handdator

Visa fullständig version : Projekt källarkontor

Sidor : 1 2 [3] 4

Kjell Fohrman
2007-12-12, 13:01
Dagsrapport - jag körde ner vattenberedningspreparat och bakteriekultur i akvariet igår samtdigit med fiskarna så idag är det ännu molnigare i akvariet.
Sedan stimmar ju alla 300 rödmunnarna så förbaskat fram och tillbaka efter framrutan att det gör det ännu svårare att se in i akvariet:p
Fiskarna verkar dock må väl och jag har bara sett 1 döing ännu (1 bilbuk).
Jag ser dock inte till en enda av vare sig Nannacarorna eller Rineloricarorna i akvariet.

Själv har jag roat mig med att bygga en "balk" av Slimline som skall täcka elkablarna i taket. Det funkade bra men som vanligt klantade jag till det och skar mig rätt rejält i ena fingret och det blöder fortfarande en hel del trots att det var nästa 2 timmar sedan.

Maria - Sjöjungfru
2007-12-12, 13:25
Det funkade bra men som vanligt klantade jag till det och skar mig rätt rejält i ena fingret och det blöder fortfarande en hel del trots att det var nästa 2 timmar sedan.
Det var la enna dumt gjort, tur att du har profession på nära håll :p

Mamma Mia
2007-12-12, 13:37
wow - jag kan inte ens TÄNKA mig hur 300 rödmunstetror ser ut tillsammans... söndag morgon hänger jag i den här tråden och förväntar mig bilder!!! :D

Raskens
2007-12-12, 15:07
Ibland är det inte bra att jobba på egen HAND.:D
Agneta

admin
2007-12-12, 15:21
Det är en order att ta med sig kameror och fota på lördag. Kjell verkar ju inte få till något.... och grumlingen måste lagt sig till dess.

Kjell Fohrman
2007-12-12, 15:31
Det är en order att ta med sig kameror och fota på lördag. Kjell verkar ju inte få till något.... och grumlingen måste lagt sig till dess.
Ja ha då och vem var det som råkade ha vägarna förbi igår och själv inte tog ett endaste litet foto:p

Kjell Fohrman
2007-12-12, 15:33
Ibland är det inte bra att jobba på egen HAND.:D
Agneta Så sant som det är sagt[:o]

Det var la enna dumt gjort, tur att du har profession på nära håll :p
ja, och det verkar behövs. Det rinner fortfarande

Kensa
2007-12-12, 15:35
vet i katten om det är så bra för folkhälsan om det läggs upp bilder.;)

jag menar, det kommer förmodligen att bli ett "vill ha begär" hos mååååånga i det här landet. Vilket i sin tur ger upphov till diverse gräl därhemma. Typ vad som skall prioriteras, ett kar på 2-3-4000 liter eller laga taket när det regnar in.....;););););););););)

admin
2007-12-12, 15:40
Fick inte fram kameran pga chocken. Har aldrig förr sett så många kvadrat med fiskpåsar. Hela ytan var ju full.

Hur koppade du in dem?

Kjell Fohrman
2007-12-12, 15:45
Hur koppade du in dem?
Väldigt snabbt, men hade ställt in pH innan och det var en kort packtid så tempen var rätt identisk också så det var säkert OK.

Kensa
2007-12-12, 15:52
undrar om dom blev förvirrade.....gå från ett par liter i påsen till vääääldigt många fler liter att snurra runt på.....

ansjo
2007-12-12, 16:13
Är det inte risk att bilbukarna hoppar ur karet då du kör med öppet kar?
Eller om de är så väldresserade att de stannar under vattenytan så vill jag gärna ha reda på hur du dresserat dem;).

Mamma Mia
2007-12-12, 16:17
Hoppas du tog bilder på alla påsarna oxå!

PS! Ett önskemål från mig: en artikel med alla bilder samlade? Skulle visa en tjej på jobbet, det blev ett fasligt bläddrande ... snälla? [:X]

Raskens
2007-12-12, 17:59
jag menar, det kommer förmodligen att bli ett "vill ha begär" hos mååååånga i det här landet. Vilket i sin tur ger upphov till diverse gräl därhemma. Typ vad som skall prioriteras, ett kar på 2-3-4000 liter eller laga taket när det regnar in

Bara att sätta nanokarett under läckaget.:p
Agneta

Patrik Steen
2007-12-12, 18:25
Är det inte risk att bilbukarna hoppar ur karet då du kör med öppet kar?
Eller om de är så väldresserade att de stannar under vattenytan så vill jag gärna ha reda på hur du dresserat dem;).Mina tre bilbukar hoppade ut ur en cm lång springa på ovansidan där täckglaset inte täckte,men kjells tröttnar flyga ut innan dem kommer äns till kanten på karet det är väl nån meter.:D

foxmeister
2007-12-12, 19:09
väntar ivrigt på fler bilder:)

Tenkare
2007-12-12, 19:28
Själv så lyckades jag göra av med 15+ bilbukar på mindre än ett år. Dom hittar varje liten springa.
Men har du katt så blir den säkert glad, vår verkade vara det iaf.

Maria - Sjöjungfru
2007-12-12, 21:30
Men har du katt så blir den säkert glad, vår verkade vara det iaf.
Det har han :)

ansjo
2007-12-12, 22:57
Det har han :)
Har jag?
Ser du inte skillnad mellan hund och katt;)? Eller var det kattan du menade:p?
Jag skulle gärna vilja ha bilbukar igen, men eftersom jag har öppet kar och har haft dessa Houdinifiskar tidigare så vet jag var man får leta efter dem om man inte ser alla som man köpt:(...

fredd
2007-12-12, 23:32
tror hon mena Kjell?

Kjell Fohrman
2007-12-12, 23:34
Har jag?
Nej, men jag har och det var nog mig Maria avsåg;)

ansjo
2007-12-12, 23:44
Nej, men jag har och det var nog mig Maria avsåg;)
Aha, då var den frågan löst:p! Trodde annars att det var dags för nya glasögon til mig om jag inte sett att det gått en katt och svansat runt hemma;).

JLi
2007-12-13, 09:13
jag menar, det kommer förmodligen att bli ett "vill ha begär" hos mååååånga i det här landet. Vilket i sin tur ger upphov till diverse gräl därhemma. Typ vad som skall prioriteras, ett kar på 2-3-4000 liter eller laga taket när det regnar in

Bara att sätta nanokarett under läckaget.:p
Agneta

Lättlöst problem. Lägg akvariet under läckan där det regnar in så löser sig vattetbyten på samma gång.

admin
2007-12-13, 11:05
Har grumlingen försvunnit idag? Det är väl vidvinkeln som gäller?

Kjell Fohrman
2007-12-13, 11:23
Har grumlingen försvunnit idag? Det är väl vidvinkeln som gäller?
Nej, och den lär nog bli kvar en bra tid till.

JEK
2007-12-13, 12:09
Nej, och den lär nog bli kvar en bra tid till.

Går det inte att filtrera med diatom filter eller nått för att få bort det?

admin
2007-12-13, 12:32
Sätt på ett filter på din Nikon. De borde ha ett antigrumlingsfilter ;-)

Kjell Fohrman
2007-12-13, 14:20
Går det inte att filtrera med diatom filter eller nått för att få bort det?
Jodå det går säkert, men varför lägga flera hundra på det, det försvinner ju ändå så småningom;)
Billigare är i och för sig ett klumpmedel men också det är en lite onödig utgift:D

JEK
2007-12-13, 15:08
Ja, för fiskarna spelar det ingen roll, dom njuter säkert din "vitvattensbiotop":D

Kjell Fohrman
2007-12-13, 15:26
Ja, för fiskarna spelar det ingen roll, dom njuter säkert din "vitvattensbiotop":D
Har döpt om det nu till en "Londonbiotop":D

JEK
2007-12-13, 15:29
Vad är det egentligen som gör vattnet dimmigt i nystartade kar? Smuts från sanden eller?

Kjell Fohrman
2007-12-13, 16:18
Vad är det egentligen som gör vattnet dimmigt i nystartade kar? Smuts från sanden eller?
Nja det är nog olika men oftast är det nog sanden, en snabb uppstart kan också ge en viss grumling, övergödning (stenullen till växterna). för mycket bakteriekultur etc etc.
I detta fall beror det nog främst på den orsak jag nämnt tidigare. Det var när jätteväxten flöt upp och jag fick dyka i och plantera om den. Då lösgjordes mycket av den bottegödning jag lagt i för växterna och dessutom så rördes sanden upp och eftersom den inte var tillräckligt bra tvättad så kom skit ut i vattnet.

