handdator

Visa fullständig version : ett projekt i tänkar stadiet :).

Tastyfish
2005-09-25, 17:01
ett planerat akva-terrarium i tänker stadiet just nu!

Paint Ritning (http://img65.imageshack.us/img65/2185/akvaterrarium0us.png)

skulle ju blivit rätt unikt och skulle fått en stor area på marken och en djup akvarium del!

sen kan man ju ha ett vattenfall däri också vilket är just det jag gjort ritningen för. men om jag själv ska bygga det här blir det nog utan vattenfal (av förståeliga skäl... alla burkar går i mitt sovrumm :D).

det gråa under "sanden" på ritningen (terrarium delen) är e. sjögrus med tanke på genomströmningen antagligen modell större :p.

på botten hadde jag tänkt e sjögrus också eftersom stenröset är där.. + att många floder har ju väldigt stenig botten men i akvarie delen ska det vara mindre sjögrus (mindre stenar alltså).

kom gärna med åsikter.. om det blir mycket positiv kritik springer jag och letar efter mer info (lysramper lysrör ett till kar bygga ställning till den här osv.)

har inte kommit fram till om jag ska hänga upp lysrampen eller ha den i en ställning.

nu även efter 41 minuter fortfarande inget svar. trodde folk åtminstone skulle tycka det var intressant och kolla bara 1 visning just nu :( lite missnöjd men imorrn lär det väll vara nån som skrivit. verkar ha hittat en terrarium del om jag får köpa bara burken.

neon_kimpan
2005-09-25, 19:39
låter intressant :)

håll oss uppdaterade !!

Tastyfish
2005-09-25, 19:46
jo det hadde jag tänkt men vill ha lite positiv kritik osv och vill se om det är några intresserade för då gör jag antagligen en bildserie och en artikel gör ditt eget lilla akvaterrarie :). med eller utan vatenfall ;)

figo
2005-09-25, 19:55
Coolt projekt!
Hur många liter har du tänkt att vattendelen ska vara på?
Hur e måtten för landdelen?
Och det viktigaste:vad ska du ha för djur i det?
Det skulle ju vara snyggt med några grodor,ett par vattensköldpaddor,lite fisk och någon salamander!
Hmm...Undrar om det funkar? ;)
Lycka till.

Tastyfish
2005-09-25, 20:03
jag tänker börja i liten skala genom att kassera småburkar (27 liters och eventuellt 12 liters inte klart ännu) om det funkar bra uppgraderar jag bara om nått år eller 2.
jag hadde väll planerat med nån groda en salamander (mindremodell) och nån krabba och lite räkor om det går att blanda dom :).

figo
2005-09-25, 20:15
Okej. Låter som en rolig blandning. :)

Tastyfish
2005-09-25, 20:23
jo men hadde ju tänkt lite regnskogs stuk finns ju krabbor från sydamerika och många fina grodor fast salamandrar kommer inte därifrån...
slå blir väll lite sa/asien

Tastyfish
2005-09-26, 14:05
verkar inte bli några grodor bortsett från dvärgklo :(.
vanlig trädgroda ville ha typ 150 liters terrarium!
jag kan bara erbjuda 12-30 så :|. men blir väll till att skaffa andra trevliga smådjur!
sniglar nån som har nån erfarenhet med sånna? :) (land sniglar syftar jag på nu).

Har skrivit en lista efter krabbor/kräftor ja ska leta efter!

