Visa fullständig version : ektozon för mollyn, verkligen nödvändigt?
trollet85
2005-07-13, 15:55
Har skrivit lite om detta förut i en tråd, men det är så att efter vissa vattenbyten så har jag glömt att hälla i detta saltet som ska vara bra för mollyn då den gillar lite salt vatten. Men min molly har inte verkat reagera något speciellt på det. Är saltet verkligen nödvändigt då? Har i det väldigt sällan, kanske varannan vecka bara.... Ektozon heter det jag har i...
Kjell Fohrman
2005-07-13, 15:58
I regel så odlas black molly i en ganska hög salthalt och därför minskar det risken för sjukdomar om det även finns alt i akvariet. Men funkar det utan finns det ingen anledning att fortsätta och om man skall fortsätta kan man lika gärna använda vanligt jodfritt salt istället för ektozon.
trollet85
2005-07-13, 16:01
Ska använda klart den ektozon jag har, men som du säger så kan jag ju använda jodfritt salt istället. Behöver ju inte köpa sånt enkomt då om det fungerar med sådant salt. Kan det vara så att min molly har vant sig lite bättre vid detta vattnet då? Att den klarar sig som den gör.. Om jag köper en till molly så kanske jag borde salta en gång i veckan som vanligt?
Ska använda klart den ektozon jag har, men som du säger så kan jag ju använda jodfritt salt istället. Behöver ju inte köpa sånt enkomt då om det fungerar med sådant salt. Kan det vara så att min molly har vant sig lite bättre vid detta vattnet då? Att den klarar sig som den gör.. Om jag köper en till molly så kanske jag borde salta en gång i veckan som vanligt?
dom gillar lite salt så köp grovt havssalt åt dom, det kostar typ 7:- för ett kg. glöm ektozonet.
trollet85
2005-08-18, 11:56
havssaltet är jodfritt då eller? tack för svaren jag fått. det är sådant här som är nyttigt vetande. på zooaffären får man veta att de och de ska man ha. men ektozonet är ju DYRT salt som man blir pålurad, fungerar ju så bra med vanligt salt för några kr bara... desamma var det med nitrivec. använt det varje gång vid vattenbyte, sen kände jag att det kanske inte behövs och att det är lite dyrt att köpa så ofta. så jag frågade dom i affären, ja de behövde bara vid större vattenbyten.... hmf, då har man gått och köpt några flaskor i onödan. kändes lagom kul! men sånt kläcker dom aldrig ur sig i början. affärerna vill bara sälja så mycket som möjligt så jag känner att deras tankar rör sig bara om pengar och inte ärlighet mot kunden om vad som är verkligen bäst =(
Men är inte ektozonet lite för att förebygga sjukdomar med ? ...
trollet85
2005-08-18, 12:30
jo dom sa det i affären. men saltet i sig är väl som en medicin för mollyn. så då spelar det ju ingen roll var man köper saltet om det är desamma.. mollyn gillar ju lite salt vatten och då mår den ju bra av det = färre sjukdomar.
Kjell Fohrman
2005-08-18, 12:41
Men är inte ektozonet lite för att förebygga sjukdomar med ? ...
Nja salt i sig underlättar ju för fisken att reglera den osmotiska balansen - men om man skall ge det i förebyggande syfte eller inte tvistar de lärde.
En sak bör väl också nämnas - växter gillar inte salt i vattnet. Många (inte bara zoohandlare) menar dock att växterna inte tar skada av Ektozon. Om det stämmer vet jag inte - däremot vet jag att de inte gillar vanligt salt i större mängd i alla fall.
Däremot tror jag inte det spelar någon roll för fisken om man använder vanligt salt eller Ektozon.
peterhaack
2005-08-18, 13:01
Jag odlar Mollysar och det har jag gjort i många år nu OCH jag har aldrig använt mig av ektozonsalt eller salt av någon sort i mina kar för detta, jag har använt mig av ektozonsalt som dopp bad för ngra år sedan men fann att det finns effektivare saker att använda om de blir sjuka.
Många fiskhandlar säger att DET SKALL vara salt i vattnet och om de använder till den fisk man köper, det får man sakta avvänja dem om man inte "orkar" pyssla med det.
Då jag lämnar mina mollysar säger till att de är odlade UTAN salt. Vilket för en del handlare säger BRA, för det blir lättare för honom att hålla och lättare för köparen med.
Kramfors
2005-08-18, 13:31
Trots allt är det välkänt att saltkoncentrationer på mellan 0,1 till 0,3 % faktiskt ofta ger friskare fiskar och mindre sjukdomsangrepp.
Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv. in i blodet och förgiftar fisken.
Det pågår ett ständigt arbete i fiskkroppen för att upprätthålla saltkoncentrationen i kroppen.
Och som Fohrman skriver det hjälper fisken att reglera den osmotiska balansen.
Nack delen kan vara att då man bara ska tillsätta salt för den mängd vatten man byter ut (inte den mängd som avdunstat*) att hålla rätt salthalt i vattnet.
De flesta växter trivs inte i saltkoncentrationer över 250 mg/l.
* Salt avdunstar inte.
Kjell Fohrman
2005-08-18, 13:48
Jag odlar Mollysar och det har jag gjort i många år nu OCH jag har aldrig använt mig av ektozonsalt eller salt av någon sort i mina kar för detta, jag har använt mig av ektozonsalt som dopp bad för ngra år sedan men fann att det finns effektivare saker att använda om de blir sjuka.
Många fiskhandlar säger att DET SKALL vara salt i vattnet och om de använder till den fisk man köper, det får man sakta avvänja dem om man inte "orkar" pyssla med det.
Då jag lämnar mina mollysar säger till att de är odlade UTAN salt. Vilket för en del handlare säger BRA, för det blir lättare för honom att hålla och lättare för köparen med.
Instämmer helt och det bör väl påpekas att "saltkravet" bara gäller för de asienodlade (vilket dock är de allra flesta på marknaden). Sedan kan man ju alltefterhand trappa ner halten.
trollet85
2005-08-18, 14:17
jag använder sällan salt, och det har gått fin fint. den nyaste mollyn jag har verkar tåla det med, för jag tror inte jag haft i något salt sedan den kom till mitt kar. kanske första vattenbytet innan jag släppte i dem då..
men lite salt då och då kanske man borde ha? som kramfors säger, så kanske det ger friskare fiskar? men då är det växterna som inte gillar det istället. men men....
Jag har alltid salt till mina mollysar en gång i veckan och dom verkar bara må fint! använder jodfri grovsalt som jag häller direkt i akvariet
trollet85
2005-08-19, 23:42
hella2. okej! du märker inte att växterna mår sämre eller så? Var någon som nämnde att ektozonet möjligtvis vad skonsammare mot växterna i karet. men det verkar gå lika bra på alla sätt och vis med vanligt billigt salt =)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.