handdator

Visa fullständig version : vad för alger och varför och hur får man bort?

trollet85
2005-09-25, 19:07
köpte ett nytt akvarium nyss, med följde hemska alger!! har försökt skrubba bort på både karet och på sand/stenar/prydnader men det är typ omöjligt att få bort allt. det är mörkgrönt och har rätt långt "hår"........ =\
hur får man bort, någon mal som äter detta? och varför har det blivit sådana alger.

Raven
2005-09-26, 03:54
kan va staghorn.
sitter som s***n men väteperoxid tar död på dom.

kan ju klicka på länken i min signatur och titta in på algae gallery och se om du hittar den.

alcar
2005-09-26, 08:20
skrubba algena med diskborste eller disksvamp

trollet85
2005-09-26, 10:53
ja det var väl något i stil med staghorn, men inte så långa strån dock (eller är det kanske bara pga förstoringen de ser ut så). kort och tjockt och mörkgrönt. men jag antar jag får skrubba sen någongång då jag orkar. försökte före jag la i sakerna, men gick ej. men hade iofs inget diskborste heller..

fick med tabletter som ska ta bort alger, men har inte provat någon än. men dom använde dom ju men verkar ju inte ha hjälpt så värst eftersom det var mycket alg i gruset hos dem. men nu sköljde ju jag bort smutsen. fast det sitter fortfarande kvar ludd på vissa stenar :s ser ut som jag har något luddigt djur som ligger på botten men det är ju bara sten med alger på.

heeke
2005-09-26, 11:24
Låter som det kan vara toffsalger, men dom är iof mer svarta än gröna.

trollet85
2005-09-26, 12:04
mjo, men dessa är såpass mörkgröna att man kan nog kalla dem svarta...

hjälper sådana där anti-alg tabletter? kan man bara släppa ner en i akvariumet? dom jag köpte karet av sa jag skulle stoppa in en i pumpen för det spred sig bättre då.

NE
2005-09-26, 13:03
Har du levande/riktiga växter kan du räkna med att algmedel tar död på dem med.

trollet85
2005-11-21, 12:09
Nu efter en lite längre tid efter jag skrev detta inlägget så har algerna blivit ett stort problem. Dom sitter på glaset överallt och har tagit över en stor del av bottengruset. Jag hatar dessa alger!!

Jag ska ju flytta så det blir att starta upp på nytt, har funderat på att byta ut det mesta som är i akvariumet men tyvärr blir det ju ganska dyrt att göra det =(
Undrar vad som är viktigast att byta ut för att försöka få bort dessa alger?
Ska jag köpa en ny pump? för den har lite alger som sitter fast på sig, försökt skrapa bort men är typ omöjligt. Gruset, det kanske borde bytas ut?
Växter och rötter i akvariumet är också angripna, vet ej hur jag ska göra med det? Doppvärmaren må väl vara för den ser då inte så skabbig ut........

Hjälp mig med detta, för jag är så urless att akvariumet ser ut som en soptipp pga dessa alger!!

Har funderat på att plantera in lite sniglar så kanske dom hjälper att hålla undan lite ifall det skulle finnas rester kvar vid uppstarten sen?

defdac
2005-11-21, 13:59
Toffsalger är riktigt jobbiga. Dom kommer ofta när det är bra vattenvärden och man sköter akvariet bra. Man är lite för flitig med att mata sina aningens för många fiskar och har aningens för dålig biologisk filtrering t ex med ett innerfilter som man också gör rent lite för mycket. All rengörning innebär låga näringsnivåer men matning/fiskar/dåligt filter gör att man får ammonium som alger diggar skarpt.

För att få bort toffsalger är det bara att skrubba sina knogar blodiga och kanske även skaffa ett gäng äkta Siamesiska algätare som du svältföder.

Kommer dom på växter gillar inte växterna läget, pga den fina skötseln och för låga generella näringsnivåer pga att man är duktig med vattenbyten.

