Visa fullständig version : Projekt källarkontor
Lämna bara nycklarna under mattan så fixar vi resten;)!
battalionP
2007-08-15, 14:44
Hur går det? Har du fått nån bakgrund än? Börjat limma?? Väntar med spänning:)
/Hans
Kjell Fohrman
2007-08-15, 15:03
Nepp inget har hänt.
Har fullt upp just nu - dels med att jobba på en ny bok och dels så har jag haft en hantverkare här som lagt klinker i en del rum så alla prylar har fått flyttas runt.
Räknar dock med att nästa vecka hyra en minibuss och åka till fabriken och hämta den (den är i alla fall tillverkad).
Lägger in ett foto på den när jag hämtat den.
Sedan lär det dock dröja tills jag hinner ta itu med monteringen.
Förstår inte hur du klarar av att se det stå halvklart. Måste vara lite jobbigt att inte ha tid. Om jag hade ett liknande projekt så hade jag inte kunnat vänta...
battalionP
2007-08-15, 15:17
aja, ja det är inte så lätt att få tiden att räcka till!
Ny bok, spännande! Får man fråga lite försiktigt vad det blir för något? Antar att svaret är nej men man måste ju fråga;)
Jaså du får en hel bakgrund? jag fattade det som att du skulle ha specialmoduler..
/Hans
Kjell Fohrman
2007-08-15, 15:57
Ny bok, spännande! Får man fråga lite försiktigt vad det blir för något? Antar att svaret är nej men man måste ju fråga;)
Jaså du får en hel bakgrund? jag fattade det som att du skulle ha specialmoduler..
/Hans
Titeln på boken är Back to Nature guide om L-plecos.
Nej det är inte en hel bakgrund - det är ett "helt" träd med rötter:D
Kjell Fohrman
2007-08-15, 15:58
Förstår inte hur du klarar av att se det stå halvklart. Måste vara lite jobbigt att inte ha tid. Om jag hade ett liknande projekt så hade jag inte kunnat vänta...
Har man hållit på så länge som jag så har man lärt sig att allt blir bättre om man låter det ta sin tid;)
:D intressant, är det bara (eller bara o bara :P) ett träd eller är det typ "stenar", "jord" och sånt mellan "rötterna" på trädet. Lycka till =)
jarecki68
2007-08-20, 12:30
:eek::eek::eek:3000 liter visa har det bra :).
Jag skulle ge jätte mycket för att kunna ha ett sådant litet prydnad i mitt hem;):):D.
Måste kostnaden, menar el ,vatten för en sådant vara ganska högt eller?
i allafal grymt balja även om den är inte färdigt en [:-132][:-106][:-106]:)
måste bara fråga dom rötter som du beställde är dom vanliga akvarie rötter eller nån sort plast typ BTN ???
felix_ragnar
2007-08-20, 13:41
Titeln på boken är Back to Nature guide om L-plecos.
Nej det är inte en hel bakgrund - det är ett "helt" träd med rötter:D
När kommer den nya boken ut:D;)? Börjar redan nu vänta ivrigt på en ytterligare bok till boksamlingen med akvarieböcker :D
Kjell Fohrman
2007-08-21, 14:27
:eek::eek::eek:3000 liter visa har det bra :).
Jag skulle ge jätte mycket för att kunna ha ett sådant litet prydnad i mitt hem;):):D.
Måste kostnaden, menar el ,vatten för en sådant vara ganska högt eller?
i allafal grymt balja även om den är inte färdigt en [:-132][:-106][:-106]:)
måste bara fråga dom rötter som du beställde är dom vanliga akvarie rötter eller nån sort plast typ BTN ???
Rötterna var red moor och jag har fått dom men tyckte att dom var så exceptionellt snygga så det vete sjutton om jag kommer att använda dom.
Jodå - det kommer säkert att kosta en del - men det är ju min hobby och jag spelar inte moderatbandy eller andra dumheter utan lägger istället pengarna på denna hobby:p.
Kjell Fohrman
2007-08-21, 14:27
När kommer den nya boken ut:D;)? Börjar redan nu vänta ivrigt på en ytterligare bok till boksamlingen med akvarieböcker :D
vet ej när den är klar - sannolikt i slutet av januari
Kjell Fohrman
2007-08-21, 14:35
:D intressant, är det bara (eller bara o bara :P) ett träd eller är det typ "stenar", "jord" och sånt mellan "rötterna" på trädet. Lycka till =)
Har nu varit och hämtat roten/trädet och det var faktiskt himla stort så jag får tänka om vad gäller de stenar jag på prov hade hängt in i akvariet.
Rotstocken är fakstikt lika bred som akvariet är långt (ca. 270 cm) och den kommer att gå ända från bak- till framrutan i akvariet (ca 130 cm).
Den ser riktigt bra ut Kjell! Önskar att man själv kunde ha ett sådant stort kar hemma:)
Piscator
2007-08-21, 14:55
Kors, det var en kraftig rot! Mitt 310-liters ryms ju nästan i den! Den är "jättehäftig", men lär väl knappast bli någon storsäljare med tanke på storleken.. :)
Kjell Fohrman
2007-08-21, 14:59
Nej storsäljare lär den nog inte bli för den är bara tillverkad i ett exemplar:D
Kors i jösse namn!!! Vilken rot alltså!
Det kommer att bli så mäktigt. Det skall bli oerhört spännande att se helheten i karet senare!
Mamma Mia
2007-08-21, 15:04
Har du gjort en avgjutning av ett riktigt träd eller...?
Kjell Fohrman
2007-08-21, 15:12
Har du gjort en avgjutning av ett riktigt träd eller...?
Ett riktigt träd - ja
har du - nej, knappast;)
Kommer du ha filter bakom roten? Hur ser den planen ut?
Kjell Fohrman
2007-08-21, 15:19
Kommer du ha filter bakom roten? Hur ser den planen ut?
Nej - bakom roten kommer jag inte att komma åt. Filtren får bli i stenmoduler.
den ser riktigt maffig ut faktist!:)
Nej - bakom roten kommer jag inte att komma åt. Filtren får bli i stenmoduler.
Trodde dit kar skulle vara minst 3 meter. Men när jag såg bilden på karet har jag sett att du hellre vill ha den hög en lång ?
Kjell Fohrman
2007-08-21, 17:28
Akvariet är 275 x 130 x 85 cm. Roten på bilden är betydligt högre än 85 så den är tänkt att fortsätta över akvariet
Kan du inte ställa et tändstiks ask eller någonting jämte så man får en uppfattning utav hur står den är!
jarecki68
2007-08-21, 19:02
går det att specialbeställa ett rot ? eller har du extra kontakter Kjell :)
Jag själv har 840 l som jag försöker inreda och är ute efter två större rötter som ska ser ut som nersänkt träd lik som på bilden.Hittar inga lämpliga varken konstgjorda eller röktiga rötter som skulle passa.
vore mycket enklare om man kunde beställa färdiga enligt önskemål även om detta skulle innebära extra kostnad .
PS:
MAFIG ROT :):):) VÄNTAR TILL PREMIEREN ;):D
Kjell Fohrman
2007-08-21, 19:12
Kan du inte ställa et tändstiks ask eller någonting jämte så man får en uppfattning utav hur står den är!
Jag har ju angett bredd och djup ovan - sedan får man väl föreställa sig resten
Kjell Fohrman
2007-08-21, 19:13
går det att specialbeställa ett rot ? eller har du extra kontakter Kjell :)
Jag själv har 840 l som jag försöker inreda och är ute efter två större rötter som ska ser ut som nersänkt träd lik som på bilden.Hittar inga lämpliga varken konstgjorda eller röktiga rötter som skulle passa.
vore mycket enklare om man kunde beställa färdiga enligt önskemål även om detta skulle innebära extra kostnad .
PS:
MAFIG ROT :):):) VÄNTAR TILL PREMIEREN ;):D
Allt går att fixa - men det kostar därefter:p
Allt går att fixa - men det kostar därefter:p
Underlättar om man varit med och startat företaget som gör bakgrunderna kanske?
Kjell Fohrman
2007-08-21, 19:37
Helt klart - alternativt har en rackarns tjock plånbok[:o]
För mig gäller det förstnämnda
jarecki68
2007-08-22, 10:29
:):):);););):):) kan blåsa åt det hållet :D:D
jarecki68
2007-09-01, 18:40
Hur går det? några framsteg?
Väntar med spänningen på några nya bilder och uppdateringar av din projekt.
:):) hoppas januari gäller fotfarande ;)
Kjell Fohrman
2007-09-01, 19:22
Har planerat att montera bakgrunden kommande vecka - så jag återkommer säkert med foton från monteringen och hur det blir.
Har planerat att montera bakgrunden kommande vecka - så jag återkommer säkert med foton från monteringen och hur det blir.
Roten också?
Kjell Fohrman
2007-09-01, 19:29
Roten också?
Jepp
såg en bild i zoopet väst tråden med lite folk och roten, kanske kan slänga upp den här Kjell så alla kan se hur stor den är?:)
Kjell Fohrman
2007-09-01, 20:29
såg en bild i zoopet väst tråden med lite folk och roten, kanske kan slänga upp den här Kjell så alla kan se hur stor den är?:)
Den finns redan inlagd här (inlägg 263) fast utan västare
a tänkte så man kunde se hur stor den är, svårt å uppfatta saker om man inte har något å jämföra med;p
a tänkte så man kunde se hur stor den är, svårt å uppfatta saker om man inte har något å jämföra med;p
Varför inte länka dit själv istället om du är så angelägen...:confused::p:D
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1011470&postcount=4987
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1011545&postcount=4989
:P
battalionP
2007-09-05, 16:45
Den där saken är helt vansinnigt enorm!!!!! Ska bli ortoligt spännande att se den i karet! Kommer det finnas så mycket bottenyta kvar när den är i??
/Hans
Kjell Fohrman
2007-09-05, 16:55
Den där saken är helt vansinnigt enorm!!!!! Ska bli ortoligt spännande att se den i karet! Kommer det finnas så mycket bottenyta kvar när den är i??
