Visa fullständig version : Seras ljusrör ex. SeraPlant Color!
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av Seras ljusrör? En "säljande" akvariehandlare jag pratade med idag pratade gott om att ha ljusröret Sera Plant color främst och ljusröret Sera tropic sun bak för den ultimata belysningen om man hade Sydamerikanska fiskar som tetror och dvärgciklider. Han menade bland annat att belysningen skulle bli dämpad på ett naturligt sätt. Tyvärr hade han inte själv något kar med den belysningen, så han kunde inte visa.
Själv har jag ett kar på 112 liter och just tetror och snart dvärgciklider.
Jag blev dock lite nyfiken om någon här har erfarenhet av dessa ljusrör och vad ni i så fall tycker???
lysröret
2005-07-10, 22:00
sera plant-color är ungefär som fluora 77.
en del akvarierör är vanliga standardrör.
personligen så gillar jag power-glo.
:) Tack för ditt svar!
Vad är det som gör att du gillar Power-Glo??
lysröret
2005-07-11, 10:35
jag gillar power-glo för att den har god färgåtergivning, snyggt ljus & ger mörkgröna växter.
power-g är ett mycket kallt rör på 18.000K[nära blått ljus], dvs mycket blått vilket gör att karet ser kallt ut.
att kombinera detta med fluora 77[färgtemp omkr 3500K, varmt lila] gör att blått och rött betonas på firrarna.
Nej PowerGlo är inte på 18000K, 18000K finns inte definierat i kelvinskalan. Det går max till 10000.
Jag ska ta en bild med en Aquarelleburk bredvid en PowerGloburk så kommer ingen kunna missta sig på att den billigare Aquarelleburken lyser både snyggare och ljusstarkare.
(Precis som Hagens fabricerade spektralfördelningar har dom således även hittat på en egen kelvinskala.. Påhittig reklamavdelning..)
Det underlättar alltid om man kan fabricera egna resultat och skalor :)
Nej PowerGlo är inte på 18000K, 18000K finns inte definierat i kelvinskalan. Det går max till 10000.
Jag ska ta en bild med en Aquarelleburk bredvid en PowerGloburk så kommer ingen kunna missta sig på att den billigare Aquarelleburken lyser både snyggare och ljusstarkare.
Tack för era svar!
Jag skulle gärna villja se en bild...:)
museo12 i min signatur hittar du en länk gällande lysrör kanske kan va nåt att titta på
museo12 i min signatur hittar du en länk gällande lysrör kanske kan va nåt att titta på
Tack för länken!
Det får nog bli Sylvana Grolux och Philips Aquarelle i inköp:) . Min mangroverot färgar bra också, så det kommer säkert bli perfekt till mina glödbandstetras och kommande dvärgciklider!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.