handdator

Visa fullständig version : Projekt källarkontor

Sidor : [1] 2 3 4

Kjell Fohrman
2005-09-23, 20:27
Har nu börjat komma igång lite med mit akvarieprojekt i mitt källarkontor hemma.
Preliminärt så består "projektet av tre delar.

Etapp 1.
8 st akvarier på 26-40 liter som är tänkt att innehålla räkor av olika slag.
7 st akvarier på 55-80 liter och i dessa har jag tänkt att ha krabbor i 2 st av dem samt fisk i de övriga (antagligen ciklider).

Etapp 2.
2 st akvarier på ca 160 liter som sannolikt så småningom kommer att bli ett växtakvarium och ett saltakvarium.

Etapp 3.
1 st akvarium på ca 3000 liter som sannolikt kommer att Tanganyikaciklider.

Etapp 1 måste genomföras väldigt snabbt eftersom jag i slutet av nästa vecka åker ner till Duisburg och då tänkte ha med mig diverse räkor hem och kanske också lite fisk.

Etapp 2 och 3 är inte akut utan kommer att genomföras någon gång i vinter.

Detta har hänt:
Under veckan har jag byggt och målat den ställning i vilken alla akvarier som ingår i etapp 1 och 2 kommer att stå.
Igår levererades akvarierna och idag pumpar, doppvärmare, belysning till alla akvarier som ingår i etapp 1.
Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.

muppins
2005-09-23, 20:36
Så småningom vill vi ju förstås se bilder också... :D
( men jag antar att du redan räknat med det ;) )

Kjell Fohrman
2005-09-23, 20:44
Så småningom vill vi ju förstås se bilder också... :D
( men jag antar att du redan räknat med det ;) )
Så är det väl tänkt och det kan väl också bli något mini-Zoopetvästmöte här när allt är klart (en vacker dag blir det säkert det). Minimöte lär det bli för rummet är bara lite drygt 15 kvm och då står det även en soffa och ett bord där.

erikthur
2005-09-23, 20:45
Tänk om Kjell skulle angripas av killiotism...
Då skulle det bli alltfler akvarier kantänka...
Vore det i alla fall en intressant tanke...

Kjell Fohrman
2005-09-23, 20:51
Tänk om Kjell skulle angripas av killiotism...
Då skulle det bli alltfler akvarier kantänka...
Vore det i alla fall en intressant tanke...
Hade faktiskt lite killis en gång för en herrans massa år - var lite för pilligt för mig för att det skulle vara min grej.
Det är väl egentligen samma med växtakvariet som ingår i etapp 2 - det är egentligen inte alls min grej. Är ändå sugen att prova på lite av de nymodigheter som kommit de senaste åren.
Skaldjur är dock helt nytt (ja nästan i alla fall - har haft dom i sällskapsakvarier tidigare) så det vill jag gärna prova på.

Tastyfish
2005-09-23, 20:53
själv tycker jag skaldjur är jätteintressant! dåliga är att man inte kan hålla fiskar med dom...

petnym
2005-09-23, 20:58
Imorgon hoppas jag åtminstone hinna med att limma bakgrunder i de 8 små akvarierna.
Vad finns det för bakgrunder till akvarier i den storleken?

Kjell Fohrman
2005-09-23, 21:07

Ibland har man tur.
Var uppe hos Back to Nature-fabriken för några veckor sen för att göra ett jobb för dom (fotade upp ett nytt akvarium samt de nya 56 cm höga Woodrock-bakgrunderna). Precis innan hade det varit ett mindre fel i produktionen vilket innebar att de fick kassera en del Woodrock-bitar. Dom plockade jag istället med mig och tänkte såga ner så dom passar även i små akvarier. Rätt mycket jobb - men kul.

gladhertha
2005-09-23, 21:10

Ibland har man tur.
Var uppe hos Back to Nature-fabriken för några veckor sen för att göra ett jobb för dom (fotade upp ett nytt akvarium samt de nya 56 cm höga Woodrock-bakgrunderna). Precis innan hade det varit ett mindre fel i produktionen vilket innebar att de fick kassera en del Woodrock-bitar. Dom plockade jag istället med mig och tänkte såga ner så dom passar även i små akvarier. Rätt mycket jobb - men kul.

DET kallar jag lyx.

Raven
2005-09-23, 21:18
Etapp 1.

odling eller ?
du skulle inte få svårt å sälja dom om du tänkt odla dom lite mer udda sorterna.

om du inte kommit så långt än så kan jag rekommendera bottenfilter och cirkulationspump ihop med räker har funkat mycket bra för mig

Kjell Fohrman
2005-09-23, 22:04
DET kallar jag lyx.
På ålderns höst måste man unna sig lite lyx:D

odling eller ?
Nja mer för att studera - om det hade varit för att odla i någon större skala skulle jag nog haft störra akvarier.

om du inte kommit så långt än så kan jag rekommendera bottenfilter och cirkulationspump ihop med räker har funkat mycket bra för mig
För min del blir det filtermatta bakom bakgrunden. Det lär fungera minst lika bra - har dock en känsla av att filtret inte är av så där jättestor betydelse i ett akvarium med enbart räkor..

Raven
2005-09-23, 22:27
För min del blir det filtermatta bakom bakgrunden. Det lär fungera minst lika bra - har dock en känsla av att filtret inte är av så där jättestor betydelse i ett akvarium med enbart räkor..

bör räcka alldeles utmärkt.
har inte märkt att mina körsbärsräkor skitar ner alls mest platyn som sysslar med det ;)

får gärna ta bilder om du får tag på nåt annat än amano och körsbär :)

gladhertha
2005-09-24, 13:46
Jag har nu flyttat ner till källarn. Idag. Men akvarien tar vi nästa helg. Vi måste bygga en akvariehylla av lecablock och bänkskivor först. ;) Jävlar vilket jobb de är.

Danne_K
2005-09-24, 15:16
gillar skarpt etapp 3 blir roligt att se blider på de senare

Kjell Fohrman
2005-09-24, 22:55
får gärna ta bilder om du får tag på nåt annat än amano och körsbär :)
Så är det väl tänkt
Idag har jag limmat bakgrunder/filter i de 8 minsta akvarierna. Imorgon blir det tyvärr inte så mycket gjort eftersom min mor fyller 80 och det blir nog inte så uppskattat om man hoppar över det.

sacha
2005-09-24, 23:20
Erkänn att du e bra sugen på att fixa resten istället för kalaset va!? :p

Raven
2005-09-25, 01:28
Imorgon blir det tyvärr inte så mycket gjort eftersom min mor fyller 80 och det blir nog inte så uppskattat om man hoppar över det.

hälsa å gratta henne från oss här :)

Tastyfish
2005-09-25, 09:47
en liten fråga? när kommer bilderna? ^^

hälsa från oss :)

PatrikMalmo
2005-09-25, 13:07
Filtrering kan vara rätt viktigt för en hel del sorters räkor. De är generellt känsligare för tungmetaller och kväveföroreningar, enligt min erfarenhet. Skoj djur, i vilket fall. En liten "nackdel" med filtren bakom modulerna är att du förmodligen kommer att ha alla yngel därbakom. Nackdelen är att man inte ser så många yngel, men fördelen är att de överlever fint i filtermaterialet. Själv fick jag tömma ytterfiltret på XX antal Beeshrimp varje gång jag gjorde rent det... :)

Skoj med projekt annars. Hoppas det artar sig bra!!

Hilsen,

P

ralp
2005-09-25, 22:48
Etapp 1.
... Etapp 1 måste genomföras väldigt snabbt eftersom jag i slutet av nästa vecka åker ner till Duisburg och då tänkte ha med mig diverse räkor hem och kanske också lite fisk. ... Hej Kjell, välkommen i räkträsket. Det är kanske början av Nordiska Räksällskapet? ;)

Hoppas att dina kar hinner blir inkört. Jag delar Patriks erfarenhet med räkor, filter och vattenkvalite. Håll oss gärna uppdaterad. Vilka sorter tänker du köper?

Hejhopp. Ralf

Kjell Fohrman
2005-09-26, 08:51
en liten fråga? när kommer bilderna
När det finns något att fota

Filtrering kan vara rätt viktigt för en hel del sorters räkor. De är generellt känsligare för tungmetaller och kväveföroreningar, enligt min erfarenhet

Hoppas att dina kar hinner blir inkört.
När jag startar räkakvarierna så kommer ca hälften av vattnet från ett gammalt väl inkört akvarium, dessutom har jag införskaffat såväl Duplagan som Duplabacter, men visst jag är medveten om att det är en liten chansning.

Vilka sorter tänker du köper?
INte en susning - måste först kolla vad det finns för utbud.

Skoj djur, i vilket fall. En liten "nackdel" med filtren bakom modulerna är att du förmodligen kommer att ha alla yngel därbakom.
Är medveten om det och har försökt täta mycket noggrannt men är medveten om att så ändå lär bli fallet.

Tastyfish
2005-09-26, 14:12
du kan ju kolla efter tyska sidor!
folk i england har med framgång beställt från tyskland även om dom inte rekommenderar det. kan ju förlora hela lasten etc.

Kjell Fohrman
2005-09-28, 11:17
Har tyvärr haft alldeles för mycket att göra de senaste dagarna så det har inte blivit så mycket gjort.

Igår fick jag i alla fall igång ställningen med de 8 minsta akvarierna - dock visade det sig att jag gjort några smärre missar vad gäller konstruktionen (genomföringarna mellan karen) så jag får nog tömma ur ett av dom och limma om lite.

