handdator

Visa fullständig version : Projekt källarkontor

Sidor : 1 2 3 [4]

c90368
2008-04-18, 20:34
Komposten här är på ungefär 8 kubik så det dröjer nog innan den är full (i alla fall på akvarieväxter)

Med andra ord är det någon i familjen Fohrman som även har ett intresse för trädgård:)

Ibland undrar jag om inte akvarieintresset ofta är kombinerat med ett intresse även för blommor och blad, åtminstonde hos oss som börjar få lite grått vid tinningarna:D

Tenkare
2008-04-18, 20:51
8 kubik! och jag har min på 1 som jag tyckte var stor.
Nåja, Stort akvarie = stor kompost.

Kjell Fohrman
2008-04-18, 20:52
Med andra ord är det någon i familjen Fohrman som även har ett intresse för trädgård:)

Det är i alla fall inte jag;)

Ibland undrar jag om inte akvarieintresset ofta är kombinerat med ett intresse även för blommor och blad, åtminstonde hos oss som börjar få lite grått vid tinningarna:D
I min ålder är jag glad över om det överhuvudtaget finns något hår vid tinningarna - oavsett färg.

c90368
2008-04-18, 22:30
I min ålder är jag glad över om det överhuvudtaget finns något hår vid tinningarna - oavsett färg.

Får nog snart använda din variant och flytta håret till ansiktet, börjar bli tunt där uppe även för mig:(

Men jag tycker det är kul att jobba med de stora grejerna i trädgården, frugan tar hand om finliret med blommor och sånt där:)

Pannecke
2008-04-18, 22:35
Kanske dags att få se lite nya bilder från den "lilla" tanken... ;)

Sultanen
2008-04-18, 23:23
Otroligt vackert!

copella
2008-04-19, 23:53
Byter 20-25% av vattnet varannan vecka.

tack tja det låter lite mindre än 600 till 750 liter;) men det borde ta sin siesta :p att fixa det? En kvart till fjorton dar förstår jag :confused:

rh

Kjell Fohrman
2008-05-31, 16:36
Jag bifogar ett foto på det 900 liters akvarium som jag gjorde för Interzoomässan i Tyskland.

JeBoro
2008-05-31, 22:32
Riktigt snyggt måste jag säga :)

Salta Katten
2008-05-31, 22:54
Snyggt när bakgrunden ser ut att fortsätta upp ur karet så där! Vad är de två borstaktiga sakerna för något?

Kjell Fohrman
2008-05-31, 23:21
Vad är de två borstaktiga sakerna för något?
Finns lite olika åsikter om detta - antingen så är det bananrötter eller bamburötter

c90368
2008-05-31, 23:47
Jag bifogar ett foto på det 900 liters akvarium som jag gjorde för Interzoomässan i Tyskland.

Vad är det för mått på akvariet? Det ser ut att vara litet djup i det.

Min spontana reaktion var nej, det här gillar jag inte. Men efter att ha tittat på bilden ett tag så ändrade jag mig.

Det är snyggt med den oregelbundna botten med stenar av olika storlek och färg. De större stenarna är snygga och rätt placerade. Vad jag saknar är djupet, misstänker att ”kvastarna” bidrar till den minskade djupkänslan och det faktum att det inte finns någon ”linje” av sten eller växter som leder blicken in diagonalt från framkant till baksidan.

Bakgrunden som går upp över akvariet är snyggt och det faktum att det finns grönt även över vattnet förstärker det intrycket.

Mina tankar om djupet skulle förmodligen bli något annorlunda om man såg det live, en bild säger inte allt:)

Guy Palm
2008-06-01, 08:38
Kjell har skrivit info om karet tidigare
Jag har också ett helt annat projekt på gång och jag har satt Sture på Akvarielagret i jobb igen med att limma ett nytt akvarium till mig. Det akvarie, som har måtten 295x60x50 cm, skall jag ställa ut på Interzoomässan i Tyskland i nästa månad. Det lutar åt att det blir ett öppet Sydamerika-strömakvarium med lite blandad kompott. Som bakgrund kommer jag att ha 2 st BTN Tanganyika samt några moduler, vanliga stenar och en del växter. Som belysning kör jag 2 st Aqua Medic-armaturer (med vardera 2 st 150 watt HQI-lampor och 2 st 54 watts T5 rör).
Detta akvarium räknar jag med att kränga direkt efter mässan så att jag slipper att "släpa" hem det igen. Jag lovar att visa lite foton på detta akvarium.