Vi växtakvarister som blir drabbade av toffsalger ökar på gödningen (främst CO2) och ser till att få alla växterna att växa så bra att vi kan trimma bort alla angripna blad, men vi blir ändå inte förskonade från skrubbningen för att få bort dom på inredningen.

trollet85
2005-11-22, 09:51
urs =( lät jobbigt. så det är ingen idée att byta ut en massa saker till nytt?
kan sniglar göra något åt saken tro? dom brukar ju rensa ganska bra...

jag köpte detta akvariumet begagnat och såg gräsligt ut när jag fick det. akvariumet jag startade upp vid jul, det mindre, ser hur fint och fräscht ut somhelst! förstår inte hur jag lyckats hålla det så bra då utan några problem typ. hade lite alger förut, några som satt sig väldigt hårt på rutan, men dom försvann helt plötsligt sedan. kanske var det iom att sniglarna började dyka upp.

så jag kan inte få det att se så mycket mindre gräsligt ut med andra ord? får jag lov att leva med dessa toffsalger och skrubba knogarna blodiga några gånger i månaden? har prövat och gnugga bort på rutorna men då virvlar alla alger bara runt i vatten och blir jätte smutsigt =\

Jag rengjorde endå akvariumet innan jag satte igång det här hos mig igen. var smutsigt och så, men jag skrubbade bara bort och hade vatten så de var ju inget speciellt renligt jag gjorde.

defdac
2005-11-22, 10:15
kan sniglar göra något åt saken tro?

Du gillar inte siamesiska algätare?

så det är ingen idée att byta ut en massa saker till nytt?

Det kommer alltid finnas toffsalger i akvariet, så nej. Du behöver fixa orsaken, inte symptomen.

får jag lov att leva med dessa toffsalger och skrubba knogarna blodiga några gånger i månaden? har prövat och gnugga bort på rutorna men då virvlar alla alger bara runt i vatten och blir jätte smutsigt =\

Det är ju bättre om du fixar orsakerna till att algerna trivs så du bara behöver skrubba rent en gång.

Orsakerna är: Du rör runt för mycket i gruset, du tvättar ditt filter för ofta och för noggrant, du tvättar bottnen för ofta och för noggrant, du matar för ofta och för noggrant, du byter vatten för ofta och för noggrant, du skrubbar bort alger och algsporer utan att göra vattenbyte efteråt vilket gör att sporerna virvlar runt och sätter sig på första bästa underlag igen.

Skrubbar du eller råkar böka runt i gruset så är det ett par feta vattenbyte som gäller två dagar i rad.

Jag rengjorde endå akvariumet innan jag satte igång det här hos mig igen. var smutsigt och så, men jag skrubbade bara bort och hade vatten så de var ju inget speciellt renligt jag gjorde.

Det låter som det bara är några dagar gammalt? Isåfall kommer det vara instabilt tills det är inkört och all bakteriefauna är på plats vilket kan några månader. Under den tiden föreslår jag att du itne bökar omkring i gruset.

trollet85
2005-11-22, 12:27
vet inte ens hur dom algätarna ser ut men det är väl enklast att flytta över lite sniglar från andra karet? om dom nu rensar bra och håller rent.

Okej, jag har bara rengjort filtret en gång sedan jag köpte karet för två månader sedan och jag rengjorde det i helgen för pumpen slutade typ fungera istortsett, så igen grötat var det av en massa grönt slem. Så algerna trivs inte om akvariet är smutsigt? För som det verkar så ska man inte städa speciellt bra överhuvutaget på någon del. Jag brukar slamsuga ibland för att få bort en massa lort mellan stenarna. Jag matar varje dag, ska man inte göra det? Har inte i speciellt mycket mat heller, jag har ju i lagom mängd till det antal fiskar som är i akvariet. Sedan brukar jag göra vattenbyte en gång i veckan...

