handdator

Visa fullständig version : Undrar.

platy5
2005-09-17, 09:24
När jag matar mina fiskar så stänger jag av filteret, eftersom det trycker ner maten på botten och mina fiskar gillar inte och jaga matan det handlar mest om ungfödare. Men hur känge får filtret vara avstängt ? Det är inte mer änn 10min

vance
2005-09-17, 10:22
de e lugnt, det är när man börjar komma upp i en timme det blir kritiskt.
Vissa hävdar att det går bra längre än så också

Raven
2005-09-17, 16:40
varierar beroende på filter.

innerfilter ska tydligen va mindre känslig efter vad jag läst och ytterfilter mer känslig.

men 10min är inga problem.

dgqlof
2005-09-17, 22:04
Håller med, 10 minuter är absolut inget problem. MEN en vacker dag kommer du att glömma sätta igång det, jag talar av erfarenhet. Jag sätter *alltid* äggklockan numera så fort jag stänger ett filter eller värmare. Kan du inte lösa det på ett sätt så du slipper stänga av filtret?

peterhaack
2005-09-18, 14:20
Måzte bara säga KRÅNGEL ja har man inte skaffar man sig det. stänga filter o äggklockor för att mata sina fiskar vad e nästa *meny* och *Coffeshops* haha skämtar bara, men det låter som om ni skaffar er mer jobb än nöje.

dgqlof
2005-09-18, 20:04
Just precis, det är bara krångel om man måste stänga filter eller värmare. Därför har jag t.ex. de flesta av mina filter och värmare monterade långt ner i akvariet så att jag kan byta hälften av vattnet utan att stänga dem. Bättre ett filter man inte glömmer än att ytan blir runtvispad.

platy5
2005-09-19, 21:26
Ska inte filtret vara en 1cm under vatten ytan ?
Om inte det behövs så kör jag ner det till 1cm över sanden :)
Men då får inte de nyttiga bakteriena i filtret tillsräckligt med syre eller ?

Raven
2005-09-19, 22:30
man kan ha filtret precis var man vill ha det.
det som är viktigt är att man har ytcirkulation.

själv kör jag bottengruset som filter med en cirkulationspump med en plastbit fastlimmad så vattenstrålen går upp mot ytan och just nu är det ordentligt med ytcirkulation men eftersom strålen går uppåt så sprids den rätt mycket vilket gör att fiskarna inte har gymnastik dygnet runt utan kan välja om dom vill va i lugnt vattten elelr strömt.

platy5
2005-09-20, 08:03
Okej, bra då köt ja ner det en bit när jag gör ett vattenbyte :) visste inte att amn kunde ta ner filtret så mycket. Det står i innstruktions boken till filtret att det ska vara en 1cm under vatten ytan. ( det är inte så strömmigt i vattnet :) )