Imorgon hoppas jag få igång resten av akvarierna i etapp 1 - vi får se hur det går.

Verkar också vara lite problematiskt att få tag i räkor i Tyskland - har varit i kontakt med två stora handlare och de har bägge stängt för att de skall besöka samma mässa som jag!!!!!!!!!!
De säger att det kommer att finnas gått om räkor till salu på mässan men problemet är väl bara att dessa djur är lite ömtåliga och om de först skall byta miljö till en mässmonter och sedan ovanpå det kommer en lång transport och sedan en ny miljö i mina akvarier så är risken stor att det går åt skogen[xx(]

Tastyfish
2005-09-28, 20:21
jo det var ju synd! :( då får du väll vänta ett tag med räkorna då (dom ovanligare sorterna) :).
finns ju annars ett 20-tal betta arter som blir 5-6cm och sen finns det ju andra intressanta fiskar!

petnym
2005-09-28, 20:27
När det finns något att fota
Det finns alltid något att fota. :-)

Tastyfish
2005-09-28, 20:48
det också :) som att hur karen ser ut just nu eller bilder på arbetet :D

Kjell Fohrman
2005-09-28, 20:58
det också :) som att hur karen ser ut just nu eller bilder på arbetet :D
Ni är välkomna hit och fota och mellan varven kommer jag att se till att ni får jobba också:D

Raven
2005-09-28, 21:01
hahaha billig arbetskraft ;)

Tastyfish
2005-09-28, 21:47
en liten 15 åring som jag är inte mycket till arbetskraft ;).
men samtidigt så får man ju belöningar :D som special thanks ;).

Tobbe Jee
2005-09-29, 14:43
om nån ska beställa skaldjur från tyskland skulle jag vilja sambeställa om ja får

hmm....Kjell....mitt inlägg raderade du när jag insinuerade på ett liknande upplägg med o beställa fr tyskland...:-)

beror det på vem som startar trådarna......:-)

ps. JAG tycker det e helt ok att efterlysa nån likasinnad att beställa med....undrade bara om det finns nån allmän policy....

Kjell Fohrman
2005-09-29, 14:57
om nån ska beställa skaldjur från tyskland skulle jag vilja sambeställa om ja får

hmm....Kjell....mitt inlägg raderade du när jag insinuerade på ett liknande upplägg med o beställa fr tyskland...:-)

beror det på vem som startar trådarna......:-)

ps. JAG tycker det e helt ok att efterlysa nån likasinnad att beställa med....undrade bara om det finns nån allmän policy....

Snarare är det som så att jag långtifrån ser allt - läser inte ens allt i de trådar som jag startar.
95% av allt som deletas (då har jag inte räknat in de som läggs in i fel kategori) gör det efter tips som jag får in från uppmärksamma läsare.

Tastyfish
2005-09-29, 15:59
men kan väll inte vara fel med att fråga om att sambeställa för att det ska bli bättre för alla?

Kjell Fohrman
2005-09-29, 16:10
men kan väll inte vara fel med att fråga om att sambeställa för att det ska bli bättre för alla?

Vi har ju en annonsavdelning och ett forum - självklart kan man efterlysa folk för olika sammanhang men handlar det om köp eller sälj så skall efterlysningen ske i annonsbörsen - handlar det om att t.ex. efterlysa folk till ett möte eller liknande så kan man använda både forumet och annonsbörsen.

Detta är grundregeln -sedan kan det ju alltid finnas gränsfall

Tastyfish
2005-09-29, 16:17
ioförsig!
brukar ha problem med att komma ihåg saker :)
tack för påminningen!
nu tillbaks till projektet!
hur går arbetet med miljoner av småkar?

Kjell Fohrman
2005-09-29, 16:23
nu tillbaks till projektet!
hur går arbetet med miljoner av småkar?
Jo då - har just varit ute och köpt en massa prylsar som jag kommit på saknas. Håller också på att göra om de minsta eftersom jag gjorde en konstruktionsmiss så jag fick tappa ur vattnet igen och silkona om - har ett kvar nu.
Imorgon räknar jag med att alla akvarier i etapp 1 skall vara igång - ja de måste vara igång eftersom jag åker till Tyskland klockan 5 på lördagmorgon och förhoppningsvis har med mig i alla fall lite hem att fylla akvarierna med och då är det ju bra om det är vatten i dom.

firejackan
2005-09-29, 16:46
ja annars kan du få lite problem

Raven
2005-09-29, 18:45
lycka till på resan :)

Tastyfish
2005-09-29, 19:48
kanske kan erbjuda folk på zoopet extra pris när dom börjar föröka sig ;)

Raven
2005-09-29, 22:08

hahaha varför inte nåt vi räkdårar skulle gilla :D

själv aldrig sett annat än körsbär amano och filtreräka i butik

Kjell Fohrman
2005-10-01, 00:13
Klockan är kvart över 12 på fredagsnatten.
Etapp 1 är nu i det närmaste genomförd - nu är det dags att gå och lägga sig för om 4 timmar åker jag till Tyskland.
Vi hörs nästa vecka.

Tastyfish
2005-10-01, 09:18
hörs :) ha trevligt i tyskland :D.

firejackan
2005-10-04, 15:20
vad blev det för ngt?

Kjell Fohrman
2005-10-04, 16:01
Tillbaka igen. Det blev en del handlat men det blir nog en ny vända till hösten igen- för att fylla på ytterligare.

Har inte hunnit kolla igenom papperen på vilka räkor jag köpte.

Sedan köpte jag också två västafrikanska ciklidarter - dels Pelvicachromis taeniatus dehane och dels Nanochromis sabinae.

Raven
2005-10-04, 16:11
har du tid å möjlighet får du gärna ta bilder på räkorna :)

PatrikMalmo
2005-10-05, 07:22
Skoj att du hittade lite, Kjell. Alltid roligt att komma ner och spana!! Fick höra nyssens att det tydligen inte är tillåtet att ta in kräftor (eller sötvattenshumrar) i Sverige, oavsett art. Räkor är däremot ok. Själv kommer jag ändå att köpa sådana orange kräftor nästa gång jag drar ner - minns du priset på dem? Sist jag var nere (i mars) gick de på ca 300 spänn styck...

Hilsen,

P

Kjell Fohrman
2005-10-05, 08:48
Själv kommer jag ändå att köpa sådana orange kräftor nästa gång jag drar ner - minns du priset på dem? Sist jag var nere (i mars) gick de på ca 300 spänn styck...
15 EUR - Cambarusen gick på 37.50 EUR
I Japan är tydligen detta med räkor inne just nu och jag pratade med en räkexpert som ofta är i Japan och köper avelsmaterial. Han hade köpt 3:e sortering av en art och betalde då 70 EUR stycket för dessa pyttesmå räkor. 1:a sortering gick på 7000 EUR stycket - det vill till att plastpåsen inte går sönder under transporten om man köper in en grupp av dessa räkor :mad:

Raven
2005-10-05, 15:24
7000€ yikes så tycker man 33kr för en körsbär är mycke :rolleyes:

Kjell Fohrman
2005-10-05, 15:29
Å andra sidan är ju säkert "körsbären" minst lika snygga:)

Raven
2005-10-05, 16:02
har en körsbärshona som är mycket fin bär runt på en massa ägg :D så ja köper inga körsbär längre.

vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?

Tastyfish
2005-10-05, 16:14
har en körsbärshona som är mycket fin bär runt på en massa ägg :D så ja köper inga körsbär längre.

håller med! :)
alltid bra att veta vilken räka man ska satsa på ;P

Kjell Fohrman
2005-10-05, 16:17

Nej

Tastyfish
2005-10-05, 16:29
det var ju synd! :( hadde varit kul o veta!

Raven
2005-10-05, 16:39
så du har så gott om pengar Tastyfish ;)
en annan får va glad om man har råd till ett par fiskar efter att ja köpt mat till katten.

Tastyfish
2005-10-05, 17:05
tänkte mer på att man kan köpa en billigare variant och odla sen kanske man får fram just den :p

Kjell Fohrman
2005-10-05, 17:17
tänkte mer på att man kan köpa en billigare variant och odla sen kanske man får fram just den :p
Det fungerar nog snarare tvärt om - det dvs om man köper ett gäng av de dyraste så får man vara glad om 1 av 100 håller den kvalité att de kan säljas lika dyrt som avelsdjuren.

Tastyfish
2005-10-05, 17:25
jo men sen måste dom finaste ha kommit från nånstans eller hur?
eller dom kanske bara ploppa ut ur nåns öra :p

Raven
2005-10-05, 17:29
dom finaste kommer nog efter år av avel på dom allra finaste exemplaren.

Kjell Fohrman
2005-10-05, 17:34
dom finaste kommer nog efter år av avel på dom allra finaste exemplaren.
Jepp så går det till. Överhuvudtaget så verkar det finns flera olika kvaliteer - såväl de vanliga körsbärsräkorna som humleräkorna fanns i olika prisklasser från ca. 3 EUR för de billigaste och ca 10 EUR för en högre kvalité.
Vad som skiljer dem åt är hur rena och raka banden är.