Nopes, akvariet är två månader gammalt så jag har haft igång det ett tag och det är de senaste veckorna som algerna verkligen har tagit över. Gruset är inte alls vackert, men jag ska inte byta ut det då alltså? kan algätare/sniglar äta upp lurvet på vissa av stenarna? så att allt det som ser grisigt ut försvinner.

trollet85
2005-12-28, 11:30
startat om akvariet nu iom flytt, men jag vet att om två månder kommer dessa alger att slåut kraftigt då de gjorde så vid förra uppstarten. jag undrar nu vad jag ska göra för att motverka dom och möjligtvis förinta dom? för dom är gräsligt fula och akvariet ser bara sjukt och nersmutsat ut med dom där algerna!

Kan det hända att lampan till akvariet är för stark? att det är något algerna gillar och trivs med? borde man ha mer dämpat ljus?

Hur ska jag göra med växtnäringen, ska jag mata på somvanligt så att mina växter mår bra och växer till sig, eller vill algerna ha massor av det?

vet att någon sa att man gör alla saker för bra när det blir uppkomst av dessa alger, ska jag inte rengöra akvariet varje vecka? kanske varannan istället? och mata lite osv...

ge mig några bra råd nu!

defdac
2005-12-28, 11:36
1) Siamesiska algätare
2) Seachem Excel
3) Väteperoxid
4) Stabil hög och fin CO2-tillförsel

Stabila vattenvärden överlag är alltid att föredra, dvs ett filter som du aldrig behöver göra rent och om du kör utan CO2 så få vattenbyten som är möjligt med enbart gödning till växterna om dom börjar bli lite bleka. Kör du CO2 via tub så kör du ett stort vattenbyte i veckan (>50%) och fulldospulsar såfort växterna bubblar sämre (1-7 ggr i veckan).

cactus
2005-12-28, 12:26
Intressant tråd det här.

Jag har också stora problem med just toffsalger som numera finns överallt, på rutor, växter, roten osv. Verkar som vi befinner oss i ungefär samma situation trollet85.

Så här ser mitt läge ut just nu:

För ett par dagar sedan fick jag hem min CO2-anläggning som nu går för fullt. Innan jag kopplade in anläggningen hade jag en CO2-nivå på ungefär 3ppm, och så sent som igår låg nivån på 20ppm. Är detta lagom? Ska jag ösa på mer? Problemet är att vattnet är väldigt mjukt --> lågt pH om mycket CO2. pH ligger stabilt på 6,7 nu.

Jag ska även så fort som möjligt köpa siamesiska algätare. Är dessa dyra? svåra att få tag på?

Sen undar jag om det verkligen kanb vara skadligt att byta vatten för ofta, defdac ? Jag bytar 2ggr i veckan nu. 50% varje gång. OCh har i fulldos PMDD varje gång, i samband med vattenbytena.

Så länge man suger upp smuts från botten, och inte bara rör runt det, så borde det inte vara någn fara väl? Eller det behövs där som bakterieflora, likt som i filtret?

Trollet85: var finns det mesta av dina alger? Mina sitter främst på växterna. Längs kanterna på bladen.

defdac
2005-12-28, 14:43
och så sent som igår låg nivån på 20ppm. Är detta lagom? Ska jag ösa på mer?

Det låter som den varit lite skakig. Man brukar sikta på minst 30 ppm och för att kolla "max-nivån" är ett andedräktstest ganska bra att göra för att få en under gräns för hur lågt pH:t bör gå. Du blåser ner i en liten kopp med akvarievatten med sugrör i 5 min och mäter därefter pH:t då vet du vilket pH du har när det är 60 ppm CO2 i akvarievattnet.

Är dessa dyra? svåra att få tag på?

Nej dom är ganska vanliga och billiga. Se till att den svarta randen på sidan av fisken även går ut på stjärtfenan så du inte köper en "flying fox" som är väldigt lik Siamesisk algätare. Flying fox ska inte vara lika bra algätare. Siamesiska algätare brukar dessutom vara effektivare när dom är små så ungdjur är bara bra.