Koi-fantast
2007-12-13, 16:41
jag fick dyka i

:-) Du kanske var lite skitig.. ;-) Tur att du inte har haj eller pirajor för då är det nog flytväxter som gäller i ett så stort akvarium..

addo
2007-12-13, 20:12
Du kanske var lite skitig..

ASG! Ja vill oxå se bilder Kjell.

tummen
2007-12-15, 11:09
Jag ser fram emot bilderna om några timmar.:p
Vad blir det mer för fiskar nu när du mjukstartat så lugnt, det måste ju finnas mycket plats kvar......?[:o]:p;):D:)

MaxB
2007-12-15, 18:18
Ett Otroligt Stort TACK och ett knänosande djupt bock till Kjell med Fru och ALLA ni andra för en HELT FANTASTISK Zoppet-träff idag!!!:)

Vilken god glögg och vilka fantastiska bakverk, godisar och pepparkakor med ädelost, Ja Jösses säger jag bara!

...och just det ja, det var ju ett akvarium också... Jag är iallafall mållös - HELT OTROLIGT - MÅSTE SES. Det var något av det häftigaste, snyggaste och mäktigaste jag sett någon gång!
Åter igen, Stort TACK!:)

Kjell Fohrman
2007-12-15, 18:20
Några foton på "akvariet" finns att kolla på i "västtråden" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=273

Dysnomia
2007-12-15, 18:26
:p
Jag gick på den iaf....

Eurydike
2007-12-15, 18:31
Några foton på "akvariet" finns att kolla på i "västtråden" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=273
Vad rolig man kan vara då...:D

c90368
2007-12-15, 19:07
Så är det väl tänkt och det kan väl också bli något mini-Zoopetvästmöte här när allt är klart (en vacker dag blir det säkert det). Minimöte lär det bli för rummet är bara lite drygt 15 kvm och då står det även en soffa och ett bord där.

Ovanstående citat är från 2005-09-23.

Visst är det häftigt med långa projekt där målet är klart från början och att de genomförs trotts den långa ledtiden.

Synd att man bor i fel del av landet för att kunna delta i mötet:( Men det kanske finns någon chans i framtiden att våldgästa:confused:

cobra
2007-12-15, 19:07
Grymaste kar jag har sett...:)

fredd
2007-12-15, 19:09
tusen tack för att vi fick komma och kika Kjell! Helt underbart.
Var skit kul att få träffa alla, och nu har man ett ansiktet bakom alla namnen här på zoopet:).
Tyvärr var det väl bara Kjell som tog kort, om jag inte minns fel så blev det väl bara 2 kort? hehe

JEK
2007-12-15, 19:12
Nu får du allt lägga upp lite kort på karet Kjell (utan en massa folk framför:D).;)

Mamma Mia
2007-12-15, 19:15
Ja det där var riktigt elakt - du sa säkert till dem att skockas framför kameran :p Film och/eller bilder NUU - måste få se hur 300 rödmunstetror ser ut...

Lasse
2007-12-15, 19:24
Ja det var en bra samling av folk att beskåda detta kar. Det var ju bara synd att det elektromagnetiska fältet från den häftiga belysningen gjorde att inga elektroniska kameror fungerade efter Kjell tagit samlingsbilderna. Som tur var det ju några som hade med sig gamla hederliga mekaniska kameror så om jag fattade rätt så skulle det med lite tur finnas framme bilder på julafton, att framkalla film tar ju lite tid. Ni som var där - visst var de nya smyckettertrorna något i hästväg och växtligheten har ju redan kommit igång.

Tack Kjell och Hjördis för titten (och tilltugget)

MVH Lasse

Guy Palm
2007-12-15, 20:22
Wow, säger jag bara vilken syn att se alla dessa rödmunnar, och pansarmalarna. Närmare ett stycke Amazonas kan man inte komma. När man sedan får syn på smycketetrorna och alla andra doldisar blir man lycklig. Tråkigt det här med kamerorna men tids nog blir det nog några bilder. Tack Kjell och Hjördis för supergott fika. Tack alla ni andra som var där för en lyckad Zoopet glöggeftermiddag.

MaxB
2007-12-15, 20:41
Jag hade ju med mig min gamla säkra Super-8 kamera - så det finns rörliga bilder så småningom när framkallningen är klar - måste bara först klippa och redigera rullen - där finns nämligen ett par "naturscener" från sovrummet här hemma... aktiviteterna skulle i och för sig få plats inuti karet så... kanske de kan platsa i filmen ändå...?

Kjell Fohrman
2007-12-15, 21:15
Nu får du allt lägga upp lite kort på karet Kjell (utan en massa folk framför:D).;)
Sorry, men som sagt jag hade ju inte tid att fota eftersom alla skulle diskutera fiskar, glögg och Tysklandsresa och när jag fotade så var det som sagt fullt framför karet
Trodde att alla andra skulle fota, men det verkar ju inte så;)

JEK
2007-12-15, 21:25
Du får du väl gå ner i källaren och fota nu Kjell;) Jag tror inte karet har sprungit iväg:D

Guy Palm
2007-12-15, 21:30
Tror att timern har slagit av ljuset vid det här laget.

Guy Palm
2007-12-15, 21:42
På begäran kommer det lite fler bilder från glöggeftermiddagen.
Bild 1 = Rödmunstetra
Bild 2 = Blå IFK-Fisk
Bild 3 = Svenska mästarna

axeisi
2007-12-15, 21:55
Vill se BILDER nu :)

JEK
2007-12-15, 22:01
Guy: Vill se bilder på dom 299 andra rödmunstetror också:D

Patrik Steen
2007-12-15, 22:11
På begäran kommer det lite fler bilder från glöggeftermiddagen.
Bild 1 = Rödmunstetra
Bild 2 = Blå IFK-Fisk
Bild 3 = Svenska mästarnaDem bilderna kan inte ha kommit ifrån Kjell i alla fall,det tog man redan i det sista av dem:D

staan
2007-12-15, 22:59
Underbart att se att det blev någon bild på rödmunnarna iallafall även om dom 299 i karet var något snyggare så är detta något.

Zone
2007-12-15, 23:30
Jag får också tacka Kjell med fru och alla västingar för en väldigt trevlig dag ... och akvariet, ja vad ska man säga! Jag är helt mållös över dess prakt[:-9]...

JLi
2007-12-16, 01:38
Imponerande. Man ser ju inte så mycket av akvariet men man får en uppfattning om storleken. Arrangemanget runt och ovanför akvariet är smakfullt (liknar slimline). Det är förmodligen första (och kanske sista) gången i mitt långa liv som jag önskar att jag bodde i södra Sverige i stället för södra Finland.

yllekanin
2007-12-16, 03:53
Kjell, en liten film vore jättetrevligt;)
En sådan där film med trevlig musik som man kan stoppa in i dvd'n och så har man ett eget stort akvarium i sitt vardagsrum, lite så tänker jag:)
Fast jag nöjer mig med ett helt vanligt videoklipp, faktiskt.

Någon kanske råkar ha en videokamera som kan spela in med bra kvalité?

Guy Palm
2007-12-16, 07:04
Dem bilderna kan inte ha kommit ifrån Kjell i alla fall,det tog man redan i det sista av dem:D
Jodå bilderna är från glöggträffen men det var Kjells fru (Hjördis) som hade arrangerat vimplarna. Elfsborgs vimpel slokade mycket och kom inte med på bild :D

Patrik Steen
2007-12-16, 07:17
En liten fråga Kjell vad gör du med all fukt som bildas och om du nu inte har täckglas så måste det vara en del.

Patrik Steen
2007-12-16, 07:19
Jodå bilderna är från glöggträffen men det var Kjells fru (Hjördis) som hade arrangerat vimplarna. Elfsborgs vimpel slokade mycket och kom inte med på bild :DJa det stämmer nu när du säger det;)

Mamma Mia
2007-12-16, 09:51
Anar jag en konspiration här?! Det kan ju inte vara möjligt att det inte gick att fota karet pga strålning?!

cobra
2007-12-16, 10:04
Jo det stämmer med strålningen. EMF värdet var på 0,64 µT (MicroTesla) vilket slår ut all digital utrustning.

Kjell Fohrman
2007-12-16, 10:15
Jo det stämmer med strålningen. EMF värdet var på 0,64 µT (MicroTesla) vilket slår ut all digital utrustning.
Men som jag sa - jag har ju ränkt att sätta upp ett svart skynke i taket som man kan rulla ner framför belysningen när man skall fota.
Detta kommer att vara fixat till nästa Zoopetvästträff

JEK
2007-12-16, 14:07
hmm... Så det blir inga bilder idag heller altså?

Mamma Mia
2007-12-16, 14:18
USCH så besviken jag blir :( .....