Tastyfish
2005-10-05, 17:39
blir ju ett trevligt projekt att försöka odla fram fina rackare iallafall eller? :)

PatrikMalmo
2005-10-05, 18:09
Tack, Kjell. Då har priserna på de orange sjunkit - fint så!! Tydligen handlar det där med kräftor/sötvattenshummer om att en del arter kan sprida sig i vår natur eller att de har parasiter med sig som vi inte vill ha ut i vattnet. När det gäller de tropiska varianterna förstår jag inte helt oron, men det är klart... en normal tullare har inte en susning om var arterna kommer från. Min källa är stensäker och mycket insatt i branschen - men som privatperson tänker jag ändå trixa lite med dvärgkräftorna... :)

Om myndigheterna gör en kontroll i en zoobutik som har kräftor/hummer så är det alltså numera olagligt. Vet inte vilka följder det kan få, men i allafall. Flera grossister tar inte längre in dem.

Hilsen,

P

Tastyfish
2005-10-06, 16:15
har du bilder på dom små rackarna? :D alltid bra att fråga ;)

ralp
2005-10-09, 13:31
... två räkarter dels den vanliga Neocardina red crystal samt en liten viot kräfta som jag inte kommer ihåg namnet på. Kan du beskriver den andra räkarten eller ta bilder?

... vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?
Det måsta har varit Crystal Red (http://shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&id=5) räkan som är en rezessiv färgvariant av "vanliga" bi-räkan och upptäcktes av en japansk räkodlare av en slump. Nu finns de i olika färgklasser (http://shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&op=newarticle&id=21). Beroende på andel transparens, vit och röd. Att de går för de priser är nog inget ovanligt hos japaner som är ju lika "galen" i sina koi och deras färgvarianter.

Å andra sidan är ju säkert "körsbären" minst lika snygga:) Hmm... Smaken är ju olika. Men trots att de Crystal Red (CR) som finns här i svensk handel är enbart av sämsta klassen (klass c) så tycker jag personligen att deras röda färger på både honan och hanen är klart snyggare än hos "vanliga" Red Cherry (RC). Deras hanar är ofta ganska bleka. Att sedan CRs ibland har vita band och fyra vita prickar på stjärten gör ju saken inte sämre.

Jag hoppas - Kjell - att dina CRs mår bra efter flytten. Håll oss gärna uppdaterad om hur det går för dig. Jag har väldiga problem att håller mina CRs (klass c) vid liv. Hittade denna veckan äntligen (för andra gången) en hona som bar tappert på sina ägg. Idag var även hon död med sina befruktade ägg. :(

Hejhopp. Ralf

Bosse.J
2005-10-09, 16:12

Odla lite ärtor på balkongen, så är du ju självförjande på räkmix..;)

Raven
2005-10-09, 16:23
nja körsbärsräkor blir ju inte så stora :rolleyes: men å andra sidan när fiskmaten ja har tar slut nästa eller nästnästa år så

Bosse.J
2005-10-09, 16:27
har du bunkrat? :D

Raven
2005-10-09, 17:01
nä men har ju litet kar med få fiskar.
en tubifex kub räcker 4-5 dar utan problem.

blir roligare när ja får igång nästa kar hoppas de blir runt jul

Tastyfish
2005-10-09, 17:05
haha har lagt ner en amano i mit 27liters!! woo framgång.. hoppas han lever veckan ut :).

jag hittade gabon också! han är typ 5-6 cm och knallvit! :p

ralp
2005-10-24, 11:48
... två räkarter dels den vanliga Neocardina red crystal samt en liten viot kräfta som jag inte kommer ihåg namnet på. Kan du beskriver den andra räkarten eller ta bilder?

... vet du vilken art dom där 7000€ räkorna var ?
Det måsta har varit Crystal Red (http://shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&id=5) räkan som är en rezessiv färgvariant av "vanliga" bi-räkan och upptäcktes av en japansk räkodlare av en slump. Nu finns de i olika färgklasser (http://shrimpnow.com/modules.php?name=Content&file=viewarticle&op=newarticle&id=21). Beroende på andel transparens, vit och röd. Att de går för de priser är nog inget ovanligt hos japaner som är ju lika "galen" i sina koi och deras färgvarianter.

Å andra sidan är ju säkert "körsbären" minst lika snygga:) Hmm... Smaken är ju olika. Men trots att de Crystal Red (CR) som finns här i svensk handel är enbart av sämsta klassen (klass c) så tycker jag personligen att deras röda färger på både honan och hanen är klart snyggare än hos "vanliga" Red Cherry (RC). Deras hanar är ofta ganska bleka. Att sedan CRs ibland har vita band och fyra vita prickar på stjärten gör ju saken inte sämre.

Jag hoppas - Kjell - att dina CRs mår bra efter flytten. Håll oss gärna uppdaterad om hur det går för dig. Jag har väldiga problem att håller mina CRs (klass c) vid liv. Hittade denna veckan äntligen (för andra gången) en hona som bar tappert på sina ägg. Idag var även hon död med sina befruktade ägg. :(

Hejhopp. Ralf Hur går det Kjell? Jag är nyfiken. Har du fastnad nu i "räkträsket"? Hejhopp. Ralf

Mightyice
2005-11-01, 16:17
Heheh såg att detta blivit en liten räk tråd. jag köpte 1 räka för skojs skull och släppte ner i mitt 1125 liters samtidigt som jag köpte en choklad mal. Dessa såg jag sedan inte på över 1 år då jag flyttade och tömde karet. Jag kommer snart att starta en tråd under project där jag skal vissa mitt project med att bygga in mitt 1125 liters i huset där vi bor. detta skall vara klart till jul

Kjell Fohrman
2005-11-01, 16:21
Själv har jag definitivt inte fått mycket gjort - har haft alldeles för mycket att göra på sistone. Alldeles för mycket jobb ramlar över mig. Räknar dock med att ta tag rejält i det hela under december-februari

Tastyfish
2005-11-01, 16:52
synd att det inte blev mycket arbete. själv är man lycklig nu när man har en "börs" på hundra kronor att tömma på nya växter! om det finns...

Raven
2005-11-01, 17:28
lyckost ja har bara en spann med utrensade växter å gräva i ;)
men åandra sidan är jag rätt nöjd så som det ser ut nu

tummen
2005-12-04, 03:04

hahaha varför inte nåt vi räkdårar skulle gilla :D

själv aldrig sett annat än körsbär amano och filtreräka i butik

På Zoomässan i Kungsbacka har de MÅNGA olika arter, bland annat Crystal red-räkor (klass (b?)/c) för 69:50 styck.....http://www.zpet.se/forum/images/smilies/eek.gif

adl
2006-01-04, 15:50
Hur går det Kjell? Skulle vara kul med lite bilder.

Kjell Fohrman
2006-01-04, 17:27
Hur går det Kjell? Skulle vara kul med lite bilder.
Jag har lagt in massor av foton - fast från den pågående akvarieutställningen. Det är det projekt som prioriteras för tillfället[:O]

Joachim.S
2006-01-25, 15:45
Tjena hjell...du snackade om ett möte hos dig eller vart de var? Vilka är det som får komma? Jag fattar inte hur man kan se en så tjusning hos räkor. Kanske vart för mycket vid havet. Aja, men tacksam för svar!!!

Kjell Fohrman
2006-01-25, 15:52
Tjena hjell...du snackade om ett möte hos dig eller vart de var? Vilka är det som får komma? Jag fattar inte hur man kan se en så tjusning hos räkor. Kanske vart för mycket vid havet. Aja, men tacksam för svar!!!
Innan det hinner bli klart för någon träff hos mig har vi hunnit med många andra träffar i Zoopetklubbväst.
För att bli medlem i Zoopetklubbväst krävs
1/ Gold-medlemskap
2/ Ett glatt humör

Joachim.S
2006-01-25, 16:02
det kanske är lite slött att jag inte kollat det men vad krävs för guldmedlemskap. glatt humör har man redan...är nämligen gratis:)

Kjell Fohrman
2006-01-25, 16:04
det kanske är lite slött att jag inte kollat det men vad krävs för guldmedlemskap. glatt humör har man redan...är nämligen gratis:)
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=304&Itemid=179

Joachim.S
2006-01-25, 16:07
tack...kan man läsa lite om zoopetklubbväst?

Kjell Fohrman
2006-01-25, 16:16
tack...kan man läsa lite om zoopetklubbväst?

2445 inlägg - håll till godo:D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441

Joachim.S
2006-01-25, 18:32
tack så mycket kjell

Jerry
2006-02-06, 18:52
Kjell bilder skulle sitta fint;)
Är nyfiken på hur det ser ut;)

Kjell Fohrman
2006-02-06, 20:50
Det har som jag nämnt tidigare inte hänt så mycket under en längre period pga sjukdom.
Gjorde dock en smärre insats i fredag-lördags och bytte plats mellan två mellanstora akvarier (som var igång) samt höjde de två understa raderna i en ställning där också akvarier var igång.
Därefter kunde jag dock knappt röra mig pga ledvärk så nu får det vara lugnt en tid igen tills jag orkar med ett nytt ryck.

Raven
2006-02-06, 20:52
Därefter kunde jag dock knappt röra mig pga ledvärk så nu får det vara lugnt en tid igen tills jag orkar med ett nytt ryck.

kan starkt rekommendera elfilt modell liten, gör gott för min del när ja har ledvärk.

Kjell Fohrman
2006-02-06, 20:55
kan starkt rekommendera elfilt modell liten, gör gott för min del när ja har ledvärk.
Räcker nog inte med modell liten när man är i min storlek och har värk i hela kroppen:p
Men helt klart värme gör gott och jag avskyr verkligen denna årstid - bokade just en flygresa för mig och frugan till Kreta 14 dagar i april:)

gladhertha
2006-02-06, 21:00
Du gillar att resa va Kjell? ;) Märks.