Sen undar jag om det verkligen kanb vara skadligt att byta vatten för ofta, defdac ? Jag bytar 2ggr i veckan nu. 50% varje gång. OCh har i fulldos PMDD varje gång, i samband med vattenbytena.

Nej det är inte skadligt, tvärtom garanterar du att alla skadliga ämnen ligger på nästan exakt de nivåer du doserar för och dom är väldigt låga - men även fullt tillräckliga för växterna som diggar jämna stabila nivåer.

Så länge man suger upp smuts från botten, och inte bara rör runt det, så borde det inte vara någn fara väl? Eller det behövs där som bakterieflora, likt som i filtret?

Japp, du behöver dock inte slamsuga alltför hårt. I PMDD-burkar som får många vattenbyten är dock bottnen ingen större spelare.

cactus
2005-12-28, 22:25
Vad menar du med att nivån verkar lite skakig? Kanske var jag som förklarade dåligt. Det var alltså såhär: Innan jag kopplat in utrustningen låg nivån på ungefär 3 ppm, och när utrustningen varit igång ett helt dygn, låt nivån stabilt på 20ppm. Nivån ligger alltså nu alltid på ungefär 20. (+/- nån enstaka ppm).

Hur ska jag bära mig åt för att höja CO2-nivån ytterliggare utan att få alltför surt vatten? Mitt vatten är väldigt mjukt, så jag blir ju tvungen att då även ha väldigt lågt pH. dKH ligger på ungefär 3, vilket skulle innebära ett pH-värde på 6,5 för att uppnå 30ppm CO2...

Så jag ska fortsätta byta vatten 2ggr i veckan då?

Förutom toffsalgerna är dessutom flertalet av mina växter vädligt bleka och tråkiga till färgen. Jag bör kanske öka på PMDD-tillförseln. Kan det vara riskabelt med tanke på toffsalgerna?

defdac
2005-12-29, 12:10
Innan jag kopplat in utrustningen låg nivån på ungefär 3 ppm, och när utrustningen varit igång ett helt dygn, låt nivån stabilt på 20ppm. Nivån ligger alltså nu alltid på ungefär 20. (+/- nån enstaka ppm).

Det är konstigt om den är så stabil, det skulle innebära att det inte är något växtupptag. pH:t varierar ganska kraftigt under dagen om man inte har pH-controller och kör med CO2.

Mitt vatten är väldigt mjukt, så jag blir ju tvungen att då även ha väldigt lågt pH. dKH ligger på ungefär 3, vilket skulle innebära ett pH-värde på 6,5 för att uppnå 30ppm CO2...

Jag har runt KH 2,5 och har aldrig haft några problem med pH:t. pH-svängningar är helt okej. För mycket CO2 är livsfarligt.

Det är bara att öka CO2-bubbeltakten tills du får det pH-värde du fick av andedräktstestet på kvällen. Då kör du så fett du kan.

Så jag ska fortsätta byta vatten 2ggr i veckan då?

Om du tycker det är kul och dina firrar gillar det, absolut! Det räcker dock med ett 50% en gång i veckan för att garantera hyffsat bra nivåer.

Förutom toffsalgerna är dessutom flertalet av mina växter vädligt bleka och tråkiga till färgen. Jag bör kanske öka på PMDD-tillförseln. Kan det vara riskabelt med tanke på toffsalgerna?

Toffsalgerna kommer gilla läget tills du fått upp en bra CO2-halt. Att dom trivs är ett bevis på att du inte riktigt hajjat CO2-tillförseln ännu.

När CO2 är på plats kan du göda dig trött med PMDD, typ en dubbel fulldospuls per dag om du fortsätter med dina 50% vattenbyten två gånger i veckan. Då har du höga stabila fina nivåer som växterna garanterat kommer bli tokglada av.

cactus
2005-12-29, 20:24
Tack för ytterliggare fina svar defdac.

Ursäkta, jag glömde säga att jag använder en pH-kontroller. Visst varierar pH-värdet lite under dagen, men endast +/- 0,1 pH enheter.