JEK
2007-12-16, 14:25
Jag med:( Jag kommer att lämna zoopet i protest om du inte fixar fram bilder lite snabbt! Hmm... Det var kanske inte något effektivt hot;):D
Eller kanske är det så att du inte har haft råd at köpa några fiskar än och har mutat västgänget med pepparkakor för att dom inte ska säga nått...:D

(ovanstående är et skämt om någon inte skulle förstå det)

Lasse
2007-12-16, 16:07
Det sista jag hörde nu var att filmlabbet möjligtvis får iväg bilderna på torsdag - GBG på fredag och så skall de skannas in - nja julafton blir det nog, kanske tidigt men det dröjer nog så länge ändå. Förstår din förtvivlan Kjaer men det är så med det moderna samhället - krånglar det så krånglar det.

MVH Lasse

JEK
2007-12-16, 16:14
Nja, förtvivlat är jag inte. Har beställt ett 325 liter för några månader sen och det har fortfarande inte kommit så jag är van att vänta:D

Blir ju desto mer kul att se bilderna när dom äntligen kommer!

Koi-fantast
2007-12-17, 22:34
Jag vill ha mera bilder! :-) Av det lilla jag såg på bilderna så verkar du fått till det riktigt bra! Jag vill få inspiration! Jag har kommit igång med mitt projekt vardagsrum. Tapeterna är borta, så det återstår en hel del jobb med spackel etc..

tummen
2007-12-19, 13:49
Imponerande. Man ser ju inte så mycket av akvariet men man får en uppfattning om storleken. Arrangemanget runt och ovanför akvariet är smakfullt (liknar slimline). Det är förmodligen första (och kanske sista) gången i mitt långa liv som jag önskar att jag bodde i södra Sverige i stället för södra Finland.

Man kan ju åka på semester......:p

tummen
2007-12-19, 13:51
....och jag hoppas också på att kjell kan gå ner och fota lite så man får se mer.....

JEK
2007-12-19, 13:58
Har grumlingen försvunnit än?

Kjell Fohrman
2007-12-19, 14:32
Har grumlingen försvunnit än?
Jepp, i det närmaste, men nu är jag fullt upptagen med att översätta en bok så det blir ingen tid alls över för fotande.

JEK
2007-12-19, 14:38
Okej, får man fråga vad det är för en bok eller är det hemligt?

[lum]
2007-12-19, 14:53
Kan det vara om L-malar? Hoppas det iaf!

Guy Palm
2007-12-19, 15:28
;1062701']Kan det vara om L-malar? Hoppas det iaf!
Se vad mycket du missar om du inte läser startsidan
http://zoopet.com/erbjudande/erbjudande.php?NR=5

[lum]
2007-12-19, 15:47
Vem sa att jag inte har läst den?;)

Eftersom boken kommer i slutet a feb 08 så kan det ju troligt vara den.

fredd
2007-12-19, 20:18
har för mig han presenterade den boken hemma hos Mats, när zoopetväst hade en liten träff där.
rätta mig om jag har fel.

Robin_Hedstrom
2007-12-19, 22:54
Usch, det är riktigt jobbigt att inte få se hur det ser ut. Jag är otroligt nyfiken! Det glädjer mig verkligen att det inte blev något afrikanskt kar med Tanganyika eller Malawi. Det finns på tok för många sådana kar idag. ;)

MaxB
2007-12-20, 09:42
Usch, det är riktigt jobbigt att inte få se hur det ser ut. Jag är otroligt nyfiken! Det glädjer mig verkligen att det inte blev något afrikanskt kar med Tanganyika eller Malawi. Det finns på tok för många sådana kar idag. ;)

:)

En liten Julsång!
Hej Akvarister
Melodi; Hej Tomtegubbar

Hej Akvarister, putsa glasen och låt oss njuta av karen
Hej Akvarister, sänk nitriten med sodavatten från baren

Malawikar o SA-kar och Tanganyika går också bra

Hej Akvarister, rensa filtren och låt oss dricka ur sumpen
Hej Akvarister, tänd nu ljusen och hämta luft ifrån pumpen

En Grottekung, en Kardinal och små ”prinsessor” som går på Bal

(Notering; ”Grottkungen” är en Malawiciklid)

Mamma Mia
2007-12-20, 09:52
Den var bra! :D :D

Kensa
2007-12-20, 10:01
Jepp, i det närmaste, men nu är jag fullt upptagen med att översätta en bok så det blir ingen tid alls över för fotande.

det kan man förstå......

Tålamod......tålamod......

fredd
2007-12-20, 11:08
:)

En liten Julsång!
Hej Akvarister
Melodi; Hej Tomtegubbar

Hej Akvarister, sänk nitriten med sodavatten från baren

Malawikar o SA-kar och Tanganyika går också bra

Hej Akvarister, tänd nu ljusen och hämta luft ifrån pumpen

En Grottekung, en Kardinal och små ”prinsessor” som går på Bal

(Notering; ”Grottkungen” är en Malawiciklid)

haha härligt Mats!:D

Lasse
2007-12-20, 13:11
Nu får du spela in den låten MaxB, med fullt gitarrsolo, fuzzbox och whawhapedal. Hitta lämplig sångare/sångerska så blir det en hitt - kör lite åt Black Ingvarhållet :)

Edit: Black Ingvar - en sorgligt bortglömd storhet från Göteborg.

MVH Lasse

ize
2007-12-20, 13:16
Lysande Max B!

MaxB
2007-12-20, 13:22
Nu får du spela in den låten MaxB, med fullt gitarrsolo, fuzzbox och whawhapedal. Hitta lämplig sångare/sångerska så blir det en hitt - kör lite åt Black Ingvarhållet :)

Edit: Black Ingvar - en sorgligt bortglömd storhet från Göteborg.

MVH Lasse

Haha:D jag sitter redan och spinner på fler Zoopet-Christmas-Carols...

Black Ingvars ja... Faktum är att dom håller på fortfarande - inte lika mycket och intensivt som förr, men ändå.
Jag brukar vara gitarr-stand in i Black Ingvars, åt "odågan" Tengby, när han får för sig att dubbelboka sig på andra speljobb - typ Lundell och sådana boys...
Det är ett formidabelt kul gäng att lira och umgås med!:)

Fuzzpedalen och wah-wah-pedalen är framplockad! Undrar om inte Guy Palm skall få damma av sin Hagströmbas och lägga ett par sköna basgångar också...?

Trollsvans
2007-12-20, 15:23
Nån gång i en avlägsen framtid har jag lärt mig att spela Hej Tomtegubbar på säckpipa, då kan ni få skråla den sången hela bunten medans jag står och blåser i min yl-påse.

Sen vete fan om jag tänker dricka ur någon sump, men så är jag kräsen med sånt... Men jag kan titta på när ni andra gör det.
Blir det simtävling i Kjells balja sen, när alla är fulla som sälar på nitrit och filtergojs? :p

axeisi
2007-12-20, 15:32
när kommer bilderna då :(::

petnym
2007-12-20, 15:44
Jag tycker nog att Kjell borde behöva en timmes paus i allt skrivande...

MaxB
2007-12-20, 18:10
när kommer bilderna då :(::

Vi kan sjunga så länge...:D

En julsång till

Nu kläckas tusen Julle-ägg
Melodi: Nu tändas tusen juleljus

Nu kläckas tusen Julle-ägg
I grottans mörka bo
Och Tomten med Ancistrus-skägg
Får ingen lugn och ro

O´ över siliconets fog
Hörs Zoopet skrika; Ack!
Att dämpa Herren Kjelles stön
När kameralinsen sprack

Jo, bilder kommer säkert snart
När Tomten har gjort sitt
Det kommer att bli underbart
När Zoopet får en titt

Ja, tetror där i hundratal
Syns simma fram och bak
En Dvärgciklid och Pansarmal
Har Kjelle valt med smak

Raskens
2007-12-20, 18:13
Mycket bra:D
Agneta

Guy Palm
2007-12-20, 18:17
MaxB, jag kanske är gammalmodig av mig, men vad har julsånger med Kjells projekt att göra ? Är det inte bättre att starta en egen tråd om detta,
Jag kommer att följa den med största intresse. Jag skall börja öva på basgångar säger Guy som just nu lkyssnar på en superbasist, Jack Bruce i Cream

Kjell Fohrman
2007-12-20, 18:18
Fantastiska sånger du får ihop MaxB:D

Kjell Fohrman
2007-12-20, 18:19
MaxB, jag kanske är gammalmodig av mig, men vad har julsånger med Kjells projekt att göra ? Är det inte bättre att starta en egen tråd om detta,
Jag kommer att följa den med största intresse. Jag skall börja öva på basgångar säger Guy som just nu lkyssnar på en superbasist, Jack Bruce i Cream
Det får bli beskrivande sånger istället för foton;)
Är det för övrigt inte någon som hunnit få tillbaka fotona som lämnades in för kopiering:p

MaxB
2007-12-20, 22:04
Ähuuumm, klart som Kjelles 3 000-liters-kars-vatten kan man starta en ny tråd med lite roliga julsånger...