Raven
2006-02-06, 21:11
Räcker nog inte med modell liten när man är i min storlek och har värk i hela kroppen:p
Men helt klart värme gör gott och jag avskyr verkligen denna årstid - bokade just en flygresa för mig och frugan till Kreta 14 dagar i april:)

den elfilten ja har är runt 200x300mm stor och det räcker rätt långt speciellt under ett ordentligt täcke.
Lycka till med resan :)

Kjell Fohrman
2006-02-06, 21:27
Du gillar att resa va Kjell? ;) Märks.
Det gäller att utnyttja att det finns lågprisflyg idag - allt är inte mörker ens denna årstid:D

Joachim.S
2006-02-06, 21:35
håller med kjell...res så billigt som möjligt;)

Tastyfish
2006-02-06, 22:05
min mor funderar på att dra ner oss till australien, själv ska ja försöka hitta regnbågar i naturligt habitat, nån som vet bra ställen? :D

Hugin
2006-02-06, 22:22
Ska du fiska? Det är bra fiske vatten i australien.

gladhertha
2006-02-07, 06:28
Jag ska antagligen till Australien 6 veckor vid den här tiden nästa år. :D

Joachim.S
2006-02-25, 22:48
Hur går det med projektet?

Tacksam för svar:D

Kjell Fohrman
2006-02-25, 22:57
Hur går det med projektet?

Tacksam för svar:D
Inget nytt under solen:)

Tastyfish
2006-03-02, 22:05
höru du du, busar ledvärken fortfarande med dig eller har den blivigt värre? ;).

kommer inte ihåg om du skaffat räkor osv till karen?
det verkar bli riktigt häftigt det här :), finns det bilder ännu?

Kjell Fohrman
2007-01-02, 16:46
Här har sannerligen inte hänt så mycket:(
Nu har vi i alla fall äntligen efter 7 sorger och 8 bedrövelser fått hit ett gäng med hantverkare som just nu håller på att bygga om vårt badrum:D . Det innebär också att elen och vattnet som kommer att gå i väggen bakom där jag skall ha mitt stora akvarie kommer att bli fixat.

Så därför ringde jag idag Christer på Akvarielagret i Stockholm och beställde rutor till akvariet - sedan måste det byggas på plats.
Akvariet blir på ca 3.000 liter och blir 275 cm långt, 128 cm brett och 85 cm högt.

MagicFingers
2007-01-02, 18:13
Här har sannerligen inte hänt så mycket:(
Nu har vi i alla fall äntligen efter 7 sorger och 8 bedrövelser fått hit ett gäng med hantverkare som just nu håller på att bygga om vårt badrum:D . Det innebär också att elen och vattnet som kommer att gå i väggen bakom där jag skall ha mitt stora akvarie kommer att bli fixat.

Så därför ringde jag idag Christer på Akvarielagret i Stockholm och beställde rutor till akvariet - sedan måste det byggas på plats.
Akvariet blir på ca 3.000 liter och blir 275 cm långt, 128 cm brett och 85 cm högt.

WOHHOOOOO!...

skall du ha dina räkor och kräftor och hummrar däri :)...

Kjell Fohrman
2007-01-02, 18:18
WOHHOOOOO!...

skall du ha dina räkor och kräftor och hummrar däri :)...
Njae kräftor och humrar äter jag enbart och räkorna lär väl försvinna.
Nej det lutar nog att åt en sydamerikabiotop.

Tenkare
2007-01-02, 18:37
Gud vad jag önskar att jag kunde övertala min fru att vi behöver ett sådant akvarie.
Lycka till Kjell, och bilder på ett så stort akvarie är ju bara ett måste.

Kjell Fohrman
2007-01-02, 18:39
Gud vad jag önskar att jag kunde övertala min fru att vi behöver ett sådant akvarie.
Lycka till Kjell, och bilder på ett så stort akvarie är ju bara ett måste.
Kommer nog att försöka fota en del under uppbyggnadsprocessen också.

kaj.p
2007-01-02, 18:51
Nej det lutar nog att åt en sydamerikabiotop.

Aha med disco diskus. :p :p :D :D :D

Kjell Fohrman
2007-01-02, 18:56
Aha med disco diskus. :p :p :D :D :D
Nej knappast några plattfiskar - vare sig liggande eller stående:D

Tenkare
2007-01-02, 19:24
Kommer nog att försöka fota en del under uppbyggnadsprocessen också.

Ser vi fram emot.

Promod
2007-01-03, 13:06
Spännande, lycka till Kjell!

netweaver
2007-01-03, 16:10
Ja lycka till med dina projekt... hoppas på lite bilder också :)

adl
2007-01-09, 09:49
Ska bli riktigt kul att se lite bilder från bygget..

Kjell Fohrman
2007-04-16, 15:21
Ja - det har varit alldeles för mycket på gång i huset så mitt ombyggnaden av mitt kontor har stannat upp en del.
Dock så har vi nu fått en ny yttertrappa till huset, badrummet är helrenoverat, bergvärme är installerat och en elektriker håller på att dra om samtliga ledningar i huset osv. Så nu några hundra tusen fattigare är det hög tid att dra igång mitt akvarieprojekt igen.
Under denna vecka kommer elektrikern att dra nya ledningar till akvarierummet och på fredag kommer glaset till mitt 3.000 liters akvarium.

I helgen som varit har jag snickrat med akvariebänken som ju skall tåla 3,5 ton så den är rätt stabil.
Till bänken (se nedan) har det gått åt ca. 90 löpmeter 2x3 tums virke och ca 400-500 skruvar (800 mm och 100 mm).
I morgon skall jag åka och köpa skivan som skall ligga på bänken och förhoppningsvis också hinna med att lacka den.

Bucket
2007-04-16, 15:28
Så nu några hundra tusen fattigare är det hög tid att dra igång mitt akvarieprojekt igen.

Det e bara pengar ;)

Blir spännande att följa

fredd
2007-04-16, 15:37
det akvariet kmr bli lagom stort he he :D

Tenkare
2007-04-16, 18:11
Var det bara jag som tyckte att bilden var lite rund????

Pumis
2007-04-16, 18:22
Nee, Tenkare.. tyckte med den var lite rund :p Kändes som om man kollade in genom ett sånt där "öga" som man har i dörr´n om man bor i lägenhet. ;) Hehe!

Kjell Fohrman
2007-04-16, 18:43
Var det bara jag som tyckte att bilden var lite rund????
En äkta akvarist fotar med fisheye

Tenkare
2007-04-16, 18:44
:D Jo det är väl sant

Pumis
2007-04-16, 18:50
Haha.. det var bra sagt Kjell! *Skrattar* :D

Kjell Fohrman
2007-04-19, 21:43
Lite mer har hänt och förhoppningsvis så kommer glaset imorgon

Robin_Hedstrom
2007-04-19, 21:55
En fågel viskade i mitt öra att det blir en frontruta av opti-whiteglas. Ska det bli ett fotovänligt kar tro? :D

Richard.R
2007-04-19, 21:58
är de slimline du har på väggen eller?

Kjell Fohrman
2007-04-19, 22:02
En fågel viskade i mitt öra att det blir en frontruta av opti-whiteglas
Har faktiskt inte en susning vad lagret beställde för något. Men får väl reda på det av Sture imorgon:D

är de slimline du har på väggen eller?
Jepp - de är ovanför akvariet

Richard.R
2007-04-19, 22:08
ska du ha dem där eller sätter du dem i karet när du fått det?

Robin_Hedstrom
2007-04-19, 22:08
Har faktiskt inte en susning vad lagret beställde för något. Men får väl reda på det av Sture imorgon:D

Verkar inte bättre. ;)

(Kan dock ha fått det om bakfoten då jag inte sett själv.)

Kjell Fohrman
2007-04-19, 22:11
ska du ha dem där eller sätter du dem i karet när du fått det?
Självklart skall de vara kvar där.

Richard.R
2007-04-19, 22:13
ok, varför?

Kjell Fohrman
2007-04-20, 14:39
ok, varför?
För att jag tycker det ser snyggt ut:D

petnym
2007-04-20, 14:43
Intressant bygge! Kom det något glas idag?

Kjell Fohrman
2007-04-20, 14:46
Akvariet är nu limmat. Måste nu vänta några veckor innan jag kan skjuta in akvarie + bänk (totalt ca. 600 kg) på plats samt limma dit listerna. SEdan får jag vänta ytterligare några veckor innan jag kan börja jobba med inredningen.

Den som limmade akvariet var Sture som jobbar på Akvarielagret i Stockholm. Det gick åt ca. 25 tuber med silikon

Maria - Sjöjungfru
2007-04-20, 15:11
Nu finns det inte många centimetrar kvar att röra sig på på ett tag eller :p skall bli kuligt att se det när det är klart!!

Richard.R
2007-04-20, 15:14
kjell sätt lite plastväxter där med slimlinen så blir de skitsnyggt. Såna som hänger ner över slimlinen :D

Kjell Fohrman
Nu finns det inte många centimetrar kvar att röra sig på på ett tag eller :p ...
I alla fall inte för mig:p

fredd
Det känns rätt seriöst när någon åker från stockholm hela vägen hit för att silikonera ihop ett kar. Du måste ha väldans gott kaffe Kjell :P

Richard.R
2007-04-20, 15:15
Det känns rätt seriöst när någon åker från stockholm hela vägen hit för att silikonera ihop ett kar. Du måste ha väldans gott kaffe Kjell :P
alla vill väl träffa akvarieguden ^^

fredd
2007-04-20, 15:16
haha jo iofs;)

petnym
2007-04-20, 15:23
Ligger det ett tvärstag på botten också, eller varför är det en svart rand över akvariet där?