2,5? då måste du ha riktigt lågt pH-värde för att uppnå hög CO2-halt?

Hur som helt så har jag ökat på tillförseln lite nu. Det verkar vara tungt att få ner pH under 6,5, men 6,6 är inga problem. Jag ska springa iväg och göra det där provet med sugrör nu...

Okej, om det inte är någon större fara att öka på PMDD, så gör jag nog det. CO2-tillförseln har iof inte varit igång särskilt länge, men jag måste få mina växter på fötter igen.

Förresten...kommer växterna alltid att bubbla såhär fint, eller är det bara nu i början som de är så lyckliga?

Raven
2005-12-29, 21:45
Förresten...kommer växterna alltid att bubbla såhär fint, eller är det bara nu i början som de är så lyckliga?

sålänge dom har ljus näring och koldioxid bubblar dom.

defdac
2005-12-30, 12:19

Åhå du har precis börjat med pH-controller? Isåfall tror jag toffsalgerna kommer försvinna allteftersom. Stabil CO2-tillförsel diggar dom inte, men det låter lite konstigt att du inte kan få ner det under 6.5. Låter lite som reaktorn är för liten, hur ser den ut?

cactus
2005-12-30, 21:51
Den här tråden börjar alltmer gå samman med min andra tråd....Denna tråd skulle egentligen handla om trollets toffsalger :rolleyes:.

Hur som helst. Bild finns i den andra tråden "CO2-upplösning", som du redan har sett.

Hur många bubblor i sekunden bör man ha då? Kanske jag som är för snål. Ligger på ungefär 1,5 bubblor/s.

Ungefär hur långt tid tar det för toffsalgerna att försvinna då? Uppskattningsvis. Om man nu antar att CO2/pH-nivån är stabil.

OT: hur går det för dig trollet85 ?

Raven
2005-12-30, 21:54
Hur många bubblor i sekunden bör man ha då? Kanske jag som är för snål. Ligger på ungefär 1,5 bubblor/s.
omöjligt att svara på utan du får kolla ph och kh och räkna ut co2 genom dom 2 och därifrån avgöra om det behövs mer eller mindre co2.
tabell för uträkning finns i min signatur.

cactus
2005-12-30, 21:57
Ja, jag har använt liknande tabell för att räkna ut CO2-halten.

Det jag undrar är om det är nödvändigt att öka på bubbelttakten för att få ner pH ytterliggare, eller om det bara skulle slösa bort CO2 till ingen nytta.

trollet85
2005-12-30, 21:59
cactus.. har inte fått så många svar gällande hur jag åtgärdar dessa alger så jag vet inte riktigt hur det går än. men jag har som du, att algerna sitter längs kanterna. men sen är dom duktiga på att angripa gruset! ser bedrövligt ut med en massa håriga stenar =\ ser smutsigt ut. var inne ett tag på att skaffa helt nytt grus, men de skulle ju bara angripas på engång de med...

cactus
2005-12-30, 22:04
Gruset? Jasså...

Mina toffsalger sitter mest på mina anubias, men även på stocken och en aning på rutorna.

Har du CO2-tillförsel ? Det verkar ju som det är det bästa sättet att få bukt på algerna. -en jämn nivå av CO2 etc. Själv vet jag inte hur detta påverkar algerna, men det återstår att se.

BluesBoy
2005-12-30, 22:17
Det jag undrar är om det är nödvändigt att öka på bubbelttakten för att få ner pH ytterliggare, eller om det bara skulle slösa bort CO2 till ingen nytta.Jag förstår hur du menar men det är lite lurigt att svara på. Det är en del parametrar som avgör. Ungefär som att fråga - "Hur långt ner måste jag trycka gaspedalen på min bil för att nå 100 km/h?"
Hur stark motor har du? Är det nedför/uppför? Vad väger bilen? Vilken storlek på hjul? Vilken växel kör du på? Ja-ja, osv...

