handdator

Visa fullständig version : odla kampfisk

neon_kimpan
2005-09-18, 10:45
hej hej !!

jag har tänkt att odla kampfisk nu, och jag behöver lite klarhet i detta.
de finns säkert många trådar om detta men jag vill gärna ha lite bra svar här istället.
jag har tänkt att använda mig av ett 70 liters akvarium, de va tänkt att det skulle vara ganska mycket växter och flytväxter och dela av de på mitten och ha hanen på en sida och honan på den andra, och då ska väl hanen börja bygga skumbo när han ser honan på andra sidan. Och när det ser "klart" ut och honan verkar vara på humör så släpper jag i honan. När dom sedan lekt "klart" så tar jag bort henne och låter hanen vakta romen, sedan när dom är frisimmande så tar jag bort hanen med. och nu till frågorna-

1- hur länge ska jag låta honan vara kvar i samma kar ??
2- vad ska jag mata med den första tiden??
3- är det något annat jag bör tänka på ??

kommer säkert på mer frågor senare !!

KimJosefin
2005-09-18, 11:22
1. Tyckte du svarade på den frågan ganska bra själv ("När dom sedan lekt "klart" så tar jag bort henne"). Du märker när de har lekt klart genom att hanen börja jaga bort honan från boet när hon kommer fram.

2. Det bästa fodret den första tiden är infusorier, eftersom nykläckt artemia är alldeles för stort för deras munnar. Infusorier kan du få t ex lägga en gurkskiva i en burk med vatten och ställa den i fönstret, eller genom att köpa Liqiufry No 1 (för äggläggare) i akvarieaffären. Sök lite i forumet eller på internet...

3. Sök på internet/forumet.

Lycka till!

neon_kimpan
2005-09-18, 12:25
ok tack för dom fina svaren !!

ingen som har nått annat bra tips ??

Dreeamcatcher
2005-09-18, 13:14

det mesta finns på min hemsida!
www.kampfisk.just.nu
om du inte hittar vad du letar efter där så är det bara att maila mig!

Mvh malin

neon_kimpan
2005-09-18, 17:45

det mesta finns på min hemsida!
www.kampfisk.just.nu (http://www.kampfisk.just.nu/)
om du inte hittar vad du letar efter där så är det bara att maila mig!

Mvh malin

Dreemcatcher: de var en mycket bra sida, tack tack :)

jag tror nog jag vet det mesta nu, så det är la bara att sätta igång ;)

neon_kimpan
2005-09-18, 22:04
du dreeamcatcher, den sidan du gav mig eller din sida kanske de var, men ville bara säga det att den var guld värd tack för den !!

Dreeamcatcher
2005-09-20, 18:21
du dreeamcatcher, den sidan du gav mig eller din sida kanske de var, men ville bara säga det att den var guld värd tack för den !!

Tackar så mkt! Sådant som gör det roligt att hålla igång sidan! *ler*