Kjell Fohrman
2007-04-20, 15:29
Ligger det ett tvärstag på botten också, eller varför är det en svart rand över akvariet där?
Bottenrutan är delad i 2 delar - så det är en bred list som ligger över skarven.
Det ligger också en sarg runt om på botten

petnym
2007-04-20, 15:32
Bottenrutan är delad i 2 delar - så det är en bred list som ligger över skarven.
Det ligger också en sarg runt om på botten
Jaha... Kan vi få ett foto på den? (Så vi andra vet hur vi skall göra när vi skall sätta upp våra framtida jätteakvarium som är STÖRRE än ditt)... ;)

Vad skall du ha för inredning? Blir det BTN-moduler i akvariet sen eller? Filtrering?

Guy Palm
2007-04-20, 15:34
Jaha... Kan vi få ett foto på den? (Så vi andra vet hur vi skall göra när vi skall sätta upp våra framtida jätteakvarium som är STÖRRE än ditt)... ;)
En aning avundsjuk ? Inte jag det minsta :p

Kjell Fohrman
2007-04-20, 16:08

Vad skall du ha för inredning? Blir det BTN-moduler i akvariet sen eller? Filtrering?
Nåväl tycker nog att fotot ovan säger det mesta - en närbild skulle inte säga mer. Jag har själv för övrigt limmat rätt många akvarier genom åren, men jag skulle ändå aldrig limma ett så stort akvarium själv - däremot kan man vara hantlangare:D

Ja det blir nog BTN-moduler. Dock inte de små som är avsedda för akvarier utan de stora som är avsedda för offentlig miljö (du såg några av dom på Göteborg Ciklidgrupps utställning härom året).
Filtret kommer att vara biobollar som ligger i några moduler.

Maria - Sjöjungfru
2007-04-20, 16:14
I alla fall inte för mig:p
Men när du "puttat" det på plats får där säkert plats ett trettital västingar :p

Kjell Fohrman
2007-04-20, 16:18
Men när du "puttat" det på plats får där säkert plats ett trettital västingar :p
Om inte annat behövs dom för att putta det på plats;)

fredd
2007-04-20, 16:33
Kjell, du skrev i början att 3000 liters karet kmr innehålla Tanganyikaciklider, gäller det fortfarande?:). Jag fick för mig du skulle ha andra fiskar, men kanske blandade ihop denna tråden med någon annan :p

Kjell Fohrman
2007-04-20, 18:27
Kjell, du skrev i början att 3000 liters karet kmr innehålla Tanganyikaciklider, gäller det fortfarande?:). Jag fick för mig du skulle ha andra fiskar, men kanske blandade ihop denna tråden med någon annan :p
Var nog tidigare inne på Tangnayikaciklider men nu lutar det mest åt Sydamerika

Tenkare
2007-04-20, 18:38
En flock Altum hade varit snyggt, vet att du inte ville ha detta innan i en kommentar men en platt eller två kanske?

Kjell Fohrman
2007-04-20, 18:42
En flock Altum hade varit snyggt, vet att du inte ville ha detta innan i en kommentar men en platt eller två kanske?
Altum står högt på litsan om det nu går att få tag på sådana (detta har diskuterats i en annan tråd). Diskus blir det inte.

Tenkare
2007-04-20, 19:02
Jo jag har bedrivit jakt efter Altum här i trakten ett tag nu. Inte lätt att hitta

Piscator
2007-04-20, 19:08
Å tusan! Jag visste inte att Altumskalarer rör sig längs Rydebäckskusten.. :D

petnym
2007-04-20, 19:36
Altum står högt på litsan om det nu går att få tag på sådana (detta har diskuterats i en annan tråd). Diskus blir det inte.
Har du haft diskus?

Kjell Fohrman
2007-04-20, 20:35
Har du haft diskus?
Ja och det är ena orsaken.
Den andra är att det blir ett öppet akvarium och att ha ett öppet 3.000 liters akvarium med en temperatur på 28 grader i ett litet rum kommer att bli en olidlig miljö för mig + en svindyr elräkning

Richard.R
2007-04-20, 20:56
aja lycka till kjell, du måste visa bild när de är klart :P

GasseG
2007-04-20, 21:19
Wow, wow och wow måste jag säga! Ska du bygga om dörren i rummet eller skall den endast passeras sidledes :) ?

Ser fram mot bilder på det färdiga bygget....kommer att bli grymt!

Förresten är det inte risk för mögel i taket eller i rummet för den delen. Lär ju vara en viss avdunstning!

Robin_Hedstrom
2007-04-20, 22:05
Ser bra ut Kjell!
Är faktiskt lite avis även om vår ställning vi har är klockren just nu.
Fast ett bautakar är ju aldrig fel. ;)

Tycker du gör helt rätt att köra sydamerika men tycker då inte du ska köra några större fiskar typ satanoperca eller hantlar. Jag tycker att det vore mer intressant med massa småfisk. Tetror (även någon liten rovtetra?), apistogrammor, nannacaror, Mindre fisk ur geophagus-släktet och en liten rocka kanske.

Jag tror säkert att dina fiskval blir intressanta.. men så hade jag och antagligen även Gabbi gjort.

*Edit* Gabbi hade haft haj sa hon nu. :D

Robin_Hedstrom
2007-04-20, 22:06
Wow, wow och wow måste jag säga! Ska du bygga om dörren i rummet eller skall den endast passeras sidledes :) ?

Du ser väl att karet är utdraget ett 30-tal centimeter från väggen?

Vic
2007-04-20, 23:15
tycker Kjell ska köra på bautaciklider nu när han har chansen, småfisk kan man ha i mindre kar:)
några andra fiskar du funderar på? l-malar.. tetror..?
ett par gibbi är väl ett klart val i ett sånt kar?:)

Intercepter
2007-04-20, 23:24
man blir ju lite avis på karet hehe

THE_DUDE
2007-04-20, 23:29
snälla kjell kör PBASS i det karet!!! det är inte gjort för nått annat jag lovar dig!

visst mesiga småfirrar i alla ära ...men PBASS IS THE SHIT ! ! !

Vic
2007-04-20, 23:46
dude, tror inte jag är den enda som undrar vad PBASS är..
kan du berätta?:)

THE_DUDE
2007-04-20, 23:54
aaaah ok sorry, pbass = cichla = MONSTER [:o]

och om jag ska va ärlig så tror jag det är just det kjell har tänkt sig. [:-38]

Vic
2007-04-20, 23:55
kunde nästan ana det, eftersom det kommer från dig:)

Martin.M
2007-04-20, 23:56
aaaah ok sorry, pbass = cichla = MONSTER :p
Vad är det för art du menar?

THE_DUDE
2007-04-21, 00:00
det går bra med vilken art som helst, och kjell har nog kontakter att fixa fram nån riktigt exklusiv [:P]

Kjell Fohrman
2007-04-21, 16:40
MIn strikt vetenskapliga analys av dom som skaffar sig stora fiskar är att de gör det för att kompensera för något annat som är litet hos dom:p

Så jag kommer inte att ha några riktigt stora fiskar - de största blir antagligen altumen (om jag nu får tag i dom) och kanske några av de minsta Geophagusarna.
Sedan blir det säkert lite dvärgciklider, en del tetror och malar.

Tenkare
2007-04-21, 17:06
Å tusan! Jag visste inte att Altumskalarer rör sig längs Rydebäckskusten.. :D

Kom ner och hjälp mig fånga några. :D Avsöker ett område från Halmstad till Malmö.

Kjell:

Vad jag menade med Platta fiskar var något ur Potamotrygon släktet, dom minsta arterna då förståss.
Som jag ser det så kan det fungera med mindre ciklider, mina P.reticulatus har inte rört en endaste fisk.

THE_DUDE
2007-04-22, 02:02
MIn strikt vetenskapliga analys av dom som skaffar sig stora fiskar är att de gör det för att kompensera för något annat som är litet hos dom:p

[:-39] hehehe! men din ''strikt vetenskapliga analys'' gäller inte folk som skaffar jätteakvarium eller? :p
hade jag också vart ''goldmember'' skulle jag knäppa ett foto och lägga upp för att se om det stämmer med din analys [:-38]

nä skämt å sido, det är ett grymt kar du har fixat! (man är ju rätt avis)
ja råkar ha några Cichla Orinocensis yngel som jag lätt kan tänka mig att donera om dom fick simma i det karet, nämligen, men men... its your loss kjell. får väl bygga mig ett eget 3kubiks kar dårå :rolleyes:

Kjell Fohrman
2007-04-22, 09:59
[:-39] hehehe! men din ''strikt vetenskapliga analys'' gäller inte folk som skaffar jätteakvarium eller? :p
Självklart inte;)

Vad jag menade med Platta fiskar var något ur Potamotrygon släktet, dom minsta arterna då förståss.
Njae, tycker nog att rockor blir för stora

Dacke
2007-04-24, 17:51
tja kjell hur går det händer det nått?:p

Kjell Fohrman
2007-04-24, 18:46
tja kjell hur går det händer det nått?:p
Det gör det definitivt inte (innan man överhuvudtaget rör akvariet och börjar limma stagen så måste det ha gå ett par veckor- detta är ett långtidsprojekt och kommer inte att bli klart innan tidigast till sensommaren.

morrhoppa
2007-04-24, 19:08
Ja när man läser det här blir man ju inte det minsta sugen på att flytta hemmifrån och skaffa fler akvarier... Eller, Jo! :P Kanske ska övertala mamma om att bygga om källaren i alla fall :)

När kan man vänta sig nästa rapport om hur det går?