Jag fick ett mejl från Photo-(not-so)-Quick och dom sa att vissa av bilderna faktiskt rörde på sig...
Skall inte DET bli spännande... så säg?

MaxB
2007-12-20, 22:06

Jack is the Man, Guy... Dude!:)

Kjell Fohrman
2007-12-20, 22:08
Jag fick ett mejl från Photo-(not-so)-Quick och dom sa att vissa av bilderna faktiskt rörde på sig...
Skall inte DET bli spännande... så säg?
Jepp väldigt spännande:p

Guy Palm
2007-12-21, 04:56
Här kommer en 1:a bild där ni kan se storleken på karet. Inte alls det lättaste att fotografera i det utrymmet med en massa folk i rörelse

Patrik Steen
2007-12-21, 06:44
Verkligen robusta tvärstag det kan nog behövas.Hur gör du med fuktan som bildas nu när du kör utan täckglas Kjell eller du har nån slags fläkt som suger hela tiden.

drd
2007-12-21, 07:51

Hoppas det går att välja denna som pris i kommande fototävlingar då jag har alla andra i btn serien :D

Kjell Fohrman
2007-12-21, 08:52
Hur gör du med fuktan som bildas nu när du kör utan täckglas Kjell eller du har nån slags fläkt som suger hela tiden.
Jag kör med en hyfsat rejäl luftavfuktare och det verkar funka utan problem

battalionP
2007-12-21, 13:40
Hoppas det går att välja denna som pris i kommande fototävlingar då jag har alla andra i btn serien :D

Haha snacka om självsäker;)
Och med all rätt ska tilläggas!

Vilka är det på guys bild? Vore kul att ha ett ansikte att sätta till profilerna:)

/Hans

Patrik Steen
2007-12-21, 14:01
Jag kör med en hyfsat rejäl luftavfuktare och det verkar funka utan problemDå funkar det nog fint som du beskriver för att hålla det borta,för det blir nog några liter per dygn skulle jag tro.

Kjell Fohrman
2007-12-21, 14:09
Då funkar det nog fint som du beskriver för att hålla det borta,för det blir nog några liter per dygn skulle jag tro.
5 liter

Kjell Fohrman
2007-12-21, 14:11
Vilka är det på guys bild? Vore kul att ha ett ansikte att sätta till profilerna:)

/Hans
Undertecknad vid akvariet
Övriga framifrån - 1, 2 och 3 Raskens, 4 ansjo, 5 staan

fredd
2007-12-21, 19:38
har också lite bilder på lite folk:p

Koi-fantast
2007-12-21, 20:00
Äntligen bilder!! Varför vill jag bara se mer och mer?? :-)

När jag ser tvärstagen så undrar jag hur du har beräknat antal och dimensioner på dessa? När man följer akvarietabeller på glas så antar jag att dessa är utan tvärstag. Så, med tvärstag borde marginalerna öka. Är det så?

cobra
2007-12-21, 21:43
Här ser man tvärstagen...

petnym
2007-12-21, 22:15
Var det inte någon som fick med rödmunstetrorna på bild??? Kjell har 300 rödmunstetror och inte en enda kom med på bild?

cobra
2007-12-21, 22:18
Du ser ju hur mörkt vattnet är i hans kar, man ser inte en ända fisk som hade pannlampa...

c90368
2007-12-21, 23:35
Jag tror att Kjell har en julklapp till oss:D

fredd
2007-12-23, 17:52
har glömt av att fråga en grej Kjell, vad hette dom räkorna du hade i ett mindre kar? Dom med rätt stora klor (för att vara räkor). Dom som gömde sig :)

Lasse
2007-12-23, 18:12
har glömt av att fråga en grej Kjell, vad hette dom räkorna du hade i ett mindre kar? Dom med rätt stora klor (för att vara räkor). Dom som gömde sig :)

Jag tror det är en art från släktet Macrobrachium. Troligtvis Macrobrachium rosenbergii De blir rätt så stora (10 - 20 cm i kroppsstorlek och ändå större. hört talas om exemplar på upp emot 0,8 kg)

MVH Lasse

Kjell Fohrman
2007-12-23, 19:11
Den är inte artbestämd ännu, men den har sålts under namnet Macrobrachium sp. "Celebes"

fredd
2007-12-23, 20:43
okej okej! tack:)

Guy Palm
2007-12-24, 11:03
Först vill jag tala om att det var inte alls lätt att fotografera Kjells akvarium. Trångt, mycket folk och stort, Här kommer i alla fall några bilder. Bl.annat på Kjells mycket lyckade val av pansarmal. Corydoras arcuatus

Mamma Mia
2007-12-24, 11:07
Häftigt med så MÅNGA corys. Stimmar de alltid med rödmunnarna eller var det en slump?

Guy Palm
2007-12-24, 11:13
Häftigt med så MÅNGA corys. Stimmar de alltid med rödmunnarna eller var det en slump?
Det var nog mer en slump, rödmunnarna var alltid i rörelse och corysarna var mer stillsammans. De 30 malarna hade delat upp sig i olika grupper

fredd
2007-12-24, 12:23
får också bjuda på lite bilder, det är ju ändå jul afton :)

fredd
2007-12-24, 12:28
meeeeeeeera

Vic
2007-12-24, 12:32
Härligt med bilder!:D Ser riktigt maffigt ut.

fredd
2007-12-24, 12:33
aaaaa:D

fredd
2007-12-24, 12:36
mermer

fredd
2007-12-24, 12:38
:d:d

fredd
2007-12-24, 12:39
51 bilder borde la räcka?:)

Mamma Mia
2007-12-24, 12:49
Då VAR det alltså en konspiration?! :D Man ser ju hur alla har kameror i högsta hugg... jättefina bilder - TACK! Har inte ord för hur vackert det är, med blommorna och rötterna och... detta enorma stim... wow...

Vic
2007-12-24, 12:54
51 bilder borde la räcka?:)
Det kan aldrig bli för mycket;)

fredd
2007-12-24, 12:57
hehe batteriet dog, annars hade ja nog haft mer :p

cobra
2007-12-24, 13:12
Ok fler bilder då, Tommy Zone med kamera tror att inte fattade något om hur den funkade...:)

fredd
2007-12-24, 13:18
fin fint:D

MaxB
2007-12-24, 13:21
Här kommer en snutt på Kjelles magnifika kar!

GOD JUL - ALLA!!!:)

http://www.youtube.com/watch?v=OUWjm7FdAhY

fredd
2007-12-24, 13:25
härligt mats:D

JEK
2007-12-24, 13:52
Fantastiskt:) Vilket härligt ljus lamporna ger. Jag var lite rädd att roten skulle bli för dominerande, men det blev den ju inte alls:D Helt underbart akvarium!

Hur beter apistogrammorna sig? Har dom tagit revir allihopa?

Du ska inte ha några ciklider som inte bara håller till på botten också? Boliviansk fjärilsciklid eller nyckelhålciklid kanske?

xeroz16
2007-12-24, 18:06
Uräkta talspråket men fan va snyggt :D:D:D

Och God Jul på är:D

Guy Palm
2007-12-24, 19:13
Uräkta talspråket men fan va snyggt :D:D:D

Och God Jul på är:D
Det är ungefär den känslan vi fick första gången vi såg akvariet, helt enormt tack vare Kjells fiskval. Det finns många som har stora kar, men inte många som har så mycket småfisk i sina.

Patrik Steen
2007-12-24, 19:19
Härliga film Mats och härliga bilder Fredd.....fick ni rätt på pakeringarna;):D:D

Guy Palm
2007-12-24, 19:24
Härliga film Mats och härliga bilder Fredd.....fick ni rätt på pakeringarna;):D:D
Jag tror att det var en granne på andra sidan gatn :)

petnym
2007-12-24, 20:22
Läckert!!! :-)

Lutt
2007-12-24, 20:39
det är riktigt läckert:)

Kjell Fohrman
2007-12-24, 21:13
En lägesrapport.
Vattenvärdena i akvariet är utmärkta - de första 1-2 dygnen hittade jag 3 döda fiskar (eller om det nu var 4). Därefter har jag inte sett till en enda dö firre.
Däremot har faktiskt växterna börjat gå ner sig. De har kommit rätt mycket alger på jättesvärdplantorna, men det var vad jag helt kallt räknade med. De gamla jättebladen skulle få svårt att klara sig i längden (precis under HQI-lampor) och nya skulle komma istället, vilket det också verkar göra. Så där är det inget problem.
Däremot har flera av de andra (speciellt de snabbväxande) - gått tillbaka rätt rejält. Den första veckan växte de så de knakade, men nu har på bara några dagar minskat rejält. Lite underligt kan tyckas eftersom det ju egentligen är först de sista 10 dagarna som HQI-belysningen varit på 5 timmar dygnet. Jag tror faktiskt snarare att det är just pga den ökade belysningen som de gåt bakåt. Det finns inte näring nog ännu i vattnet för att de skall skjuta så mycket fart som belysningen kräver. Jag kan ju inte heller blåsa på med växtgödning i ett nyetablerat akvarium (det är inte så himla kul att göra 50% vattenbyten i ett 3.000 liters). Så nu drar jag ner rejält med HQI-belysningen (max 1-2 timmar dygnet) och låter bara de 12 lysrören vara på 10 timmar. Så tror jag att det blit en bättre balans för växterna i akvariet - sedan kan jag ju alltefterhand öka på HQI-belysningen igen.

drd
2007-12-24, 21:47
Har eventuellt planer på ett besök på torsdag Kjell.....kanske med Kaj P i släptåg.