/Hans
Bottenyta och bottenyta - rotsystemet är ju en del av bottenytan och sträcker sig från den ena gaveln till den andra samt ända fram emot framrutan så det blir bara i hörnena som bottenglaset kommer att synas.
Imorgon skulle jag tro att det dyker upp några nya foton.
Kjell Fohrman
2007-09-05, 18:26
Var är fotona?
Läs föregående inlägg:D
Kjell Fohrman
2007-09-06, 10:54
Så är då själva roten på plats och ditlimmad.
Den som kryper inne i akvariet och limmar är Charlie som äger On the Rocks - dvs det företag som ligger bakom Back to Nature-bakgrunderna. Just detta rot är dock en specialare som knappast ingår i Back to Natures standardsortiment.
På fotona så ser ni stöttor som går från "roten" till taket. Dessa är ditsatta eftersom det finns en hel del spänningar i roten och stöttorna har vi använt för att pressa ner roten mot botten. Annars så skulle roten längst ut på sidorna vara 10-20 cm från bottenglaset.
Nu är det limmat silikon under och stöttorna får sitta kvar i ca. 14 dagar innan silikonen är så pass genomhärdad så jag vågar plocka bort dom.
Det gick åt 18 silikon tuber till att limma fast roten och totalt har det nu använts i 47 (ev. 48) tuber och än så länge är det långtifrån klart.
Nästa etapp blir som sagt om ungefär 14 dagar då stöttorna kan plockas bort. Då skall all ful synlig silikon sandas (ett nytt tunt lager med silikon läggs på och sedan läggs det i sand i detta. Då skall också de bägge stagen limmas fast och sedan får det stå ca. 1 månad innan jag vågar fylla det med vatten. Under den tiden så kommer "filtermodulerna" att limmas dit, belysningen hängas upp, övrig inredning skall på plats, överdelen av roten skall limmas dit (nu slutar den i vattenytan, men det finns en fortsättning på den som gör att den sticker upp ca. 30-40 cm över vattenytan), några hundra kilo med sand skall tvättas etc.
Kjell Fohrman
2007-09-06, 10:56
Övriga foton - framifrån samt ett från varje sida
Björne_77
2007-09-06, 11:05
fantomen vilken stor rot!
WOW vilken brutalt stor rot :)
kommer bli grymt när du är klar
tror ditt kar kan komma att bli skit snyggt Kjell :).
2 frågor.
dom stora sten btn klumparna du hade förut, dom ska du inte ha med längre? (den du hade på botten).
Kommer du lägga så mycket sand att alla springor mellan rötterna försvinner och låta fiskarna gräva fram det?
Kjell Fohrman
2007-09-06, 11:26
tror ditt kar kan komma att bli skit snyggt Kjell :).
2 frågor.
dom stora sten btn klumparna du hade förut, dom ska du inte ha med längre? (den du hade på botten).
Kommer du lägga så mycket sand att alla springor mellan rötterna försvinner och låta fiskarna gräva fram det?
Nja, några stenmoduler skall dit (det är det jag kallar filtermoduler ovan). Den på botten finns det definitivt inte plats för längre.
Det blir väl sand (dock inte så mycket) i de flesta springor.
Det såg som Joel hade det rätt angenämt i ditt feteakvarie Kjell :) :)
Ser rätt coolt ut med det trädet i akvariet, undrar om man skulle kunna köpa sig nåt mer eget än dom vanliga btn.
Kjell Fohrman
2007-09-06, 11:53
Det såg som Joel hade det rätt angenämt i ditt feteakvarie Kjell :) :)
han klagade våldsamt över att han fick kramp i benen:p
Piscator
2007-09-06, 13:00
Mäktigt! Verkar finnas god potential till att bli väldigt vackert när det är färdigt nere i din egen Silikondal. :)
battalionP
2007-09-06, 20:14
Satan i gatan va jävla häftigt!!!
Måste säga att när jag först såg bilden på bara roten så tänkte jag "njae" men nu när man fick se den i karet och kan tänka framåt med övrig inredning så kan det nog blir riktigt snyggt!!! Ser fram emot fortsättningen!
/Hans
Tycker inte att det gills riktigt om någon annan limmar dit roten, dey skulle du gjort själv.
Snyggt træd, men jag tycker inte du ska ha sand som bottensubstrat. Det ær væl en øversvæmmd regnskog du vil efterlikna och då ær væl inte sand så naturligt...? Skulle passa bættre med ADA Aqua Soil Amazonia tycker jag... Fast det ær ju inte så billigt precis...;) Kanske torv, men snælla, ingen sand! :) Med risk før att du redan har næmt det tidigare frågar jag nu vilka væxter du ska ha i karet? Om du ska ha væxter førstås.
Oh my gosh! Mycket snyggt Kjell! Måste bara fråga en annan sak.. Vet du om det var BTN som gjorde bakgrunderna til Spånga Gymnasiums tropikhus?
Kjell Fohrman
2007-09-07, 18:49
Snyggt træd, men jag tycker inte du ska ha sand som bottensubstrat. Det ær væl en øversvæmmd regnskog du vil efterlikna och då ær væl inte sand så naturligt...? Skulle passa bættre med ADA Aqua Soil Amazonia tycker jag... Fast det ær ju inte så billigt precis...;) Kanske torv, men snælla, ingen sand! :) Med risk før att du redan har næmt det tidigare frågar jag nu vilka væxter du ska ha i karet? Om du ska ha væxter førstås.
Jag har något liknande "Amano sanden" i några av mina mindre akvarier och tycker
1/ att det inte är snyggt
2/ att det ser extremt onaturligt ut
Torv kan man inte ha för då skulle man inte kunna se in i akvariet. Däremot kommer jag att komplettera sanden med rätt mycket döda blad osm jag kommer att plocka i höst.
Det blir en del växter, men ganska få och då företrädesvis svärdplantor
Kjell Fohrman
2007-09-07, 18:55
Oh my gosh! Mycket snyggt Kjell! Måste bara fråga en annan sak.. Vet du om det var BTN som gjorde bakgrunderna til Spånga Gymnasiums tropikhus?
Vet inte riktigt vem som gjorde vad. Men det var Joel Malmström och Sune Holm som drog igång tillverkningen av BTN. Jag vet med 100% säkerhet att Sune var med om att göra inredningen till Spånga Gymnasiet och jag tror (vet dock inte säkert) att även Joel/Charlie var med.
Fast detta gällde den gamla ombyggnaden som fanns för ca 10 år sedan (då jag besökte stället), har dock för mig att det byggts nytt för några år sedan, men vem som gjorde det vet jag inte.
Jag har något liknande "Amano sanden" i några av mina mindre akvarier och tycker
1/ att det inte är snyggt
2/ att det ser extremt onaturligt ut
Torv kan man inte ha för då skulle man inte kunna se in i akvariet. Däremot kommer jag att komplettera sanden med rätt mycket döda blad osm jag kommer att plocka i höst.
Det blir en del växter, men ganska få och då företrädesvis svärdplantor
Ja, då ska det ju inte ADA nær den ær både onaturlig och ful;)
Men om då tæcker botten med en massa løv blir det nog snyggt.
Det skulle også vara fint med lite red moor røtter eller liknande som sticker upp ur sanden och liknar nedfallna grenar...
Jag ær sæker på att det kommer att bli helt fantastisk till slut:)
kan bli fränt med en massa löv som fiskarna gömmer sig under osv:)
Kjell Fohrman
2007-09-07, 21:49
Ja, då ska det ju inte ADA nær den ær både onaturlig och ful;)
Men om då tæcker botten med en massa løv blir det nog snyggt.
Det skulle også vara fint med lite red moor røtter eller liknande som sticker upp ur sanden och liknar nedfallna grenar...
Jag ær sæker på att det kommer att bli helt fantastisk till slut:)
Har köpt in några stora red moor rötter - men tycker inte att de var så jättesnygga. Jag kommer dock säkerligen att hitta något utrymme för dom.
Vet inte riktigt vem som gjorde vad. Men det var Joel Malmström och Sune Holm som drog igång tillverkningen av BTN. Jag vet med 100% säkerhet att Sune var med om att göra inredningen till Spånga Gymnasiet och jag tror (vet dock inte säkert) att även Joel/Charlie var med.
Fast detta gällde den gamla ombyggnaden som fanns för ca 10 år sedan (då jag besökte stället), har dock för mig att det byggts nytt för några år sedan, men vem som gjorde det vet jag inte.
Hehe.. den "gamla" tillbyggnaden... Där fick man för att man börjar bli gammal :rolleyes: I min värld är den tillbyggnaden fortfarande "det nya huset". Nåja, då har jag iaf träffat Sune och hans medhjälpare (för det var minst en till, en yngre kille)
Har köpt in några stora red moor rötter - men tycker inte att de var så jättesnygga. Jag kommer dock säkerligen att hitta något utrymme för dom.
...och om du inte gör det så är det ju auktion snart igen!......:p
Snygga bilder! Hoppas att jag snart kan få tillfälle att komma på besök och se slutresultatet, nåja, av egen erfarenhet så vet jag ju förståss att ett akvarium (hur väl genomtänkt det än är från början) aldrig blir riktigt "klart", så "slutresultat" är egentligen fel ord....:D;)
wow ett sånt fint relaxrum med en sådan otroligt fin badbalja skulle även jag vilja *ha*..hmm fast det där med öppet ger mig ideer..
himla nice
/eva
Kjell Fohrman
2007-09-18, 11:22
Jag "ryckte" idag träreglarna som spände fast "rötterna" på botten. Uppenbarligen var det tillräckligt med silikon eftersom inte rötterna sprätte uppåt:D
Så nu kan jag börja planeringen för att limma dit övriga moduler, stag samt "sanda" in den silikon som syns efter att roten limmats på botten.
Så nu kan jag börja planeringen för att limma dit övriga moduler, stag samt "sanda" in den silikon som syns efter att roten limmats på botten.