Richard.R
2007-04-24, 19:09
tkr du ska göra en liten skog runtom karet :D

Vic
2007-04-28, 12:30
Då blir det ju mindre utrymme än det redan är, men det skulle nog vara ganska tufft.

admin
2007-05-01, 10:09
Jag röstar på ett större stim med Corydoras! Rödmunstetra är en annan trevlig fisk som stimmar bra.

Altum hade jag nog inte haft alls. Tyvärr vet jag inget annat alternativ som solitärfisk... men å andra sidan kanske det är riktigt snyggt utan.

Få arter men många av varje hade jag haft.

Corydoras mad
2007-05-03, 18:54
Håller med Christian där - ett stort stim Corydoras vore något! Ett stort gäng Mesonauta insignis (flaggciklid) kanske kan vara något också?

alcar
2007-05-03, 20:29
jag tycker åkså att ett stimm med Corydoras blivit snygt, jag ska själv starta upp ett 440 som är 220 långt och där en planerad fisk jordätare

petnym
2007-05-03, 20:29
Saltvatten kanske? Här är ett 3000-liters saltvattensakvarie med ungefär samma mått: Länk (http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14325).

...och sen några såna här (http://www.petstore.com/ps_viewitem.aspx?idproduct=GL1441) över, så kan man få det belyst som självaste mururoa-atollen.

Arek91
2007-05-06, 01:30
Jäklar den va fin den där.

Fiddan
2007-05-06, 02:19
Jag röstar för ett stim med läckra äppel snäckor som han tysken:D

Så här såg min arbetsplats ut för några veckor sedan. Ser ni så fint det är murat? Ägaren skall bygga en spa avdelning i källaren..

Tror att Kjell hade gjort någonting helt annat..
Eller?

admin
2007-05-06, 07:17
Jag röstar för ett stim med läckra äppel snäckor som han tysken:D

Så här såg min arbetsplats ut för några veckor sedan. Ser ni så fint det är murat? Ägaren skall bygga en spa avdelning i källaren..

Eller?

Han hade nog också byggt en spaavdelning. Är det inte det han håller på med nu?

Tenkare
2007-05-06, 10:54
Hej Kjell, nu har jag läst igenom hela tråden från sida 1 och kan inte hitta någonstans om hur tjockt glaset är på detta bygge.

Sen tänkte jag på din värk, min mor har ledvärk och hon köpte en sk. vetekudde. Man värmer den i micron och sen har man det mot området man har ont i, den håller värmen länge och den följer kroppen smidigt.
Hon är helnöjd med den.
Den går även att frysa, vilket är perfekt för mig då jag har migrän av och till.
Köpte en sådan till min fru nu efter förlossningen då hon hade rätt ont i svanken. Och den hjälpte en hel del.
Bara ett litet tips alltså.

Kjell Fohrman
2007-05-06, 11:32
Han hade nog också byggt en spaavdelning. Är det inte det han håller på med nu?
Jo visst är det ett spa jag bygger -akvariet är ju 6 ggr så stort som ett badkar och det kommer att vara öppet så det blir nog en ångbastu runt om:)

Saltvatten kanske?
Saltvatten blir det inte i det stora - däremot så blir det också ett mindre akvarium med saltvatten framöver

jag tycker åkså att ett stimm med Corydoras blivit snygtJepp, Corydoras blir det definitivt

Eller?

Snygg "bakgrund" i den källaren - blir kanske något liknande här.

Sen tänkte jag på din värk, min mor har ledvärk och hon köpte en sk. vetekudde. Man värmer den i micron och sen har man det mot området man har ont i, den håller värmen länge och den följer kroppen smidigt.
Jodå jag har redan en vetegris hemma - den gör dock inte någon nytta i mitt fall

Tenkare
2007-05-06, 11:49
Okej, då var det bara frågan om tjockleken på glaset jag var på jakt efter.. :)

Kjell Fohrman
2007-05-06, 11:52
Okej, då var det bara frågan om tjockleken på glaset jag var på jakt efter.. :)
15 mm

Arek91
2007-05-06, 17:28
15 mm

Jag skulle köpte en tigerfisk. Dem är grymma. Skulle mest varit i amoazona stilen.

Amaro
2007-05-06, 21:24
jag skulle också köpte en tigerfisk måste jag medge :)

Kjell Fohrman
2007-05-06, 22:12
Tigerfisk är inte aktuellt

Arek91
2007-05-06, 22:17
Okej. Men vilken " stil " tänker du köra. Jag rekomderar amaozona med massa grenar och grejs och några pirayor. Eller ett " svenskt " stil. En gädda på 60 cm kanske eller nåt.

Kjell Fohrman
2007-05-06, 22:44
Okej. Men vilken " stil " tänker du köra. Jag rekomderar amaozona med massa grenar och grejs och några pirayor. Eller ett " svenskt " stil. En gädda på 60 cm kanske eller nåt.
Så här skrev jag tidigare i tråden

Så jag kommer inte att ha några riktigt stora fiskar - de största blir antagligen altumen (om jag nu får tag i dom) och kanske några av de minsta Geophagusarna.

Arek91
2007-05-07, 08:33
Så här skrev jag tidigare i tråden

Okej kan du visa en bild på altumen ?

Kjell Fohrman
2007-05-07, 08:33
Okej kan du visa en bild på altumen ?
Finns med i artbeskrivningarna

Arek91
2007-05-07, 13:42
Finns med i artbeskrivningarna

okej har du inte funderat på silverhajarna och blåkräftor ?

Martin.M
2007-05-07, 14:29
okej har du inte funderat på silverhajarna och blåkräftor ?
Om du kollar igenom tråden så ser du att det är ett sydamerikanskt kar som ska sättas upp ;)

Arek91
2007-05-07, 15:14
Om du kollar igenom tråden så ser du att det är ett sydamerikanskt kar som ska sättas upp ;)

Jaha okej. Men då skulle jag haft en massa massa småfisk i stimm och några lite större fiskar. 2 - 3 stycken

JEK
2007-05-07, 15:30
Jag tycker du skal ha bolivianska fjærilscichlider. Det ær några rigtigt trevliga o fina fiskar;)

Kyssguramin
2007-05-16, 17:28
Själv skulle jag kört bräckvatten och haft 2 tredjedelar fyllt och haft 4 ögon och humle fiskar

kanotisten
2007-05-27, 23:24
kom igen gott folk, kan ni sluta tjata om vilka fiskar Kjell skall ha i akvariet. Han har redan bestämt sig (läs igenom tråden så ser ni vad han vill ha)

Personligen är jag helt inne på Kjell's tankebanor. Tycker det är otroligt snyggt med ett stort akvarium med småfiskar. Känns så mycket maffigare än ett motsvarande akvarium med några monsterfiskar.

Hade nog haft exakt samma fiskar som Kjell väljer om jag haft ett 3000l kar. (ett jättestim med rödmunstetor, och ett stort kardinaltetra stim. Sen hade det varit riktigt kul med flera olika Apistogramma kolonier)

Blir det mycket växter i karet också?

Daniel_N
2007-05-28, 00:43
Tror faktiskt inte Kjell behöver några tips, om någon har missat det så är han ju ägare av denna sida ;)

JEK
2007-05-28, 13:33
Tror faktiskt inte Kjell behöver några tips, om någon har missat det så är han ju ägare av denna sida ;)

øh, vaddå? Det spelar væl ingen roll om han ær ægare av sidan... Man kan væl tipsa honom ændå. Jag har inte orkat læsa igennom tråden, men om han har besteæmt sig ær det bara bra.

Vic
2007-06-24, 21:47
Har det hänt något med akvariumet hittills?

Kjell Fohrman
2007-06-24, 23:10
Har det hänt något med akvariumet hittills?
Absolut ingenting mer än att jag limmat dit sargen runtom

Arek91
2007-06-25, 00:50
Kan du plåta lite bilder ?

fredd
2007-06-25, 01:18
Kan du plåta lite bilder ?

det finns lite bilder om du bläddrar igenom tråden. Vilket man alltid ska göra innan man skriver. (tycker jag:p)

Kjell Fohrman
2007-07-05, 10:18
Efter mycket och stort besvär så står nu i alla fall akvariet på sin plats.
När det limmades så måste det ju dras ut från väggen för att man skulle kunna komma åt att limma. Dessutom så var man tvungen att vid limningen ställa gavlarna samt fram och bakrutan på en trälist - hade vi ställt dom direkt på frigoliten så hade den pressats ihop av tyngden.
Nåväl när det nu hade gått ett antal veckor och silikonen hade torkat så var det dags att plocka bort trälisterna - enda problemet var bara att det vägde 500 kg (bänken oräknad).
Så för en vecka sedan dök det upp 3 starka grabbar (nåja 2 starka och en mindre stark;)) från Universeum med sugklockor för att hjälpa till. Tyvärr visade det sig dock att sugklockorna inte höll måttet utan de gled bara på glaset.
Ett nytt försök gjordes sedan i måndags men då bara med 2 grabbar från Universeum, nya sugklockor + 2 domkrafter. Med hjälp av dessa lyckades vi lyfta akvariet, få bort trälisten och få in frigoliten under.

Därefter så har jag ensam med hjälp av en domkraft skjutit akvariet cm för cm tills det slutligen hamnat på sin plats vid väggen.