Har du tid och visa upp källaren lite på eftermiddagen tro ?

eriahl
2007-12-24, 22:26
Vad pratar man om framför det lilla akvariet. En hel del angående bilparkeringar under filmsnutten?? Vad är det för fel på dagens akvarister?

Kjell Fohrman
2007-12-24, 23:23
Har eventuellt planer på ett besök på torsdag Kjell.....kanske med Kaj P i släptåg.

Har du tid och visa upp källaren lite på eftermiddagen tro ?
Vet ej om jag är hemma.

Kjell Fohrman
2007-12-24, 23:26
Vad pratar man om framför det lilla akvariet. En hel del angående bilparkeringar under filmsnutten?? Vad är det för fel på dagens akvarister?
Fel vadå????
Jag bor i ett villaområde och så många kom till mig med bil att det var lite svårt för andra som bodde på gatan att ta sig fram med bil. Så några fick parkera om lite. Detta dryftades förövrigt i 3 minuter av de 4 timmar folk var här.

JEK
2007-12-24, 23:35
Ska du ha i flera ciklider Kjell? Guldsömsciklider verkar ju vara en bra idé:D

Kjell Fohrman
2007-12-24, 23:37
Ska du ha i flera ciklider Kjell? Guldsömsciklider verkar ju vara en bra idé:D
Jag skall nog ha någon Biotodoma-art också.

fredd
2007-12-24, 23:44
om man under 3-4min snackar om parkeringar, och resten av tiden (3-4timmar) pratar om akvariet/akvarium så är det väl inget märkvärdigt.

cobra
2007-12-24, 23:46
Man måste ju ha ett liv vid sidan av akvariumen...:):):):):)

c90368
2007-12-24, 23:48
Det var det jag misstänkte, det skulle komma en julklapp:D

JEK
2007-12-24, 23:50
Jag skall nog ha någon Biotodoma-art också.

Okej, det verkar också vara några trevliga ciklider:)

Lutt
2007-12-25, 00:13
om man under 3-4min snackar om parkeringar, och resten av tiden (3-4timmar) pratar om akvariet/akvarium så är det väl inget märkvärdigt.

Ja det blir lätt sånt snack om du parkerar mitt på vägen;)

petter hjalmarsson
2007-12-25, 01:12
ironi går så sällan fram på internet att man egentligen borde låta bl.

kjell - kort sagt ett drömkar.

Lutt
2007-12-25, 02:08
ironi går så sällan fram på internet att man egentligen borde låta bl.

kjell - kort sagt ett drömkar.
Sant men jag ser inte ironin i ditt inlägg:)

fredd
2007-12-25, 02:24
får hålla med Lutt

Kjell Fohrman
2007-12-25, 10:07
Sant men jag ser inte ironin i ditt inlägg:)
Det var inte Peter som hade kommentaren om bilparkeringen;)

Nu tycker jag som sagt att vi lämnar bilarna och återgår till trådens ämne.

Trollsvans
2007-12-25, 12:14
Vid min svans!
Det är rent äckligt snyggt!
Nån gång i framtiden får jag se till att bli västare, så jag kan komma och titta på det där... (troligen som en femåring, med näsan tryckt mot glaset...):D

Lutt
2007-12-25, 12:18
Det var inte Peter som hade kommentaren om bilparkeringen;)

Nu tycker jag som sagt att vi lämnar bilarna och återgår till trådens ämne.

haha det fattade jag med och jag tror fredd missuppfattade mitt senaste inlägg:p

Nädå men hur går det med dina Rineloricarior då? sätt dom än hehe

eriahl
2007-12-25, 12:21
Det var jag som skrev det. Men som sagt inte alltid ens försök till skämt går fram. Nu lämnar jag bilarna.

Galion
2007-12-25, 12:30
Ser riktigt fint ut Kjell :)
Rödmunnarna stimmar fint också!
Funderar på att skaffa mig rödmunnar till mitt 720L
Men vet inte riktigt vilket antal jag skulle kunna ha.
Hade tänkt mig runt 100-150 men det kanske blir lite för mycket?

Pannecke
2007-12-25, 16:16
En bild på smyckestetra.

9462

Björne_77
2007-12-25, 23:45
Däremot har faktiskt växterna börjat gå ner sig. De har kommit rätt mycket alger på jättesvärdplantorna, men det var vad jag helt kallt räknade med. De gamla jättebladen skulle få svårt att klara sig i längden (precis under HQI-lampor) och nya skulle komma istället, vilket det också verkar göra. Så där är det inget problem.
Däremot har flera av de andra (speciellt de snabbväxande) - gått tillbaka rätt rejält. Den första veckan växte de så de knakade, men nu har på bara några dagar minskat rejält. Lite underligt kan tyckas eftersom det ju egentligen är först de sista 10 dagarna som HQI-belysningen varit på 5 timmar dygnet. Jag tror faktiskt snarare att det är just pga den ökade belysningen som de gåt bakåt. Det finns inte näring nog ännu i vattnet för att de skall skjuta så mycket fart som belysningen kräver. Jag kan ju inte heller blåsa på med växtgödning i ett nyetablerat akvarium (det är inte så himla kul att göra 50% vattenbyten i ett 3.000 liters). Så nu drar jag ner rejält med HQI-belysningen (max 1-2 timmar dygnet) och låter bara de 12 lysrören vara på 10 timmar. Så tror jag att det blit en bättre balans för växterna i akvariet - sedan kan jag ju alltefterhand öka på HQI-belysningen igen.

men om man ska räkna watt per liter så har du väldigt lågt med watt jag tro rfaktiskt du har för lite watt därav plantorna försvinner!!

annars så är jag inte ett dugg avunsduk :):D:D:D grymmt fint!

battalionP
2007-12-26, 13:19
Man måste ju ha ett liv vid sidan av akvariumen...:):):):):)

Hur tänker du nu??;)

Jävlar va bra det vart kjell! Trodde inte det skulle bli så bra faktiskt, med det enorma trädet. Trodde det skulle ta allt för stor plats, men OJ va fel jag hade!

Fredd: Ditt kort som är taget från "kortsidan" skulle kunna vara taget i naturen! Helt enormt vilket djup det är på karet!

/Hans

jarecki68
2007-12-26, 15:33
Vad ska man säga Kjell jag är helt imponerat snacka om inspiration. Kan bara säga:
Vad ändå har det kostat dig så var det värt varända öre rena konst.
Man kan märka att det handlar inte om nån nybörjare.
Bakom denna levande tavlan ligger många år av erfarenhet ,skicklighet och kärlek för akvarie hobby.
MAKALÖST SNYGT [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]

Pannecke
2007-12-27, 00:36
Gillade allt jag fick se. Rödmunstetran var så vacker så jag fick skaffa mig några jag med. så jag köpte 18st till att börja med. Det var allt de hade. Smyckestetran var också en av favoriterna....

Men här kommer lite bilder från mig också....

Hela akvaret...
9498
Elektronk och belysning...
9502
En bild på smyckestetra....
9501
Några bilfiskar...
9499
Apstogramma som jag inte vet något mer om.
9500
Några rödmunstetror.....
9503
Och två bilder till med bl.a. smyckestetra....
9504
9505

JLi
2007-12-29, 20:15
Det har säkert nänmts tidigare i tråden men jag måste ha missat det. Vad har du för mått på burken? 3000 liter är ju kolossalt.

PS. snygga tetra. Stort akvarium med massor av småfisk är ett bra alternativ enligt min smak, men smaken kan ju variera. I detta fall tror jag ändå inte att någon ifrågasätter fiskvalet.