c90368
2008-06-01, 08:55
295 strömakvarie! Då ska det inte vara något djup:D

Kjell Fohrman
2008-06-01, 11:04
295 strömakvarie! Då ska det inte vara något djup:D
Bakgrunderna (2 st 150 cm Tanganyika) var limmade rätt tätt mot bakgrunden så akvariet var rätt brett ändå. Akvariets mått (speciellt längden och den låga höjden) gjorde att man verkligen fick känsla av strömakvarium (på fotot är akvariet "avklippt" ca 15 cm på varje sida).
Bananrötterna hjälpte också till att leda vattnet och fiskarna var väldigt aktiva - jag tror nog att de flesta som besökte mässa blev sugna på att ha ett sådant akvarium hemma (även om man inte hade plats).

TastY
2008-06-01, 12:23
Otroligt fint akvarium du har byggt, är lite sen i tråden men va gör det, fick se allt på en gång :).

Vad har du för värden i det stora karet? Tänkte mest på hur du håller ner PH:t i ett så stort kar, du har väl inte co2? Läst hela tråden och inte sett något sånt :). Vill ha ett stort SA sen, ja det blir inte så stort men stort ska det bli iaf :). Bor i Skåne och vattnet här är inte så lätt att sänka ph på, enligt min erfarenhet då.

Kjell Fohrman
2008-06-01, 14:09
Otroligt fint akvarium du har byggt, är lite sen i tråden men va gör det, fick se allt på en gång :).

Vad har du för värden i det stora karet? Tänkte mest på hur du håller ner PH:t i ett så stort kar, du har väl inte co2? Läst hela tråden och inte sett något sånt :). Vill ha ett stort SA sen, ja det blir inte så stort men stort ska det bli iaf :). Bor i Skåne och vattnet här är inte så lätt att sänka ph på, enligt min erfarenhet då.
Antar att det är mitt eget 3.000 liters du menar.
Vet inte vilket pH jag har (kranvattnet ligger på ca 8,0) men jag kranvattnet har ett lågt KH samtidigt som jag tillsätter lite ek-substrat vid vattenbytena så jag skulle tro att pH ligger precis över 7,0

Tenkare
2008-06-01, 14:47
Fungerade det med hantlar och växter?
Mina hantlar åt upp allt dom kunde.
Var ju iofs VF om det spelar roll.

TastY
2008-06-01, 15:20
Jo det var det stora jag menade, underbart akvarium :): Vad är lite ek-substrat i ett 3000 L? :). Funkar det även med högt KH och DH som jag har? PH ligger på 8,0-8,5 där jag bor.

Kjell Fohrman
2008-06-01, 17:58
Fungerade det med hantlar och växter?
Mina hantlar åt upp allt dom kunde.
Var ju iofs VF om det spelar roll.
Både de VF "hantlarna" (Heros efasciatus från Peru samt tetrorna) nafsade lite på växterna men det var inga större problem.

Kjell Fohrman
2008-06-01, 18:00
Jo det var det stora jag menade, underbart akvarium :): Vad är lite ek-substrat i ett 3000 L? :). Funkar det även med högt KH och DH som jag har? PH ligger på 8,0-8,5 där jag bor.
Mäter inte - men det blir väl någon dl och dessutom några dl med Aqua Medics brunvattenpreparat.
Funkar säkert också med högre KH men då behövs det en större mängd.

Tenkare
2008-06-01, 18:44
Både de VF "hantlarna" (Heros efasciatus från Peru samt tetrorna) nafsade lite på växterna men det var inga större problem.

Så olika det kan vara, mina gick igenom allt. Fanns knappt något grönt kvar. :(

Mamma Mia
2008-06-02, 20:24
Kjell - den där belysningen som "står" ovanpå karen, vad heter det och går det att köpa i Sverige? Jättedyrt? Finns det olika storlekar?