Ännu återstår dock mycket innan jag kan fylla på vatten - de två breda mittstagen är ännu inte ditlimmade och kommer inte heller att bli detta innan jag fått ditt bakgrunden. Bakgrunden kommer också att bli en specialbeställd BTN och det kommer att dröja åtskilliga veckor innan den är färdig och sedan måste jag åka upp med ett släp till fabriken i Kopparberg och hämta den.
Därefter skall mittstagen limmas (sedan måste jag vänta ett par veckor innan jag fyller akvariet), belysning och filter installeras etc.

Maria - Sjöjungfru
2007-07-05, 10:51
Se där ja, det går framåt :D

Lenmar
2007-07-05, 10:58
Hoppas du inser att du inte kommer undan ett "västspektakel" hemma?:D

Kjell Fohrman
2007-07-05, 10:59
Hoppas du inser att du inte kommer undan ett "västspektakel" hemma?:D
Nejdå det är jag medveten om - det blir väl ungefär samtidigt som jag firar min pension:D

Lenmar
2007-07-05, 11:06
Nejdå det är jag medveten om - det blir väl ungefär samtidigt som jag firar min pension:D:D
Nämen va bra, då kan vi ju ha present med oss! *funderar på vad det skall bli* (kanske en slamhävert? En slempropp? En sugpropp?;):p) PS. Fick en pepparkaksburk i huvudet igår...

Maria - Sjöjungfru
2007-07-05, 11:06
Nejdå det är jag medveten om - det blir väl ungefär samtidigt som jag firar min pension:D
Jag visste det :mad: det är bara därför han drar ut på det ;)

Lenmar
2007-07-05, 11:16
Jag visste det :mad: det är bara därför han drar ut på det ;) Jag tror tyvärr att vi är tvungna att sluta en pakt med Hjördis! [}:)] *funderar vidare på presenten jag.... kanske en karaokemaskin :rolleyes:*

MagicFingers
2007-07-05, 13:18
kanske ett sminkset?

Lenmar
2007-07-05, 14:05
kanske ett sminkset?
+ en tiara och en fjäderboa :rolleyes:? Eller en sminkkurs?

Kjell Fohrman
2007-07-05, 14:18
Nja, det krävs nog snarare en renovering av köket:p

Lenmar
2007-07-05, 17:01
Nja, det krävs nog snarare en renovering av köket:p
Ååååhkejjj... Projekt kök då?? :rolleyes: Vad gör man inte för att få besöka projekt källarkontor? :D

Lasse
2007-07-06, 06:27
Nej ingen sminkkurs - han är ju personen som i alla tider gett den osminkade verkligheten ett ansikte! Däremot en charm-kurs - det skulle han behöva (och vi andra med) :)

MVH Lasse

Guy Palm
2007-07-06, 06:40
Nej ingen sminkkurs - han är ju personen som i alla tider gett den osminkade verkligheten ett ansikte! Däremot en charm-kurs - det skulle han behöva (och vi andra med) :)

MVH Lasse
:p Griniga gamla gubbar

ize
2007-07-06, 08:57
Det här måste jag bara se irl .. tror i snart kommer att se en ny medlem i zoopet väst ;) (och guld..)

tummen
2007-07-11, 12:02
Ännu återstår dock mycket innan jag kan fylla på vatten - de två breda mittstagen är ännu inte ditlimmade och kommer inte heller att bli detta innan jag fått ditt bakgrunden. Bakgrunden kommer också att bli en specialbeställd BTN och det kommer att dröja åtskilliga veckor innan den är färdig och sedan måste jag åka upp med ett släp till fabriken i Kopparberg och hämta den.
Därefter skall mittstagen limmas (sedan måste jag vänta ett par veckor innan jag fyller akvariet), belysning och filter installeras etc.

Specialbeställd BTN-bakgrund, jo jag tackar jag, tänk om man hade haft råd med det...?:p;):D Jag kommer (också) gärna förbi och tittar när det är färdigt....och naturligtvis på resten av källarlokalen...hur går det med räkorna? En framtida inbjudan till besök i källaren antar jag att man kan läsa om i Väst-tråden framöver?????
Vill du kunna fylla akvariet tidigare kan du få lite skitigt vatten som starter av mig....:p;):D, men jag antar att du inte tar någon risk nu när du kostar på dig detta jättebygge, och då har du ju även tid att vänta in en bra vattenkvalitet....

Kjell Fohrman
2007-07-11, 12:23
Det här måste jag bara se irl .. tror i snart kommer att se en ny medlem i zoopet väst ;) (och guld..)
Nej det är ingen tvekan om att detta akvarium kommer att bli "gold" värt:D

Specialbeställd BTN-bakgrund, jo jag tackar jag, tänk om man hade haft råd med det...?:p
Som man bäddar får man ligga:p

En framtida inbjudan till besök i källaren antar jag att man kan läsa om i Väst-tråden framöver?????
Sure

men jag antar att du inte tar någon risk nu när du kostar på dig detta jättebygge, och då har du ju även tid att vänta in en bra vattenkvalitet....
Det verkar som om många andra är bra mycket mer stressade än jag när det gäller att få igång akvariet;)

Maria - Sjöjungfru
2007-07-11, 12:46
Det verkar som om många andra är bra mycket mer stressade än jag när det gäller att få igång akvariet;)
Så dom inte tar ett par 2-3 år på sig menar du ;) det är jag behägen att hålla med om :D

Kjell Fohrman
2007-07-11, 14:15
Så dom inte tar ett par 2-3 år på sig menar du ;) det är jag behägen att hålla med om :D
Den som väntar på något gott......:p

MaxB
2007-07-11, 14:21

...Väntar alltid för länge...:)

Maria - Sjöjungfru
2007-07-11, 14:23
....väntar alltid för länge :)

Maria - Sjöjungfru
2007-07-11, 14:24
smurf :p

MaxB
2007-07-11, 14:27
Två själar, en tanke:)

Lenmar
2007-07-11, 19:27
Jag kommer (också) gärna förbi och tittar när det är färdigt....Åh... nu e du igång å pratar igen.. bara hotar och hotar och hotar om att du skall bli med sen blir det aldrig nåt av ändån ju?? :p;)

tummen
2007-07-12, 09:28
Åh... nu e du igång å pratar igen.. bara hotar och hotar och hotar om att du skall bli med sen blir det aldrig nåt av ändå ju?? :p;)

Pratar och hotar???:D ja kanske det, om tiden bara var töjbar så....:p Men jag VILL ju komma och vara med på fler utflykter, det VET du ju!!? Jag kan väl inte hjälpa att det alltid krockar med när släkten (é värst?) kommer på besök....och var höll ni hus när jag var på auktionen i Malmö????:p:D Jasså, ni kanske hade nå´t däruppe i storsta´n som drog mer?;) Nej, du/ni skall veta att jag GÄRNA skulle komma oftare, men TIDEN räcker oftast inte till allt man vill.....jag har ju en bit att åka också. Men källarprojektet har man ju hört mycket om men inte sett nå´t av så det blir helt klart prioriterat när det kommer.:D[:-15]

MagicFingers
2007-07-12, 17:54
och var höll ni hus när jag var på auktionen i Malmö????:p:D [:-15]

hallå ja?..!..

Kjell Fohrman
2007-07-14, 12:55
Ett foto till.
Jag har sågat till några "klippmoduler" och hängt upp provisoriskt. Det blev rätt hyfsat tycker jag - även om kortet blev väldigt platt pga av att blixten är slagen framifrån.
Nu kommer jag inte att kunna göra så mycket mer innan jag vet vad det blir som hamnar på gaveln längst in.
Jag har också specialbeställt 3 stora rötter från en grossist i Tyskland som jag förhoppningsvis har här inom ca 14 dagar

MaxB
2007-07-14, 13:01
Det där ser ju riktigt mulligt ut!
Ja, att det blir plattare och ser rörigare ut på bild har jag erfarenhet av - det är svårt att förmedla djupet med bilder - kan dock bli lättare sedan när det blir vatten i karet, då vattenbrytningen tycks förmedlas bättre på bild.
Ser fram emot fortsättningen med rötterna. Spännande!:)

petnym
2007-07-14, 19:09
Ett foto till.
Jag har sågat till några "klippmoduler" och hängt upp provisoriskt. Det blev rätt hyfsat tycker jag - även om kortet blev väldigt platt pga av att blixten är slagen framifrån.
Nu kommer jag inte att kunna göra så mycket mer innan jag vet vad det blir som hamnar på gaveln längst in.
Jag har också specialbeställt 3 stora rötter från en grossist i Tyskland som jag förhoppningsvis har här inom ca 14 dagar
Det ser ok ut... Skall rötterna vara till höger? Ser lite tomt ut där just nu...

ansjo
2007-07-14, 19:13
Det ser ok ut... Skall rötterna vara till höger? Ser lite tomt ut där just nu...
Nej, det är där Kjell ska sitta och tvätta fötterna när vi kommer på besök:D.

petnym
2007-07-14, 19:25
Nej, det är där Kjell ska sitta och tvätta fötterna när vi kommer på besök:D.
*haha* Man kanske skulle röja undan för ett sådan plats i 1000-litarn här hemma... ;)

tummen
2007-07-14, 21:50
Ett foto till.