Guy Palm
2007-12-29, 20:50
Det har säkert nänmts tidigare i tråden men jag måste ha missat det. Vad har du för mått på burken? 3000 liter är ju kolossalt.

PS. snygga tetra. Stort akvarium med massor av småfisk är ett bra alternativ enligt min smak, men smaken kan ju variera. I detta fall tror jag ändå inte att någon ifrågasätter fiskvalet.
Jag lyckades hitta måtten
Akvariet blir på ca 3.000 liter och blir 275 cm långt, 128 cm brett och 85 cm högt.

fredd
2007-12-30, 13:55
det djupet e lagom ;)

tummen
2008-01-08, 13:30
KUl att äntligen ha fått se lite bilder, men tro mig, nu är jag ännu mer sugen på att få se det "live".....

JEK
2008-01-08, 16:02
Ska du introducera flera fiskar snart Kjell?

Tenkare
2008-01-08, 19:39
Hur har det gått med algerna?

Kjell Fohrman
2008-01-08, 21:13
Har fått en himla massa frågor, men har liksom inte hunnit bry mig om vare sig tråden eller om akvariet (har haft för mycket att göra) - slänger dock in några snabbsvar på de senaste frågorna (ber om ursäkt för om jag missar några gamla frågor).

Nädå men hur går det med dina Rineloricarior då?
Jodå dom har framme betydligt mer nu - har nog t.o.m sett 4 av dom samtidigt

Rödmunnarna stimmar fint också!
Funderar på att skaffa mig rödmunnar till mitt 720L
Men vet inte riktigt vilket antal jag skulle kunna ha.
Hade tänkt mig runt 100-150 men det kanske blir lite för mycket?
Tyckte nästan 300 blev väl mycket i mitt - så nog tror jag att 100 räcker till ditt

Ska du introducera flera fiskar snart Kjell?
Har väl tänkt att vänta till en bit in i februari innan jag börjar komplettera.

Hur har det gått med algerna?
Alger har jag väl inte haft några större problem med även om det faktiskt börjar komma en del nu. Därför står den algätande tetran högt på önskelista eftersom den upfyller mina krav - algätande, ej växtätare, naturform, sydamerikan
Däremot hade jag tidigare en del problem med att växterna snabbt gick ner sig. Detta har klart förbättrats sedan jag kraftigt minskade på HQI-belysningstiden. Det intressanta är att der är de snabbväxande och ej ljuskrävande växterna som funkar sämst, medan de lite mer långsamväxande och ljuskrävande funkar bäst (trots att belysningen är rätt skral)

Tack för övrigt för alla uppskattande inlägg:D

Morellen
2008-01-08, 22:44
Fina bilder! Hoppas man får en ny chans att se karet live.

Wile.E
2008-01-09, 00:05
Ett riktigt häftigt akvarium..bara lätt avundsjuk:D

Destroy
2008-01-14, 19:13
Det är som skansen akvariet fast hemma :-)

c90368
2008-01-15, 10:18
Jag är lite nyfiken på vad dina 20 st Apistogramma macmasteri har för sig nu när de bott in sig ett tag. Är de så stora att det går att skilja på honor och hannar? Vilken fördelning är det om det går att se?

Har de bildat revir eller grupper?

Jag har ofta noterat att mina Ap gärna söker sig upp till ytan om/där det finns rötter som når ytan. Går dina upp till ytan utmed ”träd stammen”?

Har du noterat något ovanligt i beteende med tanke på volymen och att de är så många av samma art som man inte brukar se under ”normala” förhållanden?

Många frågor, men så blir det när man är nyfiken:)

Kjell Fohrman
2008-01-28, 19:05
Jag är lite nyfiken på vad dina 20 st Apistogramma macmasteri har för sig nu när de bott in sig ett tag. Är de så stora att det går att skilja på honor och hannar? Vilken fördelning är det om det går att se?

Har de bildat revir eller grupper?

Jag har ofta noterat att mina Ap gärna söker sig upp till ytan om/där det finns rötter som når ytan. Går dina upp till ytan utmed ”träd stammen”?

Har du noterat något ovanligt i beteende med tanke på volymen och att de är så många av samma art som man inte brukar se under ”normala” förhållanden?

Många frågor, men så blir det när man är nyfiken:)
Vet inte riktigt vad som är normalt, men mina Apisto är i alla fall synnerligen aktiva och inte det minsta skygga och det är ju lite onormalt i alal fall. De flesta av dom ser man hela tiden men jag har inte en aning om hur många hanar resp. honor det finns (bryr mig inte heller så mycket). De verkar inte ha några fasta revir utan mest tillfälliga. Hnarna kan bråka lite ibland och flirtar ibland med brudarna.

Bågfenorna är betydligt skyggare, men de är ju också mycket mindre och de håller sig oftast gömda även om de på sistone ofta har kunnat ses framme i akvariet också.

Lägger in ett foto jag tog idag. Det är utan blixt så det är inte så skarpt och dessutom så är det en del reflexer men akvariet syns rätt hyfsat i alla fall.

Vic
2008-01-28, 19:25
[:-9]wow..

c90368
2008-01-28, 19:28
Vore det inte läge att ställa in några Ap grottor längs in i hörnen.

fredd
2008-01-28, 19:35
det växer på fint Kjell :)

Kjell Fohrman
2008-01-28, 21:03
Vore det inte läge att ställa in några Ap grottor längs in i hörnen.
Nja, vill ju inte ha något onaturligt i akvariet, men det klart möjligen kan något sådant gömmas i ett bakre hörn så att de inte kan ses.

Kjell Fohrman
2008-01-28, 21:10
det växer på fint Kjell :)
En del växter har dragit på väldigt bra som Alternantera reineckii, Micrathemum umbrosum och Echinodorus quadricostatus och den stora Echinodorus cordifolius spp. fluitans
Några kämpar på men har det lite tufft som den andra stora svärdisen Ech. palaefolius var. latofolius och Sagittaria subulata.
Dessa för dock en minst sagt tynande tillvaro - Hygrophila guianensis och Gymnocoronis spilanthoides

c90368
2008-01-28, 21:14
Har själv en Ap grotta under cirkulationspump, CO2 reaktor och värmare bakom en mur av Vallesneria där mina Ap nijsseni leker.

Till höger på filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=92UdqHr8rOQ

JEK
2008-01-28, 21:25
Ja, inte har det blivit fulare;)

Trollsvans
2008-01-28, 21:40
Hjälp, man vill ju bara dra på sig cyklop och ta en simtur!

staan
2008-01-28, 21:44
Finns ett redigt stort fel med ditt kar Kjell!!! det står inte i min källare. växtligheten ser riktigt bra ut

Raskens
2008-01-28, 22:24
Finns ett redigt stort fel med ditt kar Kjell!!! det står inte i min källare. växtligheten ser riktigt bra ut
Kan bara hålla med föregående talare.
Hadde passat bra i våran källare oxå:D
Agneta

Maria - Sjöjungfru
2008-01-28, 23:57
Stackars jag då som inte har någon källare [B)] :p men jag har ju Kjells källare på ganska behändigt avstånd, åker ju förbi ett par gånger varje dag ;) fast som tur är (för Kjell) så har jag inte tid att titta in varje gång :D

danneregner
2008-01-29, 21:05
de skulle passa mitt rum!
tänk att få ta en simtur i de innan man går till skolan.

Trollsvans
2008-01-30, 09:24
Ha, nu ska vi nog inte ge Kjell några dumma ideer, då lär vi få se bilder på tillbygget av en trampolin... :D

danneregner
2008-01-30, 11:20
kanske ett hoppton! hehe:D:D:D:D

PS god morgon allesammans.[:-122] (jag e seriös)

c90368
2008-01-30, 14:51
Kjell, du behöver uppdatera din profil, enligt den har du bara små odlingskar;)

Det står inget om några 3000 liter:D

Abergoner
2008-01-30, 15:15
Lägg upp den hos Goldmedlemmarnas akvarium sen, vore kul att se lite mer exakt varje art du har i det och när det uppdateras. Sen att överglänsa dom andras är ju bara bonus ;)

tummen
2008-02-09, 00:18
Vet inte riktigt vad som är normalt, men mina Apisto är i alla fall synnerligen aktiva och inte det minsta skygga och det är ju lite onormalt i alal fall. De flesta av dom ser man hela tiden men jag har inte en aning om hur många hanar resp. honor det finns (bryr mig inte heller så mycket). De verkar inte ha några fasta revir utan mest tillfälliga. Hnarna kan bråka lite ibland och flirtar ibland med brudarna.

Bågfenorna är betydligt skyggare, men de är ju också mycket mindre och de håller sig oftast gömda även om de på sistone ofta har kunnat ses framme i akvariet också.