Kjell Fohrman
2008-06-02, 20:33
Det är Aqua Medics belysning och den säljs av Simontorp www.simontorp.se (http://www.simontorp.se) i Sverige.
Jag har för övrigt samma belysning över mitt 3.000 liters.

copella
2008-06-11, 20:28
Hej vill bara få lite nya bilder nu när du har fylt upp komposten och akvariet har vilat lite:) m v h richard

copella
2008-07-18, 22:35
hej igen!

nu har vi väntat på lite upp dateringar så snälla lite fina bilder på "burken"

m v h
richard:D

Kjell Fohrman
2008-07-18, 22:59
Det har inte hänt så mycket utan akvarier rullar på. Fiskarna och växterna frodas.
Igår var jag faktiskt och köpte lite fler fiskar - dels för att köpa in några ytterligare till de jag redan har och dels en ny art.
Så just nu har jag ytterligare 50 kardinaler, 15 Corydoras samt 14 små vildfångade (3-5 cm) Biotodoma wavrini gående i karantänen. Där får de gå ytterligare någon vecka innan de kommer i det stora karet. Skall då också försöka få upp ytterligare ett gäng med rödmunnar.

Samt som sagt då försöka få till några foton också :D

copella
2008-07-19, 12:01
Tack kjell förstod att du nu sitter mest och drömmer framför burken;):D så vi väntar på några fina bilder m v h Richard

Kjell Fohrman
2008-07-19, 12:06
Har väl annars i planerna att bygga om åtminstone 2 av mina långa 100 liters akvarier som nu är indelade i fack. Jag tänkte plocka bort glasen mellan sektionerna och sedan försöka odla några av de små L-malarna i dom akvarierna.

c90368
2008-07-27, 18:10
Hur mår dina Ap?

Har du sett om det blivit några yngel, borde finnas förutsättningar för överlevare i din volym.

Kjell Fohrman
2008-07-27, 18:14
Hur mår dina Ap?

Har du sett om det blivit några yngel, borde finnas förutsättningar för överlevare i din volym.
Har inte sett några yngel i alla fall men det finns ju en del undanskymda vrår - dock så finns det ju även några hundra rovfiskar i akvariet.

c90368
2008-07-27, 18:28
Har inte sett några yngel i alla fall men det finns ju en del undanskymda vrår - dock så finns det ju även några hundra rovfiskar i akvariet.

Snabbt svar:) Undviker även du hettan där ute:confused:

Kjell Fohrman
2008-07-27, 19:04
Snabbt svar:) Undviker även du hettan där ute:confused:
Ja helst, fast har å andra sidan just kollat på fotboll på TV så man kan ju göra annat inomhus också

Kjell Fohrman
2008-07-30, 18:56
Lägger in några foton så att ni ser hur trångst dom har det i 3.000 liters akvariet

TastY
2008-07-30, 20:44
Fin fint :). Vad är det för musslor du har i bakgrunden? Har provat svenska för något år sen, de klara inte tempraturerna :(. Ser lite ut som svenska, bara skal kanske?

Tenkare
2008-07-30, 21:03
Är det matningsbilder eller har dom hittat favoritplatsen?

Kjell Fohrman
2008-07-30, 22:46
Fin fint :). Vad är det för musslor du har i bakgrunden? Har provat svenska för något år sen, de klara inte tempraturerna :(. Ser lite ut som svenska, bara skal kanske?
Det är vanliga svenska flodmusslor - det finns gott om skal (plockar självklart inte levande) som ligger i flodkanten av Säveån där jag bor

Kjell Fohrman
2008-07-30, 22:46
Är det matningsbilder eller har dom hittat favoritplatsen?
Matningsplatsen

c90368
2008-08-25, 14:10
En liten lägesrapport kanske:)

copella
2008-09-18, 20:36
MER BILDER BILDER
NYA BILDER

hur går det och vad har hänt ;)

tack för upp dateringen

m v h
richard:D

Kjell Fohrman
2008-09-18, 21:02
Här har väl inte hänt något direkt.
Jag köpte in några killis på killiauktionen i Köpenhamn i helgen och håller på att fixa till ett nanoakvarium för dom.
Men om detta kommer jag att berätta i en artikel från detta evenmang som lär dyka upp i början av nästa vecka

NIC
2008-11-02, 18:00
Det märks att du gillar slimline Kjell!! :) (vem gör inte det...??)
Gillar balken ovanför karet som är helt inklädd. Inte heller fel att låta modulerna sticka upp ur vattnet, riktigt snyggt!
Inte alls säker på detta men är det en 'E. harbii' i vänster framkant? [:o]