Skall du inte endå hälla grus över där? Förövrigt tycker jag rena svarta silikonsträngar är snyggade än nedkläggade, men smaken är ju som baken...
Kjell Fohrman
2007-09-18, 12:26
Skall du inte endå hälla grus över där? Förövrigt tycker jag rena svarta silikonsträngar är snyggade än nedkläggade, men smaken är ju som baken...
Jodå, men det finns fiskar som gräver så risken finns att silikonen kommer att synas där.
Det är ju trots allt uppåt 10 cm med silikon på något ställe och det är ju inte så snyggt direkt så det behöver nog "gömmas"
Det är ju trots allt uppåt 10 cm med silikon på något ställe och det är ju inte så snyggt direkt så det behöver nog "gömmas"
Oj, uppmärksammade inte att det var fråga om sådana monsterskarvar...(!)
Kjell Fohrman
2007-09-18, 12:35
Oj, uppmärksammade inte att det var fråga om sådana monsterskarvar...(!)
Det gick ju åt 18 tuber med silikon (eller vad det nu var) till att fästa rotsystemet så det blir ju en del som måste gömmas
Kjell Fohrman
2007-09-23, 11:50
Nu har jag "sandat" all synlig silikon och igår var dessutom Lasse här och hjälpte mig att montera de 2 30 cm breda stagen. Som ni kan se på fotona nedan så har det nu i alla fall varit en ful fisk i akvariet i alla fall:D
Totalt har det nu gått åt 59 tuber med silikon.
Under den kommande veckan så kommer jag att montera filtermodulerna i akvariet (återkommer med foton när det är gjort).
Sedan försvinner jag bort i lite drygt en vecka - besöka kund i Holland, Dusiburg-mässan, samt fackmässa i Stockholm.
När jag sedan är tillbaka så är det dags att tvätta grus, skaffa belsyning, göra iordning filter och lägga i övrig inredning.
I mitten av oktober räknar jag med att börja fylla med vatten.
Aircut64
2007-09-23, 12:24
Damn så coolt :)
battalionP
2007-09-23, 12:50
Jag ser gärna en bild på hur det ser ut i karet nu, utan "fisken";) Så man får se hur pass trädet täcker. Har du limmat dit ovandelen på roten?
/Hans
Kjell Fohrman
2007-09-23, 12:59
Jag ser gärna en bild på hur det ser ut i karet nu, utan "fisken";) Så man får se hur pass trädet täcker. Har du limmat dit ovandelen på roten?
/Hans
Enda förändringen exteriört sedan de föregående fotona är
1/ 2 mittstag har limmats dit
2/ Träreglarna från akvariebottnen till taket har plockats bort.
3/ en ful fisk har varit i akvariet
Som jag skrev ovan så kommer jag nu under veckan att limma dit moduler etc
Guppy_nisse
2007-09-23, 12:59
Detta kommer bå så jäääääklar grymt! :D
battalionP
2007-09-23, 17:52
Enda förändringen exteriört sedan de föregående fotona är
1/ 2 mittstag har limmats dit
2/ Träreglarna från akvariebottnen till taket har plockats bort.
3/ en ful fisk har varit i akvariet
Som jag skrev ovan så kommer jag nu under veckan att limma dit moduler etc
Ja jävlar dom korten hade hade jag glömt bort... ;)
Lycka till med resan!
/Hans
jarecki68
2007-09-25, 18:06
Den bästa projekt som en privat person har gjord tycker jag verkligen grymt bra redan nu tänk är när alt är färdigt :eek::eek: förbaskad fint och häftigt.
det säkert vattnas i munnen på alla oss som tycker om akvarie hobby.
Det gör på mig i iallafall :)
Nu ær du tillbaka Kjell... Skynda på nu;) :D
Vet inte om det är nått du skrivit innan eller så men hur tjockt glas använder du till detta monsterakvarium? :D
Måste passa på också att säga att det blir grymt fint!! Längtar tills jag får se det klart! :)
Vad ska du ha för fiskar förrästen?
Kjell Fohrman
2007-10-09, 17:03
Nu ær du tillbaka Kjell... Skynda på nu;) :D
Jag prioriterar Zoopet före mitt eget byggande och kommer därför först att ta itu artiklarna och videon från akvariemässan i Duisburg innan jag jag fortsätter med mitt eget projekt;)
Kjell Fohrman
2007-10-09, 17:04
Vet inte om det är nått du skrivit innan eller så men hur tjockt glas använder du till detta monsterakvarium? :D
Måste passa på också att säga att det blir grymt fint!! Längtar tills jag får se det klart! :)
Vad ska du ha för fiskar förrästen?
Jodå bägge frågorna har jag besvarat tidigare i tråden;)
Det är 15 mm glas och jag kommer att ha små och medelstora sydamerikanska fiskar i akvariet.
Jag prioriterar Zoopet före mitt eget byggande och kommer därför först att ta itu artiklarna och videon från akvariemässan i Duisburg innan jag jag fortsätter med mitt eget projekt;)
Vilken beundransværd osjælviskhet:)
IMPONERAD:):D sjukt snyggt
Är så nyfiken kan man få höra vad det har kostat?
Ps skynda på med bilder:p
Vilken beundransværd osjælviskhet:)
Vad tror du sponsrar den här baljan egentligen?
förresten har du sett så många visning 23 700:) rekord eller?
Vad tror du sponsrar den här baljan egentligen?
Inte jag i allafall. Dom enda baljorna jag sponsrar ær mina egna:D
yllekanin
2007-10-09, 19:41
Inte jag i allafall. Dom enda baljorna jag sponsrar ær mina egna:D
haha, tänk igen. ;D
----
Eftersom jag inte till slut kunde bygga i källaren för att det va typ inte bra (enligt någon "tekniker/gubbe" som va här) så får jag köpa/bygga ett i glas. Iof mycket bättre för då kan man iaf ta med det.
Vore kul om du gör en typ slutredovisning sen med i alla fall allt material så man kan uppskatta ungefärlig kostnad själv.
..
Väldigt kul projekt, vad kommer här näst? Haj-akvarium!?!?! hehe
Jodå bägge frågorna har jag besvarat tidigare i tråden;)
Det är 15 mm glas och jag kommer att ha små och medelstora sydamerikanska fiskar i akvariet.
*hehe* Bara 15mm :P
Trevligt val av fiskar tycker jag!
Liknande valet jag har tänkt för mitt 720L som jag håller på med just nu :)
Kjell Fohrman
2007-10-09, 21:50
Vore kul om du gör en typ slutredovisning sen med i alla fall allt material så man kan uppskatta ungefärlig kostnad själv.
Nja, någon ekonomisk slutredovisning blir det nog inte och det av dessa orsaker
1/ Många saker har jag fixat till specialpris genom kompiskontakter, eller genom att köpa in till grossistpris (har fortfarande många kontakter) och flera saker är ju också specialbyggen som inte finns i produktion (och därmed inte prissatt)
2/ Jag vill helst inte tänka på vad det kostar för även om det jag nämner ovan har dragit ner slutsumman rätt rejält och blir slutsumman minst sagt saftig och det vill jag helst inte tänka på[:o]
battalionP
2007-10-09, 22:14
En annan ekonomisk fråga jag har funderat lite på ett tag. Du behöver inte svara så klart om du inte vill;)
Utan att avslöja en exakt summa (om du vet den), klarar man sig under 25 000 för ett sånt träd? Utan kompispris såklart..
Och som sagt, du behöver inte alls svara!
Tycker egentligen det är ganska dumt att prata om hur mycket saker och ting kostar, alla vet att akvaristik är en dyr hobby (allt är relativt).
/Hans
Kjell Fohrman
2007-10-09, 22:21
En annan ekonomisk fråga jag har funderat lite på ett tag. Du behöver inte svara så klart om du inte vill;)
Utan att avslöja en exakt summa (om du vet den), klarar man sig under 25 000 för ett sånt träd? Utan kompispris såklart..
Och som sagt, du behöver inte alls svara!
Tycker egentligen det är ganska dumt att prata om hur mycket saker och ting kostar, alla vet att akvaristik är en dyr hobby (allt är relativt).
/Hans
Jag vet att en person har sett mitt "träd" i denna artikel och har förhört sig om vad det skulle kosta och fick då angivet ett pris på 60.000.
Dock hade det funnits i reguljär produktion så hade dock säkert priset blivit en bra bit lägre (kanske 20-30 tusen/en ren gissning från min sida), men nu kräver det i stort sett kapaciteten för lite drygt en dags produktion i en hel fabrik med 8 anställda och då rinner pengarna iväg.
battalionP
2007-10-09, 22:34
WOW! inte trodde jag att det skulle dra i väg så högt!
Men har man pengar så är det nog väl spenderade kronor:)
Du Kjell, du vet inte om det finns nånstans man kan läsa lite om själva tillverkningen och kanske se lite bilder. Vore riktigt kul att se hur "våra" bakgrunder blir till. Det tror jag nog att fler skulle vara intresserade av att se!
/Hans
Kjell Fohrman
2007-10-09, 22:40
WOW! inte trodde jag att det skulle dra i väg så högt!
Men har man pengar så är det nog väl spenderade kronor:)
Du Kjell, du vet inte om det finns nånstans man kan läsa lite om själva tillverkningen och kanske se lite bilder. Vore riktigt kul att se hur "våra" bakgrunder blir till. Det tror jag nog att fler skulle vara intresserade av att se!
/Hans
Det finns definitivt inte några sådana foton eftersom flera av tillverkningsmetoderna är hemliga.
battalionP
2007-10-09, 22:42
hehe nej det kanske inte är så bra att läcka ut sån info till "fienden".
Misstänkte nästan det men frågar man inget så får man inget veta;)
Nej nu ska jag inte störa mer så kanske du hinner göra framsteg i projektet;)
/Hans
hehe nej det kanske inte är så bra att läcka ut sån info till "fienden".