Lägger in ett foto jag tog idag. Det är utan blixt så det är inte så skarpt och dessutom så är det en del reflexer men akvariet syns rätt hyfsat i alla fall.

Snygg bild! Blir bara mer och mer sugen på att hälsa på och se det live....

tummen
2008-02-09, 00:19
Nja, vill ju inte ha något onaturligt i akvariet, men det klart möjligen kan något sådant gömmas i ett bakre hörn så att de inte kan ses.

Ett par atenar som "råkar" ligga så att det bildas en grotta då?:p;):D

bessa
2008-02-10, 17:06
Joo jag har tänkt på en sak. Om en [:-164] skulle [:-87] och lägga sig i ett hör av [:-160] blir det inte till att ta på sig [:-96] och simma i för att få upp den?

tummen
2008-02-11, 20:53
Joo jag har tänkt på en sak. Om en [:-164] skulle [:-87] och lägga sig i ett hör av [:-160] blir det inte till att ta på sig [:-96] och simma i för att få upp den?

Du har läst dåligt i tråden; Kjell har bara "tusentals" småfiskar i det akvariet, om någon dör lär den bli uppäten på ett kick innan Kjell ens märker det.;):D
Speciellt nu när han håller på med översättningsarbetet med en ny bok.....eller har jag fel Kjell?:)

Sedan om det ändå hade varit så att han haft ett gäng med diskus i karet så hade det ju alltid funnits möjlighet att ha en LÅNG håv, eller hur?:p

Kjell Fohrman
2008-02-11, 21:29
Jodå om man ser en död fisk så finns det långa håvar inga större problem.
Översättningen är klar, men det finns annat som man skjutit upp eftersom man haft häcken full med boken en tid. Så det är mycket annat som eftersatts under tiden som jag får ta itu med nu.

Fler rapporter om det stora akvariet kommer - men det lär nog dröja ytterligare några veckor innan jag hinner skaffa lite fler fiskar.

tummen
2008-02-12, 15:02
Jodå om man ser en död fisk så finns det långa håvar inga större problem.
Översättningen är klar, men det finns annat som man skjutit upp eftersom man haft häcken full med boken en tid. Så det är mycket annat som eftersatts under tiden som jag får ta itu med nu.

Fler rapporter om det stora akvariet kommer - men det lär nog dröja ytterligare några veckor innan jag hinner skaffa lite fler fiskar.

Vilka arter tänker du satsa på att komplettera med den här gången då?:confused:

Trollsvans
2008-02-12, 17:27
En av varje från hela jämrans artregistret, så klart! :D

danneregner
2008-02-12, 17:31
jag skulle vilja se den som lyckas blanda tanganyika med discus och få de funka.

fredd
2008-02-12, 17:35
jag skulle vilja se den som lyckas blanda tanganyika med discus och få de funka.

??

danneregner
2008-02-12, 17:42
menar att få dom att trivas.

fredd
2008-02-12, 18:08
varför ska han blanda discus och tanganyika?

Kjell Fohrman
2008-02-12, 18:20
Vilka arter tänker du satsa på att komplettera med den här gången då?:confused:
Har väl inte helt bestämt mig, men följande kan det kanske bli
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1236
och sannolikt någon Biotodoma och någon Peckoltia

Abergoner
2008-02-12, 19:48
Har väl inte helt bestämt mig, men följande kan det kanske bli
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1236
och sannolikt någon Biotodoma och någon Peckoltia

Rödryggstetra skulle kunna vara fin istället för Dolkstickstetran, enligt mig ;)

danneregner
2008-02-12, 20:14
En av varje från hela jämrans artregistret, så klart! :D
pågrund av detta inlägg fattar du la

c90368
2008-02-12, 21:09
Någon eller några Nannostomus skulle väl inte vara helt fel i ditt sällskap?

Har aldrig provat dem själv, men funderat många gånger. Tyvärr trivs de väl inte så bra med lite större fiskar, typ Skalar, vilket gjort att det aldrig blivit av att skaffat dem.

Kjell Fohrman
2008-02-12, 21:15
Rödryggstetra skulle kunna vara fin istället för Dolkstickstetran, enligt mig ;)
Jodå den är snygg, men dolksticken är snyggare;)

Kjell Fohrman
2008-02-12, 21:16
Någon eller några Nannostomus skulle väl inte vara helt fel i ditt sällskap?

Har aldrig provat dem själv, men funderat många gånger. Tyvärr trivs de väl inte så bra med lite större fiskar, typ Skalar, vilket gjort att det aldrig blivit av att skaffat dem.
Jag har ju redan en art och det tycker jag räcker - i så fall blir det istället några fler av den så småningom

c90368
2008-02-12, 21:26
Jag har ju redan en art och det tycker jag räcker - i så fall blir det istället några fler av den så småningom

Vad dumt det blir när man inte utvecklar sina tankar[:o]

Jag tänkte på någon av pennfiskarna, de tillhör ju samma släckte som Smycketetran men är vad jag förstår är det en annan "typ" av fisk.

Kjell Fohrman
2008-03-05, 09:40
Nu har jag inhandlat ytterligare ett gäng med fiskar
Det blev:
35 st Hyphessobrycon pyrrhonotus
150 st Paracheirodon axelrodi
20 Thoracochromis securis (Platina bilbuk)
18 Hypoptopoma sp. (2) Peru
Dessa går nu i karantän där de kommer att förbli i ungefär 14 dagar innan de släpps ner i det stora akvariet.

Jag kommer sannolikt också att håva upp ett 100-tal av rödmunnarna eftersom jag nu i efterhand blev väl många.

Framöver står också dessa fiskar på önskelistan:

Biotodoma wavrini (eller någon annan Biotodoma)
Peckoltia L387
Apareiodon hasemani
Ev. en Corydoras-art till
Sedan får det räcka.

Akvariet fungerar idag utan minsta problem. Fiskar och växter (ja de flesta av växterna åtminstone) frodas och växer så det knakar.

JEK
2008-03-05, 11:35
Bilder?

Kjell Fohrman
2008-03-05, 11:38
Bilder?
Det väntar också jag på:D

JEK
2008-03-05, 12:04
Vad Hypoptopoma förresten för fiskar? Jag minns att jag har hört namnet förut, men jag kommer inte ihåg vad det är...

Kjell Fohrman
2008-03-05, 12:16
Vad Hypoptopoma förresten för fiskar? Jag minns att jag har hört namnet förut, men jag kommer inte ihåg vad det är...
Jätte "Otocinclus"

Guy Palm
2008-03-05, 12:17
Malar
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=128

fredd
2008-03-05, 16:34
tror det blir riktigt nice med den sammansättningen Kjell.

Kjell Fohrman
2008-03-05, 16:39
tror det blir riktigt nice med den sammansättningen Kjell.
jag hoppas det i alla fall. Har försökt att hitta olika "typer" av fisk för att få så stor variation som möjligt.
Det är ju också just det (att utbudet är så varierat) som är den stora fördelen med Sydamerika.
Kanske dyker det också en dag upp lite snygga sydamerikanska räkor i handeln - det vore perfekt.

JEK
2008-03-05, 16:54
Hur länge har du tänkt dig att vänta på bilder Kjell?:D

Kjell Fohrman
2008-03-05, 18:19
Hur länge har du tänkt dig att vänta på bilder Kjell?:D
Jag får väl vänta tills någon fotograf dyker upp - själv har jag inte så mycket tid över för tillfället

JEK
2008-03-05, 19:33
Okej.:)

janne dansk
2008-03-05, 20:58
Jag får väl vänta tills någon fotograf dyker upp - själv har jag inte så mycket tid över för tillfället
du menar att du inte är nogon fotograr:p
mvh janne

DanneDansk
2008-03-08, 17:25
Kjell vart handlar du dina fiskar? Jonsered ligger väll inte alltför långt från GBG om jag inte minns fel?

Har haft lite problem med att hitta en bra affär i GBG då det gäller växter. Några förslag någon? Vilken affär är enligt er den bästa i GBG?

Mvh Daniel

fredd
2008-03-08, 17:28
herkules zoo och zoo kompaniet har rätt mycket växter

Kjell Fohrman
2008-03-08, 17:36
Kjell vart handlar du dina fiskar? Jonsered ligger väll inte alltför långt från GBG om jag inte minns fel?

Har haft lite problem med att hitta en bra affär i GBG då det gäller växter. Några förslag någon? Vilken affär är enligt er den bästa i GBG?