Krabb Sorter att kolla efter:
Brachyura Gen sp. "Xingu"
Brachyura Gen sp. "Rio Meta"
Sesarma Bidens

Kräftsorter:
Cambarellus Latimanus
Cambarellus Shuffeldtii
Procambarus Milleri
Procambarus Peninsulans.

sesarma bidens är vanlig röd krabba och kommer vara det sista jag väljer om ja inte hittar nån av bracyura sorterna!

jag letar däremot efter alla av kräftsorterna!

cool
2005-09-26, 14:17
Tjena!
Ja har ett samma projekt men utan vattenfall som ja planerar att bygga dit. där har ja på höger sida djur vatten del ca 20 cm sen i mitten går det ut som en udde där dom akn va på land sen på vänster sida e de grunt ca 3-6 cm sådom kan ligga under vatten men endå nära ytan o andas. Mitt akvarie e på 112 liter.
När det gäller djur så säjjer ja minst 40 liter om man vill ha de bra och ¨å plats me nåra djur.
Har själv landsniglar afrikasnka jättelandsnäckor rekomenderas varmt men ta en mindre art då A.Iredalei då dom blir ca 6 cm resten av dom blir mellan 12-25 cm o behöver rätt stort.
Salamandrar där kan ja rekomender cynops ensicauda ensicauda som ja har eller cynops orientalis eller min favorit men den e dyr salamandra salamandra.
Grodor e ja inte så inne på men har haft sånna bombina orientalis mycket fina och glupska men ha täckt över hela akvariet då dom e duktiga rymmare o kan hoppa genom små hål i taket.
Annars fins väl klogrodorna trevliga grodor det med....eller testa nån fin liten pilgiftare men då gäller ett ganska högt akvarie.
Men de e väll va ja kan dela me mej av mina erfarenheter.
Tobbe lycka till ps räkor tror ja skulle bli mat.

Tastyfish
2005-09-26, 14:25
jo räkorna har jag ångrat mig om nu :).
tack för din konstruktiva kritik och som motattack så kommer det här faktiskt att vara 2 akvarier 27 liters är bara vattendelen men terrariumet kommer vara 12-30 liter men det måste va 20 cm djupt.
om det funkar bra kommer jag antagligen slå på stort genom att sälja det lilla jag gör spara lite pengar och bygga samma sak med 2 100liters problemet är att ja inte har plats.

till er andra som är intresserade av projektet så ska jag ha en 70 cm's armatur och lite spottar ser det ut som!
armatur: 240lr spottar: ca 50-100 verkar överskrida min "gräns" men jag forsätter :).

cool
2005-09-26, 14:32
aha okej missförstog dej sorry:)
Ser ut att bli ett fint bygge hoppas på att få se lite bilder:)
Är de krabbor du ska ha där i?
Tobbe

Tastyfish
2005-09-26, 14:43
jo kolla på minna länker (tror det är mera skaldjur)
där finns mindre amfibiska krabbor som man kan ha!
själv tycker jag Xingu är en grymmt snygg färg men Rio meta är svart med gula klor typ som inte heller ser så fult ut :).

ska ju blanda skaldjur där i!
kräftor som är mycket i vattnet
krabbor som är lite mer land
och salamandrar kanske sniglar också!

det ska ju mest vara ett experiment om det funkar bra ska jag ju göra samma sak med 2 100liters och ha daggeckos grodor etc. lite större krabbor och sånt (typ dm's klassen)

cool
2005-09-26, 14:50
okej!
Skulle också vela ha lite skaldjur men de är så förbaskat svårt att få tag på skojjiga lite ovanligare djur här i hudik:(

Tastyfish
2005-09-26, 14:56
jo det kanske det är! tur att det är kort tid till sveriges huvudstad för mig :).

grodan du hadde haft krävde 100 liters akvarium eller terrarium med minst 10 cm djup bottendel ! jag tycker att mitt kar skulle passa bra eftersom det trots allt är dugligt högt och har en ca 23 cm hög vattendel med terrariumdel.

den borde ha samma area som ett 60-80 liters ungefär om ja räknat rätt.

det blir ju l50 d20 + l?? +d20 vilket är rätt så långsmalt ioförsig. :(

Ponchu
2005-09-26, 15:31
Jag skulle vara tveksam till att blanda krabbor med grodor mm. Hade en gång en krabba tillsammans med en sköldpadda. En dag när jag kom hem hade krabba fått tag i sköldpaddans ena bakben. Den höll fast sig med en klo och åt med den andra. Hade ätit halva foten när jag särade dom. Trodde inte att krabban skulle vara en fara då den var ca 2,5 cm och sköldpaddan 10 cm.