Bubbeltakten visar vilket flöde du matar in i burken. Växternas konsumtion, gasens förmåga att lösa sig i vattnet, gasens "vilja" att lämna burken avgör till största delen vilken bubbeltakt du måste ställa in.

Ett bra sätt är att mäta pH och stämma av med kH och slå upp i en CO2-tabell vilken CO2-nivå man har - och då menar jag löst i vattnet.
Ett bra pH-test med andra ord.
En budgetvariant är att göda på ordentligt med makro-mikro och sedan skruva upp bubbeltakten tills växterna börjar avge syrebubblor (förutsatt man har tillräckligt med ljus typ. > 0,3 W/l). Börjar firrarna må dåligt skruvar man tillbaka något och går tillbaka till ritbordet där man beräknar makro-mikro :)

cactus
2005-12-30, 22:26
Okej, jag antar att jag helt enkelt får prova mig fram. Gasen är ju inte så dyr trots allt. Har dessutom större tuber på gång. (använder nu en 2kg från aquamas).

Efter att jag kopplat in CO2-utrustningen och lagt på min nya ljusramp (nu drygt 0,5W/l), så bubblar växterna jättemycket -tycker jag iaf.

Förresten...är det normalt att pH-kontrollern "väntar" ungefär 0,1-0,2 pH-enheter innan den startar CO2-tillförseln igen. Kanske för att den inte ska gå av och på hela tiden? Men detta är ingen fara med tanke på algerna?

BluesBoy
2005-12-30, 22:36
Förresten...är det normalt att pH-kontrollern "väntar" ungefär 0,1-0,2 pH-enheter innan den startar CO2-tillförseln igen. Kanske för att den inte ska gå av och på hela tiden? Men detta är ingen fara med tanke på algerna?Ja, det låter helt normalt. Det kallas för hysteres. Det betyder att regleringen har ett litet "fönster" där den "väntar" på att slå på CO2:n. Det har man för att det kan bli hysteriska till-frånslag hela tiden när man ligger kring setpoint (den nivå man ställt in).

defdac
2005-12-30, 23:48
Med en kontroller, och nu när vi sett i en annan tråd att du har bra CO2-halt så kan vi avskriva CO2-fluktationer som anledningen till dina toffsar.

Anubias har jag själv svårt att få toffsfri, speciellt på sidorna av dess blad och de toffsar jag själv får är på grus och rutor (speciellt om jag laborerat med CO2-halten eller missat med bubbeltakt (jag har ingen kontroller)).

Problemet med toffsar är att dom sitter kvar även när dom i övrigt har dåliga förutsättningar och det är svårt att uppskatta deras tillväxttakt. Man märker mest när dom börjar sprida sig och sen sitter dom där - tills man tar bort dom.

Ju mer jag läser hur gurus kör sina växtakvarier så förstår jag mer och mer att det handlar om att vara jäkligt picky. Det är bara att bita i det sura äpplet när dom blommat upp och skrubba sig lycklig och därpå ett stort vattenbyte, och upprepa det tills man är nöjd.

Har du CO2 på plats, som du faktiskt har, så kan du göda på väldigt friskt med PMDD till växternas stora förtjusning. Näringsstabiliteten kommer tillsammans med lite blodiga knogar få bort algerna och hålla dom missnöjda sålängen växterna är glada.

trollet85
2005-12-31, 17:29
Jag grejar inte med CO2 och sånt. Jag göder bara med PMDD ibland..

cactus
2006-01-01, 15:08
Jag ska försöka öka på doseringen av PMDD.

Jag undrar dock vad som egentligen menas med "varierande" näringsnivåer. Inom vilka tidsramar pratar man om när man säger variationer i detta sammanhang?

Ex. Låt oss säga att man göder med PMDD, och häller i 1 fulldos i veckan. Mellan dessa gånger bör ju halten PMDD minska allteftersom, då växterna tar upp det. Det blir ju då en varierad halt näringsämnen i vattenet, med toppar en gång i veckan, eller hur? Kallar man detta en ojämn näringsnivå?

