handdator

Visa fullständig version : tål byrån vikten ?

Raven
2005-09-07, 07:36
mors.
ska skaffa ett akvarie till men tänkte fråga lite om en byrå jag har.
mest ute efter om nån vet om den tål ett 222L akvarie 110x45x45
då överdelen av byrån är skruvad i sidorna på väggarna måste det förstärkas på nåt sätt och har ritat in 2 exempel på bilden.

http://img.photobucket.com/albums/v218/Raven1234/byra.jpg

baksidan på byrån är mycket mjuk så den varken bär vikt eller stabiliserar i sidled.
blir eventuellt en skiva på om ja kan få tag på en.
byrån i sej är gjord av 18mm spånskiva.

byrån känns rätt stabil med en överdel ståendes på som väger minst 40kg men den belastar bara sidoväggarna.

Mvh Raven

fredcoca
2005-09-07, 08:44
Hej jag vet inte om detta kommer hålla, men jag skulle inte chansa iaf.. Spånskivor har ju inte samma hållbarhet som MDF. Hade nog införskaffat mig en riktig akvariebänk, som är anpassad till så höga vikter.

leffe64
2005-09-07, 08:58
Som den är nu kommer nog ovandelen att rasa ner i byrån om du ställer ett akvarium på den. Skaffa en rejäl skiva, typ köksbänkskiva(den storleken brukar man kunna hitta som spillbit med lite tur) att lägga på toppen, den måste vila på sidostyckena. Fixera sedan byrån i väggen med ett par vinkelbeslag, eller ännu hellre med en regel skruvad i väggen och infälld i bakstycket på byrån så att den inte kan kasa i sidled. Har du bara tryck rakt uppifrån håller spånskivorna utan problem.

Raven
2005-09-07, 21:48
blir lite ändring här.

hitta 160L för 415kr nytt å de hoppas ja byrån håller för.
den står i ett hörne så den rä rätt befriad från svajande golv.

har ju ett 37L kar nu och inga som helst problem med å öppna/stänga dörrarna.

inte helt omöjligt att de kan bli ett lite mindre akvarie 112L 389kr men 160L skulle inte va fel.

men tack frö svaren iallafall

Raven
2005-09-07, 21:54
vad kan en mdf skiva 110x43cm kosta ?

Raven
2005-09-08, 05:30
prata med en polare om byrån och han sa att den bör hålla för ett 160L med en ordentlig skiva på och gör ett "kryssstag" bakpå så den inte kan röra sej i sidled.

blir nog de ja gör och sen hoppar upp på byrån å kör lite "brake dance" och ser om den står kvar ;)