. Jag läste igenom, den här tråden och såg bygget och bilderna. Bra initiativ.

y0da
2005-12-03, 00:07
Spank you!
Fler bilder kommer när jag orkar.. hoppas på att det blir i morgon ;)
Ska nog knåpa ihop nån liten hemsa oxå

danturion
2005-12-03, 15:20
Glöm inte att ventilera bygget bara.När du ändå håller på varför inte ett par spottar också?