Det jag egentligen undrar är alltså hur man ska veta när man ska tillsätta PMDD. 1, 2,3 ? eller kanske 10 gånger i veckan för att få en jämn nivå?

Om man jämför med en verklig sjö eller dyl. så är ju näringsnivåerna där myclet stabilare, oavsett om man göder med PMDD i akvarium...

defdac
2006-01-02, 08:55
Ex. Låt oss säga att man göder med PMDD, och häller i 1 fulldos i veckan. Mellan dessa gånger bör ju halten PMDD minska allteftersom, då växterna tar upp det. Det blir ju då en varierad halt näringsämnen i vattenet, med toppar en gång i veckan, eller hur? Kallar man detta en ojämn näringsnivå?

Ja det kan man. I ditt fall med perfekt CO2-halt kommer den gå från 10 ppm nitrat, 1 ppm fosfat och 0.1 ppm järn till 0-nivåer på några dagar.

Det jag egentligen undrar är alltså hur man ska veta när man ska tillsätta PMDD. 1, 2,3 ? eller kanske 10 gånger i veckan för att få en jämn nivå?

Eftersom du har perfekt CO2-halt via kontroller kan du göra det när växterna inte bubblar så bra längre. Detta kan vara svårt i början innan man fått upp växtmassan, men i ditt fall med kontroller en fulldos runt 3 ggr i veckan.

trollet85
2006-01-02, 14:36
vågar man ha ner nya växter och dekorationer i ett akvarium som detta? Känns som att jag är rätt att ha ner fräscha nya växter och grejer för att dom kommer bli fulla i dessa alger bara om någon månad.... HUR ska jag få bukt med detta? VAD ska jag göra?? ni får ju gärna tipsa mig nu för jag skrev ju detta i första början men ni snackar massa annat... jag vill veta nu hur jag ska göra allt...

Algerna har inte satt sig än utan är bara på vissa stenar och på kanten på vissa växter. Ska jag göra något innan det väl slår ut?

cactus
2006-01-02, 15:13
Tack defdac, ska testa att ha i 2-3 fulldoser i veckan till att börja med.

Ber om ursäkt om jag tog tråden lite trollet. I ditt fall är det ju inte riktigt samma sak eftersom du inte göder med CO2.

Ett första tips om du har råd/ork är ju givetvis att du skaffar dig en hyffsad CO2-anläggning allternativt mäsk. Därefter bör det vara enklare att få bukt med algerna.

I annat fall så kan du prova några vanliga åtgärder. Har du algätande fiskar? Annars bör du nog inhandla några sådana, ex siamesisk algätare eller lämpliga malar. Räkor (Japonica) sägs också fungera väldigt bra. En annan sak du skulle kunn aprova som ofta minskar algproblem är att sänka belysningstiden till kanske 10h varje dag. Hur länge är belysningen tänd nu? Och vad har du för belysning?

defdac skrev även en rad med nödvändiga saker tidigare i den här tråden. Bl.a. att man inte ska röra runt i grusen för ofta, att man inte ska tvätta filtret för ofta osv. Detta för att skapa en bakteriekultur. Och som sagt så är det alltid viktigast att åtgärna orsaken till problemet, inte symptomen, dvs att det inte lönar sig att bara skrubba bort algerna.

trollet85
2006-01-02, 23:39
kanske får pröva med någon sådan algfisk då. har ju antricitrus men den äter väl inte sådana alger. vet inte riktigt hur länge belydningen är på nu, men de är typ 11h tror jag. jag kan sänka ner den lite och se... men jag är rädd jag har för starkt ljus med, men nu har jag fullt med ytväxter som täcker ytan så det borde ju dämpa lite tycker jag..

jag ska "lägga av" lite med att städa, får gå mer än en vecka i taget. sedan har jag än inte rört i gruset, och har man gjort de ska man göra vattenbyten två dagar i rad typ. men grejen är den att jag vet ju inte problemet, försöker ju nu ta reda på vad det kan bero på. därför jag ber om tips på vad jag kan göra som förebygger uppkomsten, för de är ju då man hittar vad det beror på. är ju så många saker så man får börja förhindra eventuella faktorer..

defdac
2006-01-03, 08:43
därför jag ber om tips på vad jag kan göra som förebygger uppkomsten, för de är ju då man hittar vad det beror på. är ju så många saker så man får börja förhindra eventuella faktorer..