Kjell Fohrman
2008-11-02, 18:13
Inte alls säker på detta men är det en 'E. harbii' i vänster framkant? [:o]
Nej, det är det inte och det kan jag direkt påstå utan att ens ha en susning om vad du frågar efter eftersom jag inte vad E. står för (vet inte ens om det är en växt eller fisk) :p
Antar dock att E. står för Echinodorus och i så fall är det Echinodorus quadricostatus "magdalenensis"

Har för övrigt börjat få lite trådalger i akvarier - inte så jättemycket men tillräckligt för att i alla fall jag retar mig lite på det.
Hade i alla fall Claus Christensen från Tropica på besök igår kväll och fick lite tips. Dock är kanske inte dom bästa tipsen så lämpliga för ertt 3.000 liters akvarium - speciellt om man man är biotopfundamentalist som jag - vill inte ha i siamesiska algätare som ofta tar trådalger, att byta mycket vatten och ofta funkar liksom inte i ett så stor akvarium, också opraktiskt att köra igång CO2.

Dock verkade växterna ha lite mikronäringsbrist så hans förslag var att lägga i växtgödning som inte innehåller kväve/fosfor, samt att minska lite på ljusmängden. Får testa och se hur det funkar.

NIC
2008-11-02, 18:19
Nej, det är det inte och det kan jag direkt påstå utan att ens ha en susning om vad du frågar efter eftersom jag inte vad E. står för (vet inte ens om det är en växt eller fisk) :p
Antar dock att E. står för Echinodorus och i så fall är det Echinodorus quadricostatus "magdalenensis"

Har för övrigt börjat få lite trådalger i akvarier - inte så jättemycket men tillräckligt för att i alla fall jag retar mig lite på det.
Hade i alla fall Claus Christensen från Tropica på besök igår kväll och fick lite tips. Dock är kanske inte dom bästa tipsen så lämpliga för ertt 3.000 liters akvarium - speciellt om man man är biotopfundamentalist som jag - vill inte ha i siamesiska algätare som ofta tar trådalger, att byta mycket vatten och ofta funkar liksom inte i ett så stor akvarium, också opraktiskt att köra igång CO2.

Dock verkade växterna ha lite mikronäringsbrist så hans förslag var att lägga i växtgödning som inte innehåller kväve/fosfor, samt att minska lite på ljusmängden. Får testa och se hur det funkar.
Ja, det är ju sant, [:o] men jag var ganska säker på att du förstod vad jag menade, vilket du också gjorde.;)

MagicFingers
2008-11-05, 23:10
Nej det é helt rätt, sätt INTE ner några siameser, du får ALDRIG ur dom utan att tömma akvariet,,, ..

c90368
2008-11-05, 23:22
Nej det é helt rätt, sätt INTE ner några siameser, du får ALDRIG ur dom utan att tömma akvariet,,, ..

Hehehe, tänkte att de där dumma firrarna går ju hur lätt som helst att locka med mat, de är ju matvrak av guds nåde:)

Yes, den första simmade rätt in i håven med räkmix!

För att få ut de andra tre fick jag riva hela inredningen, i ett 400 liters!

Men i 3000 liter går det väl att använda trål?

Nina82
2008-11-05, 23:27
Ha, ha.. Två av våra fem Siameser har fortfarande psykiska problem efter flytten i somras [:o]. Räcker man gör vattenbyte eller rör sig snabbt vid akvariet för att de ska sticka in huvudet i en växt och bli alldeles bleka :p
Arma stackare [:o]:D

c90368
2008-11-05, 23:52

Även om man är expert och har en 24 meters tradare med erfarenhet bakom sig så har du kanske inte varit med om alla varianter.

Jag är en jordnära person, som du kanske redan listat ut på forumet, som inte i första hand provar på olika medel för att lösa problem med vatten eller alger.

När jag hade problem med trådalger löste jag det med att utöka filtervolymen, införskaffa 8 st Kullii ålar som rotar runt i alla skrymslen efter mat och mer ljus.

Mer ljus lär väl inte vara ett alternativ för dig, knappas heller mer filtervolym. Så då återstår städare och större vattenbyten. Snäckor kan kanske vara ett alternativ, de finns ju faktiskt i biotopen.