Var det de modulerna du hade beställt, eller har du ändrat dig? Du pratade ju om en specialbeställd bakgrund förut....?:confused:;):p:D

Kjell Fohrman
2007-07-14, 23:05
Får se var dom passar bäst

Var det de modulerna du hade beställt, eller har du ändrat dig? Du pratade ju om en specialbeställd bakgrund förut....?:confused:;):p
Nej detta är bara lite stenar jag hade liggande - det finns ju fortfarande gott om plats kvar :D

fredd
2007-07-15, 02:42
den fristående klumpen är en modul va? och inte en riktig sten?:P

Kjell Fohrman
2007-07-15, 09:33
den fristående klumpen är en modul va? och inte en riktig sten?:P
Jepp och den kommer nog att få förbli där - den är förövrigt utplacerad enligt det gyllene snittet för att skapa balans i akvariet. Dock är det ju än så länge ingen balans direkt efterom det är tomt på högersidan.

morrhoppa
2007-07-15, 12:23
Hmm, det har jag aldrigt tänkt på innan att använda komposition i akvariet (jag är ju lite korkad). Nu fick jag en ide :D

Kjell Fohrman
2007-07-15, 12:48
Hmm, det har jag aldrigt tänkt på innan att använda komposition i akvariet (jag är ju lite korkad). Nu fick jag en ide :D
Jo det är rätt viktigt om det skall bli "vilsamt" för ögat

Kolla t.ex. på de "vågräta" små inbuktningarna i den "stående" stora stenen till vänster - dessa inbuktningar har jag i så hög grad som möjligt försökt anpassa till inbuktningarna i de bägge liggande stenarna till höger om den.
Samma princip med de "lodräta" inbuktningarna i de två liggande stenarna - dessa har jag försökt att få någorlunda så att de motsvarar varandra i de bägge stenarna

Angående gyllene snittet så har du ett bra exempel i nedanstående akvarium (tillhör Jesper Taustrup i Danmark). Här har det upprättstående stenen till höger placerats i det gyllene snittet - hade den inte funnits där så hade inte akvariet alls sett lika trevligt ut

tummen
2007-07-15, 13:57
Får se var dom passar bäst

Nej detta är bara lite stenar jag hade liggande - det finns ju fortfarande gott om plats kvar :D

Men om du sätter dem där de var på bilden så går det väl inte in någon bakgrund, eller var det bara ett test och sedan åker de ut när bakgrunden anlänt?:confused::p:D

Kjell Fohrman
2007-07-15, 14:30
Men om du sätter dem där de var på bilden så går det väl inte in någon bakgrund, eller var det bara ett test och sedan åker de ut när bakgrunden anlänt?:confused::p:D
"bakgrunden" behöver ju inte sitta på bakrutan:D

Fiddan
2007-07-16, 00:36
Kjellan Hur bad du dig åt för att räkna ut med gyllene snittet vart stenen skall stå då?
Gyllene snittet är en spiral som aldrig tar slut va? som även finns med i nästan precis allt tex snäckans skal osv osv?

Nu när du har ett sådant fint kar så måste du ju lägga lite tid på det runtomkring också, du måste ju spika fast lampsladden i taket och vad gör tomten där till vänster :p kan du inte posta en bild på bara han också:)

Kjell Fohrman
2007-07-16, 09:19
Kjellan Hur bad du dig åt för att räkna ut med gyllene snittet vart stenen skall stå då?
Gyllene snittet är en spiral som aldrig tar slut va? som även finns med i nästan precis allt tex snäckans skal osv osv?

Nu när du har ett sådant fint kar så måste du ju lägga lite tid på det runtomkring också, du måste ju spika fast lampsladden i taket och vad gör tomten där till vänster :p kan du inte posta en bild på bara han också:)
Har än så länge inte ställt in stenen exakt (inget är ju limmat än) men gyllenen snittet är ju ca 1/3 in från gaveln. Kommer att räkna ut det mer exakt när det blir dags.

Vad gäller elen så kommer jag nog inte heller att ha eltrådar stickande ut från dosan i taket eller i väggen heller när jag är klar. Belysningen blir det sista jag fixar till när jag vet hur inredningen skall bli.

Det är ingen tomte - det är en fisk. Det syns väl tydligt:D

petnym
2007-07-16, 09:21

Om det gyllene snittet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet) på wikipedia.

defdac
2007-07-16, 10:04
Det är väl egentligen samma med växtakvariet som ingår i etapp 2 - det är egentligen inte alls min grej. Är ändå sugen att prova på lite av de nymodigheter som kommit de senaste åren.

Vad läckert! Är jag lite efter eller är det ovanligt att du startar trådar och visar bilder på dina projekt Kjell? Hursomhelst kommer det blir roligt och spännande att följa!

Kjell Fohrman
2007-07-16, 10:12
Vad läckert! Är jag lite efter eller är det ovanligt att du startar trådar och visar bilder på dina projekt Kjell? Hursomhelst kommer det blir roligt och spännande att följa!
Ja det är ovanligt eftersom jag startar få projekt men å andra sidan så är ju "tyvärr" rätt stora och brukar ta år att genomföra:p så om man vill följa dom så får man ha tålamod:D
Det har jag och dessutom brukar det ändra sig lite under tiden som jag bygger. Köpte t.ex. just in 2 st AN 37 liters nanokar, men funderar istället på att slänga ut ställningen med de riktigt små akvarierna.
När detta projekt är avslutat i sin helhet (inom ett år) så börjar nästa.
Då skall jag bygga till en vinterträdgård på 70 kvm till huset och i den skall jag ha en stor damm på 20-30 kubik - sannolikt blir det med koi.

petnym
2007-07-16, 10:28
Ja, vad hände med "etapp 2" i första inlägget?

Kjell Fohrman
2007-07-16, 10:40
Både saltkaret och växtkaret står fortfarande helt tomma i ställningen - så det lär få bli vinterjobbet (om inte en köksrenovering kommer emellan)eftersom jag räknar med att få klart 3.000 liters nu i höst.
Det finns väl flera saker att skylla på (förutom lathet[:o]) till att det inte blivit av men en har i alla fall varit att strömmen i källaren inte räckte till för fler akvarier - men nu har en elektriker dragit om strömmen i hela huset och då bl.a. dragit fram 2st 15 amperes ledningar till mina akvarier. "Tyvärr" så kopplades då också en jordfelsbrytare in och den envisas med att bryta hela tiden så jag har tillfälligt fått lägga om akvarieelen till ett uttag i mitt garage (där jag inte har jordfelsbrytare). Men problem är till för att lösas.

MagArne
2007-07-19, 15:35
Ajdå, kan ju vara smart att söka upp vad det är som får jordfelsbrytaren att bryta. Du får väl hänga på lite prylar i taget och se när den får för sig att bryta. Men sånt kan vara klurigt, kan ju mycket väl vara en timer som bara bryter 2ggr per dygn. Är ju inte det lättaste att hitta.

tummen
2007-07-21, 15:36
Då skall jag bygga till en vinterträdgård på 70 kvm till huset och i den skall jag ha en stor damm på 20-30 kubik - sannolikt blir det med koi.

...och vilket årtionde räknar du med att vi får se det färdigt?:D
Jag kommer i alla fall gärna förbi NÄR det står klart. KOI är en favorit som jag tyvärr inte kan ha själv just nu.

Kjell Fohrman
2007-07-21, 15:39
...och vilket årtionde räknar du med att vi får se det färdigt?:D
Jag kommer i alla fall gärna förbi NÄR det står klart. KOI är en favorit som jag tyvärr inte kan ha själv just nu.
Det kommer aldrig att bli "klart" - det är ju liksom poängen med det hela att när en sak är klar så drar man igång något nytt:D

Maria - Sjöjungfru
2007-07-23, 00:17
Ja det är ovanligt eftersom jag startar få projekt men å andra sidan så är ju "tyvärr" rätt stora och brukar ta år att genomföra:p så om man vill följa dom så får man ha tålamod:D
Det har jag och dessutom brukar det ändra sig lite under tiden som jag bygger. Köpte t.ex. just in 2 st AN 37 liters nanokar, men funderar istället på att slänga ut ställningen med de riktigt små akvarierna.
Äsch! Du bara drar igång nya projekt för att skjuta upp västingbesök :p men se den gubben går inte, vi kommer i alla fall, i värsta fall får vi väl våldgästa dig *S*

Kjell Fohrman
2007-07-23, 09:18
Äsch! Du bara drar igång nya projekt för att skjuta upp västingbesök :p men se den gubben går inte, vi kommer i alla fall, i värsta fall får vi väl våldgästa dig *S*
Ja jag har ju i alla fall 2 nya nanokar igång - visserligen bara med 1% i vattenvolym mot 3.000 liters - men i alla fall:D

Vad gäller 3.000 liters akvariet så har jag förhoppningsvis en bakgrund färdig om lite drygt 14 dagar, sedan tar det nog 14 dagar att limma dit alla bakgrundsdelar + de tvärgående stagen. Efter detta bör det nog stå 1 månad innan jag fyller med vatten men under den tiden fixar till övrig inredning och belsyning. Sedan börjar jag fylla på med växter och fiskar - så i slutet av hösten så kan det väl vara lämpligt med ett Zoopetklubbvästbesök.
Enda nackdelen med mitt akvarierum är att det är litet och akvariet är stort vilket innebär att det är tämligen trångt om saligheten:p

ansjo
2007-07-23, 11:01
Tror inte det är någon fara, det kommer nog bara ett par stycken som vill se karet;).

Kjell Fohrman
2007-07-23, 11:07
Tror inte det är någon fara, det kommer nog bara ett par stycken som vill se karet;).
Ok - och om jag dessutom inte kommer så finns det tillräckligt med plats:D