Mvh Daniel
Jag är nog inte den rätte att fråga om var det finns bra växter att köpa - eftersom jag fixade mina lite special och inte i en vanlig akvarieaffär.

patriksg
2008-03-08, 17:45

Mvh Daniel

www.herkuleszoo.se (http://www.herkuleszoo.se) och www.zookompaniet.se (http://www.zookompaniet.se) har en hel del växter. zookompaniet kan ibland ha lite mer ovanliga också.. =)

taklampa
2008-03-08, 17:47
Har inte sett det någonstans i tråden, har nog kollat igenom 80% av den iaf.. Men vågar man fråga vad det kostade ? Allt som allt that is.. Tänkte om man ska behöba sälja en njure på svartamarknaden eller ngt.. ^^

Om du "vågar" så kan du väl berätta vad det gick på "ungefär" ? :)

Kjell Fohrman
2008-03-08, 19:49
Har inte sett det någonstans i tråden, har nog kollat igenom 80% av den iaf.. Men vågar man fråga vad det kostade ? Allt som allt that is.. Tänkte om man ska behöba sälja en njure på svartamarknaden eller ngt.. ^^

Om du "vågar" så kan du väl berätta vad det gick på "ungefär" ? :)
Jag har inte räknat ut vad det kostade och vill helst inte ha reda på det heller:D

drd
2008-03-08, 19:59
Dyker du upp vid maf´s auktion Kjell ?

Kjell Fohrman
2008-03-08, 22:49
Dyker du upp vid maf´s auktion Kjell ?
Nej jag kommer inte. Det där med auktioner är inte riktigt min "grej".
Visst kan jag tänka mig att gå på en auktion om det är något speciellt jag är ute efter i fiskväg, men jag behöver inga nya fiskar just nu.
Anledningen till att jag ibland ändå går på auktion (åtminstone hemmavid) är mest av sociala skäl - men denna gång verkade inte intresset vara så stort här uppifrån så att vi hade blivit ett rejält gäng som åkt ner och då hade hittat på några andra akvtiviteter.
Jag kommer dock ner till Malmö i samband med Ciklidstämman om nån månad.

Black-Dragon
2008-03-15, 16:57

Mvh Daniel

Ciklidhuset i Lerum tycker jag é skitbra.
ligger på vägen mellan Jonsered & Lerum, precis vid Aspen pendeltågstation.
Flåt, missade att det va växter du va ute efter, men fiskar tycker jag han é bra på, han verkar duktig, i och med att han har det som en hobby, bara öppet Onsdag & Fredagkvällar, samt lördag & Söndag. han har båda söt & saltvattensfisk, men mest saltvatten.

patriksg
2008-03-18, 19:18
Kanske redan står i tråden.
Men ska du lägga upp karet bland Goldmedlemmarna akvaium? Sökte på 1000L + och hitta det inte

Kjell Fohrman
2008-03-18, 19:58
Kanske redan står i tråden.
Men ska du lägga upp karet bland Goldmedlemmarna akvaium? Sökte på 1000L + och hitta det inte
Det hamnar säkert där en vacker dag;)

Kensa
2008-04-09, 19:18
saknar uppdaterade bilder....som så många andra :-)

Kjell Fohrman
2008-04-09, 20:01
saknar uppdaterade bilder....som så många andra :-)
Jag med - det är minst sagt stressigt för tillfället och fotning av mina egna akvarier är inte direkt prioriterat om man säger så.

Har istället lagt upp 168 bilder från Ciklidstämman i Malmö nu i helgen ;)

Kjell Fohrman
2008-04-16, 13:38
Med mitt stora akvarie har det inte hänt så mycket - har inte haft tid. Det enda jag gjort är att jag "städade" i akvariet igår. Eller rättare sagt jag klippte bort massor av de svärdplantor som växt upp till ytan och täckte 2/3 av ytan. Det blev en bärkasse med grönsaker som hamnade på komposten. Detta gjorde att det blev mycket ljusare i akvariet och det är väl "fara värt" att växterna nu kommer att växa ännu mer.

Jag har också ett helt annat projekt på gång och jag har satt Sture på Akvarielagret i jobb igen med att limma ett nytt akvarium till mig. Det akvarie, som har måtten 295x60x50 cm, skall jag ställa ut på Interzoomässan i Tyskland i nästa månad. Det lutar åt att det blir ett öppet Sydamerika-strömakvarium med lite blandad kompott. Som bakgrund kommer jag att ha 2 st BTN Tanganyika samt några moduler, vanliga stenar och en del växter. Som belysning kör jag 2 st Aqua Medic-armaturer (med vardera 2 st 150 watt HQI-lampor och 2 st 54 watts T5 rör).
Detta akvarium räknar jag med att kränga direkt efter mässan så att jag slipper att "släpa" hem det igen. Jag lovar att visa lite foton på detta akvarium.

fredd
2008-04-16, 14:35
det låter spännande Kjell, är det böckerna du ska marknadsföra med det akvariet då? eller i den montern rättare sagt?

Kjell Fohrman
2008-04-16, 15:21
det låter spännande Kjell, är det böckerna du ska marknadsföra med det akvariet då? eller i den montern rättare sagt?
Jepp det är böckerna som jag skall försöka hitta nya distributörer till.
Jag har en monter ihop med On the Rocks (BTN-bakgrunderna) och Charlie (OTR) kommer också att ha några akvarier i sin monter.

heljis
2008-04-16, 15:57
Otroligt fint kar Kjell! Det motsvarar precis mina drömmar om när jag en gång får hus :) Inte bara karet i sig som är snyggt, utan allt runt omkring det med. Jag gillar att det är så djupt med! Akvarier som är djupare än de är höga blir så mycket naturligare enligt mig.

Kanoninspiration, även om mitt 720l ter sig lite fjuttigt efter att ha läst igenom den här tråden :)

danneregner
2008-04-16, 16:54
så du ska bara lämna karet där?

Kjell Fohrman
2008-04-16, 16:58
Otroligt fint kar Kjell! Det motsvarar precis mina drömmar om när jag en gång får hus :) Inte bara karet i sig som är snyggt, utan allt runt omkring det med. Jag gillar att det är så djupt med! Akvarier som är djupare än de är höga blir så mycket naturligare enligt mig.

Kanoninspiration, även om mitt 720l ter sig lite fjuttigt efter att ha läst igenom den här tråden :)
Futtigt och futtigt - tycker också att mitt akvarium nu efter en tid känns lite futtigt:p

Kjell Fohrman
2008-04-16, 17:01
så du ska bara lämna karet där?
Nja, nu skrev jag "kränga" men det var kanske lite för göteborgskt för att du skulle hänga med;)
Kränga = sälja på svenska.

Nina82
2008-04-16, 17:07
"Kränga" betyder äta på skånska ;) Kanske det gör i övriga sverige oxå, vad vet jag :p
Men jag förstod vad du menade iaf Kjell :)

copella
2008-04-17, 20:26
Hej! och tack till alla som gjort denna tråd helt fantastisk att följa:D

Specielt till kjell det skulle vara kul att få veta vad du tänkte om hur det skulle bli för så där (38)sidor sedan:confused: ,för jag är jätte glad att upptäcka den här tråden för ca 3 dagar sedan och fått följa allt i express fart:D!!

det ger ett skönt besked att projet som man drömmer om verkligen kan bli värkliga! TACK kjell för all insperation:D:D

ps hur mycket vatten byter du och hur ofta ds

ps2 om du vill absolut bli av med akvariet har jag ett pinis rum att byta med ;)

Kjell Fohrman
2008-04-17, 20:55
Byter 20-25% av vattnet varannan vecka.

c90368
2008-04-17, 21:17
Har du någon koll på hur dina Ap mår och vad de håller på med?

Kjell Fohrman
2008-04-17, 21:21
Har du någon koll på hur dina Ap mår och vad de håller på med?
Alla fiskar funkar bra. Om de lekt har jag inte en susning om eftersom de i så fall lär leka i de bakre regionerna

Tenkare
2008-04-18, 20:20
Med mitt stora akvarie har det inte hänt så mycket - har inte haft tid. Det enda jag gjort är att jag "städade" i akvariet igår. Eller rättare sagt jag klippte bort massor av de svärdplantor som växt upp till ytan och täckte 2/3 av ytan. Det blev en bärkasse med grönsaker som hamnade på komposten. Detta gjorde att det blev mycket ljusare i akvariet och det är väl "fara värt" att växterna nu kommer att växa ännu mer.

Jag trodde jag var ensam om att slänga mina växter i komposten, har velat fråga länge här på zoopet men aldrig blivit av. :)
Kul att fler gör det. Men såg idag att det börjar bli dags att tömma komposten. :(

Kjell Fohrman
2008-04-18, 20:22
Jag trodde jag var ensam om att slänga mina växter i komposten, har velat fråga länge här på zoopet men aldrig blivit av. :)
Kul att fler gör det. Men såg idag att det börjar bli dags att tömma komposten. :(
Komposten här är på ungefär 8 kubik så det dröjer nog innan den är full (i alla fall på akvarieväxter)