Inte för att vara sarkastisk på något sätt, men jag tänkte på detta när du startade ditt jätteakvarium att det brukar vara svårt att hålla dessa stora SA akvarium snygga i längden. Hoppades på att du skulle bevisa motsatsen, det hoppet har inte försvunnit men ett faktum är att i ett stort akvarium visar sig missförhållanden långsamt och korrigeringar tar ännu längre tid.

Kjell Fohrman
2008-11-06, 09:53
Även om man är expert och har en 24 meters tradare med erfarenhet bakom sig så har du kanske inte varit med om alla varianter.

Jag är en jordnära person, som du kanske redan listat ut på forumet, som inte i första hand provar på olika medel för att lösa problem med vatten eller alger.

När jag hade problem med trådalger löste jag det med att utöka filtervolymen, införskaffa 8 st Kullii ålar som rotar runt i alla skrymslen efter mat och mer ljus.

Mer ljus lär väl inte vara ett alternativ för dig, knappas heller mer filtervolym. Så då återstår städare och större vattenbyten. Snäckor kan kanske vara ett alternativ, de finns ju faktiskt i biotopen.

Inte för att vara sarkastisk på något sätt, men jag tänkte på detta när du startade ditt jätteakvarium att det brukar vara svårt att hålla dessa stora SA akvarium snygga i längden. Hoppades på att du skulle bevisa motsatsen, det hoppet har inte försvunnit men ett faktum är att i ett stort akvarium visar sig missförhållanden långsamt och korrigeringar tar ännu längre tid.
Nåväl nog är akvariet fortfarande rätt snyggt;)

Självklart vore större vattenbyten att föredra menm det faller av ekonomiska, arbetsmässiga och miljämässiga skäl.

Filtervolymen är nog redan ca. ca. 200 liter eller något sådant så den är faktiskt rätt stor.

"Städare" kan jag tänka mig men det finns väldigt lite räkor från sydamerika i handeln, snäckor lär snabbt krypa ut ur akvariet.

Eftersom växterna visade tecken på micronäringsbrist så tycker inte jag att det är något större fel i att tillsätta micronäringsämnen. Om växterna växer bättre så konkurrerar de ut algerna.

hambli
2008-11-06, 13:30
jag vet inte om jag har missat det, men det skulle vara kul att se en ny bild på hela akvariumet som det ser ut idag.

TastY
2008-11-24, 20:44
Ja upp med lite bilder :)

Kjell Fohrman
2008-11-24, 20:48
Blir kanske en del sådana eftersom Zoopetklubbväst har glöggfest här den första lördagen i december

TastY
2008-11-24, 21:27
Gott :)

Tougaye
2008-12-07, 14:57
:)Blir kanske en del sådana eftersom Zoopetklubbväst har glöggfest här den första lördagen i december
lördag va igår nu vill vi se bilder .Från glögg festen:)

Kjell Fohrman
2008-12-07, 16:09
:)
lördag va igår nu vill vi se bilder .Från glögg festen:)
Jag tog inga bilder alls - lite svårt att fota samtidigt som man använder kryckor.

Nocturna
2008-12-07, 21:10
Ujujuj nu märks det att man varit borta från zoopet alldelles för länge lite sent men det blev ju riktigt bra det här Kjell :D grattis

Markus1984
2008-12-08, 15:13
Denna tråd hade jag missat, men det är väl tur det för jag är ung och otålig!

Fruktansvärt läckert akvarium..

(Efter denna projekt-tråd känns det meningslöst att följa upp mina pytte projekt i en tråd;P )

Kjell Fohrman
2008-12-08, 15:18
(Efter denna projekt-tråd känns det meningslöst att följa upp mina pytte projekt i en tråd;P )
Pyttsan - jag har just kört igång ett "Ikea-vas-akvarium" efter inspiration från Patrik Steen så det är fortfarande precis lika kul med nya projekt - stora som små - kom ihåg att det är inte storleken som är det viktiga;)

ansjo
2008-12-08, 18:49
kom ihåg att det är inte storleken som är det viktiga;)
Är det säkert:p?

NIC
2008-12-09, 10:32
Är det säkert:p?
Jag har hört att det handlar om meter/sekund. :p

Gaffel
2008-12-09, 14:23
Har du sett någon effekt av dom 1,5 liter Easy Carbo du köpte på plantagen Kjell?