Tastyfish
2005-09-26, 15:35
jo men om krabban blir för mycket problem är det den som åker (om det är en rödkrabba) om det är en xingu/rio meta åker djuret den mobba.
tror inte dom skulle bråka med en salamander dels dom är mycket snabba och ca 3 ggr större. och kan nog bita's rejält. sniglarna kan råka illa ut men det blir väll mest till at se eller hur? en annan sak är ju personligheten på djuren man har vet folk som haft malawi krabbor med malawi's och det har gått utmärkt medans vissa kallar den fiskätande monster.

och för den delen tror jag att det är annorlunda för sköldpaddor då dom inte är i närheten av lika snabba och viga som salamandrar.

en annan sak är att jag valt krabbor som naturligt har små klor och inte stora klor som boxar krabbor och vinkare osv som har en/två gigantiska klor

cool
2005-09-26, 15:47
japp vet nämnde den då de är en av mina favorit grodor då den inte kräver så mycke men den låter lite illa ungefär som ett marsvin me gällare röst o mer åt det "stönande" hållet:D
Men tänk på att dom gillar att ha en sten som e nåra cm under vattnet där dom akn sitta me kroppen under vattnet o ögonen ovanför vattnet:)
Tobbe

Tastyfish
2005-09-26, 15:50
jodå kommer ju ha ett stort stenrös och antagligen nån stor fin sten :)

figo
2005-09-26, 16:11
Nu kom jag på att du kanske kan ha en eremitkräfta! :)

Tastyfish
2005-09-26, 16:13
eremitkräftor lever väll i saltvatten? :)

cool
2005-09-26, 16:21
japp men det finns land eremitkräfror också:)

figo
2005-09-26, 18:54
japp men det finns land eremitkräfror också:)

Precis som cool skriver,men om du skaffar sådana så se till att ha fuktigt.

Tastyfish
2005-09-26, 19:54
om ja har ett akvarium med 20+ i vattnet så blir det väll fuktigt så heter duga? och jag ska ha regnrör också! :). tyckte det verkar som en bra grej då man slipper spruta ner alla djuren med sprayflaska.

Tastyfish
2005-09-26, 20:26
har slängt ihop en lista över djur/växter jag tänkt ha i akvariet och terrariet.
ska bara slänga ihop en över saker jag behöver köpa (slangar pumpar kanske armaturer lysrör osv.) efter det kan jag göra en prissammanställning men antagligen kommer det gå på ca 700-1200 utan djur 1000-1600 med djur kanske

figo
2005-09-27, 15:07
F*n vad avundsjuk man blir!!! :D

Tastyfish
2005-09-27, 18:19
det roliga är att den här gången är det inte karet som kostar det är tekniken (syftar då på armatur/lysrör etc) och kanske djuren eftersom dom är av det ovanligare slaget.
sen är det ju inte säkert att det funkar eller hur? :)

Tastyfish
2005-09-29, 14:11
nån som vill beställa nått från http://www.gerdvoss.de./Wirbellose/Kleinanzeigen/kleinanzeigen.html
?

ska beställa en Cambarellus patzcuarense!

fast blir ju när jag har pengar och sen måste jag kolla med frakt etc! men det borde ju gå bra ska skriva och fråga dom ang frakt kostnad osv.

har nu mailat dom och förväntar mig svar snarast möjligt :).

Tastyfish
2005-10-01, 18:45
nej projektet blev inte av, terrarium delen blev såld till nån annan ska kolla hur mycket det kostar att bygga ett eget akvaterrarium helt och vilka mått osv men gör en ny tråd :).