Alger är opportunister som älskar svängningar i vattenvärden och förändringringar. Eftersom dom är så små kan dom reagera oerhört snabbt på miljöförändringar - till skillnad från växter som gynnas av väldigt stabila miljöer.

Dör t ex en fisk som du inte hittar, eller det ramlar ner lite mat som fiskarna inte orkar käka upp, eller om du matar lite kraftigare någon gång, eller om vårljuset tittar fram, eller om du gör en för kraftig slamsugning, eller om du tvättar rent filtret för hårt, eller du ändrar belysningen, eller du förändrar gödningen till växterna - då triggas algerna.

(Snabba) förändringar = Algodling.

De två metoder som visat sig kunna garantera algfria växtakvarier med mycket gödning går ut på att hålla alla nivåer väldigt stabila och de båda metoderna gör det på två helt olika sätt: 1) Walstad-akvarier hålls stabila genom att man slutar göra vattenbyten och slutar pilla helt med akvariet, stor växtmassa gör att dessa akvarier t om tål direkt solljus 2) Estimative-index-akvarier håller vattenvärdena stabila genom stora vattenbyten och frekventa gödningsdoseringar (däremot pillar man aldrig med filter och botten).

Hoppas detta ger en lite klarare bild av vad man ska göra för att algerna inte ska digga läget.

trollet85
2006-01-03, 12:54
tack för tipset, ska försöka anamma dom. jag har ju startat upp akvariet för bara 5 veckor sedan då jag flyttade. ph:et verkar vara lite lågt när jag mätte för någon dag sedan. ska jag låta bli att städa tills nästa vecka kanske? för jag tänkte på bakterierna så dom får komma igång lite. än att man ska vara så noga med vattenbytena och rensa bort allt bra hela tiden..

jag hade i lite pmdd för någon dag sen också då växterna såg bleka och livlösa ut.

var många smågrejer som kan göra fördelar för algerna, svårt att vara perfekt gällande sitt akvarium =(

defdac
2006-01-03, 13:03
var många smågrejer som kan göra fördelar för algerna, svårt att vara perfekt gällande sitt akvarium =(

Att röra akvariet så lite som möjligt (stabilitet) ser jag inte som speciellt svårt. Det gäller att komma bort ifrån känslan "det är säkert jättebra om jag gör en extra djup slamsugning och det är säkert jättebra om jag kokar hela filtermassan så det blir riktigt rent".

Raven
2006-01-03, 15:46
Att röra akvariet så lite som möjligt (stabilitet) ser jag inte som speciellt svårt.

bara va lat ;)
har själv fått bättre stabilitet och helt blitt av med toffsalgsinvasionen ja hade genom att minska ner vattenbyte till exempel.

har nästintill bara grönalger för tillfället.

defdac
2006-01-03, 15:52
har nästintill bara grönalger för tillfället.

Tänk att man som växtakvarist kan vara så förtjust i helt vanliga grönalger. Men det blir väl så när man bekämpat illaluktande blågrönt snor genom hela sin akvariekarriär 8)

Raven
2006-01-03, 15:57
haha blågrönt snor har jag hittills aldrig haft.
men grönalgerna är ju super å ha då ja har räkor som älskar dom och räkorna blir bara fler så antar dom trivs.
men har lärt mej mycket med mitt nuvarande 37L akvarie så hoppas att nästa större akvarie(375L) ska funka lika bra.

personligen tycker jag grönalger kan va rätt snygga, livar upp och ser inte så sterilt ut när de sätter sej på rötter till exempel.
tyvärr sätter det sej även på anubiasen jag har men rätt långsamt.