Misstänkte nästan det men frågar man inget så får man inget veta;)
Nej nu ska jag inte störa mer så kanske du hinner göra framsteg i projektet;)
/Hans
Njaa jag tror att fienden redan vet hur han ska bära sig åt att göra en btn bakgrund, så länge man har fysisk åtkomst till en sak så är det alltid bara en väldigt kort tidsfråga innan man kan ta reda på hur någonting tillverkats, och detta är ju inte direkt något jätte avancerat. och btn har funnits nu ett tag.
Visst btn är skit snyggt och är bäst inom bakgrunder men hur många kan ha en sådan här bakgrund? kanske 5st som, bryr sig om pengars värde..
Det roliga i just detta fallet kommer bli hur Kjell ar tillvara på tillfället han har X miljoner träd som han kan avgjuta och väljer en bok/al?
Kjell, jag är väldigt intresserad utav hur du har tänk i vilken ände började du?
akvariets dimensioner?
roten
fiskarna/biotopen?
etc,etc..
Inget är fel, ju skickligare man är som akvariet ju knivigare situationer kan man ställa sig i.(nu är ju ingen utav dem jätte knivig men de kan bli)
Men i detta fallet hade jag iaf i min värd om jag tex avsatt en hög budget och plats inte under några villkor gjort någonting halvdant eller som "skärt" sig emot biotopen eller temat man har tänkt sig ha på akvariet.
Alla resultat under mvg+ (5'a +) hade vart acceptabelt.
Kjell nu pratar jag bara om mig själv vad jag hade känt för press på mig.
Jag önskar ju för dig och fiskarnas skull att det blir mvg+, men kan du ro hem det här?
Ser jag din balja framför mig som ett SA kar så kommer det se magnifikt ut, precis alla beslut du tar vilar säker på många års erfarenhet med allt står och faller på om du tar och gör en miss, tex om du avgjutit en bok..
Sorry
Glömde skriva att du innan i tråden har srkrev att du hade tänkt ha ett saltvattens kar bredvid det här gigantiska karet, snälla gör inte det :)
störande element som ett saltvatten kan förstöra upplevelsen om man kommer in i ett sådant rum.
Hur går det med projektet? Har du hunnit vidare?
Kjell Fohrman
2007-10-29, 20:59
Har haft Lasse här en gång till för att hjälpa mig med att limma moduler: En limning till sen är det dags att tvätta grus och göra iordning filtren och köpa bakgrunsväxterna (monsteria) + att dona lite mer med inredningen.
Jag har också beställt 5 st armaturer (som vardera har 150 watt HQI samt två st 60 cm T5 rör).
När dessa är på plats kommer jag att fylla på vatten och jag räknar med att plantera akvarieväxterna samt lägga i de första fiskarna i slutet av november.
Så det hela rullar på - om än ganska långsamt.
Men slutet på november räcker gott då vi inte kommer innan december och gör en ny inspektion;)!
Vad ska du ha för sand/grus i karet? Kanske du har nämnt det tidigare men jag har nog missat det då[:o].
Kjell Fohrman
2007-10-29, 21:15
Men slutet på november räcker gott då vi inte kommer innan december och gör en ny inspektion;)!
Vad ska du ha för sand/grus i karet? Kanske du har nämnt det tidigare men jag har nog missat det då[:o].
Plockade med mig några hundra kg med natursand när jag var uppe i Kopparberg för att hämta jätteroten.
Maria - Sjöjungfru
2007-10-29, 23:28
Plockade med mig några hundra kg med natursand när jag var uppe i Kopparberg för att hämta jätteroten.
Mycket nöje :p
battalionP
2007-10-30, 18:08
haha och jag som tycker det är jobbigt att tvätta 25 kg sand. Som sagt, mycket nöje;)
Du har inga nya bilder med modulerna?
/Hans
jarecki68
2007-10-31, 18:25
Håller med battalionP mycket nöje.:D
Bilderna.. vi älskar bilder "en bild säger mer än 1000 ord":)
Biiilder:D
Karet måste verkligen vara enormt - jag tycker mitt 325 liter ær stort och ditt ær 10 gånger så stort. Går inte att fatta hur stort det ær:confused:
Maria - Sjöjungfru
2007-10-31, 21:11
Biiilder:D
Karet måste verkligen vara enormt - jag tycker mitt 325 liter ær stort och ditt ær 10 gånger så stort. Går inte att fatta hur stort det ær:confused:
Det finns ju bilder i tråden.
En bild där rotmodulen står i trädgården med lite folk runt så man kan se hur stor den är. Kika bakåt vetja ;)
Men jag kan intyga att det är "ganska" stort :p
Kjell Fohrman
2007-10-31, 21:23
Bilder kommer i nästa vecka
1/ Har idag varit nere i Simontorp och hämtat lite rötter och dessutom lite sten till saltvattenskaret som jag förhoppningsvis skall börja dra igång innan jul.
2/ Idag hade också företagspaket varit här (typiskt när jag inte var hemma) för att lämna den nya stora luftavfuktare jag beställt (jag vågar inte dra igång karet innan den är installerad). Blir till att hämta den på posten imorgon istället.
3/ Idag ringde också Aqua Medic från Tyskland om att min pall med armaturer var klar att skickas från dom. Eftersom det var lite special så beställde jag direkt från dom även om det gått via den svenska grossisten Simontorp. Så nu är belysningen här i nästa vecka.
4/ Lite på kul så mailade jag också Claus på Tropica för att fråga om de hade några stora sydamerikanska växter som de "behövde bli av med inom det snaraste". Han svarade dock via mail från Singapore där han mellanlandat någon dag för att vila upp sig efter att varit några dagar ute i bushen ute i tjottahejtan och letat växter. Han var på precis på väg ut igen i tjottahejtan (denna gång till området vid "Bron över floden Kwai" - så det funkade inte så bra, men jag hittar säkert andra växter.
Ps. Lite på kul bara för att testa (fortfarande barnsligt nyfiken på nyheter efter 35 år med akvariefiskar[:o]) så plockade jag också från Simontorp med mig några exemplar av den snigelätande snäckan Anentome helena http://www.allesumdieschneck.de:80/html/anentome_helena.html
Tors hammare
2007-10-31, 21:30
1/ Har idag varit nere i Simontorp och hämtat lite rötter och dessutom lite sten till saltvattenskaret som jag förhoppningsvis skall börja dra igång innan jul.
Vad då för sten ?
Kjell Fohrman
2007-10-31, 21:32
Vad då för sten ?
Någon som hette "Korallplatta" och en som hette "Korallsten". Detta är bara för att "grunda" så att man inte behöver spendera så himla mycket pengar på levande sten.
Tors hammare
2007-10-31, 21:36
Någon som hette "Korallplatta" och en som hette "Korallsten". Detta är bara för att "grunda" så att man inte behöver spendera så himla mycket pengar på levande sten.
Ok, lät ju intressant.
Du kan kanske lägga upp lite bilder och dina tankar angående ditt saltvattensakvarium i en annan tråd ? Vore kul att följa detta projekt.
Kjell Fohrman
2007-10-31, 21:43
Ok, lät ju intressant.
Du kan kanske lägga upp lite bilder och dina tankar angående ditt saltvattensakvarium i en annan tråd.
Nja det blir säkert i denna tråd också - den kommer att bli eeeeeeeevighetslång:D
Tors hammare
2007-10-31, 21:44
Nja det blir säkert i denna tråd också - den kommer att bli eeeeeeeevighetslång:D
Hehe.. ok:)
Ser framemot lite bilder på saltvattensakvariet;).
2/ Idag hade också företagspaket varit här (typiskt när jag inte var hemma) för att lämna den nya stora luftavfuktare jag beställt (jag vågar inte dra igång karet innan den är installerad). Blir till att hämta den på posten imorgon istället.
3/ Idag ringde också Aqua Medic från Tyskland om att min pall med armaturer var klar att skickas från dom. Eftersom det var lite special så beställde jag direkt från dom även om det gått via den svenska grossisten Simontorp. Så nu är belysningen här i nästa vecka.
4/ Lite på kul så mailade jag också Claus på Tropica för att fråga om de hade några stora sydamerikanska växter som de "behövde bli av med inom det snaraste". Han svarade dock via mail från Singapore där han mellanlandat någon dag för att vila upp sig efter att varit några dagar ute i bushen ute i tjottahejtan och letat växter. Han var på precis på väg ut igen i tjottahejtan (denna gång till området vid "Bron över floden Kwai" - så det funkade inte så bra, men jag hittar säkert andra växter.
Ps. Lite på kul bara för att testa (fortfarande barnsligt nyfiken på nyheter efter 35 år med akvariefiskar[:o]) så plockade jag också från Simontorp med mig några exemplar av den snigelätande snäckan Anentome helena http://www.allesumdieschneck.de:80/html/anentome_helena.html
det e dom "Mördar sniglarna" som det snackades lite om på ciklid om jag inte minns fel. Hade varit kul sen om ett tag att höra vad du tycker om dom
Kjell Fohrman
2007-11-03, 13:51
Spenderade flera timmar igår med att tvätta sand - bara för att kunna konstatera att jag inte hade tillräckligt. Trodde att det skulle räcka för jag hade ju flera hundra kg - men inte:(
Det var extra surt eftersom jag hämtat sanden från ett nedlagt grustag uppe i Kopparberg (40 mil hemifrån) och jag inte hittar något liknande i akvarieaffärerna häromkring (var ute och kollade idag). Så det blir till att ge sig ut och leta på stränderna i närheten
Mamma Mia
2007-11-03, 14:32
*blir matt av bara tanken på allt detta grustvättande* Vill se hur gruset ser ut? Bild?
Kjell Fohrman
2007-11-03, 14:47
Det ser väl ut som "vanligt" sjögrus - du kan ju kolla grusfotot från Malawisjön på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=67
Patrik Steen
2007-11-03, 14:50
Det ser väl ut som "vanligt" sjögrus - du kan ju kolla grusfotot från Malawisjön på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=67Rödbrun Rådasand ser det ut som;)
MagicFingers
2007-11-03, 16:30
du har ett grustag i Gråbo med fin sand i... :)
Kjell Fohrman
2007-11-03, 17:52
du har ett grustag i Gråbo med fin sand i... :)
Menar du det stora grustaget där man köper lastbilslass med grus/sand eller finns det något gammalt nedlagt.
Kommentar från Kjell när jag kröp ur hans kar efter ha limmat dit några moduler nu ikväll - Faen tar du ur sanden när jag haft sånt besvär med att få i den och det var ju för lite! Denna kommentar kom när jag borstade av det våta gruset från mina byxor. Vissa ändrar sig inte med åren :)
MVH Lasse
När jag ”uppgraderade” mitt 180 till 400 så behövde jag naturligtvis mera grus. Jag hade ett lite udda grus i mitt 180 och ville gärna få tag i något med liknande färg, vilket naturligtvis inte gick. Köpte då vanlig rådasand i samma storlek och la den i botten men lämnade ca fem centimeter framför framrutan. Fyllde sedan på med mitt gamla grus. Det har fungerat sedan i juli nu och det finns inte minsta tendens till blandning mellan de olika lagren.
MagicFingers
2007-11-04, 08:51
Menar du det stora grustaget där man köper lastbilslass med grus/sand eller finns det något gammalt nedlagt.
både och, dom säljer släpkärrevis och du önskar det....
(men ofta har jag sett filk med hinkar grävandes utanför porten, det ligger bra sand där)
sedan finns det ett "dagbrott" för sandtag som är nedlagt, kan se om jag kan kila över och ta lita bilder te dig,.., mkt rundade och fina stenar i den rullstensåsen ;)
'
både och, dom säljer släpkärrevis och du önskar det....
(men ofta har jag sett filk med hinkar grävandes utanför porten, det ligger bra sand där)
sedan finns det ett "dagbrott" för sandtag som är nedlagt, kan se om jag kan kila över och ta lita bilder te dig,.., mkt rundade och fina stenar i den rullstensåsen ;)
'
vart ligger det nedlägda stället?:)
MagicFingers
2007-11-04, 15:32
vart ligger det nedlägda stället?:)
under kolerakyrkogården, mitt emot lilla kiosken ;) (säger dig massor va *lol*)
haha exakt :p!
Kolera, är inte det nån sjukdom?
MagicFingers
2007-11-04, 19:53
haha exakt :p!
Kolera, är inte det nån sjukdom?
jo det är det.. men det é för mkt OT tycker jag...
här é en bild från grustaget..., sätter in den på min gold oxå.. så får man den lite bättre...
Kjell Fohrman
2007-11-11, 13:12
Det positiva.:D
Efter tipset från MagicFingers så har jag nu hittat tillräckligt med sand/grus - visserligen inte exakt där han tipsade om men alldeles i närheten.
Alla moduler är nu också ditlimmade.
Det negativa:(
Sanden/gruset ställde jag ute och det är nu attans kallt ute och det har också inneburit att den fuktiga sanden nu har fryst till och är som en cementklump.
Jag har ju också lagt alla mina rötter i dammen som nu har fryst till.
Och nu har jag ju faktiskt kommit så passa långt att jag vill få det sista gjort så att jag kan köra igång akvariet. Så om inte vädret slår om i veckan så blir det till att släpa in allt det frysta gruset för tining samt att plocka fram motorsågen för att såga upp dammen så att jag kan få upp rötterna
Och nu har jag ju faktiskt kommit så passa långt att jag vill få det sista gjort så att jag kan köra igång akvariet. Så om inte vädret slår om i veckan så blir det till att släpa in allt det frysta gruset för tining samt att plocka fram motorsågen för att såga upp dammen så att jag kan få upp rötterna
hehe ilandsproblem:)
battalionP
2007-11-11, 19:25
haha, oflyt;)
vore lite kul att se dig gå igång med motorsågen:)
/Hans
Efter tipset från MagicFingers så har jag nu hittat tillräckligt med sand/grus - visserligen inte exakt där han tipsade om men alldeles i närheten.
Alla moduler är nu också ditlimmade.
Det negativa:(
Sanden/gruset ställde jag ute och det är nu attans kallt ute och det har också inneburit att den fuktiga sanden nu har fryst till och är som en cementklump.
Lugn, det brukar ju komma en mildperiod just när alla tvingats byta till vinterdäck, så motorsågen lär du nog kunna klara dig utan....det finns i alla fall goda odds för det.;):D
saknar bilder på senaste statusen........
(inte ett dugg avundsjuk på folk som har 3000 liters kar...näääädå...inte jag inte....
jag pular så gärna med mina småkar på 240 + 222 + 60....*muttrar hela vägen hem*.....)
Kjell Fohrman
2007-11-21, 12:15
Det rullar i alla fall på.
Gruset är "tvättat", fast även om jag nu la 10 timmar på det så blev det nog ändå inte något vidare rent (skulle ha hyrt en tombola). Alla moduler är ditlimmade och några Monsteria är inköpta.
Jag räknar med att fylla på vatten 2/3 med vatten i början av nästa vecka och sedan får det gå så med snabbfilter en vecka för att det skall bli någorlunda klart. Sedan tappar jag ner vattnet igen - planterar växter (som ännu inte införskaffats) och lägger ner rötterna och fyller upp med vatten igen.
Sedan väntar jag någon dag innan de första fiskarna läggs i.
Får se om jag får tid över imorgon till att ta något foto och lägga in
Tors hammare
2007-11-21, 13:21
Det rullar i alla fall på.
Gruset är "tvättat", fast även om jag nu la 10 timmar på det så blev det nog ändå inte något vidare rent (skulle ha hyrt en tombola). Alla moduler är ditlimmade och några Monsteria är inköpta.
Jag räknar med att fylla på vatten 2/3 med vatten i början av nästa vecka och sedan får det gå så med snabbfilter en vecka för att det skall bli någorlunda klart. Sedan tappar jag ner vattnet igen - planterar växter (som ännu inte införskaffats) och lägger ner rötterna och fyller upp med vatten igen.
Sedan väntar jag någon dag innan de första fiskarna läggs i.
Ja, nu skall det verkligen bli spännande med bilder !
Maria - Sjöjungfru
2007-11-21, 14:19
Blir lite sugen på att springa förbi nå'n dag :D
Kjell Fohrman
2007-11-21, 15:14
Blir lite sugen på att springa förbi nå'n dag :D
Det vore bra om du sprang förbi på fredag och hämtade namnlappar till auktionen på lördag;)
Maria - Sjöjungfru
2007-11-21, 15:27
Det vore bra om du sprang förbi på fredag och hämtade namnlappar till auktionen på lördag;)
Va! Ska du inte med på lördag??
Kjell Fohrman
2007-11-21, 15:31
Va! Ska du inte med på lördag??
Jag tror inte att dom 46 som har anmält sig till akvaristikkursen i Uppsala i helgen blir så himla glada om jag går på auktion i stället.
Jag flyger upp på fredag kväll
Maria - Sjöjungfru
2007-11-21, 16:09
Jag tror inte att dom 46 som har anmält sig till akvaristikkursen i Uppsala i helgen blir så himla glada om jag går på auktion i stället.
Jag flyger upp på fredag kväll
OK! Nej, tror nog inte dom skulle uppskatta det, jag kan komma en sväng förbi på fredag mellan fiskhåvning och dotterns hoppträning :)
MagicFingers
2007-11-21, 16:35
OK! Nej, tror nog inte dom skulle uppskatta det, jag kan komma en sväng förbi på fredag mellan fiskhåvning och dotterns hoppträning :)
då kan ju DU ta lite foton :)...
Kjell Fohrman
2007-11-21, 16:40
då kan ju DU ta lite foton :)...
Ja Maria kan ju få visa att hon är SJÖjungfru på riktigt;)
Tricella
2007-11-21, 17:16
Härligt projekt Kjell! Grattis....
Några nya foton på G?
Maria - Sjöjungfru
2007-11-21, 21:18
Ja Maria kan ju få visa att hon är SJÖjungfru på riktigt;)
Ska du ha mig att bada oxå, får väl ta med bikini då :p
Härligt projekt Kjell! Grattis....
Några nya foton på G?
.......
Maria - Sjöjungfru
2007-11-23, 23:12
På allmän begäran kommer här ett dagsfärskt foto
hehe a vada ska man säga...det är inget dåligt bygge:)
Haha! verkligen inte! Är nog varje akvarists drömprojekt det där...;) den som haft en källare ändå...suck...;)
Måste ge dig beröm Kjell, verkligen ett fantastiskt bygge! Hatten av! :D [:-106]
Mvh Patrik
hehe det värsta e ju ändå att Kjell håller sig så lugn hela tiden, han har verkligen inte stressat och det ska han ha cred för:D
För att knö in några extra på zoopet träffen kan väl några ta med sig badkläder??:D:D:D
Agneta
hehe det värsta e ju ändå att Kjell håller sig så lugn hela tiden, han har verkligen inte stressat och det ska han ha cred för:D
Det kommer med åldern, man vet att man får vad man vill ha, bara man tänker efter före:D
Mycket BTN i din källare Kjell:D
Blir nog riktigt fint när det är klart!
Har du bestämt ungefär hur många ciklider som ska i?
Tors hammare
2007-11-24, 18:41
På allmän begäran kommer här ett dagsfärskt foto
OJ, jag är mycket imponerad.[:-35]
Kjell Fohrman
2007-11-26, 17:06
Jag har nu beställt ett gäng med Tropica-växter till mitt "nano-akvarium"
Det jag beställde var följande
10 st Gymnocoronis spilanthoides
15 st Alternanthera reineckii "lilacina"
15 st Hygrophila guianensis
20 st Echinodorus quadricostatus "magdalenensis"
10 st Micranthemum umbrosum
20 st Sagittaria subulata
10 st Lud. inclinata var. verticillata "Cuba"
5 st Proserpinaca palustris "Cuba"
5 st Echinodorus cordifolius ssp. fluitans
1 st Echinodorus cordifolius ssp. fluitans XXXXL som solitärväxt
1 st Echinodorus palaefolius var. latofolius XXXL som solitärväxt
battalionP
2007-11-27, 20:11
Vet inte om du skrivit det förut men hur har du tänkt göra vattenbyten?
/Hans
Kjell Fohrman
2007-11-27, 20:15
Vet inte om du skrivit det förut men hur har du tänkt göra vattenbyten?
/Hans
På helt vanligt sätt - dvs med en slang
Pannecke
2007-11-27, 21:17
Hur mycket vatten skall du byta då ? 50%?
ett tips är en tjock slang, eller flera mindre tjocka:)
Du kanske kan höra med brandkåren om de har någon slang till övers
Skall vi prata slang när vi kommer
Kjell Fohrman
2007-11-28, 09:47
Hur mycket vatten skall du byta då ? 50%?
Jag har två stora biologiska filter i det (totalt ca. 40 liter filtermaterial) + att jag kommer att hålla mig till mindre fiskar så jag kommer nog inte att behöva byta så mycket i det. Räknar med att byta ca. 10% varje gång - men det lär visa sig hur mycket som måste bytas.
Räknar med att byta ca. 10% varje gång - men det lär visa sig hur mycket som måste bytas.
10% = 300 liter, tja det är ju vad vi "normala" akvarister har våra fiskar i [B)]:D
Tottofagrin
2007-12-02, 00:55
Shit vad glad jag är att jag upptäckte den här tråden idag och slapp all väntan...:) Men nu vill man ju se det när det har körts in ordentligt i ett halvår eller så... Fan Kjell, varför drog du inte igång detta projekt ett halvår tidigare??;):p
All heder och vördnad åt dig och ditt projekt dock! Fantastiskt inspirerande!
:D:D:D
/Kalle
Kjell, har du någon gång sett akvariet hos Zoo Marknaden i Linköping som var på ca 5000 liter:confused:
Det var SA tema och de minnesbilder jag har från den burken var neon eller kardinal tetror som var 5 cm+. Dessutom kommer jag ihåg vallisnerian som var nästan två meter hög.
Mina minnen är 25 år gamla, men jag kan fortfarande se denna ”akvarievägg” framför mig.
Framförallt kommer jag ihåg när ägaren iförd badbyxor och cyklopögon var nere och rensade växter:D
Flundran
2007-12-02, 07:56
Har nu följt denna tråden noga och måste bara gratulera till ett underbart bygge, Ska bli kul att få se det inrett.:DPS: Jag måste säga att man blir lite avundsjuk :)
Bra jobbat Kjell ser riktigt fint ut.
Får man fråga vad för typ av golv du har samt om du har gjort något för att golvet ska hålla?
Kjell Fohrman
2007-12-02, 17:59
Kjell, har du någon gång sett akvariet hos Zoo Marknaden i Linköping som var på ca 5000 liter:confused:
Det var SA tema och de minnesbilder jag har från den burken var neon eller kardinal tetror som var 5 cm+. Dessutom kommer jag ihåg vallisnerian som var nästan två meter hög.
Nej det har jag inte sett det akvariet, jag har också valt att vara lite mer konsekvent vad gäller SA-tema, dvs jag kör enbart SA-väster också.
Får man fråga vad för typ av golv du har samt om du har gjort något för att golvet ska hålla?
Det är betonggov i källaren - fast det är ett gammalt hus så betongplattan är rätt tunn (ca 4-5 cm). Förhoppningsvis håller det[:o]
Idag har förövrigt Lasse varit här och krupit runt i akvariet och planterat (se foto). Själv har jag gjort iordning växterna och hantlangat till Lasse.
Varför hällde du inte på ett par hundra liter vatten innan det planterades? Du kunde alltid skylla på att växtnördar gör så, om Lasse undrade varför han skulle krypa runt i vatten:p!
Ser riktigt bra ut än så länge och det ska bli ett sant nöje att komma och spana in karet!
MagicFingers
2007-12-02, 18:46
hoppas du fått i lite vatten över växterna, alt. att du skaffat "Mist-ers" så de inte torkar..
Trollsvans
2007-12-02, 19:00
Vid min svans!
Totalt livsfarligt (för mig... alldeles för mycket inspiration till saker jag vill ha när jag skaffar hus... )
Ska bli väldigt intressant att se det här ta form.
Shootermicke
2007-12-02, 19:57
Väntar spänt på fler bilder ;)
Varför hällde du inte på ett par hundra liter vatten innan det planterades? Du kunde alltid skylla på att växtnördar gör så, om Lasse undrade varför han skulle krypa runt i vatten:p!
Ser riktigt bra ut än så länge och det ska bli ett sant nöje att komma och spana in karet!
Vad tror du jag hade väntat mig - jag hade badbyxorna med men Kjell var snäll denna gång :).
MVH Lasse
Joachim.S
2007-12-03, 18:30
Vad har du för pump/pumpar?
Kjell Fohrman
2007-12-03, 18:39
Vad har du för pump/pumpar?
Jag använder ju några moduler som filter - i dom har jag bitar av filtermatta samt biobollar. Pumparna är några stycken Aqua Clear pumphuvuden.
Sedan flöt tyvärr en av jättesvärdplantorna (ungefär 60-70 cm bred och 80 cm hög) upp till ytan. Rotsystemet är väl ungefär 20x10x10 cm. Den flöt upp trost att jag tyngt ner den med en sten.
Ser ingen annan råd än att dela den på mitten och bara använda hälften - sedan blir det fram med cyklopet och "dyka ner" och plantera den.
Ser ingen annan råd än att dela den på mitten och bara använda hälften - sedan blir det fram med cyklopet och "dyka ner" och plantera den.
Det är väl synd... Första alternativet borde väl vara att fästa den bättre. ;)
Kjell Fohrman
2007-12-03, 19:16
Det är väl synd... Första alternativet borde väl vara att fästa den bättre. ;)
Jo men den är så enorm så jag funderade faktiskt på att plocka ner den redan från starten ändå
Skulle vara kul att se lite bilder nu när baljan är fyllt upp med vatten:)
MagicFingers
2007-12-03, 19:56
var det ssp fluitansen som flöt upp eller?..
jag har ju haft ett par av dessa, och för att få ner mina i sanden använde jag mig av en mängd köksgeråd..., typ.. minst 5 tunga knivar (rostfritt) och satte runt rötterna...
Idag har förövrigt Lasse varit här och krupit runt i akvariet och planterat (se foto). Själv har jag gjort iordning växterna och hantlangat till Lasse.
Vilken lyx att ha trädgårdmästare... :-)
Kjell Fohrman
2007-12-03, 20:03
var det ssp fluitansen som flöt upp eller?..
jag har ju haft ett par av dessa, och för att få ner mina i sanden använde jag mig av en mängd köksgeråd..., typ.. minst 5 tunga knivar (rostfritt) och satte runt rötterna...
Nej det var latifoliusen
Joachim.S
2007-12-03, 22:11
det måste vara sjukt konstigt att dyka ner i sitt skvarium...mina guldsömmar hade nog inte gillat att jag gjorde det i mitt 240 l kar:P hur värmer du upp allt?
Kjell Fohrman
2007-12-03, 22:19
hur värmer du upp allt?
2 rejäla doppvärmare - hoppas att det räcker (vet inte ännu eftersom jag inte kört igång dom)
Tottofagrin
2007-12-03, 23:08
Jag tror nog att du är tvungen att sätta upp ett live feed från webkamera direkt hit till zoopet när allt är klart... :D
Alternativt att du gör en såndär "brasfilms DVD" fast från ditt akvarium och säljer för en hundring styck. Med en 70" lcd HDD TV så kan det kanske bli nåt att titta på i jul? Kanske ett sätt att få tillbaka lite av pengarna du satsat? Utnyttja julhandelskonsumtionshysterin (!) till max! :)
PS.
Jag hade lätt köpt DVDn! Och jag har bara en skruttig 28" bildrörs TV...
DS.
Jag hade köpt en DVD direkt!:)
Ja, särskilt om man får se Lasse krypa omkring i karet och munhuggas med Kjell under tiden:p!
Tottofagrin
2007-12-03, 23:31
Ja, särskilt om man får se Lasse krypa omkring i karet och munhuggas med Kjell under tiden:p!
LOL! Helt underbart! :D:D
Kjell Fohrman
2007-12-05, 11:16
Ja så ser akvariet ut just nu:(
Igår kväll delade jag den jättesvärdplanta som flutit upp i 2 delar. Den minsta av dessa planterades ner igen med hjälp av min bättre hälft och denna blev precis lagom i storlek.
Så lång allt väl - men för att kunna plantera ner den så var jag tvungen att gräva upp botten igen vilket innebar att skitig sand revs upp och framförallt att den växtgödning jag lagt på botten spreds ut i akvariet. Så nu ser det ut som dimman i Lutzen.
Men denna svärdplanta är i alla fall nu på sin plats (bl.a. med hjälp av 4 stenar som vardera har en diameter på ca 10-15 cm) och även övriga småväxter (många av dessa flöt upp när jag rörde runt i akvariet) är på sin plats ochj det var ju det viktiga. Vattnet kommer säkert att klarna så småningom.
Jag har nu också fått upp kablarna och belysningen funkar. Nu måste jag bara tillverka en ränna i taket för att dölja detta eftersom det nu med alla kablar ser ut som ledningarna till ett mindre kärnkraftverk i taket:p
Jag har använt 5 st belysningar som vardera innehåller 1 st 150 watt HQI samt 2 st 60 cm T5 rör (rören har och HQI har separata kablar) och dessutom har jag satt upp 4 st halogenspottar för växterna ovan vatten.
Nåväl med hjälp av lite Slimline så går det säkert att bygga en rätt snygg kabelränna i taket.
Grattis Kjell! Du har skapat en vitvattensbiotop:p:D
Kjell Fohrman
2007-12-05, 12:02
Grattis Kjell! Du har skapat en vitvattensbiotop:p:D
Tack för komplimangen:p
Kanske skulle skriva en bok om hur man genom att spendera tiotusentals kronor kan skapa en vitvattensbiotop:D
Koi-fantast
2007-12-05, 15:37
Jag skulle vilja se när ni kliver i och ur karet. Har du en båtstege på insidan?? :-)
Kjell Fohrman
2007-12-05, 15:59
Har du en båtstege på insidan?? :-)
Ja och en trampolin när jag dyker i:p
Pannecke
2007-12-05, 16:45
Mer bilder....
Kjell Fohrman
2007-12-05, 17:07
Mer bilder....
Jag tänker nu faktiskt att vara så grym [}:)] att jag inte tänker lägga ut fler foton innan jag har haft Zoopetvästgänget här på besök nästa lördag.
Så ni som kommer hit då blir de första som får se akvariet i "färdigt" skick.
Jag lovar dock att därefter lägga upp lite foton;)
Idag har jag i alla fall tömt ner 7 småakvarier och snott hälften av filtermaterialet i dessa akvarier och lagt över i filtren i det stora. Ikväll kommer jag också att fylla upp akvariet till 90% samt koppla i en pump med filtervadd för att plocka bort det mesta av dimman i akvariet (den har visserligen lättat något, men ligger fortfarande tät).
Fy, vad elakt.:(;)
Ska du förresten ha annat än ciklider i karet? Och hur många ciklider ska du ha?
Vad för ciklider kan man ta med som gåva till dig kjell?
battalionP
2007-12-05, 17:32
NÄSTA LÖRDAG????? Vet du hur länge det är till dess??? många lååånga dagar fyllda med väntan!
Nej då, skämt och sido. Då har man något att se fram emot, i akvarieväg, när man kommer hem från bb med sitt egna lilla yngel:)
/Hans
Kjell Fohrman
2007-12-05, 17:33
Vad för ciklider kan man ta med som gåva till dig kjell?
Du har bara fiskar som garanterat kommer att sätta i sig mina fiskar till frukost:p
Vet inte än vad det blir - men sannolikt någon Biotodoma (de största fiskarna jag komme att ha), någon Apistogramma, fjärilar, kanske någon Nannacara - det blir allt i ciklidväg (ca 10 av varje).
Av tetror så lutar det åt rödmunnar (200-300) och kardinaler (ca. 500) men inget är bestämt ännu.
Dessutom 1-2 arter med Corydoras (ca 40 st) samt en eller 2 arter av Loricariidae (ca 10 st)
Allt kommer självklart inte att läggas i från starten - utan det blir en mjuk uppstart med 400 fiskar eller nåt sånt:D
Tottofagrin
2007-12-05, 17:38
Allt kommer självklart inte att läggas i från starten - utan det blir en mjuk uppstart med 400 fiskar eller nåt sånt:D
Jojo, mjukstart... ;) Det som är coolt är att det verkligen är det också...
battalionP
2007-12-05, 17:39
Haha, ja där har vi ett citat jag aldrig trodde jag skulle få höra:)
/Hans
Du har bara fiskar som garanterat kommer att sätta i sig mina fiskar till frukost:p
Vet inte än vad det blir - men sannolikt någon Biotodoma (de största fiskarna jag komme att ha), någon Apistogramma, fjärilar, kanske någon Nannacara - det blir allt i ciklidväg (ca 10 av varje).
Av tetror så lutar det åt rödmunnar (200-300) och kardinaler (ca. 500) men inget är bestämt ännu.
Dessutom 1-2 arter med Corydoras (ca 40 st) samt en eller 2 arter av Loricariidae (ca 10 st)
Det blir verkligen häftigt! Mycket bra sammansättning.
Hade för mig att du skulle ha altum, men du har kanske gått bort ifrån det?
Trollsvans
2007-12-05, 18:08
Och jag är inte alllllls avundsjuk.
Får väl ta och gå med i Väst så man får se den där baljan nån vacker dag...
Ja och en trampolin när jag dyker i:p
haha :)
det känns som att vi kommer behöva göra ett återbesök om några månader också hehe:p:D
Oohhh, dvärgciklider låter riktigt nice!
Kommer du köra på viltform av fiskarna?
Kjell Fohrman
2007-12-05, 20:22
det känns som att vi kommer behöva göra ett återbesök om några månader också hehe:p:D
Ja, det blir säkert ett nytt besök framåt vårkanten
Hade för mig att du skulle ha altum, men du har kanske gått bort ifrån det?
Tänkte det, men bestämde mig för att köra med små tetror och att mata dom med 500 kardinaler blir lite väl kostsamt;)
Kommer du köra på viltform av fiskarna?
Jepp, har ju t.o.m. valt enbart naturformerna på växterna
MagicFingers
2007-12-05, 20:32
bäst du börjar ragga fiskar nu då.. 300rödmunnar får man inte fatt i hur lätt som helst...
och på en vecka med :)
Kjell Fohrman
2007-12-06, 18:19
bäst du börjar ragga fiskar nu då.. 300rödmunnar får man inte fatt i hur lätt som helst...
och på en vecka med :)
Så sant som det är sagt - men i så fall blir det något annat som jag startar med istället. Allt skall ju ändå inte införskaffas vid starten.
Ikväll har jag fyllt upp vattnet ända upp och kört igång pumparna - allt verkar gå enligt ritningarna även om dimman inte har lagt sig i akvariet
Tänkte det, men bestämde mig för att köra med små tetror och att mata dom med 500 kardinaler blir lite väl kostsamt
Kanske det, men scalarerna skulle vara lyckliga:D
Eurydike
2007-12-06, 19:14
Hur mycket ström drar det med pumpar, värmare och belysning till ett sådant jättekar? *nyfiken*
Trollsvans
2007-12-06, 20:30
Hur mycket ström drar det med pumpar, värmare och belysning till ett sådant jättekar? *nyfiken*
...för att inte tala om vad det lär ha kostat med allt annat rörande det hela? :)
(kan ju vara bra att veta så man har riktlinjer för kommande projekt, haha.. när man är rik nog, OCH har plats)
Eurydike
2007-12-06, 20:41
Jag tänkte om resten av stan blir utan ström när man drar igång karet :D Man blir bästa polare med E-on i alla fall och får komma på deras fester mm. Hihi.
Men det skulle ju iofs lätt gå att ta inträde för alla som vill dit och titta när det är klart. Eller ha en webcam på hela tiden som man kan prenumerera på tex..
Kjell Fohrman
2007-12-06, 20:53
Det är sådana saker som man helst inte vill veta, men lär få reda på när elräkningen kommer:(.
Totalt är i alla fall belysningen på 1150 watt. Pumpar och doppvärmare på ca. 700 watt så totalt rör det sig om lite knappt 2000 watt när allt är igång.
...för att inte tala om vad det lär ha kostat med allt annat rörande det hela? :)
Också sådant som man helst inte vill tänka på:p - men helt klart är i alla fall att det underlättar att ha lite kontakter efter 30 år inom branschen/hobbyn:D
Eurydike
2007-12-06, 20:58
Som en mindre lägenhet då :p
Det lär ju vara värt varenda krona. Och som sagt vi är någ många som kan tänka oss både att betala inträde för att få se det live samt att prenumerera på webcam sändningar ;)
jäklar i havet!
Det snyggaste jag sett!
nu vet jag vad jag skall göra när jag blir äldre.. Bara 16 änn så länge:P men har ca23L året plus 700L terrarium:) så det är en bra start:)
Axel
Kjell Fohrman
2007-12-06, 21:29
Det lär ju vara värt varenda krona. Och som sagt vi är någ många som kan tänka oss både att betala inträde för att få se det live samt att prenumerera på webcam sändningar ;)
Vi får väl se vad jag kan göra åt det hela - kanske kan jag lägga upp någon video eller något sådant för goldisarna i Zoopets videoarkiv.
patriksg
2007-12-06, 21:31
Vi får väl se vad jag kan göra åt det hela - kanske kan jag lägga upp någon video eller något sådant för goldisarna i Zoopets videoarkiv.
skulle vi tycka om!!!! :D
Eurydike
2007-12-06, 21:48
Det skulle vi Goldisar verkligen uppskatta ;)
Gratulerar verkligen till det tänkta valet av fiskar[:-106]
Tänkte föreslå Dolkstickstetra Hyphessobrycon erythrostigma men det var ju som att slå in öppna dörrar med tanke på den kommentar du skrivit på dess artbeskrivning här på Zoopet[B)]
Jag kan tänka mig att det skulle bli häftigt när hannarna kan skapa sina ”revir” och försöka locka till sig honorna. Dom lär ju få plats med det:D
Kjell Fohrman
2007-12-06, 22:36
Tänkte föreslå Dolkstickstetra Hyphessobrycon erythrostigma men det var ju som att slå in öppna dörrar med tanke på den kommentar du skrivit på dess artbeskrivning här på Zoopet[B)]
Jag kan tänka mig att det skulle bli häftigt när hannarna kan skapa sina ”revir” och försöka locka till sig honorna. Dom lär ju få plats med det:D
Den är nog första reserv bland tetrorna - vi får se hur det blir.
Näää, inte bara film för goldisar! Vi fattiga användare som inte har råd att bli goldisar ska väl också ha lite nöjen i livet eller hur? :D
Kjell Fohrman
2007-12-06, 22:57
Näää, inte bara film för goldisar! Vi fattiga användare som inte har råd att bli goldisar ska väl också ha lite nöjen i livet eller hur? :D
Så du föredrar att då istället det andra alternativet som föreslagits
Och som sagt vi är någ många som kan tänka oss både att betala inträde för att få se det live samt att prenumerera på webcam sändningar ;)
Dvs bara betala för att se akvariet:p
De videos vi har lagt upp är också i så pass hög kvalitet att hela zoopet skulle kollapsa om en massa fick för sig att kolla på det samtidigt.
