handdator

Visa fullständig version : Skröna???

kaj.p
2005-07-21, 22:33
För sa man alltid. Byt inte vatten på måndagar eller på industrisemestern. Varför jo då står många av de stora vattenkrävande industrier stilla. Och då blir inte samma fluch genom vattenledningarna. Vilket innebär minskad luftning av klor o natrium i de kommunala ledningarna. Detta innebär i sin tur högre värden av klor, natrium i kranen. Jag har inte tänkt på det så mycket innan, men det sista har flera haft omedelbara problem direkt efter vattenbyten. Så vad tror ni??? Ligger det något i det?

Raven
2005-07-21, 23:40
kan nog ligga nåt i de.
vattenkvaliteten beror ju på hur länge de står i rören och skulle inte förvåna mej om mer metaller lakas ur när vattnet står still.

går ju alltid att maila vattenverket och fråga

kaj.p
2005-07-21, 23:53
Som man frågar får man svar. Dvs ringer du vattenverket o frågar vad de har som värden så svarar de nog med de värden som de oftast har. Dvs standardsvaret. Klart det skiljer från dag till dag.

Raven
2005-07-22, 00:36
värdena finns ju på hemsidan till göteborgs vattenverk(andra vattenverk bör ha likadant) men får mna tag på rätt person kan man nog få svar om det andra också.

vattnet testas ju vid olika platser ute i vattennätet.

rent vatten
2005-07-22, 01:21
Om man använder en vatten renare så behöver man inte oroa sig , men det är klart den kostar ju en slant. Det finns idag en som tar bort både virus och bakterier, även tung metaller och radon.Det är ju bra för dom som har egen brunn.

kaj.p
2005-07-22, 02:03
Om man använder en vatten renare så behöver man inte oroa sig , men det är klart den kostar ju en slant. Det finns idag en som tar bort både virus och bakterier, även tung metaller och radon.Det är ju bra för dom som har egen brunn.

Klart så, men vem köper en sådant när man har kommunalt vatten???

PatrikMalmo
2005-07-22, 07:56
Tror det kan ligga något i det. Har märkt lite skillnader i en polares kar, beroende på var han har dem - och då pratar vi inte bara industrins vattenförbrukning. Kar högst upp i huset har han problem med ibland (höghus alltså), medan kar i källarlokalen funkar fint. I källarlokalen är vattnet i ledningarna betydligt mer "genomspolat" än i hans lägenhet högst upp i huset.

Lunds kommun fick ju på grund av folks vattensparar-iver "nödspola" ledningarna, då systemet är byggt för en viss genomströmning på x antal liter. En klurig fråga till vattenverket blir då hur vattenkonsumtionen skiljer sig mellan veckodagar och tidpunkter på året - kanske går det att dra lite slutsatser av det. Om de har pejl på det, vill säga. Kanske erkänner de också "nödspolningar" av vattenledningarna om man frågar efter det.

Hilsen,

P

Geezer
2005-07-23, 00:52
Om det är en skröna eller inte.."För sa man alltid. Byt inte vatten på måndagar eller på industrisemestern. Varför jo då står många av de stora vattenkrävande industrier stilla."
Jag har också växt upp med "vidskepliga" odlare. Jag kan varken dementera eller invända i påståendet för jag har varit mede... Jag har bara för mej att allt gick enklare förr..Kan bara tillägga att 1/klor tillsattsen i vårt dricksvatten är lägre än när det begav sig. Vad jag däremot märkt(o vet ) är att VA-verket börjat att UV-bestråla dricksvattnet. Jag märker det på att akvarierna nu -knappt- kan själv starta, som förr. Man måste tillföra bakteriekultur för att få igång dem.
-Geezer-