Visa fullständig version : zuchini
Varje gång man är inne på zoopet forum så ser man ordet zuchini nästan överallt.
Men nu är frågan:
Är zuchini en grönsak som man bara skär av en bit av?
Innehåller zuchini något särskillt nyttigt för malarna eftersom alla använder det eller e det bara för godhetens skull?
KimJosefin
2005-09-20, 21:25
Japp, det är en grönsak som ser ut som en avlång pumpa. Du skär en skiva av den, precis som med en gurka, och trär igenom en sked eller liknande för att den ska stanna kvar på bottnen.
Malar vill ha vegetabiliskt foder och zucchini är ett bra alternativ. Tycker gurka smutsar ner mkt fortare.
guineapig
2005-09-20, 22:22
Kallas även Squash om det känns mera bekant
Daniel
Du skär en skiva av den, precis som med en gurka, och trär igenom en sked eller liknande för att den ska stanna kvar på bottnen.
SMART!!!
Hur pass mycket är lagom att lägga ner till 3 vuxna ancistrus och 4 yngel ancistrus och en segelfens pleco?
KimJosefin
2005-09-21, 19:48
Lägg ner skivor på skedar på ett par (typ två) ställen, för att vara på den säkra sidan, så det inte blir bråk om maten. Det som inte blir uppätet bör du ta upp efter ett dygn eller så, annars smutsar det ner akvariet för mkt...
Ska man ta bort "skalet" och kärnorna???
Ska man ta bort "skalet" och kärnorna???
Nej jag tycker inte du ska göra det, mina ancistrus är i och för sig inte så hemskt förtjusta i det gröna skalet men det håller å andra sidan ihop skivan ganska bra vilket gör att det oftast bara blir en bit att plocka upp om det blir något över.
Jag tar inte heller bort kärnorna. De verkar äta upp dem.
Mamma Mia
2005-09-23, 10:17
Skickar vidare Sonjas tips som jag tog till mig: skär squashen i bitar, förväll snabbt och frys in styckevis (jag bredde ut mina i en plastpåse så de inte fastnade i varann). Sen kan man ge en bit eller två när man har lust, som sjunker eftersom de är kokta! Så slipper man en ful sked som ligger o skräpar :)
Jag lägger ner tomat också, upptäckte att det var en fantastisk snigelfälla. Malarna äter inte skalet, och i den "skålen" som blev kvar av skalet hittade jag säkert 30 snäckor! Bara att lyfta upp och slänga!
Dock uppstod ett mysterie...vad var det för groddar som plötsligt dök upp? Aha! Tomatkärnor som spirar. De överlever dock inte.
nej skölja bara av lite o gnugga lite på skalet för de e ju lite besprutning tror jag :)
Mamma Mia
2005-09-24, 11:52
Ja lite om den ska frysas.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.