Trollsvans
2007-12-07, 13:22
Youtube finns ju alltid annars att lägga upp saker på...
Alltid bättre att belasta nån annan... :P
Om du gör någon lång video av hög kvalitet kan jag förstå att den bara är tillgänglig för goldisar. Men du kanske kan lägga upp lite kortare filmsnuttar på Youtube till oss andra?:)
Ska iallafall bli riktigt kul att se bilder på karet!
Kjell Fohrman
2007-12-07, 14:04
Youtube finns ju alltid annars att lägga upp saker på...
Alltid bättre att belasta nån annan... :P
Men du kanske kan lägga upp lite kortare filmsnuttar på Youtube till oss andra?:)
Ska iallafall bli riktigt kul att se bilder på karet!
Möjligen lägger jag upp något på Youtube, men där tillåts ju bara skitkvalitet (av naturliga skäl) så det säger ju inte så mycket.
Foton kommer det under alla omständigheter att bli en del av i denna tråd
Men händer ingenting i denna tråden. Vi vill ha bilder och det nu! Snart borde du väl få i fisken?
Tottofagrin
2007-12-11, 18:38
ja, just det!!:mad::mad:
;)
KalleBalle
Kjell Fohrman
2007-12-11, 18:47
ja, just det!!:mad::mad:
;)
KalleBalle
Som sagt bilder kommer efter lördagsträffen.
Har i alla fall idag varit och shoppat lite till mitt "nanoakvarium". Som jag skrev ovan ville jag ju att akvariet skulle få en mjukstart så det blev bara några få fiskar - totalt 440 st.
Nannacara taenia 20st
Hemigrammus rhodostomus 300 st
Carnegiella strigata 40 st
Apistogramma macmasteri 20 st
Corydoras arcuatus 30 st
Rineloricaria lanceolata 8 st
Nannostomus morthenthaleri 20 st.
De sistnämnda var svindyra (ja ja en del av de andra var kanske inte helt billiga heller[:o]) och jättesmå så de kommer antagligen att försvinna helt i akvariet, men det var så sanslöst snygga att jag inte kunde låta bli:D
hehe får man fråga vilken butik som hade inne 300stycken Hemigrammus rhodostomus?;).
Kjell Fohrman
2007-12-11, 19:02
hehe får man fråga vilken butik som hade inne 300stycken Hemigrammus rhodostomus?;).
Nja det var väl inte direkt en butik - detta eftersom jag har ett akvaristiskt företag registerat och det handlade om relativt mycket fisk så kunde jag handla hos Imazo som är grossist.
Tottofagrin
2007-12-11, 19:05
Kom antagligen leverade med egen Lear Jet direkt ner på Kjells gräsmatta:)
De sistnämnda var svindyra (ja ja en del av de andra var kanske inte helt billiga heller[:o]) och jättesmå så de kommer antagligen att försvinna helt i akvariet, men det var så sanslöst snygga att jag inte kunde låta bli:D
Förstår dig, det är riktiga juveler:) Skulle köpa själv, men jag har ju Skalarer[B)]
Corydoras arcuatus 30 st
30st Corydoras måste vara en syn! :D Håller de ihop alla 30 i ett stim?
Kjell Fohrman
2007-12-11, 20:37
Förstår dig, det är riktiga juveler:) Skulle köpa själv, men jag har ju Skalarer[B)]
Jag gillar ju skalarer också och de hade flera olika varianter av VF, men jag lyckades motstå frestelsen. Jag vet ju hur det kommer att sluta:(
Kjell Fohrman
2007-12-11, 20:38
30st Corydoras måste vara en syn! :D Håller de ihop alla 30 i ett stim?
Nej, dom har delat in sig i olika grupper.
En fisk som inte är med i artregistret.:D
Fast den kommer väl så snart den färgat ut.;)
Som sagt bilder kommer efter lördagsträffen.
Har i alla fall idag varit och shoppat lite till mitt "nanoakvarium". Som jag skrev ovan ville jag ju att akvariet skulle få en mjukstart så det blev bara några få fiskar - totalt 440 st.
Nannacara taenia 20st
Hemigrammus rhodostomus 300 st
Carnegiella strigata 40 st
Apistogramma macmasteri 20 st
Corydoras arcuatus 30 st
Rineloricaria lanceolata 8 st
Oj, vad många fiskar[:-10] Är det inte lite väl mycket ciklider även fast karet är så stort?
Mjukstart skulle jag inte kalla det;) Genomsnittstorleken på fiskarna är väl någonting kring 5 cm (har inte kollat upp det, bara gissar lite snabbt...) och 5 gånger 400 blir väl 2000 cm fisk... Även fast dom inte är fullvuxna än skulle jag nog inte kalla det mjukstart:D
Ser mycket fram emot att se bilder!
Kjell Fohrman
2007-12-11, 21:52
Oj, vad många fiskar[:-10] Är det inte lite väl mycket ciklider även fast karet är så stort?
Mjukstart skulle jag inte kalla det;) Genomsnittstorleken på fiskarna är väl någonting kring 5 cm (har inte kollat upp det, bara gissar lite snabbt...) och 5 gånger 400 blir väl 2000 cm fisk... Även fast dom inte är fullvuxna än skulle jag nog inte kalla det mjukstart:D
Som om jag skrev i en annan tråd häromsistens så är 1 cm = 1 liter vatten den mest dumma skrönor som sprids om akvariefisk.
Viktmässigt skulle jag tro att alla mina fiskar ihop väger betydligt mindre än 1 par med 3/4 vuxna påfågelciklider (vilket blir 50 cm ihop).
Så dessa 440 fiskar är alltså en mjukstart jämfört med att starta med 2 påfågelciklider;)
Eurydike
2007-12-11, 21:53
Men var är bilderna???? Nu måste ju fiskarna varit i några timmar minst! Iväg från forumet och fota istället ;)
håller med Eurydike.
vill se bilder :)
Han skulle visst vänta med bilder tills efter zoopetträffen hemma hos honom som äger rum nästa lördag. Tålamod....
Han tycker väl om att hålla alla på halster
Eurydike
2007-12-11, 22:13
Va??? Vi som inte kan ta oss ända dit nästa lördag då?? Kan inte vi få en prewiev?? Snäääääälllllllaaaaa[:I]
Måste ju varit så coolt att se de första fiskarna simma iväg på upptäcktsfärd i sitt nya hem på 3000liter.
Pannecke
2007-12-11, 22:14
Har ni inte läst. Han lägger inte upp bilder innan Lördag. Sluta tjata....
Jag tror Kjell har fullt upp med att kolla så glöggen blir klar tills på lördag och kolla så pepparkakorna får rätt form, han vet att prioritera rätt!! :D:D
Som om jag skrev i en annan tråd häromsistens så är 1 cm = 1 liter vatten den mest dumma skrönor som sprids om akvariefisk.
Viktmässigt skulle jag tro att alla mina fiskar ihop väger betydligt mindre än 1 par med 3/4 vuxna påfågelciklider (vilket blir 50 cm ihop).
Så dessa 440 fiskar är alltså en mjukstart jämfört med att starta med 2 påfågelciklider;)
Du har nog rätt...
tanken är väl att vi som kommer på besök ska få se de först :).
Jag tar med min kamera iaf så några bilder kan man nog slänga in här;)
(omdet e lugnt för kjell att man fotar lite)
En hemlighet
Jag har sett det - och det är inget vidare (så ni som inte kommer på Zoopetträffen missar absolut ingeting) Han behöver ju för tusan få i lite mer fisk först :)
MVH Lasse
Kjell Fohrman
2007-12-11, 23:23
En hemlighet
Jag har sett det - och det är inget vidare (så ni som inte kommer på Zoopetträffen missar absolut ingeting) Han behöver ju för tusan få i lite mer fisk först :)
MVH Lasse
Ja det var så jäkla fult så att Lasse efter att ha hjälpt mig att hämta och lämpa av fisken hos mig var tvungen att köra 1o mil t/r för att hämta sin fru för att hon skulle kunna få glutta på akvariet:p
Ja det var så jäkla fult så att Lasse efter att ha hjälpt mig att hämta och lämpa av fisken hos mig var tvungen att köra 1o mil t/r för att hämta sin fru för att hon skulle kunna få glutta på akvariet:p
Nja - det var väl inte hela sanningen - sträckan var 4 mil och anledningen till att jag körde var ju att jag blev så trött av att bära lådor att jag låste in nyckeln i min bil och var tvungen och låna Kjells nya bil (som heller inte är något vidare) för att åka hem och hämta reservnyckeln och så följde min fru med för att trösta Kjell för att det såg så tomt ut :)
MVH Lasse
har letat efter den tråden som Kjell nämner där han pratar om 1 cm = 1 liter vatten....men hittar inte....
hjälp med länk kanske ?
Kjell Fohrman
2007-12-12, 09:39
Nja - det var väl inte hela sanningen - sträckan var 4 mil
MVH Lasse
Nja den kanske kändes som bara 4 mil i en riktig bil:p
Kjell Fohrman
2007-12-12, 09:46
har letat efter den tråden som Kjell nämner där han pratar om 1 cm = 1 liter vatten....men hittar inte....
hjälp med länk kanske ?
Det var i denna tråd -
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112018
Det var dock inte speciellt utömmande det jag skrev där. Får någon gång sätta mig och verkligen ta reda på vad olika fiskar väger etc. för att kunna skriva lite mer i denna fråga. Dock så finns det ju även så mycket annat att ta hänsyn till när det gäller fisktäthet att alla "regler", oavsett hur noggrant de än utformas, kommer att innehålla så många "men" att de inte kommer att fungera som någon allmän regel.
Men oavsett vilket 1 cm = 1 liter vatten är i alla fall en fullkomligt värdelös regel
Nja den kanske kändes som bara 4 mil i en riktig bil:p
Diplomati på hög nivå:)
Snart dags att kalla in en opartisk förhandlare;)
Det krävs dock en förhandlare som bägge parter kan känna förtroende för!
Är inte Kofi Annan